Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Documentar fiscal: Stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor

08-Aug-2012
4638
Autoritatile atrag atentia persoanelor care au obligatia declararii impozitelor, taxelor si contributiilor cuprinse in vectorul fiscal si nu si-au indeplinit aceasta obligatie, conform legii, ca organul fiscal competent are dreptul de a proceda la stabilirea din oficiu a acestora. Potrivit prevederilor legale, stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale se poate face numai dupa implinirea unui termen de 15 zile de la instiintarea contribuabilului privind depasirea termenului legal de depunere a declaratiei fiscale.

Redam mai jos principalele prevederi legale privind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa.

Precizari cu caracter general

Stabilirea obligatiilor de plata se efectueaza pentru fiecare impozit, taxa sau contributie cuprins(a) in vectorul fiscal atasat fiecarui contribuabil si pentru fiecare perioada fiscala pentru care nu au fost depuse declaratii prin estimare, dupa regulile proprii impozitului, taxei sau contributiei supuse impunerii din oficiu.

Stabilirea din oficiu se face in cadrul perioadei de prescriptie si nu priveste perioadele pentru care obligatiile fiscale au facut obiectul unei inspectii fiscale. Cuantumul impozitelor, taxelor si contributiilor se stabileste sub rezerva verificarii ulterioare.

Procedura privind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, nu se aplica:

- contribuabililor declarati inactivi;

- contribuabililor care beneficiaza de regimul de declarare derogatoriu, pentru perioada pentru care acesta a fost aprobat;

- obligatiilor fiscale stabilite ca urmare a actiunii de inspectie fiscala;

- persoanelor fizice, pentru impozitul pe venit.

Procedura de stabilire din oficiu a obligatiilor de plata

Potrivit prevederilor legale, organul fiscal competent identifica contribuabilii care aveau obligatia declararii impozitelor, taxelor si contributiilor cuprinse in vectorul fiscal si care nu s-au achitat de aceasta obligatie la termen si editeaza Lista contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative prin intocmirea Referatului privind impunerea din oficiu.

Inainte de a proceda la stabilirea din oficiu a obligatiilor de plata, organul fiscal ii notifica pe contribuabili in legatura cu depasirea termenului legal de depunere a declaratiilor prin transmiterea unei instiintari, care se comunica acestora in termen de 15 zile de la expirarea termenului legal de depunere a declaratiilor fiscale.

In termen de 20 de zile de la data comunicarii instiintarilor privind nedepunerea in termen a declaratiilor fiscale se actualizeaza Lista contribuabililor care nu si-au indeplinit obligatiile declarative, prin eliminarea contribuabililor care, ca urmare a instiintarilor primite, au depus declaratiile fiscale pentru obligatiile fiscale cuprinse in lista sau pentru care, la data actualizarii listei a intervenit una din situatiile pentru care nu se aplica procedura, respectiv: inactivitate, regim derogatoriu sau stabilirea de obligatii fiscale in urma inspectiei fiscale. Actualizarea listei se realizeaza zilnic, pana la finalizarea procedurii de impunere din oficiu si comunicarea deciziilor de impunere din oficiu.

A. Impunerea din oficiu in sistem automat

Dupa expirarea termenului de 20 de zile, organul fiscal va verifica daca pentru fiecare contribuabil cuprins in lista mentionata mai sus si pentru fiecare impozit, taxa sau contributie care urmeaza a fi impuse din oficiu exista cel putin 4 declaratii fiscale in perioada supusa analizei. Perioada supusa analizei este o perioada anterioara de 24 de luni, pentru obligatiile fiscale cu termen de declarare lunar, sau de 36 de luni, pentru obligatiile fiscale cu termen de declarare trimestrial sau semestrial.

In cazul in care organul fiscal va identifica cele 4 declaratii fiscale in perioada supusa analizei, va aplica procedura de impunere in sistem automat. Suma stabilita din oficiu se calculeaza ca medie aritmetica a sumelor de plata (pozitive) reprezentand impozite, taxe sau contributii declarate de contribuabil in perioada supusa analizei, actualizata pentru fiecare an fiscal cuprins in perioada de analiza, cu indicele anual al preturilor de consum. Daca perioada de analiza se refera numai la anul curent pentru care se efectueaza impunerea din oficiu, sumele nu se actualizeaza cu indicele preturilor de consum.

B. Impunerea din oficiu pe baza analizei documentare

in cazul in care, in perioada supusa analizei, nu se identifica cele 4 declaratii fiscale in perioada supusa analizei sau in cazul in care obligatia fiscala calculata prin metoda descrisa anterior (procedura automata) este egala cu zero, procedura de impunere din oficiu se realizeaza pe baza analizei documentare. Tot pe baza analizei documentare, se va stabili din oficiu si impozitul pe profit datorat de organizatiile nonprofit si societatile care obtin venituri majoritar din cultura cerealelor si a plantelor tehnice, pomicultura si viticultura.

Analiza documentara se efectueaza pe baza documentelor si a informatiilor relevante pentru impunere, existente la data inceperii analizei, si anume:

- documente existente la dosarul fiscal al contribuabilului, referitoare la perioade de raportare privind anul in curs sau anii anteriori, dupa caz, din cadrul perioadei de prescriptie a dreptului de a stabili creante fiscale: declaratii fiscale, declaratii informative, fise fiscale, decizii emise de inspectia fiscala;

- situatii financiar-contabile;

- informatii de la terti, obtinute in baza protocoalelor de schimb de informatii incheiate de catre ANAF;

- alte informatii care au relevanta.

In cazul impozitului pe profit, se va avea in vedere si compararea sumelor estimate cu impozitul minim pe perioadele de aplicare, conform Codului fiscal, corespunzator situatiei contribuabilului, determinat pe baza documentelor care ofera informatii privind veniturile realizate (situatii financiare, deconturi de TVA, cereri de inregistrare fiscala etc.).

Dupa efectuarea analizei documentare se intocmeste Referatul privind impunerea din oficiu, in care se consemneaza elementele analizei documentare care stau la baza stabilirii din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor, precum si rezultatul constatarilor efectuate in scopul stabilirii, din oficiu, a impozitelor, taxelor si contributiilor.

Organul fiscal stabileste obligatia de plata printr-o Decizie de impunere din oficiu pentru impozitele, taxele si contributiile cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, formular 160, care se intocmeste in doua exemplare, din care unul se transmite contribuabilului, iar celalalt se pastreaza la dosarul fiscal.

In cazul in care, in termen de 60 de zile de la data comunicarii deciziei de impunere din oficiu, contribuabilul depune declaratia fiscala privind obligatiile care au format obiectul deciziei, decizia de impunere din oficiu de desfiinteaza la data depunerii declaratiei fiscale prin emiterea Deciziei de desfiintare a deciziei de impunere din oficiu si comunicarea acesteia contribuabilului conform art. 44 din Codul de procedura fiscala.

C. Stabilirea din oficiu a TVA

In vederea stabilirii din oficiu a taxei datorate, organul fiscal utilizeaza informatiile privind taxa pe valoarea adaugata colectata din formularul 300 "Decont de taxa pe valoarea adaugata" depus de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, din decizia de corectare a erorilor materiale din decont, precum si informatiile din formularul 394 "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national" cuprinse in baza de date, pe o perioada de 12 luni calendaristice anterioare perioadei supuse impunerii din oficiu.

In cazul in care, in cadrul perioadei de analiza de 12 luni, persoana impozabila nu a depus niciun formular mentionat mai sus analiza se extinde la o perioada de 24 de luni calendaristice anterioare perioadei supuse impunerii din oficiu.

Dupa identificarea deconturilor depuse de persoanele impozabile, se extrag sumele reprezentand TVA colectata si se calculeaza media acestora.

De asemenea, din baza de date care cuprinde informatiile din formularele 394 se selecteaza TVA totala din Lista achizitiilor de bunuri si servicii efectuate pe teritoriul national pentru care contribuabilul supus impunerii din oficiu figureaza ca furnizor/prestator si se calculeaza media acestora

Suma medie a TVA colectate obtinuta din deconturile de TVA se compara cu suma medie a TVA colectate obtinuta din declaratiile informative, iar taxa datorata pentru perioada fiscala analizata, stabilita din oficiu, se considera suma medie cea mai mare obtinuta in urma compararii.

In situatia in care, in perioada de 24 de luni supusa analizei, persoana impozabila nu a depus niciun decont de TVA sau despre aceasta nu se regasesc informatii in niciun formular 394, analiza se extinde asupra informatiilor existente in baza de date care cuprinde declaratiile recapitulative (formularul 390 VIES) pe o perioada de 24 de luni calendaristice anterioare. in acest caz, dupa identificarea formularelor 390 depuse de persoana impozabila se calculeaza media valorii achizitiilor intracomunitare de bunuri si de servicii efectuate de respectivul contribuabil, declarate in perioada analizata

Taxa datorata, stabilita din oficiu, se considera a fi media valorii achizitiilor intracomunitare, inmultita cu cota standard a TVA, in vigoare la data la care se efectueaza impunerea din oficiu, indiferent de perioada fiscala inscrisa in vectorul fiscal.

Sumele utilizate pentru impunerea din oficiu se actualizeaza pentru fiecare an fiscal cuprins in perioada de analiza cu indicele anual al preturilor de consum. Daca perioada de analiza se refera numai la anul curent pentru care se efectueaza impunerea din oficiu, sumele nu se actualizeaza cu indicele preturilor de consum.

*
Baza legala: Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.392/2011 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa., publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 816/2011.

Sursa: DGFP Valcea
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Documentar fiscal: Stabilirea din oficiu a impozitelor, taxelor si contributiilor":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Tot ce trebuie sa stii despre facturare: Impact fiscal, tratament fiscal si declarativ
    • Factura este un document justificativ ce sta la baza inregistrarii in contabilitate a operatiunilor economice, indiferend daca vorbim despre vanzari de bunuri sau prestari de servicii, ori achizitii de bunuri sau servicii. Facturarea este un domeniu mult mai complex decat pare! De aceea, este important sa aflati care sunt SITUATIILE ATIPICE in care si CEI MAI EXPERIMENTATI CONTABILI AU PROBLEME si care sunt rezolvarile lor! Modul in care este intocmita si inregistrata factura este esential,...» citeste mai departe aici

  • Vesti bune pentru salariatii din sistemul public! Ministrul Muncii ofera asigurari ca va respecta Legea Salarizarii
    • Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, sustine ca va respecta Legea Salarizarii, care prevede majorarea salariilor in sistemul public, in anul 2020. Intrebata de deputatii PSD daca Guvernul Orban va majora salariile din sistemul public, in 2020, potrivit Legii Salarizarii, ministrul Violeta Alexandru a dat asigurari ca va respecta legea in vigoare. "Cu privire la Legea Salarizarii, respectam legea, am spus de mai multe ori acest lucru. (...) Respect legea in vigoare", a spus aceasta. Cat priveste...» citeste mai departe aici

  • Calea legala privind inregistrarea cheltuielilor cu combustibilul pentru delegarile in strainatate
    • Care este calea legala pentru a inregistra costurile cu combustibilul masinilor inchiriate, pentru deplasarile in strainatate in interes de serviciu, tinand cont ca furnizorul de combustibil din afara Romaniei nu inscrie codul fiscal romanesc pe bonul fiscal eliberat? Specialistul Portal Codul Fiscal arata ca, pe durata delegarii, salariatul are dreptul la plata cheltuielilor de transport si cazare, precum si la o indemnizatie de delegare, in conditiile prevazute de lege sau de...» citeste mai departe aici

  • Informare DGV: Se interzice cumpararea produselor din tutun care NU au inscrise anumite coduri
    • Directia Generala a Vamilor anunta ca, incepand cu data de 31 octombrie 2019, sistemul de emitere coduri al Companiei Nationale “lmprimeria Nationala” este complet operational. In lipsa unui cod unic de Operator Economic si de Unitate NU veti mai putea primi aceste produse. Astfel, se respecta OPANAF nr. 2237/2019 pentru punerea in aplicare a unor standarde tehnice referitoare la sistemul de trasabilitate pentru produsele din tutun, publicat in M. Of. nr. 747 din 13 Septembrie...» citeste mai departe aici

  • Livrare de bunuri: Obligatii de declarare si inregistrari contabile pentru facturi de avans, autofactura
    • O companie A din Romania incheie un contract cu firma B din Olanda pentru achizitia unui echipament. Conform contractului, furnizorul B emite urmatoarele facturi: -20% la data incheierii contractului -70% la livrarea bunului -10% la punerea in functiune (care poate fi in decurs de 1-3 luni dupa livrare) La incheierea contractului, compania A din Romania a primit factura de 20% de la furnizor, pe care a considerat-o de avans. La livrarea bunului, partenerul din Olanda a emis factura de 70%,...» citeste mai departe aici

  • Procedura de anulare a obligatiilor de plata accesorii, publicata in M. Of.
    • In Monitorul Oficial, Partea I nr. 912 din 12.11.2019, a fost publicata procedura de anulare a obligatiilor de plata accesorii, potrivit art. 33 din Ordonanta Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale. Procedura de anulare a obligatiilor de plata accesorii a intrat in vigoare la 12 noiembrie 2019. In articolul de fata redam un extras din Procedura din 01.11.2019 a Secretariatului General al Guvernului, si, de asemenea, si modelul privind DECIZIA de anulare a obligatiilor...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016