Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratament contabil aplicabil veniturilor din fondurile externe nerambursabile acordate in baza OUG 130/2020

29-Apr-2021
3000

Ministerul Finantelor a publicat recent un material informativ cu privire la tratamentul contabil aplicabil veniturilor din fonduri externe nerambursabile acordate in baza Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.130/2020.

Prevederi cuprinse in OUG nr. 130/2020:

 
In baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului operational Competitivitate 2014 - 2020, in contextul crizei provocate de COVID-19, precum si alte masuri in domeniul fondurilor europene, cu modificarile si completarile ulterioare,entitatile prevazute de actul normativ mentionat beneficiaza de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile, in conditiile prevazute de acesta.
 
Conform art. 2 din OuG nr. 130/2020, beneficiarii finali primesc ajutorul de stat prin intermediul micrograntului/grantului pentru capital de lucru/grantului pentru investitii productive, prin incheierea unui contract de ajutor de stat cu administratorul schemei de ajutor de stat.
 
Astfel, potrivit prevederilor art. 1 alin. (2) din OuG nr. 130/2020, formele de sprijin din fonduri externe nerambursabile prevazute de ordonanta de urgenta se refera la urmatoarele categorii:
 
a) microgranturi acordate din fonduri externe nerambursabile sub forma de suma forfetara;
b) granturi pentru capital de lucru acordate sub forma de suma forfetara si in procent din cifra de afaceri;
c) granturi pentru investitii productive acordate din fonduri externe nerambursabile in baza evaluarii proiectului de investitii depus.
 
 
1. Cu privire la categoriile de cheltuieli finantate din fonduri externe nerambursabile
 
-referitor la microgranturi:
 
Conform art. 7 alin. (1) din OuG nr. 130/2020, beneficiarii de microgranturi pot utiliza alocarile din fonduri externe nerambursabile pentru sustinerea unor cheltuieli de tipul:
 
a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, marfuri, precum si alte categorii de stocuri necesare activitatii curente/operationale desfasurate de beneficiari;
b) datorii curente si restante fata de furnizorii curenti, inclusiv fata de furnizorii de utilitati potrivit contractelor incheiate;
c) cheltuieli privind chiria pe baza de contract incheiat;
d) cheltuieli privind achizitia de servicii si reparatii necesare activitatii curente de baza, cu exceptia serviciilor de consultanta, studii si alte categorii de servicii indirecte cu activitatea curenta;
 
e) cheltuieli privind echipamentele de protectie medicala, inclusiv materiale de dezinfectie pentru protectia impotriva raspandirii virusului SARS-CoV-2;
f) cheltuieli privind achizitia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare pentru reluarea activitatii curente;
g) cheltuieli privind achizitia de echipamente, utilaje, instalatii, tehnologii, dotari independente necesare pentru reluarea activitatii;
h) cheltuieli privind plata datoriilor catre bugetul statului.
 
 
- referitor la granturile pentru capital de lucru:
 
Potrivit art. 14 alin. (1) din OuG nr. 130/2020, beneficiarii pot utiliza granturile pentru capital de lucru, sub forma de suma forfetara, alocate din fonduri externe nerambursabile, cofinantate din bugetul de stat, pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat incheiat in format electronic, pentru sustinerea unor cheltuieli de tipul:
 
a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, marfuri, precum si alte categorii de stocuri necesare activitatii curente/operationale desfasurate de beneficiari;
b) datorii curente si restante fata de furnizorii curenti, inclusiv fata de furnizorii de utilitati, potrivit contractelor incheiate;
c) cheltuieli privind chiria pe baza de contract incheiat;
d) cheltuieli privind achizitia de servicii necesare activitatii curente, cu exceptia serviciilor de consultanta, studiilor si altor categorii de servicii indirecte;
e) cheltuieli privind echipamentele de protectie medicala, inclusiv materiale de dezinfectie pentru protectia impotriva raspandirii virusului SARS-CoV-2;
f) cheltuieli privind achizitia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluarii activitatii curente;
g) cheltuieli privind achizitia de echipamente, utilaje, instalatii, tehnologii, dotari independente necesare reluarii activitatii;
h) cheltuieli privind plata datoriilor catre bugetul statului.
 
 
- referitor la granturile pentru investitii acordate IMM-urilor:
 
Conform art. 17 alin. (1) din OuG nr. 130/2020, prin granturi pentru investitii se intelege sprijin din fonduri externe nerambursabile destinate beneficiarilor care implementeaza investitii in domeniul curent de activitate sau intr-un domeniu diferit de activitate, necesare pentru:
 
a) extinderea capacitatilor de productie existente, precum si pentru extinderea capacitatilor de prestari servicii;
b) realizarea de unitati noi ale capacitatilor de productie existente, precum si pentru realizarea unor unitati noi de prestare servicii;
c) reabilitarea/modernizarea unitatilor de productie existente, precum si pentru reabilitarea/modernizarea unor unitati noi de prestare servicii.
 
 
2. Cu privire la documentatia asociata acordarii fondurilor externe nerambursabile
 
- referitor la microgranturi:
 
Potrivit art. 5 din OuG nr. 130/2020, microgranturile se acorda pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat.
 
Verificarea incadrarii beneficiarului in categoria IMM se realizeaza, pe baza de esantion, de catre Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri/agentiile pentru intreprinderi mici si mijlocii, atragere de investitii si promovare a exportului (MEEMA/AIMMAIPE) dupa depunerea cererii de finantare si incheierea contractelor de finantare, cu conditia recuperarii sprijinului din fonduri externe nerambursabile daca beneficiarul nu se incadreaza in categoria de IMM la data depunerii cererii de finantare, cu exceptia PFA si CMI.
 
De asemenea, conform art. 9 alin. (1) din acela?i act normativ, printreetapele pe care le presupune mecanismul financiar prin care se asigura finantarea proiectelor si rambursarea cheltuielilor sunt urmatoarele:
 
- MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finantare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului si contractului de finantare incheiat;
- MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va incheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectati, care stau la baza efectuarii platilor catre beneficiari si pe seama carora se deruleaza mecanismul de acordare a prefinantarilor sau cererilor de rambursare;
- beneficiarul final al ajutorului de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate la banca in termen de 90 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat in contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres in termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informatii lipsa ori necompletarea acestuia cu informatii/documente solicitate da dreptul AM-POC/MEEMA/AIMMAIPE sa initieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub forma de microgrant, in baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat care va fi dezvoltata ulterior avizarii schemei de ajutor de stat de catre Comisia Europeana;
- bancile efectueaza platile catre beneficiari in temeiul contractului de acordare a ajutorului de stat si incarca in aplicatia electronica extrasele de cont.
 
 
- referitor la granturile pentru capital de lucru:
 
Potrivit art. 10 alin. (3) ?i art. 12 alin. (2) din OuG nr. 130/2020, verificarea incadrarii beneficiarului in categoria IMM se realizeaza, pe baza de esantion, de catre MEEMA/AIMMAIPE dupa depunerea cererii de finantare si incheierea contractelor de finantare, cu conditia recuperarii sprijinului din fonduri externe nerambursabile daca beneficiarul nu se incadreaza in categoria de IMM la data depunerii cererii de finantare.
 
Granturile pentru capital de lucru se acorda pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat.
 
De asemenea, conform art. 16 alin. (1) din acelasi act normativ, printre etapele pe care le presupune mecanismul financiar prin care se asigura finantarea proiectelor si rambursarea cheltuielilor sunt urmatoarele:
 
- MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finantare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului si contractului de finantare incheiat;
- MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va incheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectati, care stau la baza efectuarii platilor catre beneficiari si pe seama carora se deruleaza mecanismele de acordare a prefinantarilor sau cererilor de rambursare;
- beneficiarul de ajutor de stat depune un raport de progres privind cheltuielile efectuate la banca in termen de 180 de zile de la data la care disponibilul a fost transferat in contul bancar al acestuia. Nedepunerea raportului de progres in termenul solicitat sau depunerea acestuia cu informatii lipsa ori necompletarea acestuia cu informatii/documente solicitate da dreptul AM POC/MEEMA/AIMMAIPE sa initieze demersurile legale pentru recuperarea sprijinului financiar acordat sub forma de grant pentru capital de lucru; sumele ramase neutilizate se restituie bugetului din care au fost acordate, in baza unei metodologii de recuperare a ajutorului de stat care va fi dezvoltata ulterior avizarii schemei de ajutor de stat de catre Comisia Europeana;
- bancile efectueaza platile catre beneficiari pe seama contractului de acordare a ajutorului de stat si transmit lunar prin aplicatia electronica ordinele de plata catre MEEMA.
 
 
- referitor la granturile pentru investitii acordate IMM-urilor:
 
Potrivit art. 17 alin. (2) din OUG nr.130/2020,verificarea incadrarii beneficiarului in categoria IMM se realizeaza, pe baza de esantion, de catre MEEMA/AIMMAIPE pe perioada implementarii proiectelor, dupa depunerea cererii de finantare si incheierea contractelor de finantare, cu conditia recuperarii sprijinului din fonduri externe nerambursabile daca beneficiarul nu se incadreaza in categoria de IMM la data depunerii cererii de finantare.
 
Conform art. 20 si art. 22 alin. (4)din acelasi act normative, granturile pentru investitii se acorda pe baza de contract de acordare a ajutorului de stat.
 
In urma evaluarii cererilor de finantare depuse, MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va incheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectati.
 
De asemenea, pentru granturile destinate investitiilor, potrivit art. 26 alin. (1), printre etapele pe care le presupune mecanismul financiar prin care se asigura finantarea proiectelor si rambursarea cheltuielilor sunt urmatoarele:
 
-MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va evalua cererile de finantare depuse potrivit prevederilor Ghidului solicitantului si contractului de finantare incheiat;
- MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, va incheia contracte de acordare a ajutorului de stat cu beneficiarii selectati, care stau la baza efectuarii platilor catre beneficiari, pe seama carora se deruleaza mecanismele de acordare a prefinantarilor, cererii de plata sau cererilor de rambursare;
- bancile efectueaza platile catre beneficiari pe seama contractului de acordare a ajutorului de stat, a cererilor de rambursare si a cererilor de plata avizate de MEEMA, in parteneriat cu AIMMAIPE, si transmit lunar prin aplicatia electronica cererile de prefinantare/plata/rambursare impreuna cu ordinele de plata operate de catre banci catre MEEMA, impreuna cu raportul de progres al beneficiarului.
 
Prezinta, de asemenea, relevanta prevederile referitoare la prefinantare, solicitata in conditiile actului normativ. Astfel, conform art. 26 alin. (4), bancile asigura platile catre beneficiari din prefinantare numai pe baza de documente justificative si numai in conditiile prevazute de contractele de acordare a ajutoarelor de stat pentru investitii.

Prevederi contabile aplicabile in cazul in care beneficiarii fondurilor externe nerambursabile sunt operatori economici care aplica reglementarile contabile aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014:

Aspectele de natura contabila prezentate in continuare se bazeaza pe prevederile cuprinse in Reglementarile contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.802/2014, cu modificarile si completarile ulterioare.

Potrivit pct. 392 din reglementarile contabile mentionate, in categoria subventiilor se cuprind subventiile aferente activelor si subventiile aferente veniturilor. Acestea pot fi primite de la: guvernul propriu-zis, agentii guvernamentale si alte institutii similare nationale si internationale.

Subventiile guvernamentale sunt uneori denumite in alte moduri, cum ar fi: subsidii, alocatii, prime sau transferuri.

Subventiile guvernamentale reprezinta asistenta acordata de guvern sub forma unor transferuri de resurse catre o entitate in schimbul conformarii, in trecut sau in viitor, cu anumite conditii referitoare la activitatea de exploatare a entitatii. 

Ca urmare, consideram ca la contabilizarea sprijinului financiar acordat in conditiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 130/2020 privind unele masuri pentru acordarea de sprijin financiar din fonduri externe nerambursabile se aplica prevederile referitoare la recunoasterea in contabilitate a subventiilor, cuprinse la Sectiunea 4.11 „Subventii” din reglementarile contabile.

 

Pentru a vedea intregul document, click AICI»»

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016