
Raportul Special
realizat de specialisti
Ce contributii se datoreaza in cazul angajatilor straini, din afara UE, angajati in Romania in baza unui contract de munca? Se datoreaza contributii sociale, contributie de asigurari sociale de sanatate, impozit?
Despre aceste aspecte va vorbi expertul nostru, in studiul de caz propus astazi.
Pentru a determina tratamentul fiscal aplicabil veniturilor salariale realizate de persoanele fizice nerezidente, sunt aplicabile prevederile art. 127 din Codul fiscal si ale pct. 43 din Normele de aplicare a Codului fiscal coroborate cu prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri, daca Romania are incheiata o astfel de conventie cu statul in cauza:
Art. 127:Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activitati dependente
Persoanele fizice nerezidente care desfasoara activitati dependente in Romania sunt impozitate potrivit prevederilor cap. III din prezentul titlu.
Norme metodologice de aplicare a Codului fiscal:
43.(1) In sensul prevederilor art. 127 din Codul fiscal, veniturile obtinute de persoanele fizice nerezidente din Romania din activitati dependente se impoziteaza separat pe fiecare sursa/loc de realizare, impozitul lunar calculat fiind impozit final. Dupa incheierea anului fiscal, organul fiscal va elibera documentul care atesta venitul realizat si impozitul platit pentru anul fiscal respectiv, la cererea contribuabilului.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
(i)salariul este platit de un angajator care este rezident sau in numele acestuia;
(ii)salariul este suportat de un sediu permanent pe care angajatorul nerezident il are in Romania (veniturile salariale reprezinta cheltuiala deductibila a unui sediu permanent in Romania).
c) Veniturile din salarii se impoziteaza incepand cu prima zi de la data sosirii persoanei fizice, dovedita cu viza de intrare in Romania de pe pasaport, dupa caz.
La determinarea impozitului se va avea in vedere principiul celor 183 de zile care sfarsesc in anul calendaristic in cauza. Modul de calcul al celor 183 de zile se va face aplicandu-se metoda zilelor de prezenta. Contribuabilul are posibilitatea sa furnizeze dovezi referitoare la prezenta sa, pe baza datelor din documentele de transport, pasaport si alte documente prin care se atesta intrarea in Romania. In calculul celor 183 de zile se includ: ziua de sosire, ziua de plecare si toate celelalte zile petrecute pe teritoriul Romaniei. Orice fractiune de zi in care contribuabilul este prezent in Romania conteaza drept zi de prezenta pentru calculul celor 183 de zile.
(5) abrogat
(6) Contribuabilii platiti din strainatate de un angajator nerezident care isi prelungesc perioada de sedere in Romania, precum si cei care, prin prezente repetate in Romania, depasesc 183 de zile sau perioada prevazuta in conventiile de evitare a dublei impuneri datoreaza impozit din prima zi pentru veniturile realizate ca urmare a desfasurarii activitatii in Romania.
(7) In situatia in care persoanele fizice care au desfasurat activitatea in Romania intr-o perioada mai mica de 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza ori in perioada si conditiile mentionate in conventiile de evitare a dublei impuneri si au fost platite din strainatate isi prelungesc perioada de sedere in Romania peste 183 de zile sau peste perioada mentionata in conventie, impozitul pe veniturile clin salarii pentru activitatea desfasurata in Romania este datorat incepand cu prima zi de sosire in Romania. In acest caz, contribuabilul depune la organul fiscal competent declaratii lunare de impunere, care vor cuprinde veniturile lunare realizate in perioada anterioara prelungirii sederii in Romania, potrivit art. 82 alin. (3) din Codul fiscal.
In situatia in care beneficiarul venitului realizeaza salariul intr-o suma globala pe un interval de timp, dupa ce a expirat perioada de 183 de zile sau perioada mentionata in conventie, sumele inscrise in declaratii se pot stabili la nivelul unei medii lunare, respectiv suma globala a salariului declarat impartita la numarul de luni din acea perioada.
In situatia in care beneficiarul venitului realizeaza salariul intr-o suma globala pe un interval de timp, dupa ce a expirat perioada de 183 de zile sau perioada mentionata in conventie, sumele inscrise in declaratii se pot stabili la nivelul unei medii lunare, respectiv suma globala a salariului declarat impartita la numarul de luni din acea perioada.
(8) Sintagma activitati dependente desfasurate in Romania include si activitatile desfasurate de persoane fizice nerezidente in cadrul transportului international efectuat de intreprinderi cu locul conducerii efective sau rezidenta in Romania.
(9) Persoanele fizice care realizeaza venituri din Romania si care au rezidenta intr-un stat contractant cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri se impun in Romania conform titlului IV din Codul fiscal pentru venituri, altele decat cele supuse impunerii potrivit titlului VI din Codul fiscal, atunci cand nu prezinta certificatul de rezidenta fiscala sau un alt document prin care se atesta rezidenta fiscala.
In aceleasi conditii si pentru aceleasi categorii de venituri se impun si persoanele fizice care realizeaza venituri din Romania si sunt rezidente ale unor state cu care Romania nu are incheiate conventii de evitare a dublei impuneri.
(10) abrogat
(11) abrogat
(12) Cetatenii straini refugiati si care sunt prezenti in Romania, potrivit autorizarilor specifice acordate, se impoziteaza pentru veniturile realizate pe teritoriul Romaniei.
Asadar, regula generala este ca salariatii straini sunt impusi in Romania pentru veniturile din salarii la fel ca salariatii romani, in conditiile in care sunt respectate prevederile legale referitoare la durata sederii in Romania si Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiata de tara noastra cu statul strain.
Referitor la contributiite sociale obligatorii cetatenii straini dobandesc calitatea de contribuabil in sistemul public de pensii si obligati la plata contributiei asiguratorii pentru munca, pe perioada in care au, conform legii, domiciliul ori resedinta in Romania, conform art. 136 lit. a) si art. 220 1 lit. b) din Codul fiscal.
In ceea ce priveste CASS, conform art. 153 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal:
Art. 153:Contribuabilii/Platitorii de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate
(1) Urmatoarele persoane au calitatea de contribuabili/platitori de venit la sistemul de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si ale acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, dupa caz:
b) cetatenii straini si apatrizii care au solicitat si au obtinut prelungirea dreptului de sedere temporara ori au domiciliul in Romania;
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Achizitie servicii si licente: Tratament fiscal. Impozit nerezidentiTratament penalitati de intarziere. Care e regimul fiscal?Achizitii intracomunitare si din afara comunitatii. Cum procedam cu Declaratia 301 si impozitul pe venituri nerezidenti?Studiu de caz: Contract de prestari servicii cu persoana fizica nerezidentaVenituri din strainatate si drepturi proprietate intelectuala. Ce declaratii depunem si ce impozit platim in 2016?Ultimele articole
Certificatul de rezidenta fiscala - ce este, reglementari legale si studii de caz utilePentru a evita DUBLA IMPUNERE, importul marfurilor declarate cu un numar valid de identificare in scopuri de TVA in IOSS este scutit de TVAAtentie! De la 1 ianuarie s-a modificat tratamentul fiscal-contabil al achizitiilor de servicii din afara RomanieiCertificatele de rezidenta fiscala. Conventia de evitare a dublei impuneri. Studiu de cazDeclaratia Unica 2020. Mod corect de completare si greseli frecvente. RecomandariArticole similare
Accident tehnic: Inregistrarea contabila a prejudiciilorRaportari financiareCe obligatii fiscale inregistreaza un punct de lucru? Subunitate si obligatii in functie de numarul de angajatiANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a IMPOZITului pe constructii se va face la nivel centralizatBancile, fortate sa isi execute silit debitorii din cauza unei modificari aduse de GuvernUltimele articole
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firmaIMPOZIT dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de IMPOZITare in 2025 + alte aspecte contabileDeclaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la IMPOZIT micro la IMPOZIT pe profit in 2025Tichete cadou de Craciun. Se mai calculeaza IMPOZIT si CASS daca suma de 300 lei este neimpozabila?30 de ani impreuna! O poveste de succes - Rentrop&Straton, liderul informatiilor specializate din RomaniaSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA