Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratament fiscale cheltuieli cazare si masa

26-Oct-2010
26323
de Silviu Stoica, valabil la 26-Oct-2010

Intrebare:

Care este tratamentul fiscal pentru cheltuielile de cazare in urmatoarele doua cazuri:

1. Firma efectueaza cheltuieli cu cazarea si masa salariatilor cu domiciliul in alta localitate decat sediul firmei.

Salariatii fac deplasari periodice de la domiciliu la sediul firmei, pentru sedinte, training-uri, iar cazarea si masa le sunt suportate de catre societate. In contabilitatea firmei se inregistreaza facturi de cazare si masa in localitatea in care isi are sediul. Aceste cheltuieli precum si TVA sunt deductibile? In cazul in care sunt deductibile, ce alte documente justificative mai trebuiesc intocmite pentru a asigura deductibilitatea.


2. Societatea are incheiat un contract de prestari servicii de management si training cu o firma. In afara de tariful pentru serviciile efectuate, in contract se stipuleaza ca societatea noastra suporta cheltuielile de deplasare (cazare, diurna, transport).

Facturile de cazare si diurna se emit direct pe numele firmei noastre. Ce cont de cheltuiala folosesc pentru incadrarea acestor cheltuieli (628 , 623 , 625)?
Sunt deductibile aceste cheltuieli si TVA aferenta? Ce documente justificative ar trebui intocmite, pentru a dovedi ca facturile de cazare si masa se refera la contractul de management mentionat mai sus?

Raspuns:

1. Conform art. 21 alin. 2 lit. e din Codul fiscal sunt considerate deductibile fiscal cheltuielile de transport si de cazare efectuate pentru salariati si administratori, iar conform art. 21 alin. 3 lit. b sunt deductibile limitat cheltuielile cu indemnizatia de deplasare (diurna) acordata salariatilor pentru deplasari in tara si in strainatate.

Prin urmare, daca salariatii respectiv au locul permanent de munca in alta localitate (de domiciliu) decat cea in care-si are sediul societatea, atunci ei beneficiaza de decontarea cheltuielilor de transport si cazare, precum si de indemnizatia de deplasare, in conformitate cu prevederile HG 1.860/2006.

Astfel, cheltuielile de cazare sunt deductibile, daca este vorba de o distanta mai mare de 50 km dintre sediu si localitatea de domiciliu, iar salariatii nu se pot inapoia la domiciliu la sfarsitul zilei de lucru (art. 26 alin. 1 din anexa la HG 1.860/2006), iar indemnizatia de deplasare (cheltuielile pentru hrana) este deductibila in limita sumei de 13 x 2,5 = 32,5 lei (art. 9 din anexa la HG 1.860/2006 coroborat cu art. 21 alin. 3 lit. b din Codul fiscal). in baza art. 145 alin. 2 lit. a din Codul fiscal coroborat cu art. 146 alin. 1 lit. a din Codul fiscal, TVA este deductibila pe baza de factura.

2. Din intrebare se intelege ca este vorba de cheltuieli de deplasare (cazare, diurna, transport) pentru persoane care nu sunt salariatii societatii, ci salariatii partenerului care presteaza serviciile de management si training. In baza art. 21 alin. 2 lit. e din Codul fiscal sunt considerate deductibile fiscal cheltuielile de transport si de cazare efectuate pentru salariati si administratori, precum si pentru alte persoane fizice asimilate, in conditiile stabilite prin norme, iar potrivit art. 21 alin. 3 lit. b sunt deductibile limitat cheltuielile cu indemnizatia de deplasare acordata doar salariatilor pentru deplasari in tara si in strainatate. La pct. 27 lit. b din Normele metodologice se precizeaza ca prin persoane fizice asimilate se inteleg persoanele fizice detasate, potrivit legii, in situatia in care societatea beneficiara suporta drepturile legale cuvenite acestora.

Daca persoanele respective nu au fost detasate la societatea beneficiara, in conditiile prevazute de Codul muncii, atunci cheltuielile cu transportul si cazarea acestora nu sunt deductibile fiscal, iar cheltuielile cu diurna cu atat mai putin.

Pentru a fi deductibile trebuie intocmit un act aditional la contractul incheiat cu prestatorul, prin care sa stabiliti ca valoarea contractului este formata dintr-un tarif/onorariu fix, la care se adauga cheltuielile de deplasare ale salariatilor prestatorului, la nivelul sumelor efectiv cheltuite si decontate de beneficiar. in baza actului aditional, societatea beneficiara refactureaza cheltuielile de deplasare catre societatea prestatoare, prin aplicarea structurii de comisionar, iar societatea prestatoare factureaza beneficiarului serviciile de management si training, cu cele doua componente (suma fixa plus suma variabila reprezentata de cheltuielile de deplasare).

De mentionat, ca la determinarea deductibilitatii cheltuielilor se au in vedere reglementarile contabile in materie (pct. 12 din Normele metodologice), iar din acest punct de vedere cheltuielile sunt inregistrate in contabilitate in primul rand dupa natura lor (pct. 263 din Reglementarile contabile conforme aprobate prin OMFP 3.055/2009), motiv pentru care cheltuielile facturate pentru transport si cazare nu pot fi inregistrate contabil si fiscal drept cheltuieli de management.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016