Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitare venituri din strainatate. TOT ce trebuie sa stii

21-Mai-2025
9814
Impozitare venituri din strainatate. TOT ce trebuie sa stii

Din ce in ce mai multi romani obtin venituri din activitati desfasurate in afara tarii, fie ca este vorba de freelancing, investitii, chirii, pensii, fie ca sunt dividende. Atragem insa atentia ca odata cu veniturile din strainatate apar si obligatiile fiscale in Romania.

Conform Codului Fiscal, persoanele rezidente in Romania au obligatia de a declara veniturile din strainatate si, in anumite conditii, de a plati impozit si contributii sociale pentru acestea. Iar in acest articol vom vedea ce tipuri de venituri din strainatate sunt impozabile in Romania, care sunt exceptiile in acest caz, cine are obligatia declararii lor, ce formulare trebuie completate, dar si cum poti evita dubla impunere.

Tipuri de venituri din strainatate impozabile in Romania

Tipurile de venituri din strainatate impozabile in Romania sunt urmatoarele:

  • venituri din activitati independente (profesii liberale, venituri din activitati de productie, comert, prestari servicii);
  • venituri din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuala;
  • venituri din cedarea folosintei bunurilor;
  • venituri din activitati agricole, piscicultura, silvicultura;
  • venituri sub forma de dividende;
  • venituri sub forma de dobânzi;
  • venituri din premii;
  • venituri din jocuri de noroc;
  • castiguri din transferul titlurilor de valoare si orice alte operatiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si din transferul aurului financiar;
  • venituri din lichidarea unei persoane juridice;
  • venituri din pensii;
  • remuneratii/indemnizatii ale membrilor consiliului de administratie/administratori/ cenzori si alte venituri similare cum ar fi:

-sume primite de membrii directoratului, ai consiliului de supraveghere sau ai comisiei de cenzori;

-remuneratii primite de directori in baza unui contract de mandat;
-indemnizatia administratorilor, inclusiv indemnizatia asociatului unic; - sume din profitul net cuvenite administratorilor;

-sume primite de reprezentanti in adunarea generala a actionarilor s?i in consiliile de administratie;

-beneficiile in bani sau in natura obtinute in calitate de membru al consiliului de administratie/administrator/cenzor/fondator sau de membru al directoratului/consiliului de supraveghere;

-oricare alte sume similare obtinute in calitate de membru al consiliului de administratie/ administrator/cenzor/fondator sau de membru al directoratului/consiliului de supraveghere;

  • venituri din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal;
  • alte venituri supuse impunerii potrivit titlului IV din Codul fiscal.

Cine are obligatia declararii veniturilor din strainatate si cum trebuie declarate in Romania

Conform art. 59 alin. (1) din Codul Fiscal, persoanele fizice rezidente in Romania, cu domiciliul in Romania, sunt impozitate in Romania pentru veniturile obtinute din orice sursa – atat din Romania, cat si din strainatate (principiul rezidentei fiscale).

Este necesar ca aceste venituri sa fie declarate in Romania prin Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice.

Baza legala: Codul Fiscal, art. 59 si art. 130;

Art. 130 - Venituri obtinute din strainatate

(1) Persoanele fizice prevazute la art. 59 alin. (1) lit. a) si cele care indeplinesc conditiile prevazute la art. 59 alin. (2) si (21) datoreaza impozit pentru veniturile obtinute din strainatate.
(2) Veniturile realizate din strainatate se supun impozitarii prin aplicarea cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate dupa regulile proprii fiecarei categorii de venit, in functie de natura acestuia.

Este in vigoare Ordinul ANAF nr. 7015/2024 privind modelul, continutul si modul de completare a Declaratiei unice.

Procedura concreta pe care trebuie sa o respecte contribuabilii: 


• Sa depuna Declaratia unica (formularul 212) pana la 25 mai 2026 pentru veniturile realizate in anul 2025.

Declaratia unica s-a modificat!
Iata modul corect de completare in 2025, cu exemple pentru TOATE tipurile de venit, AICI>>

• Sa declare venitul brut in Sectiunea II – Date privind veniturile realizate din strainatate, subcategoria "Salarii".
• Sa aplice deducerea pentru evitarea dublei impuneri.
• Sa calculeze impozitul pe venit (10%) si, daca este cazul, contributiile sociale (CAS si CASS), in functie de nivelul veniturilor totale.

ATENTIE! In privinta firmelor care platesc impozit micro, pentru societatea romaneasca, venitul financiar incasat dintr-un stat UE sau non-UE se scade din baza de calcul al impozitului micro doar daca cu acel stat Romania are incheiata conventie de evitarea dublei impuneri si daca, bineinteles, statul respectiv a retinut impozit acolo pe venitul respectiv.

In cazul in care nu exista aceasta conventie, venitul financiar este impozabil. De asemenea, pentru a evita dubla impunere, societatea trebuie sa furnizeze broker-ului din strainatate un certificat de rezidenta fiscala.

Ce venituri din strainatate NU se declara in Romania

Potrivit Codului fiscal, veniturile obtinute din activitati dependente desfasurate in strainatate si platite de un angajator nerezident nu sunt supuse impozitarii in Romania, indiferent de regimul fiscal aplicabil in tara in care se desfasoara activitatea. Aceste venituri nu trebuie declarate autoritatilor fiscale din tara si nu beneficiaza de credit fiscal extern, deoarece Romania nu are dreptul sa le impoziteze in aceste conditii.

Asadar, NU trebuie sa declare veniturile din strainatate persoanele care obtin venituri salariale sau alte remunerari pentru munca prestata in mod subordonat (in calitate de angajati) intr-un alt stat decat Romania, iar angajatorii care platesc aceste venituri nu au rezidenta (nu au sediu social, sediu permanent sau reprezentanta) in Romania. De exemplu, un cetatean roman angajat de o companie straina si care incaseaza salariul de la aceasta se califica drept persoana care realizeaza venituri din activitati dependente desfasurate in strainatate. Aceste venituri sunt tratate fiscal exclusiv in statul in care se desfasoara activitatea si NU se impoziteaza in Romania, chiar daca persoana are domiciliul in Romania.

Mecanisme de evitare a dublei impuneri

Daca esti persoana fizica rezidenta in Romania si ai obtinut venituri dintr-un alt stat din afara tarii, s-ar putea sa fii nevoit sa platesti impozit atat in acel stat, cat si in Romania. Pentru a evita dubla impunere, se aplica una dintre urmatoarele doua metode, in functie de conventia dintre Romania si acel stat. Romania are conventii de evitare a dublei impuneri cu toate tarile din lista de aici, CLICK>>> 

In continuare vom vedea care sunt mecanismele de evitare a dublei impuneri:


1. Metoda creditului fiscal (deducere)

Daca Romania si statul strain au convenit asupra acestei metode poti deduce impozitul platit in strainatate din impozitul datorat in Romani, insa deducerea nu poate fi mai mare decat impozitul romanesc aferent acelui venit.

Exemplu simplificat:

Daca ai platit in Germania un impozit de 15% pe un venit si in Romania se aplica 10% pe acelasi tip de venit, poti deduce doar 10% (nu mai mult), adica exact cat ai fi platit in Romania.


2. Metoda scutirii

Daca conventia prevede metoda scutirii, atunci venitul obtinut in strainatate va fi scutit de impozit in Romania. Atentie! Chiar daca e scutit, trebuie declarat in Romania prin Declaratia Unica, pana la 25 mai a anului urmator celui in care ai obtinut venitul.

Conditii pentru a beneficia de scutire/credit fiscal

Pentru a aplica oricare dintre cele doua metode, trebuie sa indeplinesti ambele conditii de mai jos:
  • Romania are o conventie de evitare a dublei impuneri cu statul respectiv.
  • Ai platit efectiv impozitul in statul strain, iar acest lucru este dovedit printr-un document justificativ emis de:
-autoritatea fiscala a statului strain, sau
-platitorul venitului / agentul de retinere la sursa (daca autoritatea nu emite documente).

Important! Veniturile si impozitul platit in strainatate se transforma in lei folosind cursul mediu anual BNR din anul in care ai realizat venitul.

In cazul in care moneda straina nu este cotata de BNR:
  • se converteste in euro sau dolari, la cursul din tara sursa;
  • apoi se transforma in lei, la cursul mediu anual BNR al valutei respective.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Creante. MONOGRAFIE pentru scoaterea din evidenta a creantelor

    • Scoaterea din evidenta a creantelor inseamna eliminarea din contabilitate a sumelor ce nu mai pot fi incasate, de exemplu in cazul falimentului clientului sau prescrierii creantei. Acest proces presupune indeplinirea unor conditii legale si efectuarea unor inregistrari contabile corecte. Mai jos este prezentata o monografie contabila simplificata pentru aceste operatiuni. Avem acest caz concret. Avem o factura emisa catre un client care a intrat in faliment, factura nu mai poate fi incasata. Ce...» citeste mai departe aici

  • ATENTIE! Schimbari e-Factura si e-Transport din ianuarie 2025. Cum sa le respecti FARA amenzi

    • Din 2025, sistemele e-Factura si e-Transport sunt obligatorii pentru toate tranzactiile si transporturile de marfuri, introducand reguli noi de emitere, transmitere si raportare. Scopul modificarilor aplicate de la 1 ianuarie este cresterea transparentei, reducerea erorilor si facilitarea controlului fiscal. Noile obligatii vizeaza atat operatiunile B2B si B2C, cat si achizitiile publice si sectoriale. Contribuabilii trebuie sa respecte aceste reguli pentru a evita sanctiunile si a asigura...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Poti declara in D100 impozit zero?

    • Impozitul pe profit reprezinta o obligatie fiscala esentiala pentru persoanele juridice, reflectand contributia acestora la bugetul de stat in functie de rezultatul financiar obtinut. Calculul si evidenta sa contabila trebuie realizate corect, conform legislatiei fiscale in vigoare. In practica, pot aparea situatii in care impozitul efectiv datorat difera de cel inregistrat contabil. Aceste diferente se regularizeaza la inchiderea exercitiului financiar. Prin urmare, analiza periodica a...» citeste mai departe aici

  • D7 ANAF si esalonarea obligatiilor fiscale. Exista posibilitatea esalonarii pe mai mult de 12 luni?

    • Esalonarea obligatiilor fiscale reprezinta o modalitate prin care contribuabilii pot plati datoriile catre stat in rate, pe o perioada determinata, in conditii stabilite de autoritatile fiscale. Aceasta este reglementata de Codul de procedura fiscala si poate fi aplicata in diverse situatii, in functie de natura si valoarea obligatiilor fiscale. In acest context, exista reguli precise privind durata esalonarii si posibilitatile de ajustare a termenelor in anumite conditii. Avem acest caz...» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile PFA. Cum sa beneficiezi de deducerea bunurilor care NU sunt in proprietatea ta

    • Multe PFA-uri se confrunta cu situatia in care doresc sa deduca cheltuielile pentru bunuri care nu sunt in proprietatea lor, cum ar fi autoturismele, dar care sunt utilizate in scopul activitatii economice. In astfel de cazuri, legislatia permite deducerea cheltuielilor doar daca exista un contract legal care sa justifice dreptul de folosinta al bunului respectiv. Fara un astfel de document, cheltuielile nu pot fi deduse, chiar daca bunul este utilizat exclusiv in scopuri profesionale. Avem...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica nedepusa la timp. Noua procedura ANAF pentru stabilirea din oficiu a CAS si CASS

    • ANAF a lansat un proiect de ordin care propune o noua procedura pentru stabilirea din oficiu a contributiilor la asigurarile sociale (CAS) si a celor pentru asigurarile sociale de sanatate (CASS). Aceasta masura vizeaza persoanele fizice care obtin venituri din activitati independente sau alte surse de venituri extrasalariale si care nu au indeplinit integral sau partial obligatiile de declarare voluntara a acestor contributii.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016