
Raportul Special
realizat de specialisti
Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a finantat, in domeniul termoficare, 128 de de obiective de investitii, iar in domeniul eficienta energetica a alocat fonduri pentru peste 144.000 de apartamente, prin programele guvernamentale si europene pe care le gestioneaza.
Alte 1,18 miliarde de euro sunt disponibile in perioada 2014-2020, prin POR, pentru proiecte care duc la cladiri publice, cladiri rezidentiale si iluminat public mai eficiente din punct de vedere energetic.
Datele au fost prezentate joi, 24 septembrie a.c., de doamna Sirma Caraman, secretar de stat in Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), la dezbaterea pe tema energiei termice organizata de Intact Media Grup la Palatul Parlamentului – in sectiunea „Nevoi si oportunitati de finantare pentru infrastructura locala si reabilitare termica”.
„Programul Termoficare, proiectat initial sa dureze 10 ani, a fost prelungit prin Hotarare de Guvern cu inca 5 ani, pana in 2020. Ministerul a initiat propunerea, in acest an, tocmai ca urmare a constatarii necesitatii de a sprijini printr-un program national investitiile in sisteme centralizate de energie termica: programul cuprinde 128 de obiective din 45 de localitati. Fondurile alocate de la bugetul de stat in perioada 2006-2015 au fost in valoare de 418,8 milioane lei”, a declarat Sirma Caraman.
Prin Programul Termoficare 2006-2020 caldura si confort autoritatile administratiei publice locale care detin in proprietate sisteme centralizate de alimentare cu energie termica, pot beneficia de cofinantare nerambursabila de la bugetul de stat in valoare pana la 70% a proiectelor de investitii, in anumite conditii. Restul de 30% reprezinta contributia bugetelor locale ale unitatilor administrativ teritoriale beneficiare.
In ceea ce priveste masurile de eficienta energetica, acestea sunt implementate prin intermediul mai multor programe gestionate de MDRAP: Programul national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte (OUG nr. 18/2009), Programul de reabilitare termica a cladirilor de locuit cu finantare prin credite bancare cu garantie guvernamentala (OUG nr 69/2010) si Programul Operational Regional, in cele doua versiuni ale sale (2007-2013 si 2014-2020).
Programul national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte vizeaza reducerea consumului de energie folosit pentru incalzirea apartamentelor, in conditiile asigurarii si mentinerii climatului termic interior; diminuarea emisiilor de gaze cu efect de sera si introducerea unor surse alternative de producere a energiei, precum si ameliorarea aspectului urbanistic al localitatilor.
Finantarea lucrarilor de interventie prin acest program se asigura in proportie de 50% de la bugetul de stat, prin bugetul MDRAP; 30% - de la bugetele locale si/sau din alte surse legal constituite; 20% - din fondul de reparatii al asociatiei de proprietari si/sau din alte surse legal constituite. Cota de 20% poate suportata tot de la bugetele locale, ca si cheltuiala de natura sociala, pentru anumite categorii de proprietari, persoane fizice (persoane cu handicap; persoane cu venituri medii nete lunare situate sub castigul salarial mediu net pe economie, inclusiv pensionari; veterani de razboi si soti/sotii supravietuitori/supravietuitoare ai/ale acestora).
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
In perioada 2009 – 2015, 92.335 de apartamente au fost cuprinse in program (2.299 blocuri din circa 135 de localitati). Dintre acestea, 58.738 de apartamente din 1530 de blocuri au fost finalizate. In tot acest interval, bugetul alocat prin MDRAP a fost de 588 milioane lei, din care 513,36 milioane lei constituie fonduri decontate de la bugetul de stat.
Prin Programul Operational Regional 2007-2013, pentru proiecte de eficienta energetica au fost alocate fonduri in valoare de circa 180 de milioane de euro, pentru lucrari de reabilitare termica a anvelopei cladirii si lucrari de reabilitare a sistemului de incalzire. Beneficiari eligibili au fost municipii resedinte de judet, in calitate de reprezentanti ai asociatiilor de proprietari, precum si cele 6 sectoare ale Municipiului Bucuresti.
„S-au depus 180 de cereri de finantare, cu o valoare solicitata de aproximativ 152,5 milioane euro, pentru 1.226 de blocuri (51.714 de apartamente). Pentru 138 dintre acestea au fost incheiate contracte de finantare, in valoare de aproximativ 134,5 mil. euro, aferente unui numar de 959 blocuri (49.356 apartamente). In prezent, sunt deja implementate proiecte care totalizeaza 1.046 apartamente din 26 de blocuri”, a precizat Sirma Caraman.
Programul prevedea ca finantarea cheltuielilor eligibile sa fie acoperita in proportie de 60% din Fondul European de Dezvoltare Regionala si bugetul de stat si de 40% de autoritatea publica locala si asociatia de proprietari.
In ceea ce priveste Programul Operational Regional 2014-2020, Romania are alocat un buget total de 1,18 miliarde euro pentru investitii menite sa creasca eficienta energetica, din care aproximativ 1 miliard de euro reprezinta fonduri europene nerambursabile (Fondul European de Dezvoltare Regionala). Proiectele de acest tip vor fi finantate prin Axa prioritara 3 - Prioritatea de investitie 3.1. – Eficienta energetica in cladiri rezidentiale si publice, inclusiv iluminat public.
Programul finanteaza lucrari la:
cladiri publice: anveloparea cladirii, inclusiv consolidare, modernizare sursa de energie, instalatii de transport apa calda menajera, sisteme de ventilare si climatizare, achizitionare sisteme de management energetic, etc.
cladiri rezidentiale: anveloparea cladirii, inclusiv consolidare, reabilitarea instalatiei de distributie a agentului termic, modernizarea sistemului de incalzire, etc.
iluminat public: extinderea/ reintregirea sistemului de iluminat public, reabilitarea instalatiilor electrice (stalpi, retele), inlocuire lampi cu eficienta energetica ridicata (ex. LED) etc. Potentialii beneficiari sunt autoritatile publice centrale (cladiri publice) si locale (cladirile publice si cladiri rezidentiale).
Sumele sunt distribuite, orientativ, pe domenii de interventii, astfel: 484 de milioane de euro pentru cladiri publice, 668 de milioane de euro cladiri rezidentiale si 35 de milioane de euro pentru iluminat public.
Pentru aceasta prioritate de investitie, Ghidul solicitantului pentru componenta cladiri rezidentiale a fost in dezbatere publica in perioada 24 august – 24 septembrie a.c.. In perioada imediat urmatoare, Ghidul va fi definitivat, dupa analiza propunerilor si a observatiilor primite in procesul de consultare, urmand ca apoi sa fie anuntata lansarea apelului de proiecte pentru astfel de investitii.
Sursa: Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Raportul de evaluare pentru stabilirea bazei impozabile. Prevederi legaleEste oficial - termenul pentru depunerea Declaratiei Unice a fost amanat - OUG 15/2019Impozit pe venit si contributii pentru activitati ocazionale. Ce obligatii impune Administratie financiara?Franciza stat strain. Cand trebuie sa retinem impozit pe venituri nerezidenti?Noutati Legislatie Fiscala 19-25 mai 2008Ultimele articole
Cum sa iti conectezi telefonul la televizor? 6 sfaturi utileCriptomonedele. Scutirea de impozit pe castigurile din criptomonede, ELIMINATA din PROIECTPachetul 2 de masuri fiscale. 8 modificari importante la Legea nr. 31/1990 privind societatilePachetul 2 de masuri fiscale: impozit pe profit, pe venit, CAS si CASS, dar si schimbari privind Legea societatilorLaptopul ASUS nu se aprinde? 5 pasi simpli pentru a identifica problemaArticole similare
Codul fiscal 2011 - Titlul III (partea I)Romania ar putea construi autostrazi si cai ferate pe bani chinezestiNoi informatii despre executiile bugetare ale intreprinderilor publice din semestrul I. MFP extinde lista acestoraSAF-T: Categorii de contribuabili care au obligatia depunerii D406 din 2022Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor. Care este procedura de urmat, conform OUG 53/2022?Ultimele articole
Bugetul unui startup: Cum sa il gestionezi eficient in primul an de activitateCredit cu istoric negativ ? Definitie, Pareri Pro si ContraPlafon plati numerar in valuta: Ce e permis si ce nu in relatia cu partenerii externiCe se intampla cu datoriile unei firme in faliment[INFOGRAFIC] Ce obligatii fiscal-contabile au partidele politice si reglementari cheieArticole similare
Luni, 30 septembrie 2024, termen limita pentru depunerea D216Impozitul pe cladiri. Ce declaratii depunem?Impozit pe profit. 5 modificari importante ce impacteaza impozitul in 2024 -2025Impozitul pe constructii. Cum aplicam prevederile din Codul fiscal 2016?Cum vor achita firmele impozitul pe cladiri in 2018?Ultimele articole
D216 in 2024: Cine are obligatia depunerii si pana cand poate fi transmisaCum se calculeaza impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoarePrin Ordinul 3738/2024 a fost publicat modelul D216. Cine are obligatia de a depune declaratiaOrdinul 3738/2024. A fost publicat modelul Declaratiei 216Impozit special pe bunuri de valoare mare. Cine are aceasta obligatie si pana cand poate fi platitArticole similare
Este oficial: Procedura de stabilire si de regularizare a CAS si CASS pentru 2017Documentar fiscal: Declararea castigurilor din transferul titlurilor de valoareNOU! A fost aprobat noul formular al Declaratiei unice in 2021! Iata ce modificari intra in vigoare si ce greseli trebuie sa evitatiCIS:Cresterea TVA descurajeaza INVESTITIIle; sunt necesare masuri de compensare a efectelor negativeModificarea OUG 114, in spatiul public! Ce alte acte normative se mai modifica?Ultimele articole
Pachetul 2 de masuri fiscale. Modificari asupra impozitului pe profit si pe venitMasuri fiscale 2025-2026. Lista COMPLETA a masurilor de austeritateMijloacele fixe. MONOGRAFIA contabila pentru 15 imobilizari + obligatia platii impozitului pe constructiiGhid complet pentru gestionarea eficienta a banilor in afacerea taCand si de ce e important sa ai un avocat in Bucuresti ca partener de businessSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA