Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

1,18 miliarde de euro disponibili in perioada 2014-2020, prin POR, pentru cladiri publice, cladiri rezidentiale si iluminat public

01-Oct-2015
2467

Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a finantat, in domeniul termoficare, 128 de de obiective de investitii, iar in domeniul eficienta energetica a alocat fonduri pentru peste 144.000 de apartamente, prin programele guvernamentale si europene pe care le gestioneaza.

Alte 1,18 miliarde de euro sunt disponibile in perioada 2014-2020, prin POR, pentru proiecte care duc la cladiri publice, cladiri rezidentiale si iluminat public mai eficiente din punct de vedere energetic.

Datele au fost prezentate joi, 24 septembrie a.c., de doamna Sirma Caraman, secretar de stat in Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), la dezbaterea pe tema energiei termice organizata de Intact Media Grup la Palatul Parlamentului – in sectiunea „Nevoi si oportunitati de finantare pentru infrastructura locala si reabilitare termica”.

„Programul Termoficare, proiectat initial sa dureze 10 ani, a fost prelungit prin Hotarare de Guvern cu inca 5 ani, pana in 2020. Ministerul a initiat propunerea, in acest an, tocmai ca urmare a constatarii necesitatii de a sprijini printr-un program national investitiile in sisteme centralizate de energie termica: programul cuprinde 128 de obiective din 45 de localitati. Fondurile alocate de la bugetul de stat in perioada 2006-2015 au fost in valoare de 418,8 milioane lei”, a declarat Sirma Caraman.

Prin Programul Termoficare 2006-2020 caldura si confort autoritatile administratiei publice locale care detin in proprietate sisteme centralizate de alimentare cu energie termica, pot beneficia de cofinantare nerambursabila de la bugetul de stat in valoare pana la 70% a proiectelor de investitii, in anumite conditii. Restul de 30% reprezinta contributia bugetelor locale ale unitatilor administrativ teritoriale beneficiare.

In ceea ce priveste masurile de eficienta energetica, acestea sunt implementate prin intermediul mai multor programe gestionate de MDRAP: Programul national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte (OUG nr. 18/2009), Programul de reabilitare termica a cladirilor de locuit cu finantare prin credite bancare cu garantie guvernamentala (OUG nr 69/2010) si Programul Operational Regional, in cele doua versiuni ale sale (2007-2013 si 2014-2020).

Programul national privind cresterea performantei energetice a blocurilor de locuinte vizeaza reducerea consumului de energie folosit pentru incalzirea apartamentelor, in conditiile asigurarii si mentinerii climatului termic interior; diminuarea emisiilor de gaze cu efect de sera si introducerea unor surse alternative de producere a energiei, precum si ameliorarea aspectului urbanistic al localitatilor.

Finantarea lucrarilor de interventie prin acest program se asigura in proportie de 50% de la bugetul de stat, prin bugetul MDRAP; 30% - de la bugetele locale si/sau din alte surse legal constituite; 20% - din fondul de reparatii al asociatiei de proprietari si/sau din alte surse legal constituite. Cota de 20% poate suportata tot de la bugetele locale, ca si cheltuiala de natura sociala, pentru anumite categorii de proprietari, persoane fizice (persoane cu handicap; persoane cu venituri medii nete lunare situate sub castigul salarial mediu net pe economie, inclusiv pensionari; veterani de razboi si soti/sotii supravietuitori/supravietuitoare ai/ale acestora).

In perioada 2009 – 2015, 92.335 de apartamente au fost cuprinse in program (2.299 blocuri din circa 135 de localitati). Dintre acestea, 58.738 de apartamente din 1530 de blocuri au fost finalizate. In tot acest interval, bugetul alocat prin MDRAP a fost de 588 milioane lei, din care 513,36 milioane lei constituie fonduri decontate de la bugetul de stat.

Prin Programul Operational Regional 2007-2013, pentru proiecte de eficienta energetica au fost alocate fonduri in valoare de circa 180 de milioane de euro, pentru lucrari de reabilitare termica a anvelopei cladirii si lucrari de reabilitare a sistemului de incalzire. Beneficiari eligibili au fost municipii resedinte de judet, in calitate de reprezentanti ai asociatiilor de proprietari, precum si cele 6 sectoare ale Municipiului Bucuresti.

„S-au depus 180 de cereri de finantare, cu o valoare solicitata de aproximativ 152,5 milioane euro, pentru 1.226 de blocuri (51.714 de apartamente). Pentru 138 dintre acestea au fost incheiate contracte de finantare, in valoare de aproximativ 134,5 mil. euro, aferente unui numar de 959 blocuri (49.356 apartamente). In prezent, sunt deja implementate proiecte care totalizeaza 1.046 apartamente din 26 de blocuri”, a precizat Sirma Caraman.

Programul prevedea ca finantarea cheltuielilor eligibile sa fie acoperita in proportie de 60% din Fondul European de Dezvoltare Regionala si bugetul de stat si de 40% de autoritatea publica locala si asociatia de proprietari.

In ceea ce priveste Programul Operational Regional 2014-2020, Romania are alocat un buget total de 1,18 miliarde euro pentru investitii menite sa creasca eficienta energetica, din care aproximativ 1 miliard de euro reprezinta fonduri europene nerambursabile (Fondul European de Dezvoltare Regionala). Proiectele de acest tip vor fi finantate prin Axa prioritara 3 - Prioritatea de investitie 3.1. – Eficienta energetica in cladiri rezidentiale si publice, inclusiv iluminat public.

Programul finanteaza lucrari la:


cladiri publice: anveloparea cladirii, inclusiv consolidare, modernizare sursa de energie, instalatii de transport apa calda menajera, sisteme de ventilare si climatizare, achizitionare sisteme de management energetic, etc.

cladiri rezidentiale: anveloparea cladirii, inclusiv consolidare, reabilitarea instalatiei de distributie a agentului termic, modernizarea sistemului de incalzire, etc.

iluminat public: extinderea/ reintregirea sistemului de iluminat public, reabilitarea instalatiilor electrice (stalpi, retele), inlocuire lampi cu eficienta energetica ridicata (ex. LED) etc. Potentialii beneficiari sunt autoritatile publice centrale (cladiri publice) si locale (cladirile publice si cladiri rezidentiale).


Sumele sunt distribuite, orientativ, pe domenii de interventii, astfel: 484 de milioane de euro pentru cladiri publice, 668 de milioane de euro cladiri rezidentiale si 35 de milioane de euro pentru iluminat public.

Pentru aceasta prioritate de investitie, Ghidul solicitantului pentru componenta cladiri rezidentiale a fost in dezbatere publica in perioada 24 august – 24 septembrie a.c.. In perioada imediat urmatoare, Ghidul va fi definitivat, dupa analiza propunerilor si a observatiilor primite in procesul de consultare, urmand ca apoi sa fie anuntata lansarea apelului de proiecte pentru astfel de investitii.

Sursa: Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016