Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Achizitie intracomunitara de bunuri. Persoana impozabila neplatitoare de TVA si furnizor tert. Ce obligatii fiscale apar?

03-Mai-2016
3878

In analiza de mai jos, o societate achizitioneaza un autoturism din SUA. Factura din SUA este de la o persoana juridica la persoana juridica din Romania-neplatitoare de TVA. Autoturismul este transportat cu un vapor pana in Germania unde este preluat de o alta persoana juridica-comisionar vamal din Germania care achita toate taxele si care apoi le factureaza firmei din Romania. Vom vedea ce trebuie sa faca in aceste conditii firma din Romania care este neplatitoare de TVA.



Din intrebarea formulata inteleg ca acel comisionar vamal din Germania preia autoturismul din S.U.A, il pune in libera circulatie pe teritoriul comunitar si il transporta din Germania in Romania.

Avand in vedere faptul ca autoturismul este pus in libera circulatie pe teritoriul comunitar, operatiunea reprezinta pentru societatea din Romania o achizitie intracomunitara de bunuri pentru care datoreaza TVA in Romania, dar numai daca valoarea achizitiei atinge sau depaseste plafonul de 10.000 euro, cu un echivalent de 34.000 lei. In opinia mea, in valoarea achizitiei, in plafonul de 10.000 euro se include si costul transportului cu vaporul de pe teritoriul S.U.A. pe teritoriul Romaniei.

Deci, daca valoarea insumata a celor doua elemente de calcul (cost autoturism + cost transport pana in portul Bremen) depaseste plafonul de 34.000 lei, cumparatorul din Romania este obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare. Concomitent cu inregistrarea in scopuri de TVA, cumparatorul trebuie sa solicite si inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari. Codul de TVA astfel obtinut, trebuie comunicat comisionarului vamal din Germania. Inregistrarea in scopuri de TVA se efectueaza conform prevederilor art. 317 "Inregistrarea in scopuri de TVA a altor persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii" prin depunerea formularului cod 091 "Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii (091)", concomitent cu inscrierea in Registrul operatorilor intracomunitari in baza formularului denumit "Cerere de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari", dar si a formularului cod 095.

Suma TVA datorata pentru achizitia efectuata trebuie achitata, efectiv, bugetului de stat si raportata prin formularul cod 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata". De asemenea, valoarea achizitiei intracomunitare efectuate se raporteaza si prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul A. Cumparatorul din Romania raporteaza valoarea operatiunii procedand conform prevederilor cuprinse in anexa 2 INSTRUCTIUNI pentru completarea formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/ achizitiile/ prestarile intracomunitare", SECTIUNEA a 2-a, pct. 3 din sectiunea "NOTE" din O.M.F.P. nr. 591 din 3 februarie 2016 pentru aprobarea modelului si continutului formularului (390 VIES) "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare", publicat in M.Of. nr. 94 din 8 februarie 2016.

"Pentru achizitiile intracomunitare de bunuri care provin de la un furnizor nestabilit in Uniunea Europeana si care a desemnat un reprezentant fiscal in statul membru in care incepe transportul bunurilor sau care provin de la un furnizor stabilit in Uniunea Europeana, inregistrat prin reprezentant fiscal in statul membru din care efectueaza livrarea intracomunitara de bunuri, la rubrica "Denumire operator intracomunitar" va fi inscrisa denumirea furnizorului (nu a reprezentantului fiscal), iar la rubrica "Cod operator intracomunitar" va fi inscris codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit persoanei straine prin reprezentant fiscal.


Similar se procedeaza si in situatia in care furnizorul nestabilit in Uniunea Europeana nu si-a desemnat un reprezentant fiscal in statul membru in care incepe transportul, dar prin aplicarea de catre unele state membre a masurilor de simplificare a declararii importurilor, respectiv o reprezentare globala de catre o societate care poate fi, de exemplu, o societate de expeditie/transport, operatorul extracomunitar se considera reprezentat fiscal de societatea respectiva.

Exemplu: O societate "A" dintr-un stat extracomunitar (X) vinde unei societati din Romania "B" bunuri. Bunurile sunt importate intr-un stat membru al Uniunii Europene (Y) de catre societatea de expeditie "C" si apoi aceeasi societate "C" declara in numele furnizorului "A" din statul extracomunitar (X) (dar sub propriul cod de TVA) livrarea intracomunitara a bunurilor din statul membru (Y) in Romania.

In astfel de situatii se va considera drept reprezentant fiscal societatea de expeditie "C". In declaratia recapitulativa privind achizitiile intracomunitare, la rubrica "Denumire operator intracomunitar" va fi inscrisa denumirea furnizorului, respectiv societatea "A" din statul extracomunitar (X), iar la rubrica "Cod operator intracomunitar" codul din statul membru (Y) al societatii de expeditie "C" care a declarat livrarea intracomunitara."


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016