Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Rambursare TVA import. Cum se poare recupera TVA-ul achitat in vama?

24-Apr-2014
13795

Pentru o firma care a achizitionat un utilaj din import (Elvetia) si care s-a inregistrat in sistemul EORI, platin in vama TVA-ul aferent, vom stabili procedura necesara pentru a recupera TVA-ul achitat in vama. TVA-ul aferent bunurilor achizitionate din import este considerat deductibil in masura in care bunurile sunt destinate activitatilor impozabile ale societatii.


Documentul justificativ pentru deducerea TVA este Declaratia vamala de import. In jurnalul de cumparari, conform modelului orientativ stabilit prin Ordinul ANAF, importul se inregistreaza la randurile 6 si 7 "Achizitii de bunuri si servicii de bunuri din tara si importuri de bunuri taxabile" , iar in Decontul de TVA acesta se declara la rd. 22 sau 23 in functie de cota de TVA aplicabila 24% sau 9%. Asadar, TVA se recupereaza prin decontul de TVA depus la organul fiscal, bifand optiunea "DA" pe decontul de TVA la intrebarea: Solicitati rambursarea soldului sumei negative de TVA?"
In urma acestei solicitari, daca suma solicitata la rambursare este mai mare de 45.000 lei societatea va fi suspusa controlului ANAF in vederea rambursarii sumei, in cazul in care aceasta este mai mica de 45000 lei, suma va fi rambursata iar controlul ANAF va fi ulterior, conform OUG 8/2014 care a modificat Codul de procedura fiscala incepand cu 1 martie. Asadar, rambursarea cu control ulterior pentru sume mai mici de 45000 lei se aplica incepand cu deconturile de TVA depuse pentru luna martie 2014.

Mai jos va redam si modul de reflectare in contabilitate a operatiunilor de import.
Potrivit pct. 154 alin. (3) din Reglementarile contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin OMFP 3055/2009, stocurile cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care sunt in curs de aprovizionare se reflecta distinct in contabilitate (grupa 32 "Stocuri in curs de aprovizionare" din Planul de conturi general). Pct. 155 din acelasi act normativ stabileste ca inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor.



In general, datele de transfer al controlului, de transfer al proprietatii si de livrare coincid. Totusi, pot exista decalaje de timp, de exemplu, pentru:

* bunuri vandute in consignatie sau stocurile la dispozitia clientului;
* stocuri gajate livrate creditorului beneficiar al gajului, care raman in evidenta debitorului pana la vanzarea lor;
* bunuri receptionate pentru care nu s-a primit inca factura, care trebuie inregistrate in activele cumparatorului;
* bunuri livrate si nefacturate, care trebuie scoase din evidenta, transferul de proprietate avand loc;
* bunuri vandute si nelivrate inca, pentru care a avut loc transferul proprietatii. De exemplu, la vanzarile cu conditia de livrare "ex-work", bunurile vandute ies din stocul vanzatorului din momentul punerii lor la dispozitia cumparatorului etc.

Asadar, inregistrarea marfurilor in contabilitate se efectueaza in functie de momentul transferului riscurilor si beneficiilor.

Exemplu:

In luna martie se primeste o factura de la un furnizor extracomunitar.
In luna aprilie se receptioneaza marfa.
Considerand ca riscurile si beneficiile aferente au fost transferate la momentul facturarii, inregistrarile contabile sunt:

* in luna septembrie, la cursul de la data emiterii facturii:

327 "Marfuri in curs de aprovizionare" = 401 "Furnizori"

* la data de 31 martie, in situatia in care factura nu a fost achitata furnizorului:

Potrivit pct. 186 din reglementarile mentionate la finele fiecarei luni, creantele si datoriile in valuta se evalueaza la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei din ultima zi bancara a lunii in cauza. Diferentele de curs inregistrate se recunosc in contabilitate la venituri sau cheltuieli din diferente de curs valutar, dupa caz.

401 "Furnizori" = 765 "Venituri din diferente de curs valutar"

Sau:

665 "Cheltuieli din diferente de curs valutar" = 401 "Furnizori"

* in luna aprilie, la receptia marfurilor, la cursul de la data emiterii facturii, adica din momentul transferului riscurilor si beneficiilor:

371 "Marfuri" = 327 "Marfuri in curs de aprovizionare"

* potrivit declaratiei vamale de import se inregistreaza:

371 "Marfuri" = 446 "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate" - taxe vamale, comision vamal

4426 "TVA deductibila" = 5121 "Conturi la banci in lei" – TVA

446 "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate" = 5121 "Conturi la banci in lei"


In conformitate cu prevederile art. 1391 alin. (2) din Codul fiscal, daca elementele folosite pentru stabilirea bazei de impozitare a unei operatiuni, alta decat importul de bunuri, se exprima in valuta, cursul de schimb care se aplica este ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei sau cursul de schimb utilizat de banca prin care se efectueaza decontarile, din data la care intervine exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza.

In acest sens, pct. 22 alin. (1) din Titlul VI din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal
stabileste ca prin ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei se intelege cursul de schimb comunicat de respectiva banca in ziua anterioara si care este valabil pentru operatiunile care se vor desfasura in ziua urmatoare.

In ceea ce priveste diferentele de curs valutar care apar cu ocazia decontarii creantelor si datoriilor in valuta la cursuri diferite fata de cele la care au fost inregistrate initial pe parcursul lunii sau fata de cele la care sunt inregistrate in contabilitate, acestea trebuie recunoscute in luna in care apar, ca venituri sau cheltuieli din diferente de curs valutar.

Atunci cand creanta sau datoria in valuta este decontata in decursul aceleiasi luni in care a survenit, intreaga diferenta de curs valutar este recunoscuta in acea luna. Atunci cand creanta sau datoria in valuta este decontata intr-o luna ulterioara, diferenta de curs valutar recunoscuta in fiecare luna, care intervine pana in luna decontarii, se determina tinand seama de modificarea cursurilor de schimb survenita in cursul fiecarei luni.

La finele fiecarei luni, creantele si datoriile in valuta se evalueaza la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de BNR din ultima zi bancara a lunii in cauza. Diferentele de curs inregistrate se recunosc in contabilitate la venituri sau cheltuieli din diferente de curs valutar.

Nu exista alte declaratii speciale care se depun la autoritati pentru importuri.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Rambursare TVA import. Cum se poare recupera TVA-ul achitat in vama?":
Rating:

Nota: 3.63 din 8 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF: Servicii electronice puse la dispozitia contribuabililor 24h/24h
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala pune la dispozitia contribuabililor servicii electronice disponibile la orice ora, astfel incat cozile de la ghiseele sediilor de administrare fiscala sau de la oficiile postale sa fie evitate. Asadar, prin Spatiul privat virtual (SPV), contribuabilii persoane fizice si persoane juridice au la dispozitie toate facilitatile comunicarii electronice a actelor administrative fiscale emise in forma electronica, dar pot beneficia si de alte informatii si...» citeste mai departe aici

  • Documente justificative. Regim fiscal si declarativ achizitii de la persoane fizice
    • Ce impozite trebuie retinute si livrate de o societate care, in calitate de persoana juridica (societate platitoare de TVA), achizitioneaza cereale de la persoane fizice? Pentru a avea o viziune completa asupra acestui subiect, am apelat la cunostintele unuia dintre expertii nostri. Tot el va explica si ce documente trebuie intocmite si cerute vanzatorului persoana fizica. Raspunsul specialistului 1) Documentele pe care trebuie sa le intocmeasca persoana juridica care achizitioneaza cereale de...» citeste mai departe aici

  • Care sunt facilitatile fiscale care va pot ajuta sa reduceti impozitul pe profit?
    • Pentru ca foarte multi contribuabili nu stiu care sunt parghiile pe care le au la dispozitie pentru a diminua impozitul pe profit, acest material va va pune la dispozitiile informatiile de care aveti nevoie. Pentru a diminua impozitul pe profit, companiile din Romania au la dispozitie mai multe instrumente fiscale. De aceea administratorul unei firme trebuie sa stie: • care sunt facilitatile fiscale pentru societatile platitoare de impozit pe profit sau impozit pe venit (pentru...» citeste mai departe aici

  • Legea salarizarii aplicata incorect: Diferente semnificative de salarii in cadrul aceleiasi categorii profesionale
    • Doar patru din cele 15 Curti de Apel din tara aplica in mod corect Legea Salarizarii, consecinta ducand la diferente semnificative de salarii in cadrul aceleiasi categorii profesionale, potrivit unui comunicat remis, joi, de Ministerul Muncii si Justitiei Sociale (MMJS). "Ministerul Muncii si Justitiei Sociale atrage din nou atentia curtilor de apel din tara ca interpreteaza si aplica in mod eronat dispozitiile Legii 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice. MMJS a...» citeste mai departe aici

  • 4 beneficii fiscale de care angajatorii pot beneficia in relatia cu angajatii lor
    • Salariul a fost mereu principalul factor motivant pentru un angajat in relatia cu locul de munca. Insa rotunjirea veniturilor unui angajat nu trebuie sa tina mereu doar de salariu. Legislatia permite si alte beneficii pentru angajati, care sunt extrem de avantajoase si pentru firme, reprezentand facilitati fiscale importante pentru bugetul oricarui tip de business. Prin apelarea la acestea, un angajator se poate asigura ca reuseste sa mentina moralul angajatilor sai la un nivel bun, fara sa pune...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016