Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Rambursare TVA import. Cum se poare recupera TVA-ul achitat in vama?

24-Apr-2014
25733

Pentru o firma care a achizitionat un utilaj din import (Elvetia) si care s-a inregistrat in sistemul EORI, platin in vama TVA-ul aferent, vom stabili procedura necesara pentru a recupera TVA-ul achitat in vama. TVA-ul aferent bunurilor achizitionate din import este considerat deductibil in masura in care bunurile sunt destinate activitatilor impozabile ale societatii.


Documentul justificativ pentru deducerea TVA este Declaratia vamala de import. In jurnalul de cumparari, conform modelului orientativ stabilit prin Ordinul ANAF, importul se inregistreaza la randurile 6 si 7 "Achizitii de bunuri si servicii de bunuri din tara si importuri de bunuri taxabile" , iar in Decontul de TVA acesta se declara la rd. 22 sau 23 in functie de cota de TVA aplicabila 24% sau 9%. Asadar, TVA se recupereaza prin decontul de TVA depus la organul fiscal, bifand optiunea "DA" pe decontul de TVA la intrebarea: Solicitati rambursarea soldului sumei negative de TVA?"
In urma acestei solicitari, daca suma solicitata la rambursare este mai mare de 45.000 lei societatea va fi suspusa controlului ANAF in vederea rambursarii sumei, in cazul in care aceasta este mai mica de 45000 lei, suma va fi rambursata iar controlul ANAF va fi ulterior, conform OUG 8/2014 care a modificat Codul de procedura fiscala incepand cu 1 martie. Asadar, rambursarea cu control ulterior pentru sume mai mici de 45000 lei se aplica incepand cu deconturile de TVA depuse pentru luna martie 2014.

Mai jos va redam si modul de reflectare in contabilitate a operatiunilor de import.
Potrivit pct. 154 alin. (3) din Reglementarile contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin OMFP 3055/2009, stocurile cumparate, pentru care s-au transferat riscurile si beneficiile aferente, dar care sunt in curs de aprovizionare se reflecta distinct in contabilitate (grupa 32 "Stocuri in curs de aprovizionare" din Planul de conturi general). Pct. 155 din acelasi act normativ stabileste ca inregistrarea in contabilitate a intrarii stocurilor se efectueaza la data transferului riscurilor si beneficiilor.


In general, datele de transfer al controlului, de transfer al proprietatii si de livrare coincid. Totusi, pot exista decalaje de timp, de exemplu, pentru:

* bunuri vandute in consignatie sau stocurile la dispozitia clientului;
* stocuri gajate livrate creditorului beneficiar al gajului, care raman in evidenta debitorului pana la vanzarea lor;
* bunuri receptionate pentru care nu s-a primit inca factura, care trebuie inregistrate in activele cumparatorului;
* bunuri livrate si nefacturate, care trebuie scoase din evidenta, transferul de proprietate avand loc;
* bunuri vandute si nelivrate inca, pentru care a avut loc transferul proprietatii. De exemplu, la vanzarile cu conditia de livrare "ex-work", bunurile vandute ies din stocul vanzatorului din momentul punerii lor la dispozitia cumparatorului etc.

Asadar, inregistrarea marfurilor in contabilitate se efectueaza in functie de momentul transferului riscurilor si beneficiilor.

Exemplu:

In luna martie se primeste o factura de la un furnizor extracomunitar.
In luna aprilie se receptioneaza marfa.
Considerand ca riscurile si beneficiile aferente au fost transferate la momentul facturarii, inregistrarile contabile sunt:

* in luna septembrie, la cursul de la data emiterii facturii:

327 "Marfuri in curs de aprovizionare" = 401 "Furnizori"

* la data de 31 martie, in situatia in care factura nu a fost achitata furnizorului:

Potrivit pct. 186 din reglementarile mentionate la finele fiecarei luni, creantele si datoriile in valuta se evalueaza la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei din ultima zi bancara a lunii in cauza. Diferentele de curs inregistrate se recunosc in contabilitate la venituri sau cheltuieli din diferente de curs valutar, dupa caz.

401 "Furnizori" = 765 "Venituri din diferente de curs valutar"

Sau:

665 "Cheltuieli din diferente de curs valutar" = 401 "Furnizori"

* in luna aprilie, la receptia marfurilor, la cursul de la data emiterii facturii, adica din momentul transferului riscurilor si beneficiilor:

371 "Marfuri" = 327 "Marfuri in curs de aprovizionare"

* potrivit declaratiei vamale de import se inregistreaza:

371 "Marfuri" = 446 "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate" - taxe vamale, comision vamal

4426 "TVA deductibila" = 5121 "Conturi la banci in lei" – TVA

446 "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate" = 5121 "Conturi la banci in lei"


In conformitate cu prevederile art. 1391 alin. (2) din Codul fiscal, daca elementele folosite pentru stabilirea bazei de impozitare a unei operatiuni, alta decat importul de bunuri, se exprima in valuta, cursul de schimb care se aplica este ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei sau cursul de schimb utilizat de banca prin care se efectueaza decontarile, din data la care intervine exigibilitatea taxei pentru operatiunea in cauza.

In acest sens, pct. 22 alin. (1) din Titlul VI din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal
stabileste ca prin ultimul curs de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei se intelege cursul de schimb comunicat de respectiva banca in ziua anterioara si care este valabil pentru operatiunile care se vor desfasura in ziua urmatoare.

In ceea ce priveste diferentele de curs valutar care apar cu ocazia decontarii creantelor si datoriilor in valuta la cursuri diferite fata de cele la care au fost inregistrate initial pe parcursul lunii sau fata de cele la care sunt inregistrate in contabilitate, acestea trebuie recunoscute in luna in care apar, ca venituri sau cheltuieli din diferente de curs valutar.

Atunci cand creanta sau datoria in valuta este decontata in decursul aceleiasi luni in care a survenit, intreaga diferenta de curs valutar este recunoscuta in acea luna. Atunci cand creanta sau datoria in valuta este decontata intr-o luna ulterioara, diferenta de curs valutar recunoscuta in fiecare luna, care intervine pana in luna decontarii, se determina tinand seama de modificarea cursurilor de schimb survenita in cursul fiecarei luni.

La finele fiecarei luni, creantele si datoriile in valuta se evalueaza la cursul de schimb al pietei valutare, comunicat de BNR din ultima zi bancara a lunii in cauza. Diferentele de curs inregistrate se recunosc in contabilitate la venituri sau cheltuieli din diferente de curs valutar.

Nu exista alte declaratii speciale care se depun la autoritati pentru importuri.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Exemple de posibile subiecte de la examenul CECCAR 2025

    • Ca in fiecare an, examenul CECCAR va fi, putin spus, dificil. Este normal, dat fiind ca accesul in Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania echivaleaza cu recunoasterea profesionala si inseamna un pas extrem de important in cariera oricarui contabil! Examenul realizeaza practic o selectie foarte dura si asa se si explica de ce, odata trecut de acest hop, intrati intr-un grup de profesionisti extrem de bine vazuti (si de bine platiti). In calitate de expert contabil...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Cum vor trece la impozit pe profit firmele care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro al regimului micro

    • Un nou act normativ, mai exact OUG 156/2024, a adus noi modificari in privinta plafonului microintreprinderilor. Acesta a scazut de la suma de 500.000 euro, la 250.000 euro, incepand cu anul 2025. Microintreprinderi care NU se mai incadreaza in plafonul de 250.000 euro. Cum se face trecerea la impozit pe profit din 1 ianuarie 2025 In acest context, un contribuabil se intreaba cum poate face trecerea la impozit pe profit din 1 ianuarie 2025 daca nu se mai incadreaza in criteriile cumulative...» citeste mai departe aici

  • Firmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca nu se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euro

    • Pentru ca plafonul pentru aplicarea regimului micro a fost modificat, scazand de la 500.000 euro la 250.000 euro, firmele care nu se mai incadreaza in aceasta conditie la final de 2024 trebuie sa treaca, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, la impozitul pe profit. Pentru a schimba vectorul fiscal se va depune D700 pana pe 31 martie, la ANAF. Firmele trebuie sa depuna D700 pana pe 31 martie 2025 daca sunt obligate sa treaca la impozit pe profit O microintreprindere cu veniturile realizate la data...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Case de marcat electronice. Noutati fiscale care se aplica in 2025

    • Pentru anul 2025 au aparut mai multe noutati legate de casele de marcat electronice fiscale. Printre principalele modificari se numara reglementarea noilor obligatii privind inscrierea codului de identificare fiscala pe bonurile fiscale, implementarea codurilor QR, dar si reluarea unor sanctiuni contraventionale din 2025. In plus, bonul fiscal tiparit si inmanat clientilor nu va mai fi obligatoriu la platile cu cardul, decat atunci cand este solicitat de cumparatori. De asemenea, nu este...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016