
Raportul Special
realizat de specialisti
In temeiul dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, republicata, Ministerul Justitiei supune dezbaterii publice Proiectul de Lege privind registrul comertului.
Astfel, in continuarea demersurilor de simplificare a cadrului de reglementare incident la inceperea si pentru desfasurarea unei afaceri, prin asigurarea disponibilitatii unor proceduri eficiente si adaptate provocarilor economico-sociale ale globalizarii care, cuplate cu servicii moderne de registrul comertului, sa permita trecerea treptata la digitalizarea comunicarii cu autoritatile publice a tuturor categoriilor de operatori economici, prin prezenta lege se transpun solutiile digitale prevazute de noua Directiva europeana in materia societatilor 2019/1151 si se propune o abordare unitara a procesului de inregistrare in registrul comertului.
Legea reuneste in continutul sau toate formalitatile si etapele care au ca finalitate inregistrarea in registrul comertului, dar si aspectele strans legate de procedura de inregistrare, cum ar fi noua organizare a competentei de solutionare a cererilor de inregistrare sau regimul de acces al publicului la datele privind profesionistii inregistrati in registrul comertului.
Principalele obiective pe care prezenta lege le urmareste precum si cele mai importante solutii de reglementare pe care aceasta le propune sunt urmatoarele:
1. Accesibilitatea online a tuturor formalitatilor pentru constituirea unei societati si inregistrarea unei sucursale prin utilizarea mijloacelor de identificare electronica si a mijloacelor electronice de comunicare.
In acest sens, potrivit noii legi:
-actul constitutiv se poate intocmi online, prin completarea unui formular-tip, cu optiuni predefinite, care va fi disponibil pe pagina de internet a ONRC; actul constitutiv formular-tip sau, dupa caz, cel individualizat, se semneaza de catre toti fondatorii sau de reprezentantii acestora cu semnatura electronica calificata;
-cererile de inregistrare si inscrisurile depuse in sustinerea acestora intocmite de avocati sau de notari publici se pot semna de catre acestia cu semnatura electronica calificata si se pot transmite prin mijloace electronice;
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
2. Simplificarea procedurii de inregistrare in registrul comertului pentru a permite depunerea de documente in format electronic, verificarea indeplinirii conditiilor prevazute de lege realizand-se prin comunicarea intre autoritati si utilizarea informatiilor/documentelor aflate deja la dispozitia acestora.
Astfel, prin noua lege se elimina:
1. cerinta de efectuare a varsamantului aportului la capitalul social al SRL-urilor la momentul constituirii; proiectul prevede o etapizare, ulterioara momentului constituirii, a varsarii capitalului social subscris (30% in 3 luni, iar restul in 12 luni, cu exceptia aportului in natura, care poate fi efectuat in 2 ani de la data inmatricularii);
2. acordul Secretariatului General al Guvernului si al autoritatilor locale pentru folosirea anumitor cuvinte in denumire, registratorul urmand sa consulte in procedura de inregistrare Registrul de evidenta a autoritatilor si institutiilor publice centrale si locale, ce va fi creat si tinut de SGG;
3. depunerea dovezii rezervarii denumirii se elimina;
4. depunerea unor declaratii pe propria raspundere, prin includerea lor, intr-o forma simplificata, in actul constitutiv;
5. cerinta depunerii specimenului de semnatura pentru reprezentantii legali.
3. Reglementarea procedurii de inregistrare in registrul comertului in baza controlului de legalitate, realizat de registrator:
-procedura de control prealabil inregistrarii realizata de registratori, pe baza de inscrisuri;
daca exista suspiciuni de fals cu privire la identitatea solicitantului, a reprezentantului acestuia sau a oricarei persoane a carei identitate se verifica in procesul de inregistrare, registratorul poate solicita prezenta fizica a acestora;
-generalizarea competentei de solutionare a registratorului prin includerea altor proceduri care nu au caracter contencios (ex: fuziuni, inclusiv transfrontaliere, divizari);
-se elimina posibilitatea formularii cererilor de interventie in procedura de inregistrare, tertii - ca si solicitantul inregistrarii -, avand un remediu ulterior solutionarii cerere de inregistrare, si anume plangerea impotriva incheierii registratorului;
-dizolvarea si radierea societatii, pentru anumite cazuri ce nu au natura contencioasa, se dispune de registrator, cu posibilitatea contestarii incheierii registratorului la instanta.
4. Reglementarea statutului registratorului de registru al comertului:
-personal de specialitate juridica, investit sa exercite un serviciu public de interes general;
accesul in profesie se face pe baza de examen sau concurs;
-registratorul este numit si eliberat din functie de directorul general al registrul comertului, iar in exercitarea functiei nu este supus controlului ierarhic, cu privire la solutiile pronuntate;
-registratorul este supus anumitor interdictii si incompatibilitati, pentru a asigura impartialitatea in exercitarea controlului prealabil inregistrarii;
-registratorul raspunde disciplinar (procedura disciplinara este prevazuta de prezenta lege), civil si penal;
-remunerarea se realizeaza in conformitate cu dispozitiile Legii nr. 153/207 privind remunerarea personalului platit din fonduri publice
5. Reglementarea accesului online la informatiile privind societatile, inclusiv la informatiile privind societatile inregistrate in alte state membre ale Uniunii Europene si, pentru a imbunatati accesibilitatea serviciului public al registrului comertului, asigurarea disponibilitatii de informatii extinse si actualizate privind infiintarea si functionarea societatilor.
Pentru aceasta, in noua lege se prevede ca:
- documentele si informatiile referitoare la persoanele fizice si juridice inregistrate in registrul comertului se arhiveaza si in format electronic pentru a permite furnizarea mai rapida de copii in format electronic, certificate de pe actele prezentate, chiar daca acestea au fost depuse in format hartie;
- se extind categoriile de informatii care pot fi obtinute cu titlu gratuit din registrele statelor membre, prin intermediul sistemului de interconectare a registrelor;
- devin disponibile mai multe date in registru, de exemplu, in privinta sucursalelor (in registrul sucursalei, date despre societatea mama dintr-un alt stat membru si, invers, in registrul societatii-mama, informatii despre sucursala);
- informatii user friendly se vor fi la dispozitia publicului, pe portalul de servicii online al ONRC si pe pagina sa de internet, in limbile romana si engleza, cu privire la aspectele cele mai importante in constituirea persoanelor juridice si inregistrarea persoanelor fizice si juridice.
6. Codificarea legislatiei in domeniul inregistrarii in registrul comertului si sistematizarea acesteia, in raport de reglementarile in domeniul societatilor, in materia prevenirii si combaterii spalarii banilor, a protectiei datelor cu caracter personal.
Noua lege:
-integreaza legislatia primara referitoare la procedura de inregistrare in registrul comertului si de autorizare a functionarii/desfasurarii activitatii;
-coreleaza si uniformizeaza procedurile de inregistrare pentru toate categoriile de persoane fizice si juridice inregistrate in registrul comertului;
-contine prevederi specifice privind accesul publicului la datele cu caracter personal inregistrate in registrul comertului si in Registrul beneficiarilor reali;
-detaliaza aspecte privind functionarea Registrului beneficiarilor reali tinut de ONRC (privitor la persoanele juridice inregistrate in acest registru).
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
SAF-T in 2025. Noi entitati vor fi SCUTITE de la obligatia depunerii D406ANAF doreste sa schimbe doua proceduri: Declararea inactivitatii si reactivarea fiscalaInfiintare punct de lucru sau sediu secundar. Un depozit poate fi punct de lucru?Furnizor cu cod TVA anulat. Ce consecinte fiscale apar pentru cumparator?Societate nou infiintata. Inregistrare - Eroare Declaratia 700 . Regim fiscalUltimele articole
Coduri CAEN. Operatorii economici sunt obligati sa actualizeze codurile CAEN pana in septembrie 2026Declaratia privind beneficiarii reali 2025. Amenzile ajung pana la 10.000 lei pentru nedepunereFormulare ONRC: Cine poate semna si depune cereri de inmatriculare sau inregistrare la REGISTRUL COMERTULUISituatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025Articole similare
Formularul-tip si cererea pentru inregistrarea online in Registrul Comertului au fost publicate in Monitorul OficialFirmele trebuie sa depuna declaratia privind beneficiarul real pana pe 6 iunie 2022Noile reguli pentru PFA-uri, Intreprinderi Individuale si Intreprinderi Familiale sunt valabile de la 17 ianuarie 2017Mai multe formalitati care nu mai prezinta utilitate ar putea fi ELIMINATE din procesul de INREGISTRARE IN REGISTRUL COMERTULUI (Proiect de Ordin Ministerul Justitiei)OUG 195/2020. Noi masuri in domeniul Registrului Comertului. O serie de reglementari prevazute de OUG 70/2020 se aplica in continuare, pe o perioada de 9 luniUltimele articole
Actualizare cod CAEN rev 3. Anumiti contribuabili NU au obligatii suplimentare fata de ANAFSRL, PFA, II, IF care isi actualizeaza codul CAEN din 1 ianuarie 2025. Ce trebuie sa stie, conform noii proceduriLegea 129/2019. Ce inseamna beneficiar real si care sunt obligatiile declarative aferenteDeclaratie beneficiar real 2024. Cine are obligatia de a depune declaratia si care sunt EXCEPTIILEONRC: Informatii privind noul format a numarului de ordine din registrul comertuluiArticole similare
Guvernul a aprobat implementarea Programului National de DIGITALIZARE a IMM-urilor. Fondurile ajung la 150 milioare de euroE-Transport: Noutati legate de procedura pentru functionarea sistemuluiStrategia ANAF pentru anii 2021-2024. DIGITALIZAREa institutiei si imbunatatirea serviciilor puse la dispozitia cetateanuluiPersoanele fizice vor putea transmite documente catre ANAF folosind un CNP digital, in locul celui clasicGhid pas cu pas pentru incarcarea documentelor necesare somajului tehnic in platforma onlineUltimele articole
Ce modificari adopta Finantele in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii fiscaleDeclaratia Unica, modificata prin OUG 128/2024. In anumite situatii, formularul NU trebuie depus obligatoriu in anul curentAmenzile pentru e-TVA, PROROGATE pana pe 30 iunie 2025Cum a fost modificat impozitul pe venit prin OUG 128/2024. Prevederile, in vigoare din 1 ianuarie 2025Noi amendamente la Legea nr. 227/2015, adoptate de Guvern. Va fi ELIMINATA Declaratia Unica estimativaArticole similare
Presedintele ANPC: Legea dublului-standard a fost aprobata in Parlamentul EuropeanProiect nou pentru modificarea Codului fiscal privind CASSPlafonarea platilor in numerar si a comisioanelor interbancare trebuie sa treaca prin ParlamentIndemnizatiile pentru crestere copil ar putea fi majorate in anumite situatii50.000 de euro nerambursabili, pentru cei care vor ferme de familieUltimele articole
Proiect: Bonificatia de 3% va creste la 5% pentru firmele bune platniceProiect: Anumite persoane fizice vor fi scutite de impozitul pe venit pana pe 31 iulie 2025Microintreprindere in 2024. Trece la impozit pe profit daca rata rentabilitatii depaseste 30%?Proiect adoptat de Camera Deputatilor! PFA-urile pot opta, dupa cel putin un an de functionare, sa devina SRL-uriPersoanele fizice vor putea transmite documente catre ANAF folosind un CNP digital, in locul celui clasicSfaturi de la experti
Intrebare: O intreprindere individuala cu activitate de comert (sot si sotie) obtine un venit net in 2024 de 19.241 lei. Ce contributii declara si platesc prin DU din 25.05.2025, fiecare membru? Mentionez ca prin DU depusa in 25.05.2024,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calitatea de salariat. Venituri din dividende. CASS
Intrebare: Un administrator al unei SC obtine in 2024 venituri din dividende in suma de 300.000 lei. Ce contributii declara si plateste prin DU din 25.05.2025, tinand cont ca este si salariat, iar prin DU depusa in 25.05.2024 a estimat CASS...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Verificarea si depunerea Declaratiei Unice. La ce sa fie atenti contribuabilii in 2025
Depunere situatii financiare. 3 CLARIFICARI importante cu privire la semnarea bilanturilor
Declaratia 177 si redirectionarea impozitului pe profit. Exemplu de calcul util contribuabililor
Depunere Declaratie Unica. Se va mai declara venit estimat in 2025?
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA