
Raportul Special
realizat de specialisti
Pentru o cat mai buna intelegere a evolutiei incasarilor este necesar sa facem o serie de precizari cu rolul de a contextualiza dinamica incasarilor, in asa fel incat trendul pozitiv sa nu fie reflectat doar de raportarea la planul de incasari.
In aces sens, precizam ca imbunatatirea colectarii si cresterea veniturilor administrate de ANAF au survenit in ciuda efectului de contractie a veniturilor ca rezultat al masurilor de relaxare a fiscalitatii care au afectat negativ incasarile precum:
1. scaderea CAS cu 5pp
2. neimpozitarea profitului reinvestit
3. diminuarea taxei "pe stalp"de la 1,5% la 1%
4. cresterea varsamintelor la pilonul II de pensii
5. scaderea TVA la alimente de la 24% la 9% (aici facem precizarea ca, in ciuda opiniei generale, nu doar alimentele au beneficiat de o cota redusa de TVA dar si la bauturile non-alcoolice, animalele si pasarile din specii domestice, Semintele si ingredientele alimentare, serviciile de restaurant si catering, ceea ce inseamna ca impactul acestei masuri este, in opinia noastra, mai mare decat cel estimat)
Cu toate acestea, in primele 9 luni din 2015, veniturile in suma de 146.579,10 mil.lei reprezinta o depasire cu 7,8% (indice nominal) si cu 10,6 miliarde lei in cifre absolute mai mult decat in perioada similara a anului 2014 (135.978,84 mil.lei),
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Raportat la programul de incasari rectificat, gradul de realizare este de 100,81%, conform legilor bugetare anuale rectificate (145.394,71 mil.lei - prin corelare cu incasarile efective din operatiuni tip "swap" si taxa clawback).
Observatii
I. Comparativ cu planul initial de incasari de la inceputul anului (inainte de rectificare), gradul de realizare este de 103,8%. La rectificare, programul a fost majorat cu suma colectata in plus pe primele 7 luni.
II. De asemenea, subliniem faptul ca trendul pozitiv de la nivelul incasarilor se inregistreaza pe fondul deflatiei de 1,87% din 2015, fapt ce a diminuat veniturile in comparatie cu cele din 2014 cand s-a inregistrat inflatie.
III. Totodata, mentionam faptul ca, din cele 10,6 miliarde lei colectati in plus fata de anul trecut, veniturile suplimentare colectate din TVA sunt de 4,75 miliarde lei. Ceea ce reprezinta o crestere cu 12,52% indice nominal, cu mult peste cresterea economica din primele 9 luni. Aceasta diferenta (rezultata dupa eliminarea impactului cresterii economice) este rezultatul direct si exclusiv al combaterii evaziunii fiscale.
I. Colectare venituri bugetare cumulat 9 luni 2015 in structura, pe bugete si in cadrul bugetului de stat pe principalele impozite si taxe, situatia privind realizarea veniturilor bugetare in perioada analizata, se prezinta astfel:
>>>> La bugetul de stat s-au incasat 102.882,75 mil.lei, cu 10.984,69 mil. lei (11,95% indice nominal ) mai mult fata de aceeasi perioada din 2014 (91.989,06 mil.lei), pe fondul cresterii generale a volumului obligatiilor fiscale declarate ( cu cca. 7% mai mare decat in perioada similara din 2014 ) astfel:
· la impozitul pe profit s-au incasat 10.059,41 mil. lei, cu 985,87 mil.lei ( 10,87% indice nominal ) mai
mult decat in 2014 (9.073,54 mil.lei). Cresterea incasarilor din perioada analizata, la acest impozit, s-a datorat:
~ cresterilor de viramente inregistrate de la agentii economici (+11%), cat si impozitului virat de
catre bancile comerciale (+16%);
~ intensificarii inspectiilor fiscale la contribuabili identificati cu risc fiscal asociat preturilor de
transfer, selectati in baza analizei de risc. Rezultatele acestor controale se cuantifica atat prin stabilirea de sume suplimentare, cat si prin diminuarea pierderilor fiscale inregistrate de contribuabili, cu consecinta directa in cresterea nivelului sumelor declarate cu titlu de impozit pe profit;
· la impozitul pe venit s-au incasat 19.449,83 mil. lei, cu 2.314,64 mil.lei ( 13,51% indice nominal ) mai mult decat in 2014 (17.135,19 mil.lei), fapt datorat:
~cresterii nivelului salariului minim pe tara;
~ intensificarii controalelor privind combaterea subdeclararii impozitului pe venit si a contributiilor sociale, cresterea gradului de colaborare cu Inspectia Muncii. Incepand cu luna ianuarie 2015 s-a extins la nivel national "Proiectul pilot" vizand "Reducerea salariilor subdeclarate" la contribuabilii care prezinta risc fiscal ridicat privind nedeclararea/subdeclararea veniturilor din salarii si/sau de natura salariala, prin efectuarea de inspectii fiscale partiale la contribuabilii selectati.
In acest sens, mentionam faptul ca, in cadrul "Proiectului de modernizare a administratiei fiscale din Romania - RAMP", exista o componenta de “dezvoltare si imbunatatire a inspectiei fiscale", prin intermediul careia se va dezvolta un sistem integrat de analiza de risc ce va conduce la obtinerea automata de liste de contribuabili cu risc fiscal ridicat si includerea acestora in planul de activitate corelat cu capacitatea de control;
Aspectele prezentate mai sus influenteaza pozitiv si nivelul realizarilor la bugetele contributiilor de asigurari sociale.
· incasarile din taxa pe valoarea adaugata au fost de 42.732,96 mil.lei, cu 4.755,86 mil.lei( 12,52% indice nominal ) mai mari decat incasarile din perioada similara a anului 2014 ( 37.977,0 mil. lei), chiar si in conditiile recentelor modificari ale Codului Fiscal, ( respectiv reducerea cotei de TVA pentru alimente si bauturi nonalcoolice, animale si pasari din specii domestice, seminte si ingrediente alimentare, servicii de restaurant si catering, de la 24% la 9%).
Separat de impactul cresterii economice, acest fapt se datoreaza diminuarii evaziunii fiscale prin :
~ modificarea legislatiei primare si secundare specifice, urmarind inasprirea criteriilor pentru inregistrarea in scopuri de TVA, crearii unui mecanism de evaluare periodica ulterioara inregistrarii si simplificarii procedurilor de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA;
~ intensificarea controalele antifrauda care sunt concentrate pe actiuni de investigare si instrumentare
a unor lanturi tranzactionale organizate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscal in materie de TVA.
>>> In domeniul accizelor (inclusiv taxa pe viciu), fata de incasarile din perioada analizata a anului precedent (17.544,08 mil.lei), accizele au fost mai mari cu 8,87% (in termeni nominali ), veniturile colectate in 2015 fiind de 19.100,55 mil. lei (plus 1.556,47 mil.lei).
Aceasta s-a datorat si actiunilor specifice de monitorizare si control realizate la nivelul activitatilor de inspectie fiscala, vamala si antifrauda fiscala, actiuni orientate catre domeniile economice in care se manifesta fenomene de evaziune fiscala, indisciplina financiara sau slaba conformare ( in special in zona Bucuresti - Ilfov).
- incasarile la capitolul "rest venituri" au fost mai mari cu 1.380,98 mil.lei ( 14,33%) fata de cele din aceeasi perioada a anului 2014 (realizari 2014: 9.638,73 mil.lei, respectiv 11.019,71 mil.lei in anul 2015).
Incasarile mai mari la acest capitol se datoreaza cresterii, fata de anul anterior, a:
~ volumului varsamintelor din dividende efectuate de companiile cu capital de stat, cu 474 mil.lei ;
~ sumelor recuperate in urma deciziilor de incompatibilitate a ajutorului de stat, cu 507,58 mil.lei ;
~ sumelor din vanzarea certificatelor verzi, cu 295,55 mil.lei;
~ sumelor incasate din taxele de licentiere/autorizare pentru jocurile de noroc, cu 375,77 mil.lei ;
~ veniturile suplimentare obtinute din reglementarea pretului la gazele naturale, cu 63,07 mil lei ,
coroborata cu scaderea incasarilor din impozitul pe constructii speciale datorata reducerii cotei de impunere de la 1,5% la 1% ( minus de 490,56 mil.lei ).
***La bugetul fondului national unic pentru asigurari de sanatate se constata o crestere a volumului sumelor incasate cu 13,34% indice nominal (15.724,56mil. lei cumulat 9 luni 2015 fata de 13.873,54 mil. lei in perioada similara a anului 2014); Realizarile si programul de incasari includ, la bugetul FNUASS, contributia datorata pentru medicamentele finantate din bugetul Fondul national unic de asigurari de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii (taxa de clawback ) in suma de 1.425,23 mil.lei).
>>> La bugetul asigurarilor sociale de stat se constata o scadere cu 8,14% (26.722,63 mil. lei cumulat noua luni 2015 fata de 29.089,84 mil. lei in perioada similara a anului 2014). Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ de:
~ reducerea cu 5 p.p. a contributiei datorate de angajator, masura aplicata incepand cu 01.10.2014 ;
~ cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii; datorita cresterii cotei de contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015, suma virata la fondul privat de pensii a fost cu 790,39 mil. lei mai mare fata de cea virata in 2014, respectiv 3.585,95 mil.lei - cumulat noua luni 2014 fata de 2.795,56 mil.lei - in perioada similara din 2015;
>>> La bugetul asigurarilor sociale pentru somaj se constata o crestere cu 11,80% (1.249,15mil lei cumulat noua luni 2015 fata de1.117,29mil lei in perioada similara a anului 2014).
~ intensificarea controalele antifrauda care sunt concentrate pe actiuni de investigare si instrumentare a unor lanturi tranzactionale organizate in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscal in materie de TVA.
- in domeniul accizelor (inclusiv taxa pe viciu), fata de incasarile din perioada analizata a anului precedent (17.544,08 mil.lei), accizele au fost mai mari cu 8,87% (in termeni nominali ), veniturile colectate in 2015 fiind de 19.100,55 mil. lei ( plus 1.556,47 mil.lei).
Aceasta s-a datorat si actiunilor specifice de monitorizare si control realizate la nivelul activitatilor de inspectie fiscala, vamala si antifrauda fiscala, actiuni orientate catre domeniile economice in care se manifesta fenomene de evaziune fiscala, indisciplina financiara sau slaba conformare ( in special in zona Bucuresti - Ilfov).
- incasarile la capitolul "rest venituri" au fost mai mari cu 1.380,98 mil.lei ( 14,33%) fata de cele din aceeasi perioada a anului 2014 (realizari 2014: 9.638,73 mil.lei, respectiv 11.019,71 mil.lei in anul 2015).
Incasarile mai mari la acest capitol se datoreaza cresterii, fata de anul anterior, a:
~ volumului varsamintelor din dividende efectuate de companiile cu capital de stat, cu 474 mil.lei ;
~ sumelor recuperate in urma deciziilor de incompatibilitate a ajutorului de stat, cu 507,58 mil.lei ;
~ sumelor din vanzarea certificatelor verzi, cu 295,55 mil.lei;
~ sumelor incasate din taxele de licentiere/autorizare pentru jocurile de noroc, cu 375,77 mil.lei ;
~ veniturile suplimentare obtinute din reglementarea pretului la gazele naturale, cu 63,07 mil lei ,
coroborata cu scaderea incasarilor din impozitul pe constructii speciale datorata reducerii cotei de impunere de la 1,5% la 1% ( minus de 490,56 mil.lei ).
>>>La bugetul fondului national unic pentru asigurari de sanatate se constata o crestere a volumului sumelor incasate cu 13,34% indice nominal (15.724,56mil. lei cumulat 9 luni 2015 fata de 13.873,54 mil. lei in perioada similara a anului 2014); Realizarile si programul de incasari includ, la bugetul FNUASS, contributia datorata pentru medicamentele finantate din bugetul Fondul national unic de asigurari de sanatate si din bugetul Ministerului Sanatatii (taxa de clawback ) in suma de 1.425,23 mil.lei ).
>>> La bugetul asigurarilor sociale de stat se constata o scadere cu 8,14% (26.722,63 mil. lei cumulat noua luni 2015 fata de 29.089,84 mil. lei in perioada similara a anului 2014). Mentionam faptul ca incasarile din 2015 la acest buget sunt influentate negativ de:
~ reducerea cu 5 p.p. a contributiei datorate de angajator, masura aplicata incepand cu 01.10.2014 ;
~ cresterea volumului varsamintelor la Pilonul II de pensii; datorita cresterii cotei de contributie de la 4,5% in anul 2014, la 5% in anul 2015, suma virata la fondul privat de pensii a fost cu 790,39 mil. lei mai mare fata de cea virata in 2014, respectiv 3.585,95 mil.lei - cumulat noua luni 2014 fata de 2.795,56 mil.lei - in perioada similara din 2015;
#La bugetul asigurarilor sociale pentru somaj se constata o crestere cu 11,80% (1.249,15mil lei cumulat noua luni 2015 fata de1.117,29mil lei in perioada similara a anului 2014).
Sursa: ANAF
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
PROGRAMAREA ONLINE, un nou serviciu electronic pus la dispozitia contribuabililor de ANAFInstitutiile care nu sunt inscrise in Registrul entitatilor publice vor putea primi facturi electronice in relatia B2GVenituri din servicii de management realizate de nerezidenti. Ce obligatii fiscale apar?ANAF modifica mai multe aspecte referitoare la cazierul fiscalComunicare prin mijloace electronice intre ANAF si persoane fizice si usoara modificare din Legea concurenteiUltimele articole
D100 ANAF. Mai poate fi depusa rectificativa D100 daca bilantul a fost trimis?Impozitul pe profit inregistrat ERONAT. Cum sa raspundeti la Notificarea de conformareD300, actualizata prin Ordinul 2131/2025. Noul formular include randuri pentru TVA 21%, 11% si 9% (locuinte)Asigurare CASS pentru o persoana care NU are venituri. Suma de plata + declaratii si termen limitaD700 ANAF. Termen limita + conditii pentru firmele care vor sa revina la anul fiscal calendaristicArticole similare
Plan de masuri ANAF: Prevenire si combatere a evaziunii fiscaleCOLECTARE VENITURI in perioada ianuarie-mai 2024. Controalele antifrauda au avut implicatii fiscale de 1,24 miliarde leiCum arata evolutia incasarilor ANAF? Raport completSindicatele din Administratia Fiscala: Reorganizarea ANAF va avea efecte negative in colectarea veniturilor bugetareEsec pentru ANAF la colectarea veniturilor din taxe si contributiiUltimele articole
Actiuni ANAF pentru colectarea veniturilor: 4.000 controale fiscale si decizii de impunere de 446 milioane de lei in noiembrie 2023Colectarea veniturilor de catre ANAF. Cati bani s-au strans din amenzi pana in prezent?Articole similare
5 metode eficiente pentru recuperarea datoriilor de la persoane juridiceIncepand cu 1 februarie 2022 rambursarea TVA cu control ulterior va fi permanentizataStudiu de caz: Pericolul subinchirierii! Cum facturezi utilitatile incluse in pretul chiriei?ANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna FEBRUARIE 2021Precizari DGRFP: Modificarile aduse "Decontului de TVA". NOUL Formular 300Ultimele articole
Bon fiscal. Cum sa procedati daca NU ati emis la timp bonul fiscal la INCASARIle cu cardulLimita plati numerar pesoane fizice 2025. Procedura corecta pentru INCASARI de peste 10.000 leiCont bancar. PFA-urile sunt OBLIGATE sa detina un cont bancar?Limita plati numerar persoane fizice 2025. Care este limita daca NU este emisa factura?Cresterea profitabilitatii in servicii: 4 Puncte cheie de optimizare prin digitalizareArticole similare
Conferinta anuala a Consultantilor fiscali. Vezi noua hotarare!Recuperare contravaloare piese de schimbAtentie! Persoanele care nu realizeaza VENITURI datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatateOUG 46/2014. Deducerea speciala pentru creditele restructurateTratamentul fiscal al unui premiu in baniUltimele articole
Mijloace fixe. Amortizarea poate fi deductibila daca mijloacele fixe NU sunt utilizate?Asigurare CASS pentru o persoana care NU are VENITURI. Suma de plata + declaratii si termen limitaDrepturi de autor si CIM. Se mai aplica EXCEPTIILE privind plata CASS de la 1 august 2025?Modificari majore la Declaratia 112. Noi reguli CASS si concedii medicale in 2025CASS 2025: Cum iti pastrezi calitatea de asigurat daca ai VENITURI din dividende si chiriiArticole similare
Declararea veniturilor obtinute in Romania. Cine are aceasta obligatie?Determinarea impozitului pe venitul din salariiPFA infiintat in iunie 2015. Ce obligatii fiscale si contabile se aplica in contextul legii actuale?Ce declaratii se depun pana la 25 mai 2014?Regimul fiscal al veniturilor realizate de zilieri in anul 2019Ultimele articole
Drepturi de autor si CIM. Se mai aplica EXCEPTIILE privind plata CASS de la 1 august 2025?Pachetul 2 de masuri fiscale: impozit pe profit, pe venit, CAS si CASS, dar si schimbari privind Legea societatilorBugetul unui startup: Cum sa il gestionezi eficient in primul an de activitateDrepturile de autor. Obligatii fiscale in 2025 + exemplu de calcul CAS si CASSNoutati CASS 2025: Ce CONTRIBUTII platesc angajatii care au si pensie de peste 3.000 leiSfaturi de la experti
Intrebare: Produsul cu codul NC 0102 ? animale vii din specia bovine ? intra pe lista produselor cu risc pentru care trebuie obtinut cod UIT? Societatea noastra vinde animale vii (nu vinde carne) si le incadreaza la codul NC 0102. Obtinem...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Formulare D300, D390 VIES si D394
Intrebare: Va rog sa imi spuneti ce se declara pe fiecare rand din decontul 300 si ce randuri si ce venituri/cheltuieli se declara in 390, 394 si cand.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA