Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF infiinteaza organul de executare silita. Poprirea electronica, la un pas de realizare

07-Aug-2019
2709

Anuntata inca de la mijlocul lunii trecute, masura propusa de MFP si de ANAF, potrivit careia infiintarea si ridicarea popririlor bancare de catre organele fiscale se face automatizat, fara a se depasi sumele inscrise in actele de executare silita, este la un pas de a deveni realitate.

Asadar, proiectul de OPANAF, publicat luni pe site-ul ANAF, prevede infiintarea organului de executare silita pentru indeplinirea unor acte de executare silita prin procese electronice masive.

Extras din Proiectul de OPANAF

(…)

Art. 1 

(1) Se aproba infiintarea organului de executare silita pentru indeplinirea unor acte de executare silita prin procese electronice masive.

(2) in sensul prevederilor art. 1, Directia Generala de Reglementare a Colectarii Creantelor Bugetare are calitatea de organ de executare silita si este structura abilitata pentru indeplinirea unor acte de executare silita prin procese electronice masive, prin intermediul unor sisteme informatice puse la dispozitie in acest sens.

Art. 2 — Directia Generala de Organizare si Resurse Umane si Directia Generala de Reglementare a Colectarii Creantelor Bugetare vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin. 

(...)

Proiectul de act normativ are in vedere reglementarea infiintarii organului de executare silita pentru indeplinirea unor acte de executare silita prin procese electronice masive, prin Directia Generala de Reglementare a Colectarii Creantelor Bugetare, care reprezinta punctul central, Ia nivelul A.N.A.F, aparat propriu, prin intermediul caruia se vor realizeaza procesele electronice masive, tinand cont de urmatoarele considerente: 

  • una din principalele directii de actiune ale A.N.A.F. destinate cresterii nivelului colectarii, o constituie si comunicarea actelor de executare silita catre institutiile de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanta, 
  • In prezent, Directia Generala de Reglementare a Colectarii Creantelor Bugetare are ca atributii si elaborarea actelor normative subsecvente legislatiei primare, avizarea actelor normative din domeniul colectarii creantelor bugetare, inclusiv cele care vizeaza domeniul executarii silite. In acest sens, au fost stabilite, impreuna cu departamentele de specialitate din cadrul M.F.P., principiile si fluxurile informationale ce trebuie avute in vedere la implementarea sistemului informatic ce va fi utilizat de organul de executare silita constituit la nivelul aparatului central al A.N.A.F.

In prezent, disponibilitatile banesti ale debitorilor sunt afectate, dat fiind ca fiecare institutie de credit vireaza sumele pentru care au fost infiintate popriri bancare, fara a avea cunostinta de cele deja virate de catre celelalte institutii de credit, ceea ce conduce in multe situatii la blocarea si virarea sumelor existente in conturile debitorilor peste sumele inscrise in adresa de infiintare a popririi. 

De altfel, atat restituirea sumelor incasate in plus prin poprire, cat si procedura privind ridicarea masurilor de executare silita prin poprire, se realizeaza intr-o perioada mai lunga de timp, ceea ce afecteaza activitatea economica a debitorilor. 

Implementarea noului mecanism propus de ANAF are in vedere ca disponibilitatile banesti existente in conturile contribuabililor sa nu fie afectate peste limita sumelor inscrise in adresa de infiintare a popririi bancare. De asemenea, ridicarea masurilor de executare silita prin poprire bancara se realizeaza cu operativitate, dat fiind ca incetarea masurii de infiintare a popririi bancare se va efectua masiv, de la nivel central al A.N.A.F, pe baza schimbului rapid de informatii cu institutiile de credit. 

ANAF isi propune, in acest scop, sa dezvolte sistemul informatic "e-Popriri", care va fi utilizat la nivelul Directiei Generale de Reglementare a Colectarii Creantelor Bugetare. Acesta va folosi la schimbul de informatii intre A.N.A.F., organele fiscale centrale competente si institutiile de credit, in ceea ce priveste infiintarea, suspendarea, continuarea si ridicarea masurilor de executare silita prin poprire bancara. 

Sistemul informatic e-Popriri va avea drept scop: 

  • gestionarea centralizata a informatiilor rezultate ca urmare a infiintarii popririlor de catre organele fiscale centrale, inclusiv suspendarea, continuarea si ridicarea popririlor generate prin intermediul aceastui sistem informatic, inclusiv actualizarea sumelor ramase de recuperat, pentru care subzista poprirea infiintata; 
  • centralizarea datelor la nivel national, astfel incat informatiile detinute de partile implicate, si institutiile de credit, sa fie in concordanta;
  • facilitarea extragerii unor rapoarte, la nivel central, privind stadiul sumelor aferente popririlor infiintate. Infiintarea/ridicarea, cu operativitate, a popririi asupra conturilor bancare deschise de catre debitori la banci, presupune ducerea la indeplinire a acesteia pe cale electronica, astfel incat sa se asigure realizarea executarii silite in conditii cat mai avantajoase, tinand seama atat de interesul legitim si imediat al administratiei fiscale, cat si de drepturile si obiigatiile debitorului urmarit.

Citeste si:

Prioritatea MFP: Un amplu proiect privind simplificarea activitatilor de incasare a debitelor contribuabililor

MFP propune un nou mecanism pentru automatizarea infiintarii si ridicarii popririlor

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025

    • Termenul de prescriptie fiscala este perioada in care ANAF poate stabili creante fiscale prin decizii de impunere. Pentru anul 2019, acest termen nu se incheie la data obisnuita de 1 iulie 2025, ci a fost prelungit pana la 30 decembrie 2025, ca urmare a suspendarii intervenite in timpul pandemiei. In acest articol explicam cum se calculeaza acest termen si ce implicatii are pentru contribuabili.» citeste mai departe aici

  • Impozit pe profit ERONAT. Firmele au la dispozitie 2 metode pentru a corecta situatia

    • Eroarea in declararea impozitului pe profit poate aparea in practica, mai ales atunci cand sunt implicate venituri neimpozabile, cum sunt dividendele primite de la alte persoane juridice. In cazul in care aceste venituri nu sunt excluse corect la calculul impozitului trimestrial, pot rezulta plati nejustificate catre buget. Specialisutl nostru explica in continuarea articolului cum poate fi corectata o astfel de situatie, ce formulare se folosesc si cum se reflecta ajustarile in contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Declaratii ANAF. D100, D101 si D177 se depun pana pe 25 iunie si in 2025

    • In anul 2025, termenul de depunere a declaratiilor fiscale precum formularul 100, 101 sau 177 este influentat direct de prevederile OUG nr. 153/2020, aflate inca in vigoare. Acest act normativ stabileste, prin derogare de la Codul fiscal, un termen unificat, data de 25 iunie, pentru depunerea declaratiei anuale de impozit pe profit si a altor declaratii relevante. In acest articol prezentam principalele termene si obligatii fiscale pentru contribuabili, in conformitate cu reglementarile...» citeste mai departe aici

  • Notificarea ONPCSB: Ce entitati sunt OBLIGATE sa o depuna in 15 zile si cum arata aceasta

    • In cadrul legislatiei privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, anumite categorii de entitati au obligatii suplimentare de conformare. Printre acestea se numara agentii si dezvoltatorii imobiliari, furnizorii de servicii legate de criptomonede, comerciantii de bunuri de valoare si cei implicati in comertul cu opere de arta. Aceste entitati trebuie sa depuna, in termen de 15 zile, o notificare obligatorie catre ONPCSB (Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii...» citeste mai departe aici

  • E-Factura in relatia B2C: Cum sa procedati daca incasati sume prin transfer bancar

    • Din 1 ianuarie 2025, firmele care vand catre persoane fizice sunt obligate sa emita facturi si sa le trimita prin RO e-Factura, inclusiv daca nu sunt inregistrate in scopuri de TVA si aplica regimul special de scutire. Incasarile prin transfer bancar implica automat emiterea facturii si transmiterea in sistem. Din 1 iulie 2025, lipsa raportarii aduce amenzi semnificative. Vezi in articol ce obligatii ai si cum eviti sanctiunile. Avem acest caz. O societate are ca obiect principal de activitate...» citeste mai departe aici

  • Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesare

    • Societatile care se confrunta cu dificultati financiare pot solicita esalonarea la plata a datoriilor catre bugetul de stat, in baza procedurii clasice reglementate prin Codul de procedura fiscala si actualizata prin OPANAF 597/2025. Acest articol explica pasii de urmat, documentele necesare, conditiile de eligibilitate si excluderile, pentru a beneficia de aceasta facilitate fiscala.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016