Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Arenda terenuri agricole. Tratament fiscal

20-Nov-2012
7731
Va prezentam mai jos ce tratament fiscal aplicam (declaratii, taxe, impozite) in cazul unei societati comerciale care ia in arenda mai multe terenuri de la o persoana fizica.


Incepand cu veniturile anului 2012, impozitul pe veniturile din arenda obtinute de persoanele fizice se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, degrevand astfel proprietarii de terenuri de obligatiile de evidenta, declarare si plata aferente acestor venituri.

1.Impozit pe venit

Potrivit art. 62 alin. (2 ^ 1) - (2 ^ 6 ) din Codul fiscal , in cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.
Impozitul pe veniturile din arenda obtinute de persoanele fizice ce se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit (arendasi) la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final.
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Distribuire si plata dividende potrivit Legii 311990 In Legea societatilor nr. 31/1990 exista o prevedere legala prin care toate firmele pot distribui dividende interimare cu conditia ca in actul constitutiv sa existe o prevedere in...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Achizitii neeligibile de la entitati protejate Am inchiriat obiecte de inventar, telefoane, de la unitate protejata. Dupa un an ne factureaza valoarea reziduala, bunuri uzate nesupuse deductibilitatii fiscale, in baza legii...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Vanzare imobil, plafon scutire TVA O societate cu obiect principal de activitate inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate (CAEN 6820), desfasoara activitati de inchiriere a unor...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Anulare cod de tva de catre ANAF Societate pe actiuni, platitoare de impozit profit si tva lunar, la incasare a fost declarata in data de 28.07.2025 inactiva ca urmare a neprelungirii in termen la Registrul...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Cabinet avocat. Deductibilitate cheltuieli utilitati Un cabinet avocat are sediul profesional intr-un apartament de bloc. In contractul de inchiriere (pentru toata suprafata) se specifica ca apartamentul este inchiriat ca sediu...citeste mai mult


Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.

In cazul in care arenda se exprima in natura, venitul net in lei se determina ca diferenta intre sumele reprezentand echivalentul in lei al veniturilor in natura , determinate pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, si cota de cheltuiala forfetara de 25% reprezentand cheltuieli deductibile aferente venitului.

Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se vireaza la bugetul de stat catre platitorii de venituri din arenda pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Platitorii de venituri din arenda (arendasii) au obligatia declararii impozitului pe venit retinut la sursa pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut prin Formularul 100 " Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".

Totodata, anual, acestia au obligatia sa depuna " Declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit" la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.

Prin exceptie, persoanle fizice in calitate de proprietari de terenuri (arendatori) pot opta pentru determinarea venitului net din cedarea folosintei bunurilor in sistem real, ca diferenta intre venitul brut efectiv realizat si cheltuielile, pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla.
In cazul in care opteaza pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real, pe baza contabilitatii in partida simpla, contribuabilii sunt obligati sa precizeze in scris, in contractul/raportul juridic incheiat, la momentul incheierii acestuia.

Aceasta categorie de arendatori vor avea obligatia sa organizeze si sa conduca contabilitate in partida simpla. Acesti contribuabili au obligatia sa depuna o declaratie prvind venitul estimat/norma de venit (Formularul 220), in tremen de 15 zile de la incheierea contractului intre parti, care se depune odata cu inregistrarea la organul fiscal a contractului incheiat intre parti.

Totodata pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a venitului, arendatorul are obligatia declarariii venitului obtinut din arenda prin intremediul formularului 200 "Declaratie privind veniturile realizate din Romania" la organul fiscal competent, pentru fiecare an fiscal, completata pe baza datelor din contabilitatea in partida simpla. In ce priveste plata impozitului anual de catre prorietar, aceasta se efectueaza potrivit deciziei de impunere emise de organul fiscal pe baza Declaratie 200.

2. Contributia de asigurari sociale de sanatate

Potrivit art. 296 ^ 27 alin. (1) lit. a), contributia de asigurari sociale de sanatate se datoreaza si de catre persoanele care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor. Potrivit alin. (2) ale aceluiasi articol, persoanele care nu realizeaza intr-un an fiscal venituri de natura celor mentionate la cap. I, venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, venituri din pensii mai mici de 740 lei, precum si venituri de natura celor mentionate la art. 296 indice 21 alin. (1) lit. a)-d), g) si h), art. 52 alin. (1) lit. b)-d) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e) au obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate asupra veniturilor prevazute la alin. (1).

Potrivit prevederilor art. 296 ^ 28 , contributia de asigurari sociale de sanatate prevazuta la art. 296 ^ 27 alin. (1) se stabileste de organul fiscal competent, prin decizia de impunere anuala, pe baza informatiilor din:
a) declaratia privind venitul realizat, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, transferuri de titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise, si operatiuni de vanzare-cumparare de valuta la termen, pe baza de contract, si orice alte operatiuni de acest gen;
b) declaratia de impunere trimestriala, pentru veniturile din tranzactii cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare, in cazul societatilor inchise;
c) declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit;
d) evidenta fiscala, pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilor, in cazul in care venitul net se stabileste prin deducerea cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut.

Potrivit acestor prevederi, contributia de asigurari sociale de sanatate se calculeaza de catre organul fiscal pe baza declaratiei privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit depuse de catre paltitorul de venit. In concluzie, nu aveti obligatia retinerii si platii contributiei de asigurari sociale de sanatate.

3. TVA

In cazul in care plata arendei se face in natura catre arendator (persoana fizica), de catre arendasul - persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, aceasta efectuaeaza o livrare de bunuri taxabila cu cota de 24%. In aceasta situatie, arendasul trebuie sa emita facturi respectand prevederile art. 155 din Codul fiscal.

Baza de impozitare a TVA pentru plata prin produse agricole a arendei, in acest caz, este constituita din valoarea de piata pentru respectiva livrare in conformitate cu art. 137 alin (1) lit. e) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici