Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Avantajele regimului contraventiilor multiple

14-Ian-2010
3588

Una dintre sanctiunile contraventionale dintre cele mai aspre si, de altfel atipice pentru sistemul de amenzi uzual, este cea aplicabila pentru declaratiile recapitulative reglementate de Titlul VI din Codul fiscal - Taxa pe valoarea adaugata, instituite de art. 219 indice 1 din Codul de procedura fiscala.

Control de la Garda Financiara? Nu-ti bate capul! Consilier Codul Fiscal - Taxe si Impozite pentru Contabili 2010 elimina definitiv din registrele tale contabile orice eroare!

Spre deosebire de amenzile obisnuite, in acest caz, cuantumul se determina prin aplicarea unui procent de 2% din suma totala a achizitiilor/livrarilor intracomunitare de bunuri nedeclarate sau, dupa caz, din diferentele nedeclarate rezultate ca urmare a declaratiilor incorecte ori incomplete. Acest sistem de santionare procentual a fost introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2009.

Intr-adevar, pana la intrarea in vigoare a acestei ordonante, sanctionarea nedepunerii declaratiilor avea ca temei art. 219 alin. (1) lit. f) din Codul de procedura fiscala, prin trimiterea la nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 53 referitoare la obligatia contribuabililor de a furniza periodic informatii administratiei fiscale.

Sanctiunea aplicabila era, potrivit art. 219 alin. (2) lit. c), amenda de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru persoanele fizice, si amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei, pentru persoanele juridice. Noile sanctiuni au intrat in vigoare potrivit art. 40 din O.U.G. nr. 34/2009, in termen de 10 zile de la publicare, respectiv 27 aprilie 2009.

Astfel, faptelor constatate dupa aceasta data le va fi aplicabila noua prevedere, potrivit principiului sanctionarii conform legii in vigoare la data constatarii lor.

Pe de alta parte, Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 instituie o procedura speciala, aplicabila in cazul in care aceeasi persoana savarseste mai multe contraventii, dar acestea sunt constatate in acelasi timp. In acest caz, agentul constatator incheie un singur proces-verbal.

Deosebit de important este faptul ca, in aceasta ipoteza, sanctiunile contraventionale se cumuleaza, fara a putea depasi dublul maximului amenzii prevazut pentru contraventia cea mai grava. In consecinta, este mai avantajos ca toate contraventiile sa fie constatate in acelasi timp, deoarece acestea se limiteaza.

Spre exemplificare, daca o societate comerciala savarseste mai multe fapte ce constituie contraventii, constatarea realizandu-se cu ocazia efectuarii inspectiei fiscale si se retine savarsirea urmatoarelor fapte:

* neprezentarea inscrisurilor solicitate de catre inspector - amenda cuprinsa intre 500 lei si 1.000 lei;
* nedepunerea in termen a declaratiei de inregistrare la organul fiscal - amenda de la 50 lei la 1.000 lei;
*nerespectarea obligatiei de inscriere pe toate documentele societatii a codului de identificare fiscala - amenda de la 50 lei la 1.000 lei;
* nerespectarea obligatiei de a da declaratia scrisa privind punerea la dispozitie a tuturor documentelor si informatiilor solicitate pentru inspectia fiscala, careia societatea nu i s-a conformat - amenda cuprinsa intre 50 lei si 250 lei.

Constatand intentia de voita neconformare la prevederile legale in vigoare, inspectorul intentiona sa aplice toate amenzile la nivelul maxim, ceea ce ar fi insemnat in total 3.250 lei.

Cu toate acestea, deoarece toate contraventiile au fost constatate in acelasi timp, sunt aplicabile prevederile art. 10 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 care limiteaza nivelul amenzii la dublul maximului amenzii celei mai grave (1.000 x 2; deci, in cazul nostru 2.000 lei, cu 1.250 lei mai putin decat in lipsa unei astfel de limitari).

Justinian Cucu
Editor www.fiscalitatea.ro

Articol adaugat la 14 ianuarie 2010

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016