Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ce se ataseaza la bilantul de lichidare si reglementari cheie

24-Feb-2025
85168
Ce se ataseaza la bilantul de lichidare si reglementari cheie
Cuprins

Intocmirea si depunerea bilantului de lichidare reprezinta un pas obligatoriu in cadrul procesului de lichidare a unei firme. Acest document reflecta situatia financiara finala a societatii si trebuie insotit de diverse anexe si rapoarte contabile, conform legislatiei in vigoare.

In acest articol vom analiza ce documente justificative trebuie atasate la bilantul de lichidare, in functie de tipul societatii si de specificul lichidari. De asemenea, vom puncta principalele reglementari care trebuie respectate atunci cand se lichideaza o firma.

Ce este bilantul de lichidare si reglementari cheie

Bilantul de lichidare este documentul contabil intocmit in cadrul procesului de dizolvare si lichidare a unei societati. Acesta reflecta situatia financiara a firmei in momentul in care isi inceteaza oficial activitatea, evidentiind activele ramase, datoriile achitate si distribuirea eventualului patrimoniu ramas intre asociati sau actionari. 

Bilantul in vederea lichidarii se intocmeste pe baza soldurilor existente intr-o balanta intocmita la data eliberarii certificatului de mentiuni de dizolvare cu lichidare si nu poate fi depus inainte de aparitia deciziei asociatului unic/Hotararii AGA in Monitorul Oficial. 

Pe baza bilantului de lichidare se efectueaza partajul capitalului propriu al societatii comerciale, rezultat din lichidarea acesteia, in functie de:
  • prevederile statutului si/sau ale contractului de societate;
  • hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor, consemnata in registrul sedintelor adunarii generale a asociatilor;
  • cota de participare la capitalul social.

Concret, bilantul de lichidare reprezinta formularul S1039 in care se bifeaza prima casuta - "SITUATII FINANCIARE ANUALE INTOCMITE CU OCAZIA EFECTUARII OPERATIUNILOR PREVAZUTE LA ART. 28 ALIN. (1 1) DIN LEGEA CONTABILITATII NR. 82/1991". Impreuna cu S1039 se depune formularul S 1004 pentru societati in lichidare unde se bifeaza casuta 2 - persoane juridice aflate in lichidare.

In cazul bilantului de lichidare, structura datelor din cele doua coloane se face astfel:
  • Coloana 1 - va include soldurile de la inceputul anului financiar curent sau de la ultimul bilant anual intocmit si depus. Aceasta reflecta situatia financiara de la inceputul exercitiului financiar precedent lichidarii.
  • Coloana 2 - va reflecta soldurile la data inceperii lichidarii, adica situatia conturilor de active, pasive si capitaluri proprii, asa cum rezulta din balanta de verificare intocmita la data emiterii certificatului de mentiuni pentru dizolvare cu lichidare.

La data finalizarii operatiunilor de lichidare se intocmeste bilantul de radiere care consta in situatiile financiare cu solduri finale 0 rezultate in urma achitarii datoriilor, incasarii creantelor si a partajarii capitalului propriu intre asociati. Bilantul de radiere se depune la Registrul Comertului si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice. 

Concret, situatiile financiare din bilantul de radiere sunt completate in S1039 cu bifarea casutei 2 - "SITUATII FINANCIARE INTOCMITE DUPA TERMINAREA LICHIDARII CONF. ART. 263 SI 268 DIN LEGEA 31/1990". 
Impreuna cu S1039 se depune si S1004 cu bifarea casutei 2 - persoane juridice aflate in lichidare. Soldurile coloanei 2 la bilant vor fi 0. 

In cazul bilantului de radiere, structura datelor este urmatoarea:
  • Coloana 1 - va include soldurile de la data inceperii lichidarii. Acestea sunt soldurile trecute in coloana 2 in bilantul de lichidare.
  • Coloana 2 - va include soldurile de la finalul procesului de lichidare, care trebuie sa fie zero in cazul in care toate conturile au fost inchise, activele au fost distribuite si datoriile achitate.

ATENTIE!
Daca la data de 31 decembrie nu este finalizata lichidarea, societatea are obligatia potrivit prevederilor art. 36 alin. (3) din Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sa depuna in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor o raportare contabila anuala.

De asemenea, este important de stiut faptul ca, in timpul lichidarii se vor depune toate declaratiile din vectorul fiscal. Dupa radierea societatii, se depune 010/700 la ANAF completand data radierii pentru a se asigura ca societatea inceteaza sa mai fie subiect de drept fiscal. 

Radiere SRL. PFA. II. IF! - lucrarea explica toate aspectele tehnice si fiscal-contabile ale procedurii de radiere si, totodata, analizeaza si solutioneaza, sub forma unor studii de caz, situatiile mai dificile care apar in practica.

Ce se ataseaza la bilantul de lichidare

Formatul electronic al situatiilor financiare depuse la inceperea proceduri de lichidare (bilantul de lichidare) este generat prin programul de asistenta si consta intr-un fisier PDF si un fisier xml, cu datele de identificare a entitatii si un fisier cu extensia zip. 

Fisierul cu extensia zip va contine situatiile financiare anuale si documentele cerute de lege, asa cum acestea sunt intocmite de entitate si scanate, alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 9,5 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul zip. Componentele si structura situatiilor financiare sunt cele prevazute de reglementarile contabile aplicabile. Fisierul zip atasat situatiilor financiare anuale nu va contine parola.

Concret, fisierul zip atasat situatiilor financiare de final lichidare, va contine:

  • hotararea AGA de aprobare a radierii si a situatiilor financiare de radiere in care se mentioneaza ca societatea nu detine active si pasive
  • raportul administratorului de radiere
  • notele explicative in care se mentioneaza ca societatea se radiaza
  • declaratia conform art. 30 in care se specifica faptul ca situatiile financiare sunt intocmite in vederea radierii si la lit. c), ca societatea se radiaza. 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?

    • In practica, pot aparea diferente intre impozitul pe profit calculat si cel declarat trimestrial, iar contribuabilii se intreaba cum trebuie tratate aceste situatii. Este important de stiut daca se pot face ajustari contabile sau daca trebuie declarate sume modificate in D100 sau in D101. Clarificarea acestor aspecte ajuta la evitarea erorilor fiscale. Avem acest caz concret. La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

    • In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016