Utilizarea corecta a aparatelor de marcat electronice fiscale (AMEF) este o obligatie legala importanta pentru toti operatorii economici din Romania. In anumite situatii, cum ar fi neutilizarea casei de marcat intr-o luna calendaristica, apar intrebari frecvente legate de obligatiile declarative – in special privind formularele A4200 si F4109. In continuarea articolului vom vedea cand trebuie transmisa declaratia F4109, daca este necesara emiterea raportului Z in lipsa activitatii si care sunt pasii corecti de urmat pentru a respecta legislatia fiscala in vigoare.
Avem acest caz concret. O persoara detine un punct de lucru unde avem casa de marcat. Acest punct de lucru momentan nu are activitate, deci nu se incaseaza nimic pe casa de marcat. Trebuie depusa la ANAF declaratia f4109? Este obligatoriu se se scoata Z in fiecare zi, chiar daca este pe zero?
Obligativitate utilizare casa de marcat electronica fiscala
Conform Ordinului 435/2021 din 25 martie 2021 privind aprobarea Procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, la sistemul informatic national de supraveghere si monitorizare a datelor fiscale al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, toate aparatele de marcat electronice fiscale trebuie sa se racordeze la serverele ANAF.
Exceptie utilizare casa de marcat
Singura exceptie este valabila doar pentru operatorii economici care utilizeaza aparate de marcat electronice fiscale instalate in zone nedeservite de retele de comunicatii electronice, care au obligatia completarii si transmiterii unei declaratii in acest sens.

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita

Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulFinantare achizitie auto Societatea a achizitionat un autoturism de la un dealer in valoare de 239424 lei avansul de 50% este achitat din cont curent. Pentru restul de 50%(23450 EURO) este achitata de...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulS1039. Date bilant Revin cu alte solicitari. Nu am depus bilantul de lichidare la data AGA din 10.06.2025. Pana la ce data trebuia sa depun primul bilant de lichidare? Pot depune la data publicarii...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCesiune parti sociale. Situatie imprumuturi acordate anterior Societatea A (persoana judirica) si Societatea B (persoana judirica) sunt asociate in societatea C (persoana juridica). A si B imprumuta in C cu 50 000 euro fiecare in anul 2025....citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulScoatere din evidenta mijloace fixe si marfuri Exista urmatoarea situatie exceptionala: avem in mijloace fixe si, de asemenea, in stocul de marfa, aparate medicale unice dpdv al performantelor si al consumabilelor. Modul lor...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulSubinchiriere spatiu. Monografie contabila Societatea A are incheiat un contract de inchiriere cu o persoana fizica pentru sediul social al societatii. Societatea A subinchiriaza partial din spatiul inchiriat unel alte...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Cand trebuie sa depuneti declaratia A4200
Potrivit sectiunii "Transmiterea datelor" din cadrul Ghidului de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al ANAF:
I. Datele inregistrate de aparatul de marcat electronic fiscal pana la momentul realizarii conectarii vor fi transmise de operatorul economic (detinator al AMEF) conform prevederilor OPANAF nr. 627/2018, prin depunerea declaratiei A4200 pana la data de 20 a lunii urmatoare celei de raportare.
II. Datele inregistrate de aparatul de marcat electronic fiscal dupa momentul conectarii aparatului la sistemul informatic se vor transmite automat de catre aparatul de marcat dupa generarea raportului Z de inchidere zilnica, fara a mai fi necesara in aceasta situatie, transmiterea declaratiei A4200.
Ce se intampla atunci cand casa de marcat este utilizata si cand se depune F4109
Cine utilizeaza casa de marcat, dupa generarea raportului Z de inchidere zilnica, transmite automat la serverele ANAF. Nu mai primeste nicio confirmare in acest sens. Daca din diverse motive tehnice nu au fost transmise jurnalele, de regula, se primeste o notificare de la ANAF prin intermediul SPV prin care se specifica natura erorii constatate si posibilitatile de corectare.
In cazul in care casa de marcat nu a fost utilizata intr-o luna atunci operatorul economic care are inregistrat AMEF transmite pana pe 20 a lunii urmatoare declaratia F4109:
In situatia in care exista aparate de marcat electronice fiscale neutilizate, prin exceptie de la prevederile art. 1 si 2, utilizatorii au obligatia de a informa organul fiscal prin completarea si transmiterea "Declaratiei privind aparatele de marcat electronice fiscale neutilizate", al carei model este prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta procedura.
De ce si cand trebuie transmis formularul F4105
Conform Ghidului cu privire la inregistrarea informatiilor privind aparatele de marcat:
"Utilizatorii informeaza organul fiscal competent - prin transmiterea unei notificari, denumita in continuare formularul F4105 - cu privire la aparitia unei situatii precum: schimbarea locului de utilizare a aparatului intre puncte de lucru ale aceluiasi operator economic, furtul/disparitia/distrugerea aparatului de marcat electronic fiscal,instrainarea aparatului de marcat electronic fiscal,inchiderea punctului de lucru, incetarea activitatii prin lichidarea, dizolvarea, fuziunea, divizarea operatorului economic sau altele, dupa caz. Notificarea trebuie transmisa organului fiscal competent, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data la care a aparut situatia.
Ce se intampla daca societatea isi inceteaza activitatea
In situatia in care societatea inceteaza activitatea sau punctul de lucru s-a inchis, poate solicita prin cerere adresata organului fiscal, defiscalizarea aparatului de marcat si predarea memoriei fiscale, in baza unui Proces verbal/note de constatatare in care sa prezinte motivul solicitarii, precum si a documentatiei aferente.
Se transmite un raport Z pe 0?
In ceea ce priveste transmiterea unui raport Z pe 0, articolul 64 din HG 479/2003 *** Republicata privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale reglementeaza urmatorele aspecte:
“ART. 64
(1) Raportul Z este documentul de finalizare a gestiunii pe termen scurt, respectiv zi de lucru, care contine in mod detaliat date ce se vor inregistra in memoria fiscala ca date de sinteza pe termen lung, odata cu emiterea acestui raport. Comanda de inchidere zilnica a totalizatoarelor zilnice cu caracter fiscal este unica si obligatorie....”
Asadar, raportul Z trebuie emis doar in zilele in care casa de marcat a fost efectiv utilizata. Daca aparatul nu a fost pus in functiune, nu este obligatorie generarea unui raport Z pe zero.
Raspunsuri oferite in 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.