Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Caz practic: Sistemul TVA la incasare. Avansuri incasate din 2012

24-Ian-2013
4779
Analizam cazul unei societati care in luna decembrie 2012 a emis facturi de avansuri catre clienti si a si incasat aceste sume (4000 lei + TVA 960 lei). In luna ianuarie emite factura definitiva catre client (8000 lei+ 1920 lei TVA). Cum va conta TVA din factura si cum va intocmi factura?
Aflati, mai jos, raspunsul consultantului.


Raspuns:

Odata cu emiterea facturii definitive in luna ianuarie 2013, se va proceda la stornarea facturii emise in luna decembrie 2012, aplicand sistemul TVA la incasare doar pentru diferenta de 50% care nu a fost incasata in avans.

Acest aspect este reglementat prin normele metodologice de aplicare ale art. 134^2 alin. (3) - (8) din Codul fiscal , la punctul 16^2 alin. (3) “Persoanele impozabile obligate la aplicarea sistemului TVA la incasare aplica sistemul TVA la incasare prevazut la art. 134^2 alin. (3) - (8) din Codul fiscal pentru toate operatiunile realizate, cu exceptia operatiunilor care nu au locul livrarii/prestarii in Romania conform prevederilor art. 132 si 133 din Codul fiscal , precum si a operatiunilor prevazute la art. 134^2 alin. (6) lit. a) - e) din Codul fiscal , pentru care se aplica regulile generale privind exigibilitatea TVA prevazute la art. 134^2 alin. (1) si (2) din Codul fiscal.

Potrivit prevederilor art. 155 alin. (19) lit. p) din Codul fiscal , pe facturile emise de persoanele care aplica sistemul TVA la incasare este obligatorie mentiunea <>, cu exceptia operatiunilor pentru care persoanele respective au obligatia sa aplice regulile generale de exigibilitate prevazute la prima teza.”
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii


Pe factura astfel emisa, in dreptul sumei de 4.000 lei + TVA 960 lei, neincasata la data emiterii facturii se inscrie mentiunea “TVA la incasare” reglementata prin art. 155 alin. (19) lit. p) din Codul fiscal. Astfel, se considera ca:
- pentru suma de 4.960 lei incasata in avans in anul 2012 s-a aplicat regula generala privind exigibilitatea TVA reglementata prin art. 134^2 alin. (2) lit. b) “(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), exigibilitatea taxei intervine: ….
b) la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator.”. Aceasta suma se exclude de la aplicarea sistemului TVA la incasare deoarece exigibilitatea TVA a intervenit inainte de intrarea in sistemul TVA la incasare.

- pentru diferenta de 4.960 lei care nu este incasata la data emiterii facturii se aplica regulile speciale privind exigibilitatea reglementate prin art. 134^2 alin. (3) si alin. (5) din Codul fiscal .

Situatia prezentata de dvs. este reglementata in mod expres prin art. 134^2 alin. (7) lit. a) paragraful 1 care se refera la facturile emise inainte de intrarea in sistem “In cazul facturilor emise de persoanele impozabile inainte de intrarea in sistemul de TVA la incasare se aplica urmatoarele reguli:
a) in cazul facturilor pentru contravaloarea totala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii emise inainte de data intrarii in sistemul de TVA la incasare, indiferent daca acestea sunt sau nu incasate, pentru care faptul generator de taxa intervine dupa intrarea in sistemul TVA la incasare, nu se aplica prevederile alin. (3) si (5). In cazul facturilor pentru contravaloarea partiala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii emise inainte de data intrarii in sistemul de TVA la incasare, care au fost ori nu incasate, pentru care faptul generator de taxa intervine dupa data intrarii persoanei impozabile in sistem, se vor aplica prevederile alin. (3) si (5) pentru diferentele care vor fi facturate dupa data intrarii in sistemul de TVA la incasare al persoanei impozabile;”.

Pe factura definitiva emisa se vor regasi 3 pozitii:
- prima pozitie pentru valoarea totala a bunurilor din care baza de impozitare a TVA lei 8.000 lei si TVA de 1.920 lei, din care:

- a doua pozitie pentru valoarea incasata in avans din care baza de impozitare a TVA lei 4.000 lei si TVA de 960 lei. Aceasta suma se inscrie cu semnul minus si mentiunea “regularizare avans 2012”. Aceasta suma se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari la “operatiuni exigibile”. Concomitent, in jurnalul pentru vanzari se inscrie, in negru, aceiasi suma la operatiuni exigibile si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 intocmit pentru luna ianuarie 2013 la randul 9 denumit “Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%”.

- a treia pozitie pentru valoarea neincasata la data livrarii bunurilor ca fapt generator, din care baza de impozitare a TVA lei 4.000 lei si TVA de 960 lei. In dreptul acestei sume se inscrie mentiunea “TVA la incasare”. Aceasta suma se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari la “operatiuni neexigibile” si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 intocmit pentru luna ianuarie 2013 la randul A “Livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate a caror TVA aferenta a ramas neexigibila, existenta in sold la sfarsitul perioadei de raportare, ca urmare a aplicarii sistemului TVA la incasare”,.

Factura astfel emisa se contabilizeaza astfel:

411 = % 9.920
707 8.000
4427 960
4428 960

concomitent cu regularizarea avansului incasat:
419 = 4427 960 (cu semnul minus) sau 4427 = 419 in functie de posibilitatile oferite de programul informatic de contabilitate.

Avansul incasat in luna decembrie 2012 se inchide prin inregistrarea contabila 419 = 411 cu suma de 4,960 lei.

Sumei TVA de 960 lei inregistrata in creditul contului 4428 va deveni exigibila la incasarii, de exemplu in lun februarie 2013, moment in care se va efectua inregistrarea contabila 4428 = 4427.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Caz practic: Sistemul TVA la incasare. Avansuri incasate din 2012":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Editorial: Nu pretul e problema consultantilor fiscali care raman fara clienti
    • Traim in contextul unei economii influentate major de contextul international. Ne place sau nu, trebuie sa privim si catre vecini, dar si peste ocean. Sunt lucruri pe care trebuie sa le avem in vedere atunci cand ne stabilim inclusiv obiectivele financiare pentru anul in curs. In mare, asta cere de la noi sa fim mai prevazatori, mai chibzuiti cand vorbim de bugete si de cheltuieli. Dar ce influenta are actualul context socio-economic asupra clientilor? In mod similar, si pe acestia ii face sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF va trimite scrisori pentru esalonarea datoriilor
    • Saptamana aceasta, la 27 martie, premierul Sorin Grindeanu a avut o noua intalnire cu presedintele ANAF, Bogdan Stan, si cu ministrul Finantelor, Viorel Stefan, pentru a evalua la ce nivel de implementare se afla cele 14 masuri noi pe care ANAF ar trebui deja sa le aplice pentru cresterea colectarii veniturilor la bugeutl de stat. Premierul Sorin Grindeanu le-a spus acestora ca va urmari in continuare personal modul in care se va derula activitatea ANAF, cu precadere in ce priveste imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Legea preventiei va avea o componenta pentru administratia locala. Noua lege se va publica in cateva zile
    • Sunt nenumarate cazurile in care, confruntati cu un control ANAF, nu ati avut la indemana documentele justificative necesare sau nu ati reusit sa argumentati o greseala descoperita de inspectori. Legea Preventiei porneste de la ideea de educare si informare a antreprenorilor, venind in sprijinul acestora printr-o clarificare a unor prevederi pe care acestia trebuie sa le respecte Legea preventiei despre care am scris pe larg aici va include si o componenta privind administratia local. Saptamana...» citeste mai departe aici

  • Vineri, 31 martie 2017 inclusiv, termen limita de declarare a mentiunilor pentru anumite categorii de contribuabili
    • Stim cat de pretioasa este informatia actualizata, mai ales pentru orice profesionist din domeniul fiscal-contabil care isi doreste sa aiba agenda de lucru organizata si cu termene pe care sa le respecte la timp. Cu atat mai mult trebuie sa va informati in aceasta perioada in care, asa cum v-am anuntat deja, ANAF pregateste controale pentru firmele care depun D 101. Va informam ca vineri, 31 martie 2017, este termenul de declarare a mentiunilor, prin formularul 010 "Declaratie de inregistrare...» citeste mai departe aici

  • Ce schimbari va implementa obligatoriu ANAF pana la 15 aprilie 2017!
    • Premierul Sorin Grindeanu a analizat, in cadrul intalnirii de lucru cu reprezentantii Ministerului Finantelor Publice si ANAF, propunerile acestora pentru cresterea gradului de colectare a taxelor si impozitelor si pentru imbunatatirea relatiei dintre administratia fiscala si contribuabilii persoane fizice si juridice. Sunt avute in vedere o serie de masuri urgente cu implementare pana la data de 15 aprilie 2017, dintre care mentionam: Consilierea contribuabililor pentru plata la timp a taxelor...» citeste mai departe aici

  • PFA-ul, inca rentabil. Cum sa minimizezi impozitele si contributiile
    • Este cunoscut faptul ca exista mii de liber-profesionisti (avocati, artisti, arhitecti, medici), care vor sa pastreze in regula tot ce tine de domeniul fiscal-contabil. De asemenea, in fiecare zi se infiinteaza noi PFA-uri, care au ca scop sa fie profitabile. Fie ca sunteti PFA, fie ca va ocupati de contabilitate pentru clienti PFA, este esential sa cunoasteti cu exactitate ce deduceri se pot face ca sa scadeti impozitele, ce taxe sunt sau nu obligatorii si, mai ales, cand sunt obligatorii....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.