Ce implica regimul special al TVA in cazul agentiilor de turism
Agentiile de turism beneficiaza prin lege de un regim special al taxei pe valoarea adaugata pentru acestea. Astfel, agentia de turism este definita ca fiind orice persoana care in nume propriu sau in calitate de agent, intermediaza, ofera informatii sau se angajeaza sa furnizeze persoanelor care calatoresc individual sau in grup, servicii de calatorie, care includ cazarea la hotel, case de oaspeti, camine, locuinte de vacanta si alte spatii folosite pentru cazare, transportul aerian, terestru sau maritim, excursii organizate si alte servicii turistice.
Se retine ca atunci cand o agentie de turism actioneaza in nume propriu in beneficiul direct al calatorului si utilizeaza livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate de alte persoane, toate operatiunile realizate de agentia de turism in legatura cu calatoria sunt considerate un serviciu unic prestat de agentie in beneficiul calatorului. Regimul special nu se aplica pentru serviciile prestate de agentia de turism exclusiv cu mijloace proprii.
Serviciul unic are locul prestarii in Romania, daca agentia de turism este stabilita sau are un sediu fix in Romania si serviciul este prestat prin sediul din Romania. Baza de impozitare a serviciului unic este constituita din marja de profit, exclusiv taxa, care se determina ca diferenta intre suma totala care va fi platita de calator, fara taxa, si costurile agentiei de turism, inclusiv taxa, aferente livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii in beneficiul direct al calatorului, in cazul in care aceste livrari si prestari sunt realizate de alte persoane impozabile.
In ceea ce priveste aplicarea scutirii de TVA pentru serviciile agentiilor de turism, se precizeaza ca, in cazul in care livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in beneficiul direct al clientului sunt realizate in afara Uniunii Europene (UE), serviciul unic al agentiei de turism este considerat serviciu prestat de un intermediar si este scutit de taxa. in cazul in care livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in beneficiul direct al clientului sunt realizate atat in interiorul, cat si in afara UE, se considera ca fiind scutita de taxa numai partea serviciului unic prestat de agentia de turism aferenta operatiunilor realizate in afara UE.
Agentia de turism nu are dreptul la deducerea sau rambursarea taxei facturate de persoanele impozabile pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii in beneficiul direct al calatorului si utilizate de agentia de turism pentru furnizarea serviciului unic. In schimb, agentia de turism poate opta si pentru aplicarea regimului normal de taxa pentru serviciul unic. Atunci cand calatorul este persoana fizica sau serviciile de calatorie cuprind si componente pentru care locul operatiunii se considera ca fiind in afara Romaniei, este obligatorie taxarea in regim special.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Imprumut intre societati comerciale O societate comerciala avand asociat unic cu capital privat romanesc poate sa acorde un imprumut unei alte societati comerciale din Romania? Care este cadrul legal si monografia...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Bonificatie impozit pe profit In cazul in care societatea noastra indeplineste conditiile de acordare a unei bonificatii la plata impozitului pe profit aferent anului 2024, care este monografia contabila...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Servicii stomatologice administrator In ce conditii/in ce limite administratorul unei societati platitoare de impozit pe profit, fara salatiati isi poate deconta serviciile stomatolgice efectuate de stomatolog pentru...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Transformare dividende in imprumut La finalul anului 2024 societatea a repartizat la dividende o suma x si a declarat si achitat impozitul pe dividende aferent. Asociatii doresc sa imprumute dividendele nete...citeste mai mult
In momentul in care agentia de turism aplica regimul normal de taxare, va refactura fiecare componenta a serviciului unic la cota taxei corespunzatoare fiecarei componente in parte. in plus, baza de impozitare a fiecarei componente facturate in regim normal de taxa va cuprinde si marja de profit a agentiei de turism. De asemenea, agentia de turism trebuie sa tina, in plus fata de evidentele specifice gestionarii TVA-ului, orice alte evidente necesare pentru stabilirea taxei datorate prin aplicarea regimului special.
Pentru serviciile unice carora li se aplica regimul special, agentiile de turism nu au dreptul sa inscrie taxa in mod distinct in facturi sau in alte documente legale care se transmit calatorului.
In vederea stabilirii valorii taxei colectate pentru serviciile unice efectuate intr-o perioada fiscala, agentiile de turism vor tine jurnale de vanzari sau, dupa caz, borderouri de incasari, in care se inregistreaza numai totalul de pe documentul de vanzare care include taxa. Aceste jurnale, respectiv borderouri, se vor tine separat de operatiunile pentru care se aplica regimul normal de taxare. De asemenea, agentiile de turism vor tine jurnale de cumparari separate in care se vor evidentia achizitiile de bunuri si/sau servicii cuprinse in costurile serviciului unic. Baza de impozitare si valoarea taxei colectate pentru serviciile unice prestate intr-o perioada fiscala vor fi stabilite in baza calculelor efectuate pentru toate operatiunile supuse regimului special de taxare in perioada fiscala respectiva si evidentiate corespunzator in decontul de taxa. La determinarea bazei impozabile nu vor fi luate in considerare sumele incasate in avans pentru care nu pot fi determinate cheltuielile aferente si, de asemenea, nu pot fi scazute cheltuielile aferente unor livrari de bunuri sau prestari de servicii care nu au fost vandute catre client. Cand agentia de turism efectueaza atat operatiuni supuse regimului normal de taxare, cat si operatiuni supuse regimului special, aceasta trebuie sa pastreze evidente contabile separate pentru fiecare tip de operatiune in parte.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Declarare impozit pe constructii (stalp)
Intrebare: Pentru o societate pe actiuni aflata in faliment trebuie sa se completeze vectorul fiscal si sa se declare impozitul pe constructii (?taxa pe stalp?)? Daca da, se raporteaza prin D100, desi in Codul fiscal, art.?499 alin.?(5), se vorbeste despre o declaratie al carei model si continut se stabilesc prin ordin al ANAF.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Declarare CASS dividende in DU
Intrebare: In declaratia unica, unde trec CASS platita pentru anul 2024 din ridicarea de dividende? Este corect astfel? 1. Venituri realizate pentru incadrarea ca platitor de CASS ? 1.2.2 2. Baza anuala de calcul a CASS (numar luni × salariu minim). Pentru anul 2024, salariul minim = 3.300 lei 3. CASS datorata (rd. 2 × 10%) 4. ? 5. Diferenta stabilita in plus (rd. 3 ? rd. 4) Se preia suma de la rd. 3 in situatia in care rd. 4 nu se completeaza.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Ro e-Factura. Deductibilitate TVA
Intrebare: In cazul in care societatea noastra este platitoare lunara de TVA, iar un furnizor emite o factura (cu TVA) la data de 30.04.2025, dar o incarca in SPV abia in luna mai, se ridica urmatoarele intrebari: 1. In ce luna va include ANAF factura in decontul 300 precompletat? 2. In ce luna ne putem deduce TVA de pe factura? 3. Daca raspunsul la primele doua intrebari este ?luna mai?, ce articole contabile vom avea in cele doua luni?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impozit pe constructii
Intrebare: Prin OUG 156/2024 a fost reintrodus impozitul pe constructii - denumit si ?taxa pe stalp? - care a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2025. In acest context, valoarea neta a urmatoarelor articole trebuie impozitata cu 0,5%? * Linii si cabluri aeriene ? cod clasificare 1.3.20; * Plantatie de catina ? cod clasificare 1.2.9; * Plantatie de alun ? cod clasificare 1.2.9.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<