Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cheltuieli deductibile PFA. Exemple si studii de caz practice

14-Aug-2023
9816
Cheltuieli deductibile PFA. Exemple si studii de caz practice

In acest articol vom vedea care sunt cheltuielile deductibile PFA, dar si cateva exemple si studii de caz practice necesare contribuabililor.

Care sunt cheltuielile deductibile pentru PFA

Potrivit art. 68 alin. (4) si (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, (4) Conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, pentru a putea fi deduse, in functie de natura acestora, sunt:
a) sa fie efectuate in cadrul activitatilor independente, justificate prin documente;
b) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
c) sa reprezinte cheltuieli cu salariile si cele asimilate salariilor astfel cum sunt definite potrivit cap. III - Venituri din salarii si asimilate salariilor, cu exceptiile prevazute de prezentul capitol;
d) sa respecte regulile privind amortizarea, prevazute in titlul II, dupa caz;
e) sa respecte regulile privind deducerea cheltuielilor reprezentand investitii in mijloace fixe pentru cabinetele medicale, in conformitate cu prevederile art. 28 alin. (20);
f) sa reprezinte cheltuieli cu prime de asigurare efectuate pentru:


1. active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
2. activele ce servesc ca garantie bancara pentru creditele utilizate in desfasurarea activitatii pentru care este autorizat contribuabilul;
3. bunurile utilizate in cadrul unor contracte de inchiriere sau de leasing, potrivit clauzelor contractuale;
4. asigurarea de risc profesional;
g) sa fie efectuate pentru salariati pe perioada delegarii/detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, reprezentand indemnizatiile platite acestora, precum si cheltuielile de transport si cazare;
Solutii profitabile de Optimizare fiscala PFA. Taxe mai mici catre stat, cheltuieli deductibile. Faceti fata inteligent controalelor ANAF si scapati legal de plata impozitelor daca nu aveti activitate! Detalii AICI>> h) sa fie efectuate pe perioada deplasarii contribuabilului care isi desfasoara activitatea individual si/sau intr-o forma de asociere, in tara si in strainatate, in scopul desfasurarii activitatii, reprezentand cheltuieli de cazare si transport, altele decat cele prevazute la alin. (7) lit. k);
i) sa reprezinte contributii de asigurari sociale platite la sistemele proprii de asigurari sociale si/sau contributii profesionale obligatorii platite, potrivit legii, organizatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii;
j) sa fie efectuate in scopul desfasurarii activitatii si reglementate prin acte normative in vigoare;
k) In cazul activelor neamortizabile prevazute la art. 28 alin. (4), cheltuielile sunt deductibile la momentul instrainarii si reprezinta pretul de cumparare sau valoarea stabilita prin expertiza tehnica la data dobandirii, dupa caz.

Care sunt cheltuielile deductibile limitat pentru PFA-uri?

(5) Urmatoarele cheltuieli sunt deductibile limitat:

a) cheltuielile de sponsorizare, mecenat, precum si pentru acordarea de burse private, efectuate conform legii, in limita unei cote de 5% din baza de calcul determinata conform alin. (6);
b) cheltuielile de protocol, in limita unei cote de 2% din baza de calcul determinata conform alin. (6);
c) cheltuielile sociale, in limita sumei obtinute prin aplicarea unei cote de pana la 5% asupra valorii anuale a cheltuielilor efectuate cu salariile personalului, pentru destinatiile prevazute la art. 25 alin. (3) lit. b) din titlul II, dupa caz;
d) scazamintele, perisabilitatile, pierderile rezultate din manipulare/depozitare, potrivit legislatiei in materie, inclusiv cheltuielile cu bunuri cu termen depasit de valabilitate potrivit legii;
e) cheltuielile reprezentand tichetele de masa acordate de angajatori, potrivit legii;
f) cheltuielile reprezentand voucherele de vacanta acordate de angajatori, potrivit legii;
g) contributiile la fonduri de pensii facultative potrivit Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificarile si completarile ulterioare, si cele reprezentand contributii la schemele de pensii facultative, calificate astfel in conformitate cu legislatia privind pensiile facultative de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, efectuate catre entitati autorizate, stabilite in state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana;
h) primele de asigurare voluntara de sanatate, precum si serviciile medicale furnizate sub forma de abonament, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana;
i) cheltuielile efectuate pentru activitatea independenta, cat si in scopul personal al contribuabilului sau asociatilor sunt deductibile numai pentru partea de cheltuiala care este aferenta activitatii independente;
j) cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii, aferente autoturismelor folosite de contribuabil sau membru asociat sunt deductibile limitat potrivit alin. (7) lit. k) la cel mult un singur autoturism aferent fiecarei persoane;
k) cheltuielile reprezentand contributii sociale obligatorii datorate in calitate de angajatori, potrivit titlului V;
l) - *** A B R O G A T ***
m) cheltuieli pentru asigurarea securitatii si sanatatii in munca, potrivit legii;
n) dobanzi aferente imprumuturilor de la persoane fizice si juridice, altele decat institutiile care desfasoara activitatea de creditare cu titlu profesional, utilizate in desfasurarea activitatii, pe baza contractului incheiat intre parti, in limita nivelului dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, pentru imprumuturile in lei, in vigoare la data restituirii imprumutului si, respectiv, nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta, prevazuta la art. 27 alin. (7) lit. b);
o) cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentand chiria - rata de leasing - in cazul contractelor de leasing operational, respectiv cheltuielile cu amortizarea si dobanzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite in conformitate cu prevederile privind operatiunile de leasing si societatile de leasing;
p) cotizatii platite la asociatiile profesionale in limita a 4.000 euro anual;
q) cheltuielile reprezentand contributiile profesionale obligatorii datorate, potrivit legii, organizatiilor profesionale din care fac parte contribuabilii, in limita a 5% din venitul brut realizat.
r) contravaloarea abonamentelor pentru utilizarea facilitatilor sportive in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic oferite de furnizori ale caror activitati sunt incadrate la codurile CAEN 9311, 9312 sau 9313, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, precum si contravaloarea abonamentelor, oferite de acelasi furnizor care actioneaza in nume propriu sau in calitate de intermediar, ce includ atat servicii medicale, cat si dreptul de a utiliza facilitatile sportive, in vederea practicarii sportului si educatiei fizice cu scop de intretinere, profilactic sau terapeutic, platite in scopul personal al contribuabilului, indiferent daca activitatea se desfasoara individual sau intr-o forma de asociere, in limita echivalentului in lei a 400 euro anual pentru fiecare persoana.

Asadar, pentru a putea fi considerate cheltuieli deductibile PFA si pentru a putea fi efectiv luate in considerare la calculul de impozit, aceste cheltuieli trebuie sa indeplineasca o serie de conditii:
- sa fie efectuate in cadrul activitatilor independente, justificate prin documente;
- sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite;
- sa reprezinte cheltuieli cu salariile si cele asimilate salariilor;
- a respecte regulile privind amortizarea;
- sa reprezinte cheltuieli cu prime de asigurare efectuate pentru: active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii; - sa fie efectuate pentru salariati pe perioada delegarii sau detasarii in alta localitate, in tara si in strainatate, in interesul serviciului, reprezentand indemnizatiile platite acestora, precum si cheltuielile de transport si cazare;
- sa reprezinte contributii de asigurari sociale platite la sistemele proprii de asigurari sociale si/sau contributii profesionale obligatorii;
Solutii profitabile de Optimizare fiscala PFA. Taxe mai mici catre stat, cheltuieli deductibile. Faceti fata inteligent controalelor ANAF si scapati legal de plata impozitelor daca nu aveti activitate! Detalii AICI>> -sa fie efectuate in scopul desfasurarii activitatii si reglementate prin acte normative in vigoare.

Exemple de cheltuieli deductibile integral:
- Pregatire profesionala: carti de specialitate, cursuri de pregatire profesionala, cheltuieli aferente participarii la evenimente profesionale (conferinte, congrese, etc.)
- Servicii: contabilitate, marketing, studii de piata, consultanta, etc.
- Telecomunicatii: abonament telefon (trebuie sa fie inregistrat pe numele PFA-ului), internet;
- Consumabile: pixuri, agende, hartie, etc.
- Electronice: laptop, tableta, telefon, periferice (mouse, tastaturi, incarcatoare)
- Transport si cazare: cheltuielile de transport si cazare pentru deplasarile in interesul desfasurarii activitatii.
- Asigurari profesionale si contributii sociale: asigurarile de bunuri (asigurarea pentru telefon), asigurarile de raspunere profesionala (malpraxis) si contributiile la sistemul public de pensii.
- Altele: comisioane bancare, teste Covid, cheltuieli postale, etc. Chiria sau costurile de administrare si amenajare ale sediului sunt deductibile numai in cazul in care PFA-ul are un sediu cu activitate sau are un punct de lucru declarat.

Exemple de cheltuieli deductibile limitat:

- Contributiile la fondurile de pensii facultative in limita a 400 de euro anual
- Primele de asigurari de sanatate (sau abonamente de servicii medicale) in limita a 400 de euro pe an
- Cotizatii la asociatii profesionale in limita a 4.000 de euro anual
- Contributii profesionale obligatorii in limita a 5% din venitul realizat
- Protocol (mese la restaurant cu clientii sau partenerii) in limita a 2% din diferenta dintre incasari si celelalte cheltuieli deductibile
- Sponsorizari in limita a 5% din diferenta dintre incasari si celelalte cheltuieli deductibile.
- Cheltuieli cu autoturismul : sunt deductibile in limita a 50% din valoarea lor, daca automobilul nu este folosit exclusiv in scopul desfasurarii activitatii PFA-ului.

Cheltuieli cu autoturismul sunt: combustibilul, asigurarile, reparatiile, taxele de drum, curatenie, etc.

Solutii profitabile de Optimizare fiscala PFA. Taxe mai mici catre stat, cheltuieli deductibile. Faceti fata inteligent controalelor ANAF si scapati legal de plata impozitelor daca nu aveti activitate! Detalii AICI>>

Cheltuieli deductibile PFA- spete utile

Speta 1. Deductibilitate cheltuieli chirie, spatiu in sistem co-working, punct de lucru nedeclarat

Un PFA cu activitate de consultanta are activitatea autorizata la terti. In cazul in care se doreste inchirierea unui spatiu de co-working/hub, sunt cheltuielile cu inchirierea spatiului deductibile pentru activitatea PFA ( in conditiie in care pentru zona de co-working nu s-a declarat punct de lucru) ?

Raspuns: Potrivit prevederilor de la art. 9(2) din OUG 44/2008, pentru stabilirea sediului profesional/punctelor de lucru este necesar ca persoana fizica titulara care se autorizeaza ca PFA, titularul intreprinderii individuale sau oricare membru al intreprinderii familiale, dupa caz, sa prezinte inscrisul care atesta dreptul de folosinta asupra imobilului cu destinatie de sediu profesional/punct de lucru.

Potrivit prevederilor de la art. 14(3) din acelasi act normative, punctele de lucru se inregistreaza in registrul comertului, cu respectarea dispozitiilor privind sediul profesional si cu aplicarea corespunzatoare a dispozitiilor prezentului capitol. Potrivit prevederilor art. 85 alin. 1 din Codul de procedura fiscala, contribuabilul/platitorul are obligatia de a declara organului fiscal central, infiintarea de sedii secundare, in termen de 30 de zile de la:
a) data inregistrarii/mentionarii acestora la registrul comertului sau in alte registre in care a fost inregistrata entitatea care le-a infiintat;
b) data actului de infiintare, in alte cazuri decat cele prevazute la lit. a).

La alin. 3) si alin. 4 se precizeaza ca prin sediu secundar se intelege un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea contribuabilului/platitorului, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea, santier de constructii, un proiect de constructie, ansamblu sau montaj ori activitati de supervizare legate de acestea, numai daca santierul, proiectul sau activitatile dureaza mai mult de 6 luni, precum si sediile permanente prevazute la art. 8 din Codul fiscal (sucursala, mina, put de titei sau gaze, cariera, balastiera etc.).

Prin urmare, conform acestor prevederi, daca va desfasurati activitatea in alta parte decat cel autorizat initial, aveti obligatia sa va declarati punctul de lucru atat la registrul comertului cat si la organul fiscal teritorial.

Potrivit prevederilor de la art. 68 alin. 4 din Codul fiscal, conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, pentru a putea fi deduse, in functie de natura acestora, sunt:
a) sa fie efectuate in cadrul activitatilor independente, justificate prin documente;
b) sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite; Prin urmare, in situatia in care punctul respectiv de lucru nu a fost declarat, se poate considera ca cheltuielile respective nu indeplinesc conditia de la lit. a) si la un eventual control acestea ar putea sa fie nedeductibile, chiar daca legea nu face referire clara la acest aspect.

 

Speta 2. Deductibilitate cheltuieli de deplasare titular PFA

Administratorul unui PFA (este inregistrat doar la ANAF) achizitioneaza pachet ALL INCLUSIV, printr-o agentie de turism, pentru o deplasare externa unde participa la o GALA in domeniul asigurarilor (este domeniul de activitate al PFA, incaseaza comision pentru intermediere). Deplasarea se face cu auto propriu. Acest pachet ALL Inclusiv este considerat 100% cheltuiala deductibila? Multumesc!

Raspuns: Potrivit prevederilor de la art. 68(4) din Codul fiscal, conditiile generale pe care trebuie sa le indeplineasca cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii independente, pentru a putea fi deduse, in functie de natura acestora, sunt:
a)sa fie efectuate in cadrul activitatilor independente, justificate prin documente;
b)sa fie cuprinse in cheltuielile exercitiului financiar al anului in cursul caruia au fost platite; (...) h)sa fie efectuate pe perioada deplasarii contribuabilului care isi desfasoara activitatea individual si/sau intr-o forma de asociere, in tara si in strainatate, in scopul desfasurarii activitatii, reprezentand cheltuieli de cazare si transport, altele decat cele prevazute la alin. (7) lit. k) (altele decat cele aferente cheltuielilor auto prevazute ca deductibile in limita de 50%);

De asemenea la pct. 7(7) din NM, se precizeaza ca in vederea acordarii deductibilitatii integrale la calculul venitului net anual, justificarea utilizarii vehiculelor se efectueaza pe baza documentelor justificative si prin intocmirea foii de parcurs care trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii: categoria de vehicul utilizat, scopul si locul deplasarii, kilometrii parcursi, norma proprie de consum carburant pe kilometru parcurs.

Prin urmare titularul unui PFA (persoana fizica) poate deduce integral cheltuielile de transport, in situatia in care se prezinta documentele precizate mai sus(in afara documenttelor de achizitie, ordin de deplasare si foaie de parcurs), precum si cele legate de cazare, in cazul deplasarilor efectuate in interesul activitatii economice independente pe care o desfasoara, nu si cheltuielile cu diurna (indemnizatia de deplasare), deoarece aceasta din urma poate fi deductibila numai in cazul deplasarii salariatilor, astfel cum se precizeaza la art. 68(4) lit. g) din Codul fiscal.

Solutii profitabile de Optimizare fiscala PFA. Taxe mai mici catre stat, cheltuieli deductibile. Faceti fata inteligent controalelor ANAF si scapati legal de plata impozitelor daca nu aveti activitate! Detalii AICI>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016