
Raportul Special
realizat de specialisti
Unul dintre specialistii nostri va analiza, in cele ce urmeaza, urmatoarea situatie: "Am preluat o societate comerciala, care in acest moment inchiriaza spatiul pe care il detine, in trecut societatea a desfasurat mai multe tipuri de activitati, balanta pe care a prezentat-o contine solduri pe care administratorul nu le poate identifica si nu are o baza de date, este vorba despre cheltuieli in avans, venituri in avans, contul 408 furnizori facturi nesosite, are sold la furnizori pe care nu il poate identifica in totalitate, la fel si la clienti. Cum pot sa inchid aceste conturi? Care sunt inregistrarile contabile pentru a inchide acele conturi, pe baza caror documente inchid acele conturi in aceasta situatie? Societatea este platitoare de TVA".
Din punct de vedere contabil, inchiderea acestor conturi este foarte simpla, prin intermediul unui cont de cheltuieli sau de venituri, dar nu este recomandabil din punct de vedere fiscal deoarece, in mod sigur este vorba despre venituri impozabile si cheltuieli deductibile sau nedeductibile pentru care:
- fie s-au primit facturi;
- fie s-au emis facturi;
- fie au fost incasate sau platite sume, in numerar sau prin cont bancar.
Astfel exista dovada ca s-au efectuat operatiuni comerciale.
Neinregistrarea acestora in evidenta contabila reprezinta fapte de evaziune fiscala conform prevederilor art. 9 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 241 din 15 iulie 2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale
"Constituie infractiuni de evaziune fiscala si se pedepsesc cu inchisoare de la 2 ani la 8 ani si interzicerea unor drepturi urmatoarele fapte savarsite in scopul sustragerii de la indeplinirea obligatiilor fiscale:
Examen Consultant Fiscal 2025
SAF-T Ghid de raportare corecta
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
In astfel de situatii, in prima etapa trebuie identificate listele de inventariere anuala a patrimoniului din anii precedenti in care s-au inscris activele si pasivele societatii existente la sfarsitul anului. De asemenea, trebuie verificate contractele incheiate cu diversi parteneri pentru realizarea operatiunilor economice. In a doua etapa, trebuie identificata decizia de alocare a numarului de facturi pentru fiecare an fiscal si modul de emitere a facturilor: pe suport hartie sau prin intermediul unui program informatic de editare. Fiecare factura emisa si valoarea acesteia trebuie identificata in copie, in carnet sau in modulele din cadrul programului informatic. In a treia etapa, trebuie solicitata de la banca o copie a extraselor de cont pentru a identifica incasarile si platile efectuate in baza contractelor comerciale care se regasesc la admistrator. Pe site M.F.P. pot fi identificate situatiile financiare depuse de catre societate in anii anteriori. De asemenea, daca societatea are SPV, poate regasi o parte din informatiile raportate prin declaratia informativa cod 394 in care poate identifica, cel putin, partenerii de la care a primit facturi emise cu TVA, dar care nu au fost inregistrate in evidenta contabila.
Practic, in baza acestor documente si informatii, dar si in baza documentelor justificative existente in arhiva societatii trebuie refacuta evidenta contabila a societatii in vederea identificarii tranzactiilor care au condus la inregistrarile contabile efectuate anterior care prezinta solduri. Refacerea contabilitatii trebuie propusa conducatorului societatii comerciale numai dupa ce va asigurati ca nu exista o alta evidenta contabila, astfel incat sa existe suspiciunea organizarii unei evidente contabile duble.
In eventualitatea unei inspectii fiscale i se poate solicita administratorului societatii refacerea documentelor de evidenta contabila distruse, caz contrar, poate fi acuzat de infractiunea reglementata prin Cap. 2 "Infractiuni " din Legea nr. 241/2005, art. 3 "Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani fapta contribuabilului care nu reface, cu intentie sau din culpa, documentele de evidenta contabila distruse, in termenul inscris in documentele de control."
In situatia in care societatea respectiva are un cod valid de TVA inseamna ca a desfasurat, cu continuitate, relativ recent, operatiuni din sfera de aplicare a TVA pe care le-a raportat prin decontul de TVA cod 300, caz contrar, codul de TVA ar fi fost anulat din oficiu de catre organul fiscal competent conform prevederilor art. 316 alin. (11) lit. d) si lit. e) din Codul fiscal:
"d) daca nu a depus niciun decont de taxa prevazut la art. 323 pentru 6 luni consecutive, in cazul persoanei care are perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua trimestre calendaristice consecutive, in cazul persoanei impozabile care are perioada fiscala trimestrul calendaristic, ....;
e) daca in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive, in cazul persoanei impozabile care are perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua trimestre calendaristice consecutive, in cazul persoanei impozabile care are perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii realizate in cursul acestor perioade de raportare, ....."
Astfel, este recomandabil sa consultati si evidenta A.N.A.F. cu privire la TVA.
In concluzie, nu recomand inchiderea conturilor care prezinta sold, dar recomand indentificarea tranzactiilor care au condus la astfel de inregistrari contabile astfel incat inchiderea acestora sa fie justificata cu documente, contracte, extrase de cont, inventarieri, punctaje, etc. De exemplu, cheltuielile in avans pot fi inchise doar prin cheltuieli efective de exploatare consemnate in facturi, autofacturi, chitante, bonuri fiscale etc. Veniturile in avans pot fi inchise doar prin conturi de venituri din activitatea de exploatare pentru care s-au emis facturi, fie in regim de taxare, fie in regim de scutire, in functie de natura operatiunii efectuate.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Cum tratam fiscal o prestare de servicii intracomunitare?Studiu de caz: Livrare intracomunitara de bunuri. Cum justificam scutirea de TVA?Calendar obligatii declarative: Care sunt termenele pentru luna octombrie 2013?Servicii de intermediere personal. Cum facturam si cum inregistram?Anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA si monografia contabila. Care sunt consecintele fiscale negative?Ultimele articole
Livrare intracomunitara de bunuri. Documente justificare scutire TVA in 2020Neindeplinire criterii pentru inregistrare in scopuri de TVA. Ce optiuni are firma in 2016?Prestari servicii intracomunitare si societate neplatitoare de TVA. Ce obligatii avem privind codul de TVA?Declaratie VIES. Cum procedam in cazul achizitiei de bunuri?Factura de retur si regimul TVA. Cum stabilim cursul valutar de care se va tine cont?Articole similare
MFP acorda imprumuturi din veniturile obtinute din privatizareFrauda de peste 35 milioane de lei, identificata de inspectoriiVenitul din vanzarea imobilului este integral impozabil la calculul impozitului pe profit?Arhivare documente: care este procedura si cat se pastreaza documentele in arhivaDescarca Declaratia 600 actualizata. 2015. Versiunea 1.0.1 din 2 februarieUltimele articole
Scoatere din evidenta creante neincasate. MONOGRAFIE contabilaCum sa-ti organizezi mai eficient veniturile si cheltuielile atunci cand esti freelancerMijloace fixe inregistrate gresit. Solutii si clarificari pentru firmeDeclaratia 101. Cum sa tratezi provizioanele in mod corectMijloace fixe. Aspecte privind raportarea mijloacelor fixe in D406Articole similare
De cand se aplica impozitul forfetarCe trebuie sa stim despre declararea veniturilor din inchirierea in scop turistic?Informare ANAF! Fiscul NU poate stabili penalitatea de nedeclarare daca aceasta este mai mica de 50 leiVladescu: E de vazut daca plata ziaristilor pe drepturi de autor e corecta sau e vorba de EVAZIUNE FISCALAEvaziunea fiscala in domeniul achizitiilor intracomunitare a fost de 446,5 milioane de lei in 2010Ultimele articole
Ofertele de Paste sunt AICI! Reduceri de pana la 75% la titluri de fiscalitate si transport GRATUITEVAZIUNE FISCALA. Care este procedura de control a ONPCSB si cum arata NotificareaNotificare de conformare e-TVA: Ce trebuie sa stii incepand cu anul 2025Ce modificari adopta Finantele in domeniul accizelor pentru combaterea evaziunii fiscaleDin 1 martie 2025 directia antifrauda va avea unitati in fiecare judet din tara, conform OUG 132/2024Articole similare
Datorii restante. Amanarea la plata a datoriilor cumulateRadiere/inchidere firma: Cum inchizi un SRLArticole similare
Derularea de operatiuni economice de catre o persoana fizica. Cum procedam cu inregistrarea si plata TVA?OANAF 2047/2016: Procedura de distribuire sume din Contul 50.86.09Cum a fost modificata LEGEA 241/2005 privind evaziunea fiscala de OUG 130/2021Legea 126/2024: Noutati aduse asupra Legii 241/2005 privind evaziunea fiscalaEvaziunea fiscala - reguli in 2020. Ghid de aparare pentru contabili si administratoriUltimele articole
Frauda de 15.000.000 euro identificata de inspectorii DGAF in domeniul comertului cu autoturisme second handFirme care au fost incadrate la regimul micro, insa nu au angajati. De cand se face trecerea la impozitul pe profit?LEGEA 241/2020 simplifica calcularea impozitului pentru cladirile cu destinatie mixta aflate in proprietatea persoanelor fiziceFacturare in transe a prestarilor de servicii finalizate. Care vor fi implicatiile fiscale?Precizare ANAF: modificari aduse la Codul de Procedura FiscalaSfaturi de la experti
Investitii pe termen scurt si pe termen lung. Criptomonede
Intrebare: Asociatul unic al microintreprinderii intentioneaza sa achizitioneze actiuni si criptomonede, din veniturile societatii. 1. Care este monografia contabila? 2. Ce obligatii declarative si de plata intervin?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cota de impozitare cladiri agricole. Aplicare cota aditionala. Restituire impozit
Intrebare: Societatea a primit decizii de impunere pentru anii 2024 si 2025, cu o cota de 0,57% pentru constructiile agricole, decizii de impunere pe care nu le-a contestat in termenul legal de 45 de zile de la primire. La aceasta cota, prin...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA