Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Comisia Europeana: Unda verde pentru taxa pe tranzactiile financiare

26-Oct-2012
4197
Cele 10 state membre care doresc sa aplice taxa UE pe tranzactiile financiare (TTF) in cadrul unei cooperari consolidate ar trebui sa fie autorizate in acest sens, deoarece se intrunesc toate conditiile legale necesare pentru un astfel de demers - aceasta este concluzia propunerii de decizie a Consiliului adoptata pe 23 octombrie de Comisie. Dupa cum reiese din propunere, cooperarea consolidata in privinta TTF nu va aduce numai "avantaje imediate si tangibile" tarilor participante, ci, in plus, va contribui la o mai buna functionare a pietei unice, in beneficiul intregii Uniuni Europene.

Presedintele Barroso a declarat in legatura cu acest subiect: "Sunt incantat sa constat ca 10 state membre si-au anuntat intentia de a introduce o taxa comuna pe tranzactiile financiare, in spiritul propunerii initiale a Comisiei. Aceasta taxa poate aduce la buget venituri de miliarde de euro, atat de necesare in aceste vremuri dificile pentru statele membre. Este, de fapt, o chestiune de corectitudine: trebuie sa ne asiguram ca o parte din costurile crizei este suportata de sectorul financiar, nu doar de cetatenii de rand."

Comisarul responsabil cu impozitarea, Algirdas Šemeta, a afirmat la randul sau: "Aplicarea unei taxe comune pe tranzactiile financiare prezinta avantaje pentru Uniunea Europeana in ansamblul sau, chiar daca nu este adoptata de toate statele membre. Aceasta taxa va crea o piata unica mai puternica, caracterizata de o mai mare coeziune, si va contribui la dezvoltarea unui sector financiar mai stabil. in paralel, statele membre care au ales sa aplice TTF vor beneficia in plus de venituri noi la buget si de sisteme fiscale mai corecte, capabile sa raspunda exigentelor cetatenilor. Am promis o reactie foarte rapida din partea Comisiei si iata ca astazi ne respectam promisiunea. Acum as dori sa invit Parlamentul si Consiliul sa tina pasul si sa dea cat mai repede unda verde statelor membre care doresc sa treaca la aplicarea unei taxe europene pe tranzactiile financiare."

In ultimele saptamani, 10 state membre1 au trimis Comisiei cereri oficiale de cooperare consolidata cu privire la TTF. Toate aceste state citau propunerea Comisiei privind TTF ca baza de la care doreau sa porneasca (a se vedea IP/11/1085). Odata atins numarul minim necesar de state membre interesate, Comisia a procedat imediat la analiza cererilor primite pentru a stabili daca indeplinesc conditiile necesare pentru cooperarea consolidata, conform tratatelor. Analiza a fost complet impartiala si s-a concentrat pe impactul asupra statelor membre participante si neparticipante, precum si asupra UE in ansamblu. S-a analizat, de exemplu, daca prin cooperarea consolidata in acest domeniu se promoveaza obiectivele si interesele UE, daca nu se submineaza piata unica si daca se respecta drepturile, competentele si obligatiile statelor membre neparticipante (pentru descrierea completa a conditiilor, a se vedea Memo/12/799). De asemenea, orice stat membru care doreste sa adere ulterior la sistem poate sa o faca in aceleasi conditii ca statele membre care au participat de la inceput. Prin decizia de pe 23 octombrie, Comisia a concluzionat ca se indeplinesc toate conditiile legale necesare si ca toate statele membre care doresc sa aplice TTF ar trebui sa aiba permisiunea de a face acest lucru.

In propunerea prezentata se subliniaza faptul ca o taxa comuna pe tranzactiile financiare aplicata de un nucleu de state membre ar fi atat oportuna, cat si benefica. in primul rand, ea ar consolida piata unica, reducand complicatiile si denaturarile concurentei rezultate in urma multitudinii de abordari nationale diferite. intreprinderile din toate cele 27 de state membre ar beneficia de reducerea costurilor implicate de respectarea legislatiei si de o mai mare certitudine juridica daca o parte semnificativa din piata UE ar aplica un sistem uniform. in al doilea rand, TTF ar garanta o contributie mai corecta a sectorului financiar la bugetul public. Acest sistem ar permite un tratament echitabil intre sectorul financiar si alte sectoare in ceea ce priveste acoperirea costurilor crizei. in fine, o TTF comuna ar eficientiza pietele financiare, descurajandu-le sa practice tranzactii de tip "cazinou" si orientandu-le catre activitati mai stabile, care sprijina cu adevarat economia reala.


Etapele urmatoare


Propunerea de decizie a Consiliului prezentata pe 23 octombrie reprezinta un pas procedural important in procesul de cooperare consolidata. Pentru ca cele [10] state membre sa poata actiona in continuare, propunerea trebuie sa fie adoptata de statele membre cu majoritate calificata si trebuie sa primeasca acordul Parlamentului. Ulterior, in cursul anului, Comisia intentioneaza sa inainteze o propunere de fond privind taxa pe tranzactiile financiare armonizata, care urmeaza sa fie dezbatuta si adoptata de statele membre participante. Aceasta propunere va urma intr-o mare masura liniile trasate de propunerea initiala privind TTF, prezentata de Comisie in septembrie 2011, dupa cum au solicitat statele membre in scrisorile lor. Comisia va analiza insa cu mare atentie daca se impun anumite ajustari care sa reflecte numarul mai mic de state membre care vor aplica TTF.

Context

In septembrie 2011, Comisia a inaintat o propunere privind un sistem comun de aplicare a unei taxe pe tranzactiile financiare, cu obiectivul de a imbunatati functionarea pietei interne in acest sector. S-a estimat ca taxa armonizata va aduce anual venituri de 57 miliarde EUR si va asigura astfel o contributie echitabila din partea sectorului financiar la finantele publice, va genera mai multa responsabilitate in efectuarea tranzactiilor si va permite o abordare coerenta a impozitarii acestui sector in cadrul pietei unice.

In urma unor discutii intense pe marginea acestui dosar, in cadrul reuniunilor ECOFIN din iunie si iulie 2012 s-a ajuns la concluzia ca nu se poate obtine unanimitate intr-un interval de timp rezonabil. inca de atunci, a existat un nucleu puternic de state membre care si-au exprimat dorinta de a aplica un sistem comun al TTF prin cooperare consolidata.

In data de 28 septembrie, exact la un an de la prezentarea propunerii initiale a Comisiei, Franta si Germania au trimis o scrisoare comisarului Semeta, solicitand oficial autorizarea cooperarii consolidate, in baza propunerii Comisiei. Au urmat scrisori similare din partea Austriei, Belgiei, Greciei, Italiei, Portugaliei, Slovaciei, Sloveniei si Spaniei. Conform dispozitiilor din tratate, este nevoie de minimum 9 state membre pentru a se autoriza cooperarea consolidata, iar acest numar minim a fost atins.

Sursa: Comisia Europeana

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016