Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Compensarea sumei negative din deconturile de TVA

11-Feb-2010
7886

Avand in vedere constrangerile tot mai importante pentru achitarea obligatiilor fiscale si in special cele reperezentand impozitul pe salarii si contributiile sociale, este necesar de analizat modul in care se pot valorifica toate creantele societatii.

O componenta importanta este reprezentata de suma negativa de TVA pentru care se solicita rambursarea.

In acest domeniu, a fost publicat Ordinul presedintelui ANAF nr. 1.308 din 2 iulie 2009 privind unele masuri pentru solutionarea deconturilor cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare, precum si pentru stingerea prin compensare sau restituire a sumelor reprezentand taxa pe valoarea adaugata, aprobata prin decizia de rambursare.

Actul normativ mentine mecanismul prevazut de Metodologia de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata, cu optiune de rambursare,
aprobata prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 1.857/2007, dar instituie proceduri noi.

In vederea analizei modului in care se realizeaza compensarea sumei negative din deconturile de TVA cu optiune de rambursare trebuie avute in vedere prevederile incidente, cuprinse in Codul de procedura fiscala referitoare la compensare, la ordinea stingerii datoriilor si lamodul de calcul almajorarilor de intarziere in cazul compensarii.

Asadar, putem avea in vedere situatia in care o suma de plata se achita partial prin virament, urmand ca cealalta parte sa fie stinsa prin compensare, in conditiile art. 116 Cod procedura fiscala.

Pentru camecanismul de stingere a obligatiilor demai sus sa nu genereze majorari de intarziere este necesar ca, anterior expirarii termenului de plata a obligatiei ce urmeaza a fi stinsa prin compensare, sa fie depus decontul de TVA cu optiunea de rembursare si in acelasi interval sa fie depusa o cerere de compensare a sumei negative din decont cu obligatia neachitata.

Si organul fiscal are posibilitatea de a efectua compensarea, din oficiu, insa data stingerii obligatiei are loc la momentul inregistrarii notei de compensare!

In vederea determinarii datei pana la care se calculeazamajorari de intarziere, in cazul in care suma neachitata se stinge prin compensare, trebuie avut in vedere art. 122 alin. (1) din Codul de procedura fiscala:

* pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii cererii de compensare la organul competent;

* pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare
intocmite de catre organul competent;

* pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare
sau de restituire.

In contextul in care este depusa si cerere de compensare, pe langa decontul de TVA cu optiunea de rambursare, eventualelemajorari de intarziere se vor calcula pana la data depunerii cererii de compensare, nefiind relevanta data la care se va solutiona rambursarea.

In aceste conditii, faptul ca termenul de rambursare si de compensare de 45 de zile, sau mai mult daca sunt solicitate documente suplimentare, nu este respectat, nu va determina calculul demajorari de intarziere, acesta oprindu-se la data depunerii cererii.

In plus, noul act normativ detaliaza mecanismele cesiunii creantelor fiscale, efectuate potrivit art. 30 din Codul de procedura fiscala, reglementand efectele produse pentru cedent, pentru cesionar si pentru administratia fiscala.

Avand in vedere termenelemari de rambursare si costurile suplimentare ce ar implica stingerea obligatiilor fata de terti,mecanismul detaliat prin Ordinul presedintelui ANAF
trebuie analizat si aplicat in cazul in care circumstantele o permit.

Editor fiscalitatea.ro, Justinian Cucu

Articol adaugat la 11 februarie 2010

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016