Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conditii in care se poate REFUZA o factura de penalizari

26-Dec-2019
11206

In studiul de caz propus astazi vom vorbi despre urmatoarea situatie: O societate care aplica IFRS primeste o factura de penalitati de intarziere livrare marfa cu data de 31.10.2019, calculate in baza unui contract comercial care a avut valabilitate pana la 31.12.2018. La alte cauze se mentioneaza "ca prezentul contract se intregeste cu dispozitiile codului civil, referitoare la contracte". In acest caz se mai poate refuza factura ca fiind in afara contractului pe motiv ca acesta a expirat? Plicul primit la societate care contine factura mentionata poarta data postei de 04.11.2019.

Iata ce spune expertul nostru:

Codul Civil din anul 2009 republicat, precizeaza referitor la efectele incetarii unui contract, faptul ca la incetarea acestuia partile sunt liberate de obligatiile asumate. Ele pot fi insa tinute la repararea prejudiciilor cauzate si, dupa caz, la restituirea, in natura sau prin echivalent, a prestatiilor primite in urma incheierii contractului.

Pe de alta parte, Codul Fiscal precizeaza faptul ca persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei. Totusi, trebuie mentionate insa in revenire si prevederile Codului Civil, care stabilesc termenul general al prescriptiei extinctive ca fiind de 3 ani.

De asemenea, trebuie avute in vedere si prevederile reglementarilor contabile conforme cu IFRS din anul 2016, care prevad obligativitatea organizarii si efectuarii inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si a capitalurilor proprii, inclusiv a elementelor inregistrate in afara bilantului, precum si valorificarea rezultatelor acesteia. In acest sens, societatile evalueaza anual datoriile si creantele, transmitand cereri de confirmare furnizorilor si clientilor sau partenerilor contractuali comerciali, in vederea regularizarii eventualelor diferente rezultate in urma desfasurarii relatiilor comerciale respective, existente in soldurile bilantiere de la sfarsitul fiecarui an.

In consecinta, societatea nu poate refuza factura datorita faptului ca aceasta a fost emisa in afara contractului, fiind responsabila in continuare - doar pentru plata accesoriilor contractuale, in interiorul termenului general al prescriptiei extinctive, in conformitate cu Codul Civil.

Pe de alta parte insa, societatea poate transmite o notificare de refuz sau neacceptare a facturii, motivata pe de o parte de obligativitatea emiterii facturii respective cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a luat nastere faptul generator, adica in acest caz, a 15-a zi a lunii urmatoare receptiei marfurilor livrate, iar pe de alta parte de eventuala confirmare transmisa/primita cu privire la eventualele solduri (debite reprezentand penalizari contractuale calculate), aferente bilantului contabil la data de 31.12.2018.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016