
Raportul Special
realizat de specialisti
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 39/2010, recent adoptata, face doar schimbari de imagine ale Codului de procedura fiscala.
Pe langa modificarea unor prevederi colaterale, a caror aplicare oricum se afla la dispozitia Ministerului Finantelor, are loc si o diminuare a raspunderii administratiei pentru nerestituirea ori rambursarea sumelor in termen. S-a renuntat si la procedura cesiunii creantelor fiscale, invocandu-se riscurile ce pot aparea in managementul acestora.
In categoria modificarilor importante se numara modificarea sistemului de sanctionare pentru neplata la termen a obligatiilor fiscale, incepand cu 1 iulie 2010. Sistemul actual a fost criticat, pe buna dreptate, din cauza nivelului mare, de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere, al cotei anuale de majorari. O astfel de cota, ce reprezinta 36,5% pe an, a fost catalogata ca fiind impovaratoare de catre mediul de afaceri si, mai mult, este generatoare de dificultati pentru orice contribuabil care in aceasta perioada de criza are obligatii neachitate catre buget.
Modificarile in acest domeniu atrag atentia, deoarece se revine la unmecanism aflat in vigoare pana la data de 31 decembrie 2005, insa acesta era cu mult mai complicat si mai neunitar decat in prezent.
Astfel, in locul unei singure cote de majorari de intarziere, vom avea doua sume: dobanzi si penalitati, determinate in functie de durata intarzierii platilor catre buget. Pe de o parte, vor exista dobanzile de 0,05% calculate pentru fiecare zi de intarziere. Pe de alta parte, pe langa dobanzi vor fi stabilite penalitati, dupa cumurmeaza:
*daca stingerea se realizeaza in primele 30 de zile de la scadenta, nu se datoreaza si nu se calculeaza penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale principale stinse;
*daca stingerea se realizeaza in urma toarele 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 5% din obligatiile fiscale principale stinse;
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Examen Consultant Fiscal 2025
*dupa implinirea termenului de 60 de zile, nivelul penalitatii de intarziere este de 15% din obligatiile fiscale principale ramase nestinse.
Pe fond, modificarea nu este ampla deoarece, cumuland nivelul dobanzii anuale de 18,25% cu penalitatea calculata pentru acelasi inteval de 15% din suma datorata, vom avea un nivel de 33,25% pe an, situat doar cu 3,25 puncte procentuale sub nivelul existent in momentul de fata.
Justificarea revenirii la sistemul aplicabil acum 5 ani nu este argumentat decat de artificiul de imagine a injumatatirii majorarilor.
Singura masura ce ar fi trebuit luata ar fi fost reducerea considerabila si reala a nivelului majorarilor de intarziere, pentru a nu crea dificultati si mai mari contribuabililor care intampina dificultati in achitarea obligatiilor fiscale.
In noul sistem, aplicabil de la 1 iulie 2010, in raport cu bugetul general consolidat, cu exceptia bugetelor locale:
*nivelul dobanzii trebuie sa fie peste rata dobanzii creditelor acordate de institutiile financiare, astfel incat sa descurajeze contribuabilii in a utiliza arieratele, ca surse de finantare a activitatii, insa sub un nivel care sa constituie un element impovarator pentru contribuabil;
*penalitatile de intarziere trebuie sa constituie o sanctiune pentru neplata la scadenta, calculata ca un procent la nivelul sumei neplatite, astfel incat aceasta sa creasca in raport cu valoarea sumei neplatite si cu perioada de intarziere.
Pe de alta parte, o reducere mult mai substantiala se intalneste in raport cu bugetele locale. Astfel, pentru neplata la termen a impozitelor si taxelor locale vor fi stabilite majorari de intarziere de 2% pentru fiecare luna sau fractiune de luna de intarziere. Nivelul acestora se va diminua la 24% pe an, cu mult mai mic decat in cazul celorlalte obligatii catre bugetul general consolidat.
Alte modificari propuse nu sunt in directa legatura cu activitatea contribuabilului, fiind de natura organizatorica: desfiintarea Comisiei de proceduri fiscale din cadrul ANAF si transferarea competentei catre Comisia centrala fiscala din cadrul Ministerului Finantelor; reorganizarea competentei de solutionare a contestatiilor, prin majorarea plafonului la 3 milioane lei, pana la care acestea sunt solutionate de catre Directiile generale ale finantelor publice judetene.
Justinian Cucu
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Esalonare clasica 2025. Cand si cum depui cererea D8 + alte acte necesareInregistrarea fiscala a unui punct de lucru. Ce presupune?Buletin informativ ANAF: 5 acte normative cu incidenta in materie fiscala au fost publicate in perioada 16-20 mai 2022Noul cod de procedura fiscala: Stabilirea domiciliului fiscal in noua variantaNoile modificari din CODUL DE PROCEDURA FISCALAUltimele articole
CODUL DE PROCEDURA FISCALA. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025Dobanzi/Penalitati de intarziere/nedeclarare 2025. [MOD de CALCUL], cuantum si reglementari cheieLista actelor ANAF fara semnatura si stampila a fost EXTINSA, conform Ordinului 402/2025Formulare ONRC: Cine poate semna si depune cereri de inmatriculare sau inregistrare la registrul comertuluiCriteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFArticole similare
Cine e obligat sa depuna Declaratia 201 in 2016?Refacturare taxe platite la cadastru. Ce regim TVA se aplica?Emitere factura comision pentru servicii de rezervare. Ce obligatii declarative apar?PFA. Care sunt taxele datorate in 2018?Analiza comparativa a modificarilor aduse de OG 16 din 2013. Prevederi in vigoare privind contributiileUltimele articole
Cum sa-ti organizezi mai eficient veniturile si cheltuielile atunci cand esti freelancerImpozitul pe profit. Greseala frecventa care te lasa fara bonificatia de 3%Sunt MAJORATE taxele? Ce planuri fiscale au partidele in 2025Primii pasi in antreprenoriat: ce trebuie sa stii inainte sa iti deschizi propria afacereImpozit chirii 2025. Cum trebuie completate D100 si D205 de catre firmeArticole similare
Impozitul pe veniturile din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal - Capitolul XXII - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscalTitlul IX, Capitolul 10Noile modificari aprobate pentru Codul fiscal 2016Impozitul pe reprezentante - Capitolul VII - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscalStrategii istete si perfect legale pentru a plati taxe si impozite MINIME!Ultimele articole
Impozitul pe constructii 2025: cine il achita, cum se calculeaza + o speta utilaImpozitul pe constructii speciale 2025: reglementari, studii de cazCe trebuie sa stii despre elaborarea procedurilor contabileGuvernul introduce un impozit suplimentar de 1% pentru proprietatile cumulate care depasesc 500.000 euroTipuri de impozite: tot ce trebuie sa stii despre impozitele din RomaniaSfaturi de la experti
Acordare burse private.Plafon 1500 lei
Intrebare: Deci, deductibilitatea este de maximum 1500 lei pe luna per angajat? Pentru ca, daca plata catre universitate se face lunar in mai multe transe si, de exemplu, sunt 3 transe egale, atunci diferenta nu mai trebuie trecuta pe statul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Intrebare: De la ANAF mi se spune ca trebuie sa ma inregistrez in scopuri de TVA pentru toata activitatea pentru ca s-a depasit plafonul de 300 000 de lei - chiar daca acest plafon a fost obtinut din venituri din activitati scutite. Ma...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative
Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025
Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare
Permis de Antreprenor - Avantaj competitiv pentru afaceri din toate industriile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA