Cum afla Fiscul cine nu si-a declarat toate veniturile
In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 620/01.09.2011, a fost publicata Hotararea Guvernului nr. 773/2011 pentru modificarea si completarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 248/2011.
Noul act normativ aduce astfel mai multe modificari, unele dintre acestea privind selectarea persoanelor fizice. Documentul mentioneaza, asadar, ca pentru selectarea persoanelor fizice supuse verificarii prealabile documentare, organele fiscale procedeaza la identificarea, evaluarea si gestionarea riscurilor de nedeclararea veniturilor impozabile ale persoanelor fizice prin efectuarea urmatoarelor operatiuni:
- stabilirea surselor de date;
- culegerea datelor detinute de alte entitati;
- formalizarea datelor in structura necesara analizei;
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Abandonare proiect investitii In concluzie, avand in vedere ca proiectul a fost abandonat iar societatea detine facturi/contracte/documentatie pentru sumele inregistrare in contul 231, dpdv al deductibilitatii...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Investitii la spatiu inchiriat Care este clasa/grupa din Catalogul mijloacelor fixe pe care ar trebui entitatea sa incadreze Ledurile si pardoseala? Pe ce perioada ar trebui sa le amortizam? Compania inchiriaza...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- definirea caracteristicilor persoanelor fizice cu potential risc de nedeclarare.
Stabilirea surselor de date se realizeaza prin evaluarea informatiilor detinute de organele fiscale cu privire la persoanele fizice si stabilirea necesarului de date care trebuie obtinute in vederea identificarii diferentelor dintre situatia fiscala personala si veniturile declarate organelor fiscale, precum si prin identificarea surselor de date despre persoanele fizice, detinute de autoritati publice si alte entitati, necesare determinarii riscului de nedeclarare a veniturilor impozabile.
In ceea ce priveste culegerea datelor, aceasta operatiune va fi intocmita prin accesul la bazele de date, in temeiul protocoalelor sau acordurilor de colaborare si schimb de informatii incheiate, in conditiile legii, prin solicitarea datelor necesare pe baza unei cereri adresate de organul fiscal entitatii detinatoare, in urma informatiilor primite de la autoritati judiciare sau alte autoritati publice nationale ori internationale care detin informatii in legatura cu situatia fiscala personala a contribuabilului, precum si din informatii obtinute de organele fiscale din surse deschise accesului public.
In vederea definirii caracteristicilor persoanelor fizice cu potential risc de nedeclarare se vor avea in vedere urmatorii indicatori fiscali si patrimoniali privind persoanelor fizice: veniturile declarate de persoana fizica, precum si de platitorii de venit; cresterea valorii patrimoniului persoanei fizice; cheltuielile personale efectuate; fluxurile de trezorerie.
Activitatea de evaluare a riscurilor pe care persoanele fizice le prezinta din punct de vedere fiscal se realizeaza prin:
- compararea veniturilor declarate cu fluxurile de trezorerie, precum si cu valoarea cresterii patrimoniale si a cheltuielilor personale efectuate;
- evaluarea riscului de nedeclarare;
- stabilirea riscului minim acceptat de administratia fiscala prin verificarea incadrarii diferentelor stabilite la art. 109 indice 1 alin. (4) din Codul de Procedura Fiscala.
Organele fiscale vor procesa si elabora lista persoanelor care depasesc acest risc, urmand sa elaboreze propuneri pentru efectuarea verificarii fiscale prealabile documentare. Daca pe lista de verificare sunt mentionate si persoane care au calitatea de sot/sotie, rude sau afini pana la gradul al II-lea inclusiv, elaborarea propunerilor se va face concomitent pentru toate aceste persoane.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Mijloc fix omis din evidenta
Intrebare: Societate platitoare pe venituri (micro), achizitioneaza in dec 2024 un autoturism in valoare de 9000 lei de la o persoana fizica in baza unui contract. Administratorul il inmatriculeaza, dar nu aduce documentul la contabil. In ianuarie 2026 are un incident, dosar dauna si se cesioneaza creanta, astfel departamentul de contabilitate afla de acest autoturism. Impozitul a fost achitat cu intarziere tot in ianuarie 2026 si pentru 2025. Care ar fi monografia contabila de inregistrare si ce...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Factura emisa in avans, export luna urmatoare
Intrebare: Societatea achizitioneaza cherestea de la intern si o exporta in Emiratele Arabe. Cum procedez corect in urmatoarea situatie?
Data facturii externe, a avizelor de insotire a materialului lemnos inregistrate in SUMAL la iesirea marfurilor din stoc si declaratia vamala de export sunt datate 27.08.2026.
Marfa exportata in conditia CFR Port de destinatie (Khorfakkan, UAE) a iesit din depozit in 27.08.2026, formalitatile vamale au fost efectuate in 27.08.2026 (conform DVE) si marfa a fost urcata la...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Iesire din sistemul de TVA la incasare
Intrebare: O societate care aplica sistemul TVA la incasare depaseste cifra de afaceri de 5.000.000 lei in luna octombrie 2026. Declaratia D700 de iesire din sistemul TVA la incasare se depune pana la 25.11.2026. Cand iese din sistemul TVA la incasare si trece la TVA la facturare, 1 noiembrie sau 1 decembrie? Societatea este platitoare de TVA lunar.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Productie energie electrica din surse fotovoltaice
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit si TVA are instalate, incepand cu luna noiembrie 2025, panouri fotovoltaice pe mai multe hale pe care le detine si le inchiriaza in regim de scutire de TVA. Societatea produce energie electrica prin panourile fotovoltaice si primeste autofacturi de la furnizorul de energie pentru energia produsa si livrata in retea. Pana in prezent, societatea nu s-a inregistrat la Autoritatea Vamala pentru activitatea aferenta energiei electrice produse. In acelasi...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Facturare productie in curs
Intrebare: As dori sa formulez o intrebare legata de tratamentul fiscal al unei facturi. Situatia e urmatoarea: la 1 ianuarie 2026 s-a schimbat modelul de business al unei companii din Romania, facandu-se trecerea de la productia de produse finite catre vanzarea de servicii efectuate cu materialul clientului. Clientul este localizat in Belgia, iar prestatorul in Romania. La 31.12.2025 toate materiile prime aflate in stoc la Compania din Romania au fost transferate ca proprietate catre firma din Belgia cu o...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<