Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum vrea Ministerul Afacerilor Interne sa scape de coruptie

25-Iun-2013
5046
Va prezentam mai jos Metodologia din 12 iunie 2013 privind managementul riscurilor de coruptie in cadrul structurilor Ministerului Afacerilor Interne.

EMITENT: MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 368 din 20 iunie 2013



CAP. I
Dispozitii generale
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Impozit constructii. Platforma subterana, gard. Decalaratia 100 Conform ordonantei nr. 21/2025, trebuie sa platim impozit pe constructii, pentru o platforma subterana, si pentru gardul de imprejmuire. Intrebarea mea daca ma puteti ajuta, in...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Incasari si plati externe cash catre parteneri straini Care este plafonul de incasari/plati externe pentru operatiunile cash cu parteneri externi?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Apicultura. PFA. Declaratia unica Am Intreprindere Individuala a carei activitate este cresterea de albine. In declaratie unica aferenta anului 2024 (varianta 2025) nu am posibilitatea sa optez la vreo sectiune sau...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Continuare Plata impozitului se face la valoarea totala a contractului de vanzare actiuni indiferent daca acestea se achita pe loc in anul respectiv sau esalonat pe 4 ani? In acest caz in...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Servicii stomatologice administrator In ce conditii/in ce limite administratorul unei societati platitoare de impozit pe profit, fara salatiati isi poate deconta serviciile stomatolgice efectuate de stomatolog pentru...citeste mai mult

ART. 1
In intelesul prezentei metodologii, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza:


a) risc de coruptie - probabilitatea de aparitie a unei amenintari de coruptie, vizand un angajat, colectiv profesional sau domeniu de activitate, determinat de cauze/vulnerabilitati specifice si de natura sa produca un impact cu privire la indeplinirea obiectivelor/activitatilor unei structuri;
b) amenintare de coruptie - actiunea sau evenimentul potential de coruptie ce poate sa apara in cadrul unei activitati a Ministerului Afacerilor Interne (MAI);
c) vulnerabilitate/cauza - slabiciune in sistemul de reglementare ori control al activitatilor specifice, care ar putea fi exploatata, stand la baza si putand declansa savarsirea unei fapte de coruptie. Spre deosebire de amenintare, care este potentiala, vulnerabilitatea/cauza exista permanent in cadrul activitatii unei structuri;
d) materializarea riscului - translatarea riscului din domeniul incertitudinii, al situatiei potentiale de coruptie, in cel al certitudinii, respectiv savarsirea unei fapte de coruptie;
e) incident de integritate - eveniment produs la nivelul unei structuri a MAI, urmat de trimiterea in judecata, adoptarea unei hotarari definitive de condamnare pentru fapte de coruptie, sau aplicarea unei sanctiuni disciplinare ca urmare a efectuarii unui test de integritate, ori a intocmirii unui raport de evaluare, ramas definitiv, de catre Agentia Nationala de Integritate;
f) impact - efectele produse in cadrul activitatii unei structuri in cazul in care un risc de coruptie se materializeaza;
g) unitate de munca - forma de organizare structurala ce reuneste un ansamblu de angajati care realizeaza acelasi gen de activitati, permitand, in consecinta, expunerea la riscuri similare; unitatea de munca poate fi regasita in structura organizatorica a MAI sub denumiri variate: serviciu, birou, compartiment, echipa, dar si functie unica, asa cum sunt, de exemplu, functiile de psiholog sau consilier juridic;
h) coordonator al unitatii de munca - seful ori responsabilul cu organizarea activitatilor din cadrul unei unitati de munca, cel care pune la dispozitie informatiile solicitate de catre Grupul de lucru pentru prevenirea coruptiei, pe tot parcursul activitatilor de management al riscurilor de coruptie;
i) structuri ale MAI - structuri ale aparatului central al MAI, institutii si structuri aflate in subordinea/coordonarea MAI, respectiv structuri subordonate acestora ai caror conducatori au calitatea de ordonatori tertiari de credite;
j) responsabil de risc - personalul de conducere al structurii MAI, responsabilizat prin Registrul riscurilor de coruptie pentru implementarea masurilor de prevenire/control;
k) aplicatie informatica de monitorizare a riscurilor de coruptie - aplicatie software, dezvoltata de catre Directia Generala Anticoruptie (DGA) in vederea implementarii anexelor cuprinse in metodologie, prelucrarii automate a datelor si reprezentarii statistice si grafice a riscurilor de coruptie.
ART. 2
(1) Metodologia se aplica in scopul adoptarii la nivelul tuturor structurilor MAI a unor masuri de control si/sau prevenire, adaptate cauzelor care determina posibilitatea de aparitie a unor fapte de coruptie, astfel incat sa fie mentinute la un nivel acceptabil atat probabilitatea de aparitie a acestora, cat si impactul resimtit la nivelul activitatilor ministerului.

(2) Activitatile de management al riscurilor de coruptie vizeaza urmatoarele obiective:
a) promovarea integritatii, transparentei institutionale si a bunei desfasurari a activitatilor specifice;
b) stabilirea prioritatilor de interventie in domeniul prevenirii coruptiei;
c) asumarea responsabilitatii de catre personalul de conducere cu privire la implementarea masurilor de prevenire/control a/al riscurilor de coruptie.
ART. 3

Managementul riscurilor de coruptie presupune parcurgerea urmatoarelor etape:
a) pregatirea activitatilor;
b) identificarea si descrierea riscurilor de coruptie;
c) evaluarea riscurilor de coruptie;
d) determinarea si implementarea masurilor de prevenire/control;
e) monitorizarea si revizuirea periodica a riscurilor;
f) reevaluarea riscurilor.

ART. 4

(1) In vederea realizarii activitatilor presupuse de managementul riscurilor de coruptie, sefii structurilor MAI dispun constituirea de Grupuri de lucru pentru prevenirea coruptiei, denumite in continuare Grupuri.
(2) Componenta Grupurilor se stabileste in functie de dimensiunea si caracteristicile organizatorice ale structurilor MAI, avandu-se in vedere urmatoarele categorii de functii:
a) seful Grupului, reprezentat de conducatorul structurii sau un adjunct/loctiitor desemnat de catre acesta;
b) membrii Grupului, reprezentati de personalul de conducere sau persoane desemnate de acestia de la nivelul principalelor directii, servicii, birouri ori similare;
c) seful/reprezentantul structurilor de control ori personal care exercita atributii de control;
d) seful/reprezentantul structurilor de management resurse umane;
e) secretarul Grupului, reprezentat de consilierul pentru integritate.
(3) Personalul specializat din cadrul DGA participa la activitatea Grupurilor, asigurand instruirea si indrumarea de specialitate.

ART. 5
(1) in desfasurarea activitatilor presupuse de managementul riscurilor de coruptie, Grupul beneficiaza de sprijinul coordonatorilor unitatilor de munca, acestia avand obligatia de a transmite, in termenele si cu respectarea conditiilor specifice, informatiile sau documentele solicitate.
(2) La stabilirea unitatilor de munca ce se includ in procesul de identificare si evaluare a riscurilor de coruptie se au in vedere categoriile de activitati prevazute la art. 11.

CAP. II
Managementul riscurilor de coruptie

SECtIUNEA 1
Pregatirea activitatilor


ART. 6

(1) Managementul riscurilor de coruptie debuteaza printr-o etapa de pregatire care vizeaza, in principal, urmatoarele aspecte:
a) constituirea si stabilirea componentei Grupului;
b) informarea personalului privind implementarea metodologiei la nivelul structurii MAI;
c) instruirea membrilor Grupului cu privire la aspectele conceptuale si metodologice specifice managementului riscurilor de coruptie;
d) fixarea principalelor repere ale activitatilor: delimitarea unitatilor de munca ce se includ in procesul de analiza, rolul si responsabilitatile fiecarui membru al Grupului, precum si termenii de referinta privind planificarea, desfasurarea si evaluarea activitatilor.
(2) Activitatile stabilite conform alin. (1) lit. d) se implementeaza in Fisa pentru stabilirea sarcinilor, responsabilitatilor si planificarea activitatii Grupului, prevazuta in anexa nr. 1.

ART. 7

SECTIUNEA a 2-a
Identificarea si descrierea riscurilor de coruptie


ART. 8
(1) Identificarea si descrierea riscurilor consta in evidentierea amenintarilor de coruptie, precum si a vulnerabilitatilor/cauzelor prezente in cadrul activitatilor curente ale structurilor MAI care ar putea conduce la savarsirea unor fapte de coruptie.
(2) Pentru identificarea amenintarilor de coruptie se desfasoara urmatoarele activitati:
a) chestionarea conducerii structurilor MAI;
b) evaluarea activitatii si a situatiilor specifice de munca ale angajatilor;
c) descrierea amenintarilor de coruptie.

ART. 9
(1) Pentru identificarea opiniilor cu privire la riscurile de coruptie si eficacitatea masurilor de prevenire/control existente, membrii Grupului realizeaza chestionarea intregului personal de conducere de la nivelul structurii MAI, exclusiv a coordonatorilor unitatilor de munca, utilizand intrebarile prevazute in anexa nr. 2.
(2) Dupa completare, chestionarele se utilizeaza in activitatile ulterioare presupuse de managementul riscurilor de coruptie.

ART. 10
Membrii Grupului analizeaza obiectivele specifice ale structurii MAI, completand, pe baza documentelor interne si/sau, dupa caz, a consultarii coordonatorilor unitatilor de munca, Fisa de analiza a activitatilor vulnerabile la coruptie, prevazuta in anexa nr. 3.


ART. 11
(1) Potrivit prezentei metodologii, sunt considerate vulnerabile la coruptie toate activitatile care prezinta slabiciuni in sistemul de control intern/managerial, de natura a fi exploatate de angajatii structurii sau terti, pentru comiterea unor fapte de coruptie.
(2) Daca la nivelul unei structuri a MAI, sunt realizate activitati din categoriile enumerate in continuare, acestea se includ in mod obligatoriu in procesul de analiza:
a) contacte frecvente cu exteriorul institutiei, cu diversele categorii de beneficiari ai serviciilor publice;
b) gestionarea fondurilor externe ori a programelor/ proiectelor;
c) gestionarea informatiei - detinerea si utilizarea informatiei cu caracter operativ, accesul la informatii confidentiale, gestionarea informatiilor clasificate;
d) gestionarea mijloacelor financiare;
e) achizitia/gestionarea de bunuri, servicii si lucrari;
f) acordarea unor aprobari ori autorizatii;
g) activitati de eliberare a unor documente;
h) indeplinirea functiilor de control, supraveghere, evaluare si consiliere;
i) competenta decizionala exclusiva;
j) activitati de recrutare si selectie a personalului;
k) constatare de conformitate sau de incalcare a legii, aplicare de sanctiuni.

ART. 12
Membrii Grupului si/sau, dupa caz, coordonatorii unitatilor de munca intocmesc, pentru fiecare activitate inclusa in Fisa de analiza a activitatilor vulnerabile la coruptie, o sinteza a amenintarilor de coruptie susceptibile sa se manifeste in acel context profesional, avand in vedere cel putin urmatoarele elemente:
a) sursele posibile de riscuri de coruptie la care personalul poate fi expus: persoane, grupuri interesate de serviciile oferite, avantajele sau dezavantajele potentiale pentru terti, materiale ori de alta natura, ce pot fi generate de activitatile serviciului;
b) actiunile ori demersurile care ar putea fi puse in practica pentru atingerea obiectivelor infractionale;
c) faptele de coruptie care au fost comise anterior in cadrul domeniului de activitate;
d) cazurile de conduita necorespunzatoare sau incalcari ale procedurilor, inregistrate la nivelul structurii.

ART. 13

Pentru descrierea amenintarilor de coruptie, membrii Grupului au in vedere enunturile utilizate in cadrul Raportului privind riscurile si vulnerabilitatile la coruptie specifice structurilor MAI, realizat si pus la dispozitia structurilor MAI de catre DGA.


ART. 14
(1) Fisele de identificare, descriere si evaluare a riscurilor de coruptie, intocmite conform modelului din anexa nr. 4, se completeaza de catre membrii Grupului si/sau, dupa caz, coordonatorii unitatilor de munca, pentru fiecare dintre amenintarile identificate conform art. 12.
(2) Pentru completarea cauzelor aferente fiecarui risc se au in vedere informatiile rezultate in urma derularii etapelor prevazute la art. 16-18, precum si orice alte observatii sau analize privind cultura organizationala sau conduita angajatilor.

ART. 15
In vederea identificarii vulnerabilitatilor/cauzelor care determina expunerea la riscuri de coruptie, membrii Grupului parcurg urmatoarele etape:


a) evaluarea cadrului normativ;
b) analiza incidentelor de integritate;
c) analiza eficacitatii sistemului de control intern/managerial al structurii.
ART. 16
(1) Membrii Grupului si/sau, dupa caz, coordonatorii unitatilor de munca intocmesc, in formatul prevazut in anexa nr. 5, un raport de evaluare a cadrului normativ aplicabil domeniului de activitate analizat.
(2) Obiectivele evaluarii cadrului normativ sunt reprezentate de:
a) identificarea prevederilor ce contin factori potentiali de manifestare a coruptiei;
b) avansarea de propuneri pentru eliminarea normelor care favorizeaza sau pot favoriza coruptia;
c) propunerea unor masuri de prevenire/control pentru a reduce expunerea la riscuri de coruptie.

ART. 17
Membrii Grupului, in colaborare cu personal specializat din cadrul DGA, realizeaza o analiza generala a incidentelor de integritate care s-au manifestat in cadrul structurii MAI, tinand cont de urmatoarele elemente:
a) evolutia probabila a diferitelor fenomene infractionale din sfera coruptiei, a nivelului de gravitate ori a impactului asociat acestora;
b) activitatile expuse riscurilor de coruptie analizate si gradul lor de vulnerabilitate;
c) modurile de operare utilizate si masurile pe care faptuitorii le-au adoptat pentru a-si disimula actele infractionale;
d) masurile de prevenire/control care au fost adoptate in cadrul domeniilor de activitate unde s-au produs incidente de integritate si gradul de eficacitate a acestora.

ART. 18

Membrii Grupului si/sau, dupa caz, coordonatorii unitatilor de munca identifica si consemneaza in fisele intocmite conform art. 14 eventuale deficiente in cadrul sistemului de control intern/managerial utilizat, avand in vedere:

a) constatari rezultate din activitati de control ori sesizari anterioare, care au identificat deficiente ori vulnerabilitati ale sistemului de control intern/managerial, de natura a favoriza aparitia unor fapte de coruptie;
b) eficacitatea implementarii de catre conducerea componentelor structurii MAI a concluziilor si recomandarilor furnizate in urma activitatilor de control;
c) vulnerabilitati la coruptie pe care tertii le-ar putea exploata in planurile reglementarii, organizarii, desfasurarii si controlului activitatii, al formarii, instruirii si experientei personalului.

Actul normativ poate fi consultat integral aici.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Cine verifica asociatiile de proprietari si reglementari cheie

    • Asociatia de proprietari este forma juridica de organizare si de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor unui bloc sau ai unui ansamblu de locuinte. Aceasta are un rol important in administrarea si intretinerea cladirii, in repararea si modernizarea ei, dar si in asigurarea respectarii drepturilor si obligatiilor fiecarui proprietar. Asociatia de proprietari are personalitate juridica, dar nu urmareste profit, ci bunul mers al comunitatii din imobil. In acest articol vom analiza...» citeste mai departe aici

  • Impozitare venituri din strainatate. TOT ce trebuie sa stii

    • Din ce in ce mai multi romani obtin venituri din activitati desfasurate in afara tarii, fie ca este vorba de freelancing, investitii, chirii, pensii, fie ca sunt dividende. Atragem insa atentia ca odata cu veniturile din strainatate apar si obligatiile fiscale in Romania. Conform Codului Fiscal, persoanele rezidente in Romania au obligatia de a declara veniturile din strainatate si, in anumite conditii, de a plati impozit si contributii sociale pentru acestea. Iar in acest articol vom...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe constructii se declara in D100. Ai bifat si D700?

    • Incepand cu 2025, taxa cunoscuta anterior ca „taxa pe stalp” revine sub forma impozitului pe constructii, aplicabil anumitor bunuri aflate in patrimoniul firmelor. Daca ai in evidenta constructii pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri, esti vizat de aceasta obligatie fiscala. Afla ce bunuri intra in sfera, cum se declara impozitul in D100, ce cod fiscal trebuie bifat in D700 si, mai ales, cum poti beneficia de o bonificatie de 10% daca esti atent la termene!» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101 in 2025. Model de completare util pentru firme

    • Declaratia 101 (D101) este documentul fiscal esential prin care contribuabilii platitori de impozit pe profit isi declara obligatiile fiscale anuale. Formularul D101 are, conform Ordinului 206/2025, instructiuni clare privind completarea si termenul de depunere, extins pana la 25 iunie 2025. In acest articol vom vedea un exemplu pentru completarea D101, explicand pas cu pas modul de calcul al rezultatului fiscal, evidentierea amortizarii si completarea corecta a principalelor randuri din...» citeste mai departe aici

  • SECRETUL unei contabilitati impecabile

    • Inchipuiti-va ca una dintre firmele careia ii tineti contabilitatea este supusa unui audit sau unui control de la Fisc, situatie in care, evident, trebuie sa poata furniza pe loc tot felul de documente care i se solicita – de la statutul firmei si lista actionarilor pana la rapoarte financiare, facturi, declaratii fiscale, documente de plata, contracte etc. Nicio problema! Dvs., contabilul firmei, aveti toate aceste documente intr-un fisier personalizat, excelent organizat si...» citeste mai departe aici

  • Declaratia Unica in 2025: Cum sa regularizezi CASS pentru dividendele din 2023 si 2024

    • Ai incasat dividende in 2023 si 2024 peste plafonul de 24 de salarii minime si nu ai depus Declaratia Unica la timp? Nu esti singurul! Multi contribuabili se confrunta cu aceasta situatie, mai ales cand impozitul pe dividende a fost deja retinut la sursa si pare ca nu mai e nimic de facut. Totusi, CASS-ul (contributia la sanatate) trebuie platit separat daca ai depasit plafonul legal. Vestea buna este ca nu e nevoie sa depui doua declaratii diferite, ci poti rezolva...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016