Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Cum vrea Ministerul Afacerilor Interne sa scape de coruptie

25-Iun-2013
3024
Va prezentam mai jos Metodologia din 12 iunie 2013 privind managementul riscurilor de coruptie in cadrul structurilor Ministerului Afacerilor Interne.

EMITENT: MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 368 din 20 iunie 2013



CAP. I
Dispozitii generale

ART. 1
In intelesul prezentei metodologii, termenii si expresiile de mai jos se definesc dupa cum urmeaza:


a) risc de coruptie - probabilitatea de aparitie a unei amenintari de coruptie, vizand un angajat, colectiv profesional sau domeniu de activitate, determinat de cauze/vulnerabilitati specifice si de natura sa produca un impact cu privire la indeplinirea obiectivelor/activitatilor unei structuri;
b) amenintare de coruptie - actiunea sau evenimentul potential de coruptie ce poate sa apara in cadrul unei activitati a Ministerului Afacerilor Interne (MAI);
c) vulnerabilitate/cauza - slabiciune in sistemul de reglementare ori control al activitatilor specifice, care ar putea fi exploatata, stand la baza si putand declansa savarsirea unei fapte de coruptie. Spre deosebire de amenintare, care este potentiala, vulnerabilitatea/cauza exista permanent in cadrul activitatii unei structuri;
d) materializarea riscului - translatarea riscului din domeniul incertitudinii, al situatiei potentiale de coruptie, in cel al certitudinii, respectiv savarsirea unei fapte de coruptie;
e) incident de integritate - eveniment produs la nivelul unei structuri a MAI, urmat de trimiterea in judecata, adoptarea unei hotarari definitive de condamnare pentru fapte de coruptie, sau aplicarea unei sanctiuni disciplinare ca urmare a efectuarii unui test de integritate, ori a intocmirii unui raport de evaluare, ramas definitiv, de catre Agentia Nationala de Integritate;
f) impact - efectele produse in cadrul activitatii unei structuri in cazul in care un risc de coruptie se materializeaza;
g) unitate de munca - forma de organizare structurala ce reuneste un ansamblu de angajati care realizeaza acelasi gen de activitati, permitand, in consecinta, expunerea la riscuri similare; unitatea de munca poate fi regasita in structura organizatorica a MAI sub denumiri variate: serviciu, birou, compartiment, echipa, dar si functie unica, asa cum sunt, de exemplu, functiile de psiholog sau consilier juridic;
h) coordonator al unitatii de munca - seful ori responsabilul cu organizarea activitatilor din cadrul unei unitati de munca, cel care pune la dispozitie informatiile solicitate de catre Grupul de lucru pentru prevenirea coruptiei, pe tot parcursul activitatilor de management al riscurilor de coruptie;
i) structuri ale MAI - structuri ale aparatului central al MAI, institutii si structuri aflate in subordinea/coordonarea MAI, respectiv structuri subordonate acestora ai caror conducatori au calitatea de ordonatori tertiari de credite;
j) responsabil de risc - personalul de conducere al structurii MAI, responsabilizat prin Registrul riscurilor de coruptie pentru implementarea masurilor de prevenire/control;
k) aplicatie informatica de monitorizare a riscurilor de coruptie - aplicatie software, dezvoltata de catre Directia Generala Anticoruptie (DGA) in vederea implementarii anexelor cuprinse in metodologie, prelucrarii automate a datelor si reprezentarii statistice si grafice a riscurilor de coruptie.
ART. 2
(1) Metodologia se aplica in scopul adoptarii la nivelul tuturor structurilor MAI a unor masuri de control si/sau prevenire, adaptate cauzelor care determina posibilitatea de aparitie a unor fapte de coruptie, astfel incat sa fie mentinute la un nivel acceptabil atat probabilitatea de aparitie a acestora, cat si impactul resimtit la nivelul activitatilor ministerului.

(2) Activitatile de management al riscurilor de coruptie vizeaza urmatoarele obiective:
a) promovarea integritatii, transparentei institutionale si a bunei desfasurari a activitatilor specifice;
b) stabilirea prioritatilor de interventie in domeniul prevenirii coruptiei;
c) asumarea responsabilitatii de catre personalul de conducere cu privire la implementarea masurilor de prevenire/control a/al riscurilor de coruptie.
ART. 3

Managementul riscurilor de coruptie presupune parcurgerea urmatoarelor etape:
a) pregatirea activitatilor;
b) identificarea si descrierea riscurilor de coruptie;
c) evaluarea riscurilor de coruptie;
d) determinarea si implementarea masurilor de prevenire/control;
e) monitorizarea si revizuirea periodica a riscurilor;
f) reevaluarea riscurilor.

ART. 4

(1) In vederea realizarii activitatilor presupuse de managementul riscurilor de coruptie, sefii structurilor MAI dispun constituirea de Grupuri de lucru pentru prevenirea coruptiei, denumite in continuare Grupuri.
(2) Componenta Grupurilor se stabileste in functie de dimensiunea si caracteristicile organizatorice ale structurilor MAI, avandu-se in vedere urmatoarele categorii de functii:
a) seful Grupului, reprezentat de conducatorul structurii sau un adjunct/loctiitor desemnat de catre acesta;
b) membrii Grupului, reprezentati de personalul de conducere sau persoane desemnate de acestia de la nivelul principalelor directii, servicii, birouri ori similare;
c) seful/reprezentantul structurilor de control ori personal care exercita atributii de control;
d) seful/reprezentantul structurilor de management resurse umane;
e) secretarul Grupului, reprezentat de consilierul pentru integritate.
(3) Personalul specializat din cadrul DGA participa la activitatea Grupurilor, asigurand instruirea si indrumarea de specialitate.

ART. 5
(1) in desfasurarea activitatilor presupuse de managementul riscurilor de coruptie, Grupul beneficiaza de sprijinul coordonatorilor unitatilor de munca, acestia avand obligatia de a transmite, in termenele si cu respectarea conditiilor specifice, informatiile sau documentele solicitate.
(2) La stabilirea unitatilor de munca ce se includ in procesul de identificare si evaluare a riscurilor de coruptie se au in vedere categoriile de activitati prevazute la art. 11.

CAP. II
Managementul riscurilor de coruptie

SECtIUNEA 1
Pregatirea activitatilor


ART. 6

(1) Managementul riscurilor de coruptie debuteaza printr-o etapa de pregatire care vizeaza, in principal, urmatoarele aspecte:
a) constituirea si stabilirea componentei Grupului;
b) informarea personalului privind implementarea metodologiei la nivelul structurii MAI;
c) instruirea membrilor Grupului cu privire la aspectele conceptuale si metodologice specifice managementului riscurilor de coruptie;
d) fixarea principalelor repere ale activitatilor: delimitarea unitatilor de munca ce se includ in procesul de analiza, rolul si responsabilitatile fiecarui membru al Grupului, precum si termenii de referinta privind planificarea, desfasurarea si evaluarea activitatilor.
(2) Activitatile stabilite conform alin. (1) lit. d) se implementeaza in Fisa pentru stabilirea sarcinilor, responsabilitatilor si planificarea activitatii Grupului, prevazuta in anexa nr. 1.

ART. 7

SECTIUNEA a 2-a
Identificarea si descrierea riscurilor de coruptie


ART. 8
(1) Identificarea si descrierea riscurilor consta in evidentierea amenintarilor de coruptie, precum si a vulnerabilitatilor/cauzelor prezente in cadrul activitatilor curente ale structurilor MAI care ar putea conduce la savarsirea unor fapte de coruptie.
(2) Pentru identificarea amenintarilor de coruptie se desfasoara urmatoarele activitati:
a) chestionarea conducerii structurilor MAI;
b) evaluarea activitatii si a situatiilor specifice de munca ale angajatilor;
c) descrierea amenintarilor de coruptie.

ART. 9
(1) Pentru identificarea opiniilor cu privire la riscurile de coruptie si eficacitatea masurilor de prevenire/control existente, membrii Grupului realizeaza chestionarea intregului personal de conducere de la nivelul structurii MAI, exclusiv a coordonatorilor unitatilor de munca, utilizand intrebarile prevazute in anexa nr. 2.
(2) Dupa completare, chestionarele se utilizeaza in activitatile ulterioare presupuse de managementul riscurilor de coruptie.

ART. 10
Membrii Grupului analizeaza obiectivele specifice ale structurii MAI, completand, pe baza documentelor interne si/sau, dupa caz, a consultarii coordonatorilor unitatilor de munca, Fisa de analiza a activitatilor vulnerabile la coruptie, prevazuta in anexa nr. 3.


ART. 11
(1) Potrivit prezentei metodologii, sunt considerate vulnerabile la coruptie toate activitatile care prezinta slabiciuni in sistemul de control intern/managerial, de natura a fi exploatate de angajatii structurii sau terti, pentru comiterea unor fapte de coruptie.
(2) Daca la nivelul unei structuri a MAI, sunt realizate activitati din categoriile enumerate in continuare, acestea se includ in mod obligatoriu in procesul de analiza:
a) contacte frecvente cu exteriorul institutiei, cu diversele categorii de beneficiari ai serviciilor publice;
b) gestionarea fondurilor externe ori a programelor/ proiectelor;
c) gestionarea informatiei - detinerea si utilizarea informatiei cu caracter operativ, accesul la informatii confidentiale, gestionarea informatiilor clasificate;
d) gestionarea mijloacelor financiare;
e) achizitia/gestionarea de bunuri, servicii si lucrari;
f) acordarea unor aprobari ori autorizatii;
g) activitati de eliberare a unor documente;
h) indeplinirea functiilor de control, supraveghere, evaluare si consiliere;
i) competenta decizionala exclusiva;
j) activitati de recrutare si selectie a personalului;
k) constatare de conformitate sau de incalcare a legii, aplicare de sanctiuni.

ART. 12
Membrii Grupului si/sau, dupa caz, coordonatorii unitatilor de munca intocmesc, pentru fiecare activitate inclusa in Fisa de analiza a activitatilor vulnerabile la coruptie, o sinteza a amenintarilor de coruptie susceptibile sa se manifeste in acel context profesional, avand in vedere cel putin urmatoarele elemente:
a) sursele posibile de riscuri de coruptie la care personalul poate fi expus: persoane, grupuri interesate de serviciile oferite, avantajele sau dezavantajele potentiale pentru terti, materiale ori de alta natura, ce pot fi generate de activitatile serviciului;
b) actiunile ori demersurile care ar putea fi puse in practica pentru atingerea obiectivelor infractionale;
c) faptele de coruptie care au fost comise anterior in cadrul domeniului de activitate;
d) cazurile de conduita necorespunzatoare sau incalcari ale procedurilor, inregistrate la nivelul structurii.

ART. 13

Pentru descrierea amenintarilor de coruptie, membrii Grupului au in vedere enunturile utilizate in cadrul Raportului privind riscurile si vulnerabilitatile la coruptie specifice structurilor MAI, realizat si pus la dispozitia structurilor MAI de catre DGA.


ART. 14
(1) Fisele de identificare, descriere si evaluare a riscurilor de coruptie, intocmite conform modelului din anexa nr. 4, se completeaza de catre membrii Grupului si/sau, dupa caz, coordonatorii unitatilor de munca, pentru fiecare dintre amenintarile identificate conform art. 12.
(2) Pentru completarea cauzelor aferente fiecarui risc se au in vedere informatiile rezultate in urma derularii etapelor prevazute la art. 16-18, precum si orice alte observatii sau analize privind cultura organizationala sau conduita angajatilor.

ART. 15
In vederea identificarii vulnerabilitatilor/cauzelor care determina expunerea la riscuri de coruptie, membrii Grupului parcurg urmatoarele etape:


a) evaluarea cadrului normativ;
b) analiza incidentelor de integritate;
c) analiza eficacitatii sistemului de control intern/managerial al structurii.
ART. 16
(1) Membrii Grupului si/sau, dupa caz, coordonatorii unitatilor de munca intocmesc, in formatul prevazut in anexa nr. 5, un raport de evaluare a cadrului normativ aplicabil domeniului de activitate analizat.
(2) Obiectivele evaluarii cadrului normativ sunt reprezentate de:
a) identificarea prevederilor ce contin factori potentiali de manifestare a coruptiei;
b) avansarea de propuneri pentru eliminarea normelor care favorizeaza sau pot favoriza coruptia;
c) propunerea unor masuri de prevenire/control pentru a reduce expunerea la riscuri de coruptie.

ART. 17
Membrii Grupului, in colaborare cu personal specializat din cadrul DGA, realizeaza o analiza generala a incidentelor de integritate care s-au manifestat in cadrul structurii MAI, tinand cont de urmatoarele elemente:
a) evolutia probabila a diferitelor fenomene infractionale din sfera coruptiei, a nivelului de gravitate ori a impactului asociat acestora;
b) activitatile expuse riscurilor de coruptie analizate si gradul lor de vulnerabilitate;
c) modurile de operare utilizate si masurile pe care faptuitorii le-au adoptat pentru a-si disimula actele infractionale;
d) masurile de prevenire/control care au fost adoptate in cadrul domeniilor de activitate unde s-au produs incidente de integritate si gradul de eficacitate a acestora.

ART. 18

Membrii Grupului si/sau, dupa caz, coordonatorii unitatilor de munca identifica si consemneaza in fisele intocmite conform art. 14 eventuale deficiente in cadrul sistemului de control intern/managerial utilizat, avand in vedere:

a) constatari rezultate din activitati de control ori sesizari anterioare, care au identificat deficiente ori vulnerabilitati ale sistemului de control intern/managerial, de natura a favoriza aparitia unor fapte de coruptie;
b) eficacitatea implementarii de catre conducerea componentelor structurii MAI a concluziilor si recomandarilor furnizate in urma activitatilor de control;
c) vulnerabilitati la coruptie pe care tertii le-ar putea exploata in planurile reglementarii, organizarii, desfasurarii si controlului activitatii, al formarii, instruirii si experientei personalului.

Actul normativ poate fi consultat integral aici.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Cum vrea Ministerul Afacerilor Interne sa scape de coruptie":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Ministrul de Finante: Din 2019, firmele vor fi impartite in trei categorii
    • Ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, a anuntat, miercuri, ca in Parlament se discuta posibilitatea ca, incepand din 2019, firmele sa fie impartite in 3 categorii: A, B si C. Prezent la cea de-a treia editie a “Forumului Capitalului Romanesc”, ministrul Finantelor a mai anuntat ca, deocamdata, se cauta un temei legal, pentru a imparti firmele in trei categorii, A, B si C”, masura urmand sa fie adoptata pana la finalul acestui an, pentru ca incepand de anul viitor sa...» citeste mai departe aici

  • UPDATE! S-a prelungit perioada de achizitie a titlurilor de stat CENTENAR
    • UPDATE, 13.12.2018 "Avand in vedere interesul crescut al investitorilor, MFP prelungeste cu inca o saptamana perioada de subscriere, iar titlurile de stat pot fi achizitionate de la Unitatile operative ale Trezoreriei Statului si prin reteaua de oficii postale ale Companiei Nationale Posta Romana", arata MFP intr-un comunicat remis joi, 13 decembrie. Titlurile pot fi achizitionate astfel: pana pe 21 decembrie 2018 de la unitatile Trezoreriei Statului; pana pe 20 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Top 5 modificari fiscale care vor intra in vigoare in 2019
    • Daca anul 2018 a fost unul plin din punct de vedere al modificarilor fiscale, cu introducerea unor noi Declaratii (Declaratia Unica), cu reducerea cotei de TVA pentru mai multe domenii HoReCa, cu intorducerea casei de marcat cu jurnal electronic fiscal s.a.m.d, se pare ca nici anul 2019 nu va fi unul mai relaxat. Numai pana in prezent s-au stabilit cateva modificari care vor intra in vigoare de anul viitor. Ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, a anuntat, miercuri, ca a lucrat in Comisia de...» citeste mai departe aici

  • Deputatii au decis: Cota REDUSA DE TVA se va aplica si altor activitati turistice
    • Deputatii au votat, miercuri, intr-o majoritate cavarsitoare (de peste 99%), suplimentarea activitatilor turistice pentru care se aplica reducerea cotei TVA la 5%. Asadar, legea adoptata in Guvern prevede aplicarea cotei reduse de TVA si pentru transportul de persoane cu trenurile sau vehiculele istorice cu tractiune cu aburi pe linii inguste, telecabine sau teleski in scop turistic sau de agrement. Proiectul de lege a trecut de Camera Deputatilor cu 199 de voturi ”pentru” si doua...» citeste mai departe aici

  • Procedura de angajare a unui cetatean strain
    • In cele ce urmeaza, unul dintre specialistii nostri va explica, in amanunt, care este procedura de angajare a unui cetatean strain, ce documente sunt necesare, dar si de ce acte are nevoie angajatul. Raspunsul specialistului Procedura de angajare a unui cetatean strain este reglementata de Ordonanta 25/2014 privind incadrarea in munca si detasarea strainilor pe teritoriul Romaniei si pentru modificarea si completarea unor acte normative privind regimul strainilor in Romania. Pentru angajarea...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere: Diferenta dintre cifra de afaceri si veniturile realizate
    • In analiza propusa astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor formulate de un cititor, in urmatoarea situatie: "Societate este platitoare de impozit pe venit microintreprindere si are activitate agricola. Subventia pe suprafata incasata de la APIA in anul curent, aferenta anului trecut, dar si subventia incasata in anul curent pentru anul curent intra in cifra de afaceri? Raspunsul specialistului Baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor o...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Cheltuieli Deductibile - exemple si explicatii‚Äč
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2018 - Care Cheltuieli sunt Deductibile si care NU sunt?

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016