Declaratia 390 este un formular fiscal important utilizat de firmele care desfasoara tranzactii comerciale cu parteneri din alte state membre ale Uniunii Europene. In continuarea articolului vom vedea o prezentare generala a obligatiei de depunere, a conditiilor pentru aplicarea scutirii de TVA la livrarile intracomunitare si a riscurilor fiscale asociate nerespectarii acestor reguli.
Un contribuabil intreaba daca nedepunerea declaratiei 390 sau depunerea incorecta are drept consecinta si anularea scutirii la livrari intracomunitare? Daca da, care este actul normativ care reglementeaza acest aspect?
Ce este d390
Declaratia 390, cunoscuta si sub denumirea de „declaratie recapitulativa pentru operatiuni intracomunitare”, este un document fiscal obligatoriu pentru firmele inregistrate in scopuri de TVA care desfasoara tranzactii comerciale cu parteneri din alte state membre ale Uniunii Europene.
Aceasta declaratie are scopul de a informa autoritatile fiscale cu privire la livrarile, achizitiile sau prestarile de servicii realizate intre contribuabili inregistrati in diferite tari ale UE. Prin intermediul acesteia, se asigura transparenta si corecta aplicare a regimului de TVA in cadrul schimburilor intracomunitare, contribuind astfel la buna functionare a sistemului fiscal european.
Cine depune declaratia 390
Declaratia 390 trebuie depusa de catre persoanele impozabile care sunt inregistrate in scopuri de TVA in Romania si care efectueaza tranzactii intracomunitare. Aceasta include firmele care realizeaza livrari sau achizitii de bunuri si prestari de servicii catre sau din alte state membre ale Uniunii Europene.Mai precis, obligatia de a depune declaratia revine celor care efectueaza:
• Livrari intracomunitare scutite de taxa (conform art. 294 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal )
• Achizitii intracomunitare de bunuri taxabile
• Livrari de bunuri efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare (prevazute la art. 276 alin. (5) din Codul fiscal). O operatiune triunghiulara este o tranzactie comerciala care implica trei persoane impozabile inregistrate in scopuri de TVA in trei state membre diferite ale UE. Aceasta tranzactie se deruleaza astfel: Un agent economic din statul membru 1 realizeaza o vanzare catre un agent economic din statul membru 2 . Agentul din statul 2 revinde bunurile mai departe catre un agent economic din statul membru 3 , iar bunurile sunt transportate direct din statul membru 1 catre statul membru 3.
• Prestari de servicii catre persoane impozabile din UE, nestabilite in Romania (conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal), cu exceptia celor scutite de TVA in statul membru unde sunt impozabile.
• Achizitii de servicii de la persoane impozabile din UE, nestabilite in Romania (conform art. 278 alin. (2) din Codul fiscal), pentru care persoanele impozabile din Romania au obligatia platii taxei conform art. 307 alin. (2)
• Livrari intracomunitare de bunuri prevazute la art. 3151 alin. (8) lit. c) si d) din Codul fiscal

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulObtinere cod UIT pentru colete livrate intracomunitar Societatea face livrare intracomunitara in Polonia. Marfa se trimite cu DHL si are greutatea bruta de 30 kg. In aceasta situatie trebuie sa transmitem cod UIT?citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulModificari fiscale 08 - 14 septembrie 2025 citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCesiune titluri de valoare de catre asociatii O entitate non-profit (Asociatie) din Romania poate sa devina asociat (sa preia prin contract de cesiune o parte din parti sociale) intr-o societate (echivalent SRL) din afara...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAchizitie unitati de fond Am primit clarificari despre natura operatiunilor economice. Printr-un fond de investitii din Luxembourg care actioneaza pe piata din Romania si Ungaria, se investeste in companii...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulSchimbul de bunuri si cesiunea de creante - regimul TVA si tratamentul contabil O societate platitoare de TVA, a vandut un teren catre o societate a carei obiect de activitate este constructia de blocuri de locuinte. Modalitatea de plata agreata prin...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Pentru a vedea cum trebuie completata d390, CITITI ACEST ARTICOL>>
Conditii pentru ca livrarile intracomunitare de bunuri sa fie scutite de TVA
In prezent, livrarile intracomunitare de bunuri sunt scutite de TVA in baza Codului fiscal si a Ordinul Ministrului Finantelor Publice nr. 103/2016, daca:
- Cumparatorul comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, cod care este inclus pe factura de livrare intracomunitara si
- Exista atat un document care atesta in mod neechivoc transportul bunurilor din Romania in alt stat membru, precum si orice alte documente (e.g. contract, comanda, documente de asigurare).
Documente necesare pentru scutirea de TVA
Declararea corecta a tranzactiilor in declaratia recapitulativa (390) este o prima conditie de fond pentru aplicarea scutirii de TVA in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri, altele decat mijloace de transport noi sau produse accizabile.
Prevederile Codului fiscal privind conditiile pentru aplicarea scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare se completeaza cu dispozitiile Regulamentului (UE) nr. 1912/2018 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 282/2011, care introduce doua prezumtii relative cu privire la documentele necesare pentru a dovedi transportul bunurilor intr-un alt stat membru.
Conform Regulamentului mentionat, daca transportul bunurilor este efectuat de catre furnizor, pentru a dovedi transportul acesta trebuie sa detina doua elemente concludente emise de doua entitati independente, atat una fata de cealalta, cat si fata de furnizor si de client.
Daca transportul este efectuat de catre client, in plus fata de documentele mentionate anterior, acesta trebuie sa furnizeze vanzatorului o declaratie scrisa care confirma ca bunurile au fost transportate de catre client.
Declaratia trebuie sa contina urmatoarele: data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor si, in cazul livrarii de mijloace de transport, numarul de identificare al mijlocului de transport si identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului.
Declaratia trebuie furnizata pana la data de 10 a lunii urmatoare expedierii.
Concluzie
Prin urmare se prezuma ca bunurile sunt transportate in alt stat membru daca sunt detinute doua mijloace de proba dintre urmatoarele:documentele referitoare la expedierea sau transportul bunurilor - precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, o factura de transport aerian de marfuri sau o factura de la transportatorul bunurilor, sau un mijloc de proba din cele enumerate mai sus si un document dintre urmatoarele:
(i) o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor sau documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor;
(ii) documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie;
(iii) o chitanta eliberata de un antrepozitar in statul membru de destinatie care sa ateste depozitarea bunurilor in respectivul stat membru.
Baza legala
Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal din 22.01.2016
Parte integranta din Ordin 103/2016
Art. 10.
(12) Organele fiscale pot respinge justificarea transportului efectuata in conformitate cu alin. (11), in situatia in care au suficiente elemente pentru a demonstra ca bunurile nu au fost transportate din Romania in alt stat membru.
(13) Scutirea de TVA prevazuta la art. 294 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a respectat obligatia prevazuta la art. 325 alin. (1) din Codul fiscal de a depune o declaratie recapitulativa sau declaratia recapitulativa depusa de acesta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente.
(14) In sensul art. 294 alin. (21) din Codul fiscal, se considera ca furnizorul justifica corespunzator deficienta, daca aceasta este remediata ulterior, dar nu mai tarziu de finalizarea inspectiei fiscale. Se poate considera ca deficienta a fost remediata in situatii precum:
a) furnizorul nu a inclus livrarea intracomunitara in declaratia recapitulativa aferenta perioadei in care a intervenit exigibilitatea taxei, dar a inclus-o in declaratia recapitulativa aferenta unei perioade ulterioare sau in cadrul unei declaratii rectificative pentru perioada respectiva;
b) furnizorul a inclus livrarea intracomunitara in declaratia recapitulativa aferenta perioadei in care a intervenit exigibilitatea taxei, dar a gresit neintentionat una sau mai multe informatii referitoare la livrarea respectiva, cum ar fi valoarea acesteia, tipul operatiunii, denumirea clientului si a efectuat corectia in cadrul unei declaratii rectificative pentru perioada respectiva.
Explicatii oferite in 2025 de specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.