
Raportul Special
realizat de specialisti
In analiza urmatoare, stabilim daca pentru calitatea de administrator al unui salariat al societatii-mama din Germania pentru filiala din Romania (care vine in Romania sa lucreze in calitate de Administrator mai putin de 180 zile) se poate intocmi un contract de prestari servicii detasare in baza caruia societatea din Germania sa emita o factura lunara catre societatea din Romania (contributiile sociale sa fie platite in Germania), iar impozitul conform Declaratiei 224 in Romania.
Ca regula generala, potrivit art. 82 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, persoanele fizice care isi desfasoara activitatea in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate, au obligatia de a declara si de a plati impozit lunar la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care s-a realizat venitul. Impozitul aferent unei luni se stabileste potrivit art. 78.
Societatea la care persoana fizica isi desfasoara activitatea este obligata sa ofere informatii organului fiscal competent referitoare la data inceperii desfasurarii activitatii de catre contribuabil si, respectiv, a incetarii acesteia, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului. In acest sens, aceasta va depune formularul 222 "Declaratie informativa privind inceperea/incetarea activitatii persoanelor fizice care desfasoara activitate in Romania si care obtin venituri sub forma de salarii si asimilate salariilor din strainatate" (OPANAF 3622/2015).
In cazul detasarii salariatului strain, societatea care face detasarea si beneficiarul prestarii de servicii care isi desfasoara activitatea in Romania fac dovada existentei raportului de colaborare dintre ei numai prin contract incheiat in forma scrisa. Detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale si procedura specifica este reglementata de prevederile Legii 344/2006 si ale HG 104/2007 potrivit carora este obligatorie incheierea raporturilor contractuale dintre prestator si beneficiar in scris. Potrivit acestor prevederi, intreprinderile stabilite intr-un stat membru al UE sau al SEE, care, in cadrul prestarii de servicii transnationale, detaseaza pe teritoriul Romaniei salariati cu care au stabilite raporturi de munca au obligatia de a transmite o comunicare privind detasarea salariatilor potrivit anexei nr. 1 la HG 104/2007, in limba romana, inspectoratului teritorial de munca in a carui raza urmeaza sa se desfasoare activitatea, cu minimum 5 zile anterior inceperii activitatii salariatilor detasati pe teritoriul Romaniei, dar nu mai tarziu de prima zi de activitate. O copie a comunicarii se transmite si beneficiarului prestarii de servicii, la aceeasi data la care a fost transmisa inspectoratului teritorial de munca.
Potrivit pct. 43 din Normele metodologice pentru aplicarea art. 127 din Codul fiscal, in aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un stat strain, veniturile din activitati dependente realizate de persoane fizice nerezidente care isi desfasoara activitatea in Romania se impun daca persoana fizica este prezenta in Romania una sau mai multe perioade de timp ce depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza sau in perioada si conditiile mentionate in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul strain si numai daca respectiva persoana fizica face dovada rezidentei in statul cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri.
In aplicarea prevederilor conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un stat strain, veniturile din activitati dependente realizate de persoane fizice nerezidente care isi desfasoara activitatea in Romania si sunt prezente in Romania o perioada mai mica de 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza sau in perioada si conditiile mentionate in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul strain se impun in Romania doar daca este indeplinita cel putin una dintre urmatoarele conditii:
(i) salariul este platit de un angajator care este rezident sau in numele acestuia;
(ii) salariul este suportat de un sediu permanent pe care angajatorul nerezident il are in Romania (veniturile salariale reprezinta cheltuiala deductibila a unui sediu permanent in Romania).
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
c) Veniturile din salarii se impoziteaza incepand cu prima zi de la data sosirii persoanei fizice, dovedita cu viza de intrare in Romania de pe pasaport, dupa caz.
Aceste persoane fizice sunt obligate ca in termen de 15 zile de la data inceperii activitatii sa se adreseze organului fiscal in a carui raza teritoriala se realizeaza venitul, in vederea stabilirii regimului fiscal aplicabil acestor venituri, in conformitate cu prevederile conventiilor de evitare a dublei impuneri, incheiate de Romania cu alte state.
Astfel, contribuabilul va depune la organul fiscal, dupa caz, urmatoarele:
a) cerere;
b) copie de pe documentul care reglementeaza raportul de munca si traducerea acestuia in limba romana, certificata de traducatori autorizati;
c) certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea fiscala competenta a statului al carui rezident este sau un alt document prin care se atesta rezidenta fiscala, document vizat de organul fiscal al statului sau de rezidenta, tradus si legalizat de organul autorizat din Romania;
d) documentele care atesta dreptul de munca si de sedere, dupa caz, pe teritoriul Romaniei.
Daca persoanele fizice nerezidente nu prezinta in termenul stabilit documentele prevazute la alineatul precedent, acestea datoreaza impozit pe veniturile din salarii din prima zi de desfasurare a activitatii. In situatia in care persoanele respective depun ulterior documentele solicitate, organul fiscal va efectua regularizarea impozitului platit.
Contribuabilii platiti din strainatate de un angajator nerezident care isi prelungesc perioada de sedere in Romania, precum si cei care, prin prezente repetate in Romania, depasesc 183 de zile sau perioada mentionata in conventiile de evitare a dublei impuneri sunt obligati sa instiinteze in scris organul fiscal competent despre depasirea acestui termen, caz in care datoreaza impozit din prima zi pentru veniturile realizate ca urmare a desfasurarii activitatii in Romania.
In situatia in care persoanele fizice care au desfasurat activitatea in Romania intr-o perioada mai mica de 183 de zile in orice perioada de 12 luni consecutive care se incheie in anul calendaristic in cauza ori in perioada si conditiile mentionate in conventiile de evitare a dublei impuneri si au fost platite din strainatate isi prelungesc perioada de sedere in Romania peste 183 de zile sau peste perioada mentionata in conventie, impozitul pe veniturile din salarii pentru activitatea desfasurata in Romania este datorat incepand cu prima zi de sosire in Romania. In acest caz, contribuabilul depune la organul fiscal competent declaratii lunare de impunere, care vor cuprinde veniturile lunare realizate in perioada anterioara prelungirii sederii in Romania, in termen de 15 zile de la ultima zi a perioadei de 183 de zile expirate sau a perioadei mentionate in conventie.
Venituri realizate aferente activitatii desfasurate in Romania se declara prin intermediul formularului 224 Declara?ie privind veniturile sub forma de salarii ?i asimilate salariilor din strainatate ob?inute de catre persoanele fizice care desfa?oara activitate in Romania ?i de catre persoanele fizice romane angajate ale misiunilor diplomatice ?i posturilor consulare acreditate in Romania conform OPANAF 3622/2015, de catre persoanele fizice respective.
In situatia in care beneficiarul venitului realizeaza salariul intr-o suma globala pe un interval de timp, dupa ce a expirat perioada de 183 de zile sau perioada mentionata in conventie, sumele inscrise in declaratii se pot stabili la nivelul unei medii lunare, respectiv suma globala a salariului declarat impartita la numarul de luni din acea perioada.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Activitate desfasurata la beneficiar. Detasare versus delegare. Ce regim fiscal?Sfatul specialistului: Noi modificari ale legislatiei privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationaleArticole similare
Anunt ANAF: Din 15 februarie incepe impozitarea averilor nedeclarateObligatii declarative cu explicatii concrete. Ce trebuie rezolvat pana la 25 februarie?Modificarile aduse Codului fiscal prin Legea 72/2018Ce regim TVA se aplica pentru bunurile second-hand?OUG 32/2020: Actele necesare pentru somajul tehnic de statUltimele articole
Cheltuieli deductibile. Ce cheltuieli pot fi deductibile pentru un PFI in 2025Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiileAdministrator firma. In ce conditii poate fi administrator in mai multe microintreprinderiCheltuieli deductibile. In ce conditii pot fi deduse 100% cheltuielile autoImpozit dividende. Repartizare dividende din anii anteriori in august 2025 catre asociati din UEArticole similare
Studiu de caz: Regimul de deducere a cheltuielilor in cazul persoanelor detasateDECLARATIA 224: ANAF actualizeaza formularul pentru a evidentia contravaloarea abonamentelor de fitness de pana la 400 euro acordate angajatilorCalendar depunere declaratii cu termen in decembrie 2014Atentie la termenul de depunere pentru DECLARATIA 224Declaratii ANAF octombrie 2014. Care sunt termenele-limita si formularele obligatorii?Articole similare
Titlul II, Capitolul 2, partea IDeschidere punct de lucru firma. Etape si acte necesare590 de contribuabili din Bucuresti au beneficiat de indrumare referitoare la split TVACodul fiscal 2011 - Titlul II (partea I )Analiza masurilor MFP: Codul de procedura fiscala, TVA la incasare si alte modificari din ianuarie 2013-februarie 2014Ultimele articole
Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depunaMicrointreprindere in 2024. Cum se stabileste baza impozabila a veniturilorBilant consolidat. 3 criterii in functie de care firmele au sau nu obligatia de a-l intocmiInfiintare ONG. Cum se infiinteaza un ONG si cum se tine contabilitatea lui?Este oficial! Finantele completeaza mai multe reglementari contabile introduse prin Ordinul 2048/2022Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA