
Raportul Special
realizat de specialisti
Pentru reevaluarea imobilizarilor corporale, sunt necesare doua rapoarte de evaluare, incepand cu anul 2016:
Din punct de vedere contabil, reevaluarea imobilizarilor corporale este o derogare de la regula generala respectiv evaluarea pe baza principiului costului de achizitie sau al costului de productie, asa dupa cum se mentioneaza la pct. 99 alin.(1) din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr.1802/2014, dispozitii care prevad ca entitatile pot proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale existente la sfarsitul exercitiului financiar, astfel incat acestea sa fie prezentate in contabilitate la valoarea justa, cu reflectarea rezultatelor acestei reevaluari in situatiile financiare intocmite pentru acel exercitiu.
Reevaluarea imobilizarilor corporale se face la valoarea justa de la data bilantului. Valoarea justa se determina pe baza unor evaluari efectuate, de regula, de evaluatori autorizati, potrivit legii, conform punctului 102 din OMFP 1802/2014.
Conform punctului 106 alin. (1) din OMFP 1802/2014, reevaluarile trebuie facute cu suficienta regularitate, astfel incat valoarea contabila sa nu difere substantial de cea care ar fi determinata folosind valoarea justa de la data bilantului.Daca diferenta dintre valoarea contabila si valoarea justa rezultata in urma reevaluarii nu depaseste pragul de semnificatie stabilit prin politicile contabile, se poate aprecia ca nu este vorba de o diferenta substantiala, iar rezultatul reevaluarii poate sa nu fie inregistrat in contabilitate.
In plus, reevaluarea in scop contabil are tratament diferit si in sensul in care, conform punctului 105 alin. (1) din OMFP 1802/2014, elementele dintr-o categorie de imobilizari corporale se reevalueaza simultan pentru a se evita reevaluarea selectiva si raportarea in situatiile financiare anuale a unor valori care sunt o combinatie de costuri si valori calculate la date diferite.
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Examen Consultant Fiscal 2025
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Deci reevaluarea mijloacelor fixe nu mai este obligatorie din punct de vedere contabil. Fiind vorba despre o politica contabila, tine exclusiv de dumneavoastra daca o aplicati, o mentineti sau o schimbati.
Punctul 62 din OMFP 1802/2014 permite modificarea politicilor contabile, la initiativa entitatii, cu justificarea acestei decizii si prezentarea acestei justificari in Notele explicative la Situatiile financiare.
In concluzie, prin politicile contabile societatea opteaza pentru reflectarea in contabilitate a cladirilor la valoarea reevaluata si decide pragul de semnificatie pentru diferenta de reevaluare concomitent cu inregistrarea rapoartelor in contabilitate. Obligatia inregistrarii raportului este data de politicile contabile, iar politicile contabile pot fi modificate in sensul trecerii de la metoda reevaluarii la metoda costului.
Reevaluarea in scop fiscal nu se inregistreaza in evidenta contabila, aceasta fiind diferita de cea contabila. Conform prevederilor art. 460 alin. (5) din Codul fiscal, valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea persoanelor juridice este valoarea de la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul si poate fi:
Potrivit art. 460 alin. (6), valoarea impozabila a cladirii se actualizeaza o data la 3 ani pe baza unui raport de evaluare a cladirii intocmit de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii, depus la organul fiscal local pana la primul termen de plata din anul de referinta.
Potrivit prevederilor pct. 39 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare, rapoartele de evaluare se intocmesc de un evaluator autorizat in conformitate cu standardele de evaluare a bunurilor aflate in vigoare la data evaluarii si reflecta valoarea cladirii la data de 31 decembrie a anului anterior anului de referinta si nu se inregistreaza in evidentele contabile.
Obligatia reevaluarii, din punct de vedere fiscal, se considera indeplinita si daca raportul de evaluare nu este inregistrat in contabilitate.
In cazul in care in urma inspectiei fiscale, prin dispozitia de masuri s-a dispus inregistrarea contabila si fiscala a cladirii post-trafo, societatea trebuie sa intocmeasca doua rapoarte de evaluare: unul cu scop fiscal si altul cu scop contabil.
Monografie contabila de inregistrare nu poate fi alta decat evidentierea unui plus de inventar, fara a se colecta TVA:
21X = 4754 “Plusuri de inventar de natura imobilizarilor” .
Pe masura inregistrarii amortizarii se fac urmatoarele inregistrari:
6811 “Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor” = 281X “Amortizari privind imobilizarile corporale” si
4754 “Plusuri de inventar de natura imobilizarilor” = 7584 “Venituri din subventii pentru investitii”.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Preluare de datorie: Consecinte fiscal-contabileCodul de procedura fiscala a fost modificat prin OG 31/2022. 10 schimbari fiscale importanteControl ANAF. Ce verifica ANAF cand vine in control si la ce sa fii atent in cazul unei inspectii fiscale inopinateModificare de ultima ora a Declaratiei 394, privind tranzactiile cu persoanele afiliate! Evitati o amenda de pana la 14.000 de lei!Noi prevederi legate de procedura corectarii facturilor fiscaleUltimele articole
CONTROALE MASIVE cu privire la Dosarul preturilor de transfer! Amenda pentru neprezentarea lui ajunge la 14.000 leiConditii microintreprinderi 2024. Trec la plata impozitului pe profit daca NU au depus bilant interimar?Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna augustProcedura de corectare a erorilor materiale din deconturile de TVAInspectii ANAF in luna mai 2024. Au fost stabilite sume suplimentare de peste 600 mii leiArticole similare
Lichidare firma. Exemplu de MONGRAFIE contabila utila pentru a lichida corect o societateScoaterea din functiune a mijloacelor fixe. Cum va arata monografia contabila?Impozitul pe profitPeste 43.000 de intrebari si raspunsuri: TVA, Taxe si impozite, Contabilitate, Impozitul pe venit, Impozitul pe profit, Impozitul pe salariiVanzare autotusim. MONOGRAFIE CONTABILA pentru persoanele fizice si juridiceUltimele articole
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE CONTABILA utila in 2025 daca va inchideti firmaPilonul 3 de pensii. MONOGRAFIE CONTABILA utila pentru pensia facultativaMijloace fixe. Cum sa le scoateti din evidenta + o MONOGRAFIE CONTABILA utilaImpozit dividende. Cum se impoziteaza in relatia cu persoanele juridice si fizice + MONOGRAFIE CONTABILA utilaCesiunea de creanta. Cum sa o inregistrati in contabilitate + exemplu de MONOGRAFIE CONTABILA utilaArticole similare
Declin al executiei bugetare: cu 1,291 miliarde de lei in scadere in martie 2014Transfer active. Cum derulam corect operatiunea?Vanzari auto. COLECTARE TVAPrestarea de servicii in mod gratuit in cadrul actiunilor de protocol. Problema colectarii TVAInchiriere imobil. Ajustare TVAUltimele articole
Control fiscal pe TVA: ANAF verifica toate firmele care NU aplica corect legeaCesiune de creante versus cesiune de contract. Se colecteaza TVA la cesiunea contractului?Presedintele Consiliului Fiscal: Am construi cate o autostrada anual daca am colecta TVA cat bulgariiSold cont 4582. Cum procedam la inchidere sold?Impozit drepturi de autor. Cum tratam cheltuielile in favoarea persoanei nerezidente?Sfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA