Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale prin Legea 209/2015

24-Aug-2015
3670

Regasiti mai jos, in cadrul Ordinului 2202/2015, Procedura pentru emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale in baza art. 5 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si a prevederilor Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice din 19.08.2015.

In vigoare de la 21.08.2015

I. Dispozitii generale

1. Prezenta procedura privind emiterea deciziilor de anulare a obligatiilor fiscale se aplica pentru obligatiile fiscale ce fac obiectul prevederilor Legii nr. 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale si ale Legii nr. 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice.

2. Organele emitente ale titlurilor de creanta prevazute in actele normative prevazute la pct. 1 transmit compartimentului cu atributii de evidenta pe platitori din cadrul organului fiscal, denumit in continuare compartiment de specialitate, dupa caz, liste care cuprind obligatiile fiscale ce fac obiectul anularii, respectiv:

2.1. Listele cu obligatiile fiscale ce fac obiectul anularii individualizate in titluri de creanta comunicate contribuabilului:

2.1.1. lista prevazuta la pct. 1 lit. e) si h) din anexa nr. 1 la ordin;

2.1.2. lista prevazuta la pct. IV.1 lit. a) din anexa nr. 2 la ordin.

2.2. Lista cu obligatiile fiscale ce fac obiectul scaderii din evidenta fiscala, individualizate in titluri de creanta necomunicate contribuabilului, respectiv lista prevazuta la pct. IV.1 lit. b) din anexa nr. 2 la ordin.

3. Informatiile pe care le cuprind listele de la pct. 2 sunt cele prevazute la pct. II.4 si III.2 din anexa nr. 2 la ordin si, dupa caz, cele prevazute la pct. 3 din anexa nr. 1 la ordin.

II. Procedura de anulare a obligatiilor fiscale individualizate in titluri de creanta comunicate contribuabilului

1. Compartimentul de specialitate primeste listele cu obligatiile fiscale ce fac obiectul anularii individualizate in titluri de creanta comunicate contribuabilului, prevazute la pct. I.2.1, si verifica in evidenta fiscala daca sumele cuprinse in aceasta lista au fost stinse total sau partial.

2. In vederea aplicarii prevederilor Legii nr. 209/2015, compartimentul de specialitate verifica in evidenta fiscala daca obligatiile fiscale de natura celor prevazute la art. 1-4 din Legea nr. 209/2015 au fost stinse dupa data intrarii in vigoare a acestei legi, respectiv 24 iulie 2015. in situatia in care se constata ca au fost efectuate astfel de stingeri, compartimentul de specialitate va reanaliza evidenta fiscala si va reface stingerile, astfel incat obiectul anularii sa il reprezinte obligatiile fiscale nestinse la data intrarii in vigoare a Legii nr. 209/2015.

3. In situatia in care in evidenta fiscala este inregistrat un sold ramas nestins din titlul de creanta emis de catre inspectia fiscala care poate fi mai mare sau mai mic decat sumele inscrise in lista prevazuta la pct. 1 lit. e) din anexa nr. 1 la ordin, compartimentul de specialitate aplica regula proportionalitatii atunci cand suma platita nu este suficienta pentru a stinge obligatiile fiscale principale sau, dupa caz, accesorii, care au aceeasi vechime.

4. Pentru punerea in aplicare a Legii nr. 209/2015, in situatia in care se constata sume ramase nestinse total sau partial, compartimentul de specialitate va completa listele de la pct. 1 cu noi coloane, in care va individualiza obligatiile fiscale ramase nestinse la data intrarii in vigoare a acestei legi, ce fac obiectul anularii, respectiv obligatiile fiscale principale si/sau accesorii aferente acestora, dupa caz.

5. In cazul aplicarii prevederilor Legii nr. 225/2015, fac obiectul anularii obligatiile fiscale stabilite prin titlurile de creanta, astfel cum sunt individualizate in lista prevazuta la pct. I.2.1.2, fara a se lua in considerare sumele achitate in contul acestora, iar lista de la pct. 1 se completeaza cu o coloana ce cuprinde sumele integrale care fac obiectul anularii. in acest sens, compartimentul de specialitate reface evidenta fiscala in mod corespunzator, prin anularea stingerilor efectuate in contul acestor obligatii.

6. In vederea anularii obligatiilor fiscale, compartimentul de specialitate intocmeste un referat de aprobare a anularii obligatiilor fiscale datorate de contribuabilii prevazuti in listele de la pct. 4 si 5, la care va anexa aceste liste, precum si deciziile de anulare a obligatiilor fiscale, intocmite in mod corespunzator pentru fiecare contribuabil, conform modelului prevazut in anexa nr. 6 la ordin, decizie ce constituie titlu de creanta.

7. Dupa aprobarea referatului, listele prevazute la pct. 4 si 5 se vor completa cu informatii despre deciziile de anulare a obligatiilor fiscale, respectiv numarul si data acestora.

8. Decizia de anulare a obligatiilor fiscale se intocmeste de catre compartimentul de specialitate in doua exemplare, se avizeaza de seful compartimentului si se aproba de conducatorul unitatii fiscale.

9. Decizia prevazuta la pct. 8 se comunica de catre organul fiscal competent contribuabilului, potrivit prevederilor art. 44 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, iar un exemplar se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.

10. Dupa emiterea deciziilor de anulare, compartimentul de specialitate procedeaza la anularea obligatiilor fiscale accesorii dupa reanalizarea stingerilor obligatiilor fiscale. in acest caz, compartimentul de specialitate emite o noua decizie de anulare a obligatiilor fiscale accesorii, aplicand in mod corespunzator prevederile de la pct. 6-9.

11. Contribuabilii care au efectuat plata contributiilor pentru care Legea nr. 225/2015 prevede anularea au dreptul la restituirea sumelor achitate. Prevederile art. 117 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt aplicabile in mod corespunzator.

III. Procedura de scadere din evidenta fiscala a obligatiilor fiscale individualizate in titluri de creanta necomunicate contribuabilului

1. Compartimentul de specialitate primeste, dupa caz, lista cu obligatiile fiscale ce fac obiectul scaderii din evidenta fiscala, individualizate in titluri de creanta necomunicate contribuabilului, prevazuta la pct. I.2.2, si intocmeste un referat motivat care sta la baza scaderii din evidenta fiscala a obligatiilor fiscale cuprinse in aceasta. Acest referat se avizeaza de seful compartimentului si se aproba de conducatorul unitatii fiscale.

2. La referatul de la pct. 1 se anexeaza borderoul de scadere din evidenta fiscala a obligatiilor cuprinse in lista prevazuta la pct. I.2.2, caz in care compartimentul de specialitate nu va emite decizia de anulare a obligatiilor fiscale, ci va proceda direct la scaderea din evidenta a acestor obligatii.

IV. Dispozitii finale

1. in vederea anularii obligatiilor fiscale reprezentand contributii de asigurari sociale de sanatate ce fac obiectul Legii nr. 225/2015, la cererea persoanei fizice, compartimentul de specialitate primeste dosarul prevazut la pct. 14 alin. (2) din anexa nr. 3 la ordin, intocmeste referatul de aprobare a anularii obligatiilor fiscale si aplica in mod corespunzator prevederile pct. II.6-11.

2. Ulterior aplicarii prevederilor prezentei proceduri, compartimentul de specialitate transmite listele prevazute la pct. II.7 compartimentului cu atributii in solutionarea contestatiilor in vederea luarii masurilor care se impun in mod corespunzator.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016