Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Formulare de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, modificate prin OPANAF

21-Ian-2019
5753

Agentia Nationala de Administrare Fiscala a pus in Transparenta decizionala un nou Proiect de Ordin al presedintelui ANAF pentru modificarea si completarea OPANAF nr.631/2016 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata.

Modificari aduse formularelor de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de TVA

Potrivit noului proiect, OPANAF nr. 631/2016 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.131 din data de 19 februarie 2016, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza: 

1. Dupa articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 21, cu urmatorul cuprins:
” Art.21 - (1) Se aproba modelul si continutul formularului "Decizie privind inregistrarea in scopuri de TVA, potrivit art.317 alin.(11) din Codul fiscal ", cod 14.13.02.60/i.a.c.i., prevazut in anexa nr.6.
(2) In cazul in care inceteaza situatia de inactivitate fiscala a contribuabilului, care a condus la anularea inregistrarii in scopuri de TVA, potrivit art.317 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal cu modificarile si completarile ulterioare, organul fiscal atribuie, la cererea contribuabilului de inregistrare in scopuri de TVA, potrivit art.317 alin.(11) din Codul fiscal, codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit initial, anterior anularii inregistrarii in scopuri de TVA, in temeiul pct.88 alin.(19) din titlul VII al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare.”

2. Articolele 3 si 4 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
”Art.3 - Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si de pastrare ale formularelor de la art. 1, 2 si 21 sunt prevazute in anexa nr.7.

Art.4 - Anexele nr.1 - 7 fac parte integranta din prezentul ordin.” 

3. Anexa nr.1 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr.1 la prezentul ordin.

4. Anexa nr.3 se completeaza dupa cum urmeaza:

- La Instructiunile de completare a formularului "Declaratie privind cifra de afaceri in cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic si care nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent (094)", dupa primul paragraf se introduce un nou paragraf, cu urmatorul cuprins:
- ”Formularul "Declaratie privind cifra de afaceri in cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic si care nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent (094)" se completeaza si de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, aflate in situatia prevazuta la art.322 alin.(8) teza a II-a din Codul fiscal. in aceasta situatie se afla persoanele impozabile care revin la trimestrul calendaristic drept perioada fiscala, intrucat in anul precedent/anii precedenti au utilizat luna ca perioada fiscala, dar nu au mai efectuat achizitii intracomunitare de bunuri si nu au depasit plafonul de 100.000 euro, al carui echivalent in lei se calculeaza conform normelor metodologice.” 

5. Anexa nr.6 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr.2 la prezentul ordin.

6. Dupa anexa nr.6 se introduce o noua anexa, anexa nr.7, al carei continut este prevazut in anexa nr.3 la prezentul ordin. 

“Prin prevederile art.317 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt stabilite reguli specifice pentru inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile care nu sunt inregistrate normal in scopuri de TVA si nici nu au aceasta obligatie (potrivit regulilor prevazute la art.316 din Codul fiscal), dar care efectueaza achizitii intracomunitare taxabile in Romania sau care presteaza/primesc servicii intracomunitare, pentru care beneficiarul serviciului este persoana obligata la plata taxei. Astfel de reguli specifice sunt prevazute si pentru persoanele impozabile care aplica regimul special pentru agricultori si care efectueaza livrari intracomunitare de bunuri. 

Potrivit art.317 alin.(11) din Codul fiscal, pentru persoanele impozabile care sunt inregistrate in scopuri de TVA conform acestor reguli specifice este aplicabila, in mod corespunzator, atat prevederea potrivit careia, la data declararii in inactivitate fiscala se anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA (art.316 alin.(11) lit.a) din Codul fiscal), cat si prevederea potrivit careia, daca inceteaza situatia care a condus la anulare, persoanele impozabile pot solicita reinregistrarea in scopuri de TVA (art.316 alin.(12) lit.a) din Codul fiscal). 

In aceste conditii, persoanele care au fost inregistrate in scopuri de TVA potrivit art.317 din Codul fiscal pot solicita, dupa reactivare, reinregistrarea in scopuri de TVA, in temeiul aceluiasi art.317 din Codul fiscal. Organul fiscal atribuie codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit initial, anterior anularii inregistrarii in scopuri de TVA, astfel cum prevede pct.88 alin.(19) din titlul VII al Normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.1/2016, cu modificarile si completarile ulterioare”, se arata in referatul de aprobare a proiectului. 

Avand in vedere cele de mai sus, initiatorii proiectului sustin ca este necesara asigurarea suportului formularistic pentru aplicarea acestor prevederi legale, respectiv: 
- extinderea formularului de declaratie (091) „Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni a altor persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii, precum si pentru agricultori care efectueaza livrari intracomunitare de bunuri (091)”, utilizat pentru inregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA, conform art.317 din Codul fiscal si 
- aprobarea unui model de decizie prin care organul fiscal sa aprobe reinregistrarea in scopuri de TVA, dupa reactivare, in temeiul art.317 alin.(11) din Codul fiscal.

De asemenea, potrivit art.322 alin.(8) teza a II-a din Codul fiscal, persoana impozabila care utilizeaza luna, ca perioada fiscala, intrucat a efectuat achizitii intracomunitare de bunuri taxabile in Romania, daca in cursul anului urmator nu mai efectueaza nicio achizitie intracomunitara de bunuri, revine la trimestrul calendaristic. in acest scop, persoana impozabila trebuie sa depuna la organul fiscal competent declaratia de mentiuni prevazuta la art.322 alin.(6) din Codul fiscal, respectiv formularul (094) "Declaratie privind cifra de afaceri in cazul persoanelor impozabile pentru care perioada fiscala este trimestrul calendaristic si care nu au efectuat achizitii intracomunitare de bunuri in anul precedent”. 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016