Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Incadrare fiscala pentru cesionare parti sociale. Opinia specialistului

20-Apr-2017
8054

In situatia de cesionare a partilor sociale, vom beneficia de sfatul specialistului, pornind de la situatia concreta in care actionarul principal vinde 46 parti sociale actionarului minoritar la volarea nominala. Vom vedea astfel ce implicatii fiscale si declarative implica acesta tranzactie.

In cazul prezentat, actionarul principal cesioneaza 46 parti sociale catre actionarul minoritar. Cesionarea se realizeaza la valoarea nominala.
Avand in vedere ca partile sociale se cesioneaza la valoarea nominala, valoarea castigului net obtinut de catre asociatul care le cesioneaza este zero lei (valoare cesionare-valoare nominala=0) si implicit, valoarea impozitului datorat de acesta va fi tot zero lei. Regulile fiscale cu privire stabilirea impozitului si obligatiile declarative sunt urmatoarele:

Cesionarea partilor sociale este supusa predeverilor fiscale cu privire la venitul realizat de o persoana fizica din castiguri din transfer de titluri de participare, conform art.94 alin.(1) coroborat cu art.7 pct.41 Legea 227/2015 privind Codul fiscal.

Castigul/pierderea din transferul titlurilor de valoare, respectiv din cesionarea partilor sociale, se determina asa cum se prevede la art.94 alin.(1) Cod fiscal, respectiv: castigul ori pierderea reprezinta diferenta pozitiva/negativa realizata intre valoarea de instrainare/pretul de vanzare si valoarea lor fiscala, care include costurile aferente tranzactiei, dovedite cu acte justificative.
Data la care se determina castigul/pierderea din transferul titlurilor de valoare – cesiunea actiunilor – este data efectuarii platii pretului tranzaciei, pe baza documentelor justificative, conform art.94 alin.(10) lit.b) Cod fiscal.


Castigul NET ANUAL/pierderea NETA ANUALA din transferul titlurilor de valoare, respectiv din cesionarea partilor sociale, se determina asa cum se prevede la art.96 alin.(1) Cod fiscal, respectiv: castigul ori pierderea se determina ca diferenta intre castigurile si pierderile inregistrate in cursul anului fiscal respectiv, cumulat de a inceputul anului din transferul titlurilor de valoare, definit potrivit legii.

La determinarea castigului net anual/pierderii nete anuale sunt luate in calcul si costurile aferente tranzactiilor care nu pot fi alocate direct fiecarei tranzactii.

Castigul NET ANUAL/pierderea NETA ANUALA din transferul titlurilor de valoare, conform art.96 alin.(2) Cod fiscal, se determina de catre contribuabil, pe baza declaratiei privind venitul realizat - Declaratia 200, depusa potrivit prevederilor art.122 Cod fiscal.

Castigul NET ANUAL/pierderea NETA ANUALA din transferul titlurilor de valoare, conform art.119 coroborat cu art.123 alin.(1) lit.b) Cod fiscal, se stabileste de organul fiscal competent prin aplicarea unei cote de 16% asupra diferentei intre castigul net anual si pierderile reportate din anii fiscali anteriori rezultate din aceste operatiuni.

Pierderea neta anuala stabilita prin declaratia privind venitul realizat – Declaratia 200 se recupereaza din castigurile nete anuale obtinute in urmatrii 7 ani fiscali consecutivi.
Regulile de reportare a pierderilor sunt urmatoarele:
a) reportul se efectueaza cronologic, in func?ie de vechimea pierderii, in urmatorii 7 ani consecutivi;
b) dreptul la report este personal si netransmisibil;
c) pierderea reportata, necompensata dupa expirarea perioadei prevazute la lit. a), reprezinta pierdere definitiva a contribuabilului.

Contribuabilul, persoana fizica care cesioneaza partile sociale, va determina castigul/pierderea din cesionare prin completarea Declaratiei 200 aferenta venitului realizat in anul 2017, cu termen depunere 25 mai 2018, daca in anul 2017 s-a efectuat plata tranzactiei pe baza documentelor justificative.

Organul fiscal competent va emite in anul 2018 decizie de impunere cu valoarea impozitului pe venitul realizat, precum si cu valoarea CASS-ului pe care persoana fizica are obligatia sa o plateasca, in care se va mentiona si termenul de plata., conform art.155 alin.(1) lit.f) coroborat cu art.178 Cod fiscal.

Societatea la care persoana fizica a detinut partile sociale nu are nicio obligatie declarativa ori de retinere la sursa a impozitului pe venitul din transferul titlurilor de valoare.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Marilena Radulescu - Economist si expert contabil

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016