Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Indemnizatia lunara pentru cresterea copilului si stimulentul de insertie. Conditii pentru acordare

06-Mai-2021
3581

Titular de intreprindere individuala poate obtine indemnizatie de crestere a copilului sau stimulent de insertie incepand cu luna iunie 2021 in baza declaratiei unice depuse pentru anul 2020? Exista un plafon pentru veniturile inregistrate sau indiferent de venitul obtinut, daca este sub limita salariului minim, va beneficia de indemnizatia minima de concediu ingrijire copil? Precizez ca mama nu obtine venituri din nicio sursa, iar titularul intreprinderii este tatal.

Raspunul consultantului fiscal Dani Cucu:


In temeiul art. 8 alin. (1) din OUG 111/2010 si art. 1 alin. (1) lit. a) din Normele metodologice pentru aplicarea OUG 111/2010 aprobate prin HG 52/2011, de indemnizatia lunara pentru cresterea copilului si de stimulentul de insertie beneficiaza oricare dintre parintii firesti ai copilului, daca indeplineste conditiile de acordare prevazute in cuprinsul OUG 111/2010. Asadar, daca tatal indeplineste conditiile prevazute de OUG 111/2011 poate beneficia de indemnizatia lunara pentru cresterea copilului si de stimulentul de insertie reglementate de OUG 111/2011.

In raport cu determinarea indemnizatiei pentru cresterea copilului, persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, au realizat timp de cel putin 12 luni venituri din salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Codului fiscal beneficiaza, potrivit art. 2 alin. (1) din OUG 111/2010, de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, precum si de o indemnizatie lunara.
Cuantumul indemnizatiei lunare este de 85% din media veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului. Cuantumul minim al indemnizatiei lunare nu poate fi mai mic decat suma rezultata din aplicarea unui coeficient de multiplicare de 2,5 la valoarea indicatorului social de referinta (2,5 x 500 lei = 1.250 lei), iar cuantumul maxim al acesteia nu poate depasi valoarea de 8.500 lei.
Baza de calcul al indemnizatiei pentru cresterea copilului se stabileste prin luarea in considerare a tuturor veniturilor realizate de persoana indreptatita (salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe salarii/venit), obtinute in conditiile art. 3 din OUG 111/2010, precum si veniturile aferente perioadelor asimilate prevazute la art. 2 alin. (5) si (6) din acest act normativ.
Potrivit art. 3 alin. (1) din OUG 111/2010, veniturile din salarii si asimilate salariilor, din activitati independente si din activitati agricole, silvicultura si piscicultura prevazute la art. 2 alin. (1) sunt cele definite la art. 67, art. 76 alin. (1) si (2) si art. 103 din Codul fiscal, si reprezinta valoarea obtinuta dupa aplicarea cotei de impozitare asupra venitului impozabil stabilit conform legii, corespunzator fiecarei categorii de venit. Astfel, veniturile din activitati independente sunt cele definite la art. 67 din Codul fiscal si in scopul determinarii indemnizatiei este luata in calcul valoarea obtinuta dupa aplicarea cotei de impozitare asupra venitului impozabil stabilit conform legii, corespunzator categoriei de venit. Totodata alin. (2) al art. 3 din OUG 111/2010 reglementeaza veniturile care se iau in considerare pentru stabilirea nivelului indemnizatiei pentru cresterea copilului. In acest sens, se precizeaza in mod expres ca veniturile care se iau in considerare pentru stabilirea nivelului indemnizatiei pentru cresterea copilului reprezinta, potrivit art. 3 alin. (2) lit. a) din OUG 111/2010, veniturile rezultate dupa scaderea impozitului pe venit si, dupa caz, a contributiilor sociale obligatorii datorate, conform legii, corespunzator fiecarei categorii de venit.


Prin urmare, intrucat singurul venit realizat este cel din activitati independente, cuantumul indemnizatiei pentru cresterea copilului se calculeaza prin aplicarea cotei de 85% asupra veniturilor realizate din activitati independente. Veniturile care se iau in considerare pentru stabilirea cuantumului indemnizatiei pentru cresterea copilului reprezinta suma rezultata dupa aplicarea cotei de impozit pe venit asupra venitului net din activitati independente determinat in conditiile legii.

In ceea ce priveste stimulentul de insertie, potrivit art. 7 din OUG 111/2010, persoanele care, in perioada in care sunt indreptatite sa beneficieze de concediul pentru cresterea copilului obtin venituri supuse impozitului de natura celor prevazute de la art. 3 din OUG 2010 (salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe salarii/venit) au dreptul la un stimulent de insertie in cuantum lunar de 650 lei. Indemnizatia lunara pentru cresterea copilului nu se cumuleaza cu stimulentul de insertie.
Pentru persoanele care obtin venituri supuse impozitului potrivit art. 3, cu cel putin 60 de zile inainte de implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, stimulentul de insertie se acorda pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani sau pana la implinirea de catre copil a varstei de 4 ani, in cazul copilului cu handicap, fara a beneficia in aceasta perioada de prevederile art. 31 alin. (1) si (2) din OUG 111/2010.
Asadar, daca persoana obtine venituri din activitati independente cu cel putin 60 de zile inainte de implinirea de catre copil a varstei de 2 ani urmeaza a fi acordat pana la implinirea de catre copil a varstei de 3 ani.
Atragem atentia asupra faptului ca prevederile OUG 111/2010 au facut obiectul completarii si modificarii prin OUG 26/2021, insa acestea vor intra in vigoare doar la data modificarii Normelor metodologice aprobate prin HG 52/2011 ce urmeaza a fi aprobate in termen de 60 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a OUG 26/2021. In acest sens, persoanele care, in perioada in care sunt indreptatite sa beneficieze de concediul pentru cresterea copilului obtin venituri supuse impozitului pe venit urmeaza sa aiba dreptul la un stimulent de insertie, dupa cum urmeaza:
a) in cuantum de 1.500 lei, daca persoanele indreptatite obtin venituri inainte de implinirea de catre copil a varstei de 6 luni, respectiv 1 an in cazul copilului cu dizabilitati. Cuantumul de 1.500 lei se acorda pana la implinirea de catre copil a varstei de 2 ani, respectiv 3 ani in cazul copilului cu dizabilitati;
b) in cuantum de 650 lei daca persoanele indreptatite obtin venituri dupa implinirea de catre copil a varstei de 6 luni, respectiv 1 an in cazul copilului cu dizabilitati.

Drepturile prevazute de OUG 111/2010 reprezentand indemnizatia si stimulentul de insertie solicitate de tatal copilului se stabilesc incepand cu data nasterii copilului, daca cererea este depusa in termen de 60 de zile lucratoare de la acea data. Cererile pentru acordarea drepturilor reprezentand indemnizatie sau stimulent de insertie si documentele din care rezulta indeplinirea conditiilor legale de acordare a acestora se depun la primaria comunei, orasului, municipiului, respectiv sectoarelor municipiului Bucuresti pe raza careia solicitantul isi are domiciliul sau resedinta.

In concluzie, daca tatal, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, a realizat timp de cel putin 12 luni venituri din activitati independente supuse impozitului pe venit poate beneficia de indemnizatia lunara pentru cresterea copilului, respectiv de stimulentul de insertie, reglementate de OUG 111/2011.
Cuantumul indemnizatiei lunare se stabileste in functie de media veniturilor nete realizate in ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului (85% din medie), dar nu poate fi mai mica de 1.250 lei si nici mai mare de 8.500 lei.
Totodata, urmeaza a fi avute analizate si dispozitiile OUG 26/2021 care urmeaza sa intre in vigoare in perioada urmatoare.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

 

 

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple


Articole similare

Tichete cadou. CONDITII ACORDARE. VIDEO
Mai multe articole despre conditii acordare




Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016