Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Registrul entitatilor/unitatilor de cult. Inscrierea/radierea din registru, obligatii declarative si sponsorizari pentru unitatile de cult

24-Iun-2025
9424
Registrul entitatilor/unitatilor de cult. Inscrierea/radierea din registru, obligatii declarative si sponsorizari pentru unitatile de cult
Registrul entitatilor/unitatilor de cult, gestionat de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), reprezinta un instrument esential pentru transparenta si legalitatea sponsorizarilor si redirectionarilor de impozit catre organizatiile fara scop patrimonial. Inscrierea in acest registru permite unitatilor de cult sa beneficieze legal de sprijin financiar din partea contribuabililor, insa presupune respectarea unor conditii fiscale si declarative clare.

In acest articol vom prezenta mai multe detalii cu privire la inscrierea si radierea entitatilor de cult din Registru!

Ce este registrul entitatilor/unitatilor de cult?

Registrul entitatilor/unitatilor de cult este o evidenta oficiala gestionata de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) din Romania, care cuprinde toate organizatiile eligibile pentru a primi sponsorizari, donatii sau redirectionari de impozit din partea contribuabililor (persoane fizice sau juridice).

In Registru pot fi inscrise:
  • Asociatii si fundatii (ONG-uri) care desfasoara activitati nonprofit;
  • Unitati de cult (ex: biserici, manastiri etc.)
  • Alte entitati fara scop patrimonial (ex: institutii educationale sau culturale nonprofit)
Scopul Registrului este sa permita contribuabililor sa redirectioneze un procent din impozitul pe venit sau pe profit (ex: 3,5% din impozitul pe venit, conform Codului Fiscal) doar catre organizatiile care indeplinesc anumite conditii legale si fiscale — adica cele inregistrate in acest registru. 

Inscrierea in registrul entitatilor/unitatilor de cult

Conform art. 25 alin. (4 ind1) din Codul fiscal, inscrierea in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale se realizeaza pe baza solicitarii entitatii, daca sunt indeplinite cumulativ, la data depunerii cererii, urmatoarele conditii:

a) desfasoara activitate in domeniul pentru care a fost constituita, pe baza declaratiei pe propria raspundere;

b) si-a indeplinit toate obligatiile fiscale declarative prevazute de lege;

c) nu are obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, mai vechi de 90 de zile;

d) a depus situatiile financiare anuale, prevazute de lege;

e) nu a fost declarata inactiva, potrivit art. 92 din Codul de procedura fiscala. Unitatile locale de cult prevazute la art. 13 alin. (2) lit. l) nu au obligatia indeplinirii conditiei prevazute la lit. b), in ceea ce priveste declaratia anuala de impozit pe profit.”


Solicitarea de inscriere se realizeaza prin formularul 163 „Cerere de inscriere/radiere in/din Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale".

Cererea se completeaza cu ajutorul aplicatiei informatice afisate pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanta. Impreuna cu cererea, entitatea/unitatea de cult depune si certificatele de atestare fiscala eliberate de organele fiscale locale, in a caror evidenta aceasta este inregistrata ca platitor de impozite si taxe locale.

IMPORTANT DE STIUT!
Daca entitatile nu mai indeplinesc conditiile prevazute pentru inscrierea in Registru, trebuie sa depuna cererea de radiere. In cazul in care nu depun cererea de radiere entitatea/unitatea de cult va fi radiata de organul fiscal daca, in urma verificarilor efectuate trimestrial, se constata ca nu mai indeplineste respectivele conditii.

Ce beneficii ofera inscrierea in registru? 


Inscrierea in Registrul entitatilor/unitatilor de cult ofera organizatiilor posibilitatea legala de a primi sponsorizari si redirectionari din impozitul pe venit sau pe profit din partea persoanelor fizice si juridice. Astfel, ele pot atrage fonduri suplimentare pentru sustinerea activitatilor lor nonprofit, sociale, educationale sau culturale, fara a depinde exclusiv de surse proprii sau finantari guvernamentale. De asemenea, prezenta in registru confera organizatiei un plus de credibilitate in fata contribuabililor, demonstrand ca respecta obligatiile fiscale si functioneaza conform legii. 

Ce risca entitatile de cult care nu sunt inscrise in registru? 


Entitatile de cult care nu sunt inscrise in Registru nu pot primi sponsorizari sau redirectionari din impozitul pe venit sau pe profit, chiar daca persoane fizice sau juridice doresc sa le sustina financiar. Concret, contribuabilii nu pot directiona legal un procent din impozitul datorat catre aceste entitati, iar sumele respective vor ramane la bugetul de stat. 

Cum poti verifica daca o unitate de cult este inregistrata in registru? 


Registrul entitatilor de cult este public si se afiseaza pe site-ul A.N.A.F. Pentru a verifica daca o entitate este inregistrata, se acceseaza site-ul ANAF si se introduce Codul de Identificare Fiscala al acesteia.

Radierea din registrul entitatilor/unitatilor de cult

Entitatile sau unitatile de cult pot fi radiate din Registrul entitatilor/unitatilor de cult din oficiu, prin decizia organului fiscal, in cazul in care ANAF constata neindeplinirea conditiilor prevazute la art. 25 alin. (4¹) din Codul fiscal privind mentinerea inregistrarii. Astfel, ANAF verifica periodic informatiile din evidentele sale referitoare la achitarea obligatiilor fiscale, depunerea declaratiilor si respectarea celorlalte cerinte legale aplicabile ONG-urilor si unitatilor de cult, iar daca se constata ca cel putin una dintre aceste conditii nu este indeplinita, autoritatea fiscala va dispune radierea entitatii din registru. 

Radierea din oficiu se notifica de catre ANAF printr-o decizie (formularul 165) reglementata in OMFP 819/2019.

Dupa remedierea situatiei care a condus la radiere, entitatea/unitatea de cult poate solicita inscrierea in Registrul entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, prin depunerea unei noi cereri.

Impotriva deciziei ANAF se poate formula contestatie la organul fiscal emitent in conformitate cu prevederile art.272 alin.(6) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, in termen de 45 zile de la data comunicarii.

Fiscul sanctioneaza cu amenda de 4.000 de lei lipsa manualului de proceduri contabile!

Comandati ACUM Proceduri contabile pentru ONG - o lucrare ce va ajuta sa respectati legislatia in vigoare si va fereste de amenzi usturatoare!!

Ce obligatii declarative au unitatile de cult

Incepand cu 8 aprilie 2025, odata cu intrarea in vigoare a Ordinului ANAF 407/2025 (care a modificat si completat Ordinul 1783/2021) ONG-urile si unitatile de cult ce tin o contabilitate in partida simpla sunt scutite de la obligatia depunerii fisierului standard de control fiscal (SAF-T), prin Declaratia D406. 

In schimb, unitatile de au obligatia depunerii urmatoarelor declaratii fiscale:
  • declaratia 112- in cazul in care entitatea are salariati,
  • declaratia 300 - daca devine platitoare de TVA,
  • declaratia 100 - pentru impozite retinute persoanelor fizice care primesc venituri de la unitatea de cult.

Sponsorizari pentru care nu este necesara inscrierea in registrul unitatilor de cult

Conform legii sponsorizarii nr. 32/1994, art. 4 alin. 1 din Codul fiscal:

(1) Poate fi beneficiar al sponsorizarii: 
a) orice persoana juridica fara scop lucrativ, care desfasoara in Romania sau urmeaza sa desfasoare o activitate in domeniile: cultural, artistic, educativ, de invatamant, stiintific - cercetare fundamentala si aplicata, umanitar, religios, filantropic, sportiv, al protectiei drepturilor omului, medico-sanitar, de asistenta si servicii sociale, de protectia mediului, social si comunitar, de reprezentare a asociatiilor profesionale, precum si de intretinere, restaurare, conservare si punere in valoare a monumentelor istorice;itera a fost modificata prin Ordonanta 36/1998 aprobat(a) prin Lege 204/2001 la data 05/07/2001
b) institutiile si autoritatile publice, inclusiv organele de specialitate ale administratiei publice, pentru activitatile prevazute la lit. a);
c) de asemenea, pot fi sponsorizate, in conditiile prezentei legi, emisiuni ori programe ale organismelor de televiziune sau radiodifuziune, precum si carti ori publicatii din domeniile definite la lit. a);
d) orice persoana fizica cu domiciliul in Romania a carei activitate in unul dintre domeniile prevazute la lit. a) este recunoscuta de catre o persoana juridica fara scop lucrativ sau de catre o institutie publica ce activeaza in domeniul pentru care se solicita sponsorizarea.


Asadar, in cazul in care se realizeaza sponsorizari catre institutii publice, emisiuni radio-tv si persoane fizice in conditiile de mai sus, nu este necesar ca acestea sa fie inscrise in Registrul unitatilor de cult.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016