Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lipsa numerar din casierie. Ce consecinte apar?

06-Ian-2015
39332
In analiza de mai jos, se observa la inventariere, in cadrul unei societati platitoare de impozit pe microintreprindere, ca soldul in casa este de 30.000 ron, bani pe care asociatul nu ii are in caserie. Vom vedea cum se poate diminua soldul pana la nivelul sumei existente in casierie, daca trebuie impozitata cu 3% suma lipsa in casierie, precum si ce documente se intocmesc.

Conform pct. 29 alin. (3) din Norma privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, aprobata prin OMFP 2861/2009, disponibilitatile in lei si in valuta din casieria entitatii se inventariaza in ultima zi lucratoare a exercitiului financiar, dupa inregistrarea tuturor operatiunilor de incasari si plati privind exercitiul respectiv, confruntandu-se soldurile din registrul de casa cu monetarul si cu cele din contabilitate.

Pct. 40 din norma mentionata stabileste ca, in situatia constatarii unor lipsuri imputabile in gestiune, administratorii trebuie sa impute persoanelor vinovate bunurile lipsa la valoarea lor de inlocuire.
Pentru pagubele constatate in gestiune raspund persoanele vinovate de producerea lor.
Astfel, administratorul trebuie sa ia masurile necesare pentru a stabili cauzele care au produs lipsurile, natura acestora (imputabile/neimputabile) si recuperaea pagubelor de la persoanele vinovate de producerea lor.

Pentru lipsuri, sustrageri si orice ale fapte care produc pagube ce constituie infractiuni vor fi sesizate organele de urmarire penala.


Lipsa banilor din casierie poate fi consecinta unor sustrageri ori neinregistrarii in contabilitate si in Registrul de casa a tuturor platilor efectuate.

In situatia in care minusurile constatate se datoreaza unor sustrageri sau oricaror ale fapte care produc pagube ce constituie infractiuni, acestea sunt in sarcina organelor de urmarire penala.


Sumele lipsa din casierie se inregistreaza pe cheltuieli cu ajutorul contului 6588 - "Alte cheltuieli de exploatare". Eventualele despagubiri incasate de la persoanele vinovate se inregistreaza prin formula contabila:

461 = 7581
"Debitori diversi" "Venituri din despagubiri, amenzi
si penalitati"

Veniturile astfel inregistrate se iau in considerare la determinarea bazei de impunere a impozitului pe veniturile microintreprinderilor intrucat acestea nu se regasesc printre veniturile exceptate prevazute la art. 112 indice 7 din Codul fiscal. La determinarea bazei de impunere conform art. 112 indice 7 alin. (1) lit. g) nu se iau in considerare veniturile realizate din despagubiri, de la societatile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016