Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lucratorii detasati: Conditii de munca, drepturi si impozit pe venit. Noi conditii incepand cu iulie 2020

03-Mar-2020
2777

De la 30 iulie 2020, lucratorii detasati pentru perioade mai mari de 12 luni (sau 18 luni dupa o notificare motivata din partea angajatorului) au dreptul la toate conditiile de munca si de incadrare in munca aplicabile in mod obligatoriu in statul membru gazda, cu exceptia procedurilor si a conditiilor de incheiere si reziliere a contractului de munca, arata Comisia Europeana in “Scurt ghid privind detasarea lucratorilor”. 

De asemenea, normele privind schemele de pensii ocupationale suplimentare nu se aplica in cazul detasarilor pe termen lung. Pentru ca o persoana sa ramana sub incidenta legislatiei privind securitatea sociala a statului membru gazda, durata anticipata a muncii sau a activitatii in statul membru destinatar nu trebuie sa depaseasca 24 de luni. 

In situatia in care un angajat este trimis sa lucreze temporar in alta tara din UE, acesta va primi statutul de lucrator detasat si va beneficia partial de conditiile de lucru si de drepturile pe care le au lucratorii din tara-gazda pana in momentul in care se termina detasarea.

Conditiile de munca si alte drepturi

Angajatul detasat va beneficia de conditiile de munca si de angajare din tara-gazda, daca acestea sunt mai avantajoase decat cele din tara de origine. Aceste conditii vizeaza:
• salariul minim – care nu poate fi mai mic decat salariul minim pe economie din tara respectiva sau decat salariul stabilit de contractele colective cu caracter obligatoriu in sectorul de activitate, daca acestea sunt in vigoare in tara gazda;
• perioadele maxime de lucru;
• perioadele minime de odihna; 
• sanatatea si securitatea in munca;


• cerintele privind angajarea lucratorilor prin intermediul agentiilor care plaseaza lucratori temporari;
• conditiile de angajare pentru femeile insarcinate, femeile care au nascut de curand si tineri (sub 18 ani);
• egalitatea de tratament intre femei si barbati si alte norme de prevenire a discriminarii.
In cazul in care legislatia nationala a tarii in care angajatul este detasat prevede acest lucru, angajatorul poate plati si costurile de calatorie, masa si cazare in tara UE in care lucratorul este detasat. Aceste indemnizatii se platesc suplimentar fata de salariul minim.

Pe durata detasarii in alta tara din UE angajatul roman:
• nu are nevoie de permis de munca;
• nu trebuie sa solicite recunoasterea calificarilor profesionale – insa, pentru unele profesii se poate cere o declaratie scrisa;
• nu este nevoit sa ia legatura cu case de pensii din tari diferite in momentul in care se pensioneaza - institutiile de securitate sociala din tara/tarile in care a fost detasat nu vor fi implicate;
• trebuie sa isi inregistreze resedinta pe langa autoritatile competente, daca detasarea dureaza mai mult 3 luni
• nu acumuleaza drepturi la indemnizatie de somaj in tara-gazda
• nu acumuleaza drepturi la stabilirea resedintei permanente in tara-gazda.

Stabilirea impozitului pe venit

Angajatul detasat care lucreaza in tara-gazda pe o perioada mai mica de 6 luni, nu ar trebui sa plateasca impozit pe venit acolo. Totusi, nu exista norme valabile la nivel european care sa stabileasca tara in care vor fi impozitate veniturile pe durata detasarii. 

Pentru a fi in continuare acoperit de sistemul de securitate sociala din tara de origine, angajatul detasat trebuie sa solicite (personal sau prin intermediul angajatorului) formularul PD A1 de la institutia de securitate sociala din tara de origine. 

ATENTIE!

Formularul PD A1 este valabil doar 24 de luni. 

Angajatii detasati in alta tara din UE pentru o perioada mai mare de 24 de luni au doua variante:
• afilierea la sistemul de securitate sociala din tara in care au fost detasati;
• solicitarea prelungirii perioadei de valabilitate a formularului de securitate sociala pentru a ramane asigurat in tara de origine.

Prelungirea poate fi acordata daca autoritatile din tarile implicate ajung la un acord.
Inainte de detasare, angajatorul angajatorul ar putea fi nevoit sa transmita o notificare in avans catre autoritatile din tara de destinatie in care sa indice, printre altele:
• functia pe care o ocupa angajatul detasat;
• durata detasarii;
• datele de contact;
• orice alte informatii relevante.

Sursa: Comisia Europeana

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Casarea mijloacelor fixe. Procedura, documente, monografii si reglementari cheie

    • Casarea mijloacelor fixe reprezinta procesul prin care activele imobilizate sunt scoase din functiune si eliminate din evidenta contabila a unei entitati deoarece sunt uzate fizic sau moral si devin nefunctionale sau inutilizabile din punct de vedere economic. Casarea se efectueaza pe baza unor documente justificative si respectand reglementarile legale in vigoare. In acest articol vom discuta despre procedura de casare a mijloacelor fixe si vom prezenta monografiile contabile aferente acestei...» citeste mai departe aici

  • Reactivare firma inactiva. [PROCEDURA] si reglementari cheie

    • Reactivarea unei firme inactive este un proces esential pentru reluarea activitatii economice si recastigarea drepturilor fiscale pierdute. Fie ca inactivitatea a fost cauzata de neconformitati fiscale sau de o suspendare voluntara a activitatii, este important ca antreprenorii sa inteleaga pasii necesari pentru repunerea firmei in legalitate. In acest articol, vom detalia procedura de reactivare a unei firme inactive, reglementarile cheie prevazute de legislatia fiscala si conditiile pe care...» citeste mai departe aici

  • [INFOGRAFIC] PFA sau SRL 2025. Ce tip de firma este mai avantajos?

    • Atunci cand vrei sa iti deschizi o firma in Romania, trebuie sa te gandesti bine, mai inainte, la forma juridica pe care o vei adopta. Cele mai multe persoane se indreapta catre PFA sau SRL. Iar in acest articol vom vedea care sunt avantajele si dezavantajele acestor forme juridice, dar si o comparatie intre cele doua cu privire la urmatoarele aspecte: costurile de infiintare si administrare, responsabilitatile juridice, regimul fiscal, flexibilitatea activitatilor, dar si impactul asupra...» citeste mai departe aici

  • D112. Va fi utilizat un NOU model de formular din luna martie 2025, conform Ordinului 299/2025

    • Prin Ordinul Comun nr. 299/455/435/729/2025, din 4 martie 2025, s-a legiferat noul model al declaratie 112, obligatoriu incepand cu declararea veniturilor aferente lunii martie 2025. Astfel, incepand cu declararea veniturilor lunii martie 2025, va fi folosit noul model al declaratiei 112.» citeste mai departe aici

  • SAF-T: Opinia specialistului cu privire la 2 situatii de raportare a stocurilor in SAF-T

    • Pentru modernizarea si eficientizarea controalelor fiscale autoritatile din Romania au implementat sistemul SAF-T. Chiar daca este utilizat deja de ceva timp, inca exista neclaritati cu privire la raportarea corecta si completa a stocurilor, mai ales in situatii complexe, cum ar fi cele care implica contracte internationale de tip "manufacturing toll" sau perioade tranzitorii in care stocurile sunt transferate intre entitati. In acest articol, vom vedea opinia specialistului cu privire la doua...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016