Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

MFP: Noi instructiuni de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru exportul de bunuri (Proiect de Ordin)

21-Feb-2020
2857
Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un nou proiect de ordin pentru modificarea si completarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art.294 alin.(1) lit. a) - i), art.294 alin.(2) si art.296 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.103/2016 - publicat in data de 20 februarie 2020.
 
MFP considera ca este necesara modificarea si completarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in vederea unei mai bune intelegeri a legislatiei fiscale secundare, eliminarii unor disfunctionalitati si, implicit, pentru abordarea mai facila a prevederilor legale atat de catre contribuabili, cat si de catre organele fiscale.
 
Cateva modificari pe care le prevede noul Proiect de Ordin:
-operatiunile care prin natura lor nu permit operatorilor economici sa fie in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul faptului generator, scutirea de taxa se va face in termen de maximum 150 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza;
 
-exportator in sensul TVA este considerat furnizorul mentionat la lit. d), care realizeaza livrarile mentionate la lit. e), precum si persoana care transporta bunuri in afara Uniunii Europene, in lipsa unei tranzactii comerciale;
 
-scutirea de taxa prevazuta la art. 294 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se justifica de catre exportator cu urmatoarele documente:
a) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
b) unul dintre urmatoarele documente:
 -certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, dupa caz, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica; sau
-exemplarul 3 al documentului administrativ unic, folosit ca declaratie de export pe suport hartie, certificat pe verso de biroul vamal de iesire; sau
-in cazul produselor accizabile deplasate in regim suspensiv de accize utilizand EMCS, raportul de export inaintat expeditorului prin care se atesta faptul ca produsele accizabile au parasit teritoriul UE.”

-in cazul in care furnizorul nu este stabilit in Uniunea Europeana si nu poate avea calitatea de exportator din punct de vedere vamal, pentru justificarea scutirii de TVA este necesar ca acesta sa detina declaratia vamala de export, in care datele sale de identificare si seria si/sau numarul facturii emise de acesta pentru livrarea bunurilor transportate in afara Uniunii Europene sa fie mentionate in caseta 44;

- sunt considerate legate direct de exportul de bunuri serviciile care contribuie la realizarea efectiva a unei operatiuni de export si care sunt furnizate direct exportatorului sau destinatarului bunurilor exportate;

-sunt scutite de taxa prestarile de servicii efectuate in Romania asupra bunurilor mobile achizitionate ori importate in vederea prelucrarii in Romania si care ulterior sunt transportate in afara Uniunii Europene. 
 
Proiectul de ordin vizeaza modificarea si completarea OMFP nr. 103/2016, in principal, pentru:
 
-revizuirea definitiei exportatorului din perspectiva TVA, precum si pentru clarificarea modalitatii de justificare a scutirii de TVA pentru exportul de bunuri, in contextul modificarii legislatiei vamale care nu mai permite persoanelor impozabile nestabilite in Uniunea Europeana sa aiba calitatea de exportatori;
-corelarea cu noile dispozitii ale art. 45a din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 al Consiliului din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata, astfel cum au fost introduse prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) al Consiliului nr. 2018/1912, referitoare la justificarea transportului intracomunitar al bunurilor in vederea aplicarii scutirii de TVA pentru livrarile intracomunitare de bunuri; 
-corelarea cu modificarea Codului fiscal ca urmare a transpunerii Directivei (UE) 2018/1910 a Consiliului din 4 decembrie 2019 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste armonizarea si simplificarea anumitor norme din sistemul taxei pe valoarea adaugata pentru impozitarea schimburilor comerciale dintre statele membre, prin Ordonanta Guvernului nr. 6/2020;
-necesitatea adaptarii prevederilor acestuia la o serie de decizii recente ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene, respectiv deciziile CJUE in cauzele C-275/18 “Milan Vins, C-288/16 „L.C.”IK, C-291/18 “Grup Servicii Petroliere SA”, C-33/11 “A Oy” si C-33/16 “A Oy”;
-reluarea unor propuneri formulate de mediul de afaceri.
 
Extras din Proiectul de Ordin:
 
In temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice, cu modificarile si completarile ulterioare si al prevederilor art. 5 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
 
in baza prevederilor art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si (3) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare,
 
 ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
 
Art. I. 
Instructiunile de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 103/2016, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 106 din 11 februarie 2016, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
 
1. La articolul 1, alineatul (3), litera f) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„f) exportator in sensul TVA este considerat furnizorul mentionat la lit. d), care realizeaza livrarile mentionate la lit. e), precum si persoana care transporta bunuri in afara Uniunii Europene, in lipsa unei tranzactii comerciale.”
 
2. La articolul 1, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) Pentru acele operatiuni care prin natura lor nu permit operatorilor economici sa fie in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul faptului generator, prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa se va face in termen de maximum 150 de zile calendaristice de la data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza.”
 
3. La articolul 2, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Scutirea de taxa prevazuta la art. 294 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se justifica de catre exportator cu urmatoarele documente:
a) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
b) unul dintre urmatoarele documente:
1. certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, dupa caz, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica; 
2. exemplarul 3 al documentului administrativ unic, folosit ca declaratie de export pe suport hartie, certificat pe verso de biroul vamal de iesire; 
3. in cazul produselor accizabile deplasate in regim suspensiv de accize utilizand EMCS, raportul de export inaintat expeditorului prin care se atesta faptul ca produsele accizabile au parasit teritoriul UE.”
 
Pentru a citit intregul Proiect de Ordin, click AICI.
 
 
Sursa: Ministerul Finantelor Publice
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Obligativitate retinerii garantii salariati Avem o intrebare referitoare la obligativitatea retinerii garantiilor de la angajatii din departamentul trezorerie (care gestioneaza platile) din cadrul unei societati comerciale...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Codificare SAF-T a NC de ajustare TVA deductibila In luna septembrie trebuie sa fac doua ajustari de TVA (21% si 11%). Nota contabila este 635.1 = 4426 100 (pentru cota de 21%) si 635.1 = 4426 75 (pentru cota de 11%). Va rog sa...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Clarificare raspuns precedent Multumesc pentru raspuns, dar societatea nu este platitoare de tva , nu este inregistrata in scopuri de tva, ce trebuie sa faca in aceasta situatie?citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Plafon avans decontare si diurna Legea 70/2015 spune la Art. 5. - Plafoanele-limita prevazute de prezentul capitol nu se aplica de catre persoanele prevazute la art. 1 alin. (1), pentru urmatoarele operatiuni: d)...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Vanzare imobil, plafon scutire TVA O societate cu obiect principal de activitate inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate (CAEN 6820), desfasoara activitati de inchiriere a unor...citeste mai mult

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016