Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obtinere venituri din dividende si suspendarea indemnizatiei de crestere copil

03-Iun-2019
10444

"O persoana este salariata unei societatii, iar in momentul de fata contractul este suspendat pentru ca, incepand cu luna martie se afla in concediu de crestere copil (CCC). Poate persoana respectiva sa infiinteze o societate pe durata concediului de crestere, in care sa fie actionar 100%? Exista riscuri in ce priveste pierderea indemnizatiei de concediu daca este actionar 100% si primeste la finalul anului dividende? Precizez ca persoana va fi doar actionar, iar activitatea va fi desfasurata de salariati angajati".

Raspunsul specialistului

Baza legala:

1) OUG nr. 111 din 8 decembrie 2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor – cu modificarile si completarile ulterioare:

“Art. 2

(1) Persoanele care, in ultimii 2 ani anteriori datei nasterii copilului, au realizat timp de cel putin 12 luni venituri din salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in continuare venituri supuse impozitului, beneficiaza de concediu pentru cresterea copilului in varsta de pana la 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, precum si de o indemnizatie lunara.

Art. 3

(1) In sensul prezentei ordonante de urgenta, veniturile din salarii si asimilate salariilor, din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala si din activitati agricole, silvicultura si piscicultura prevazute la art. 2 alin. (1) sunt cele definite la art. 67, art. 70, art. 76 alin. (1) si (2) si art. 103 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(2) Pentru persoanele indreptatite care realizeaza venituri din categoriile celor prevazute la alin. (1), veniturile luate in calcul pentru stabilirea cuantumului indemnizatiei lunare sunt:

a) veniturile rezultate dupa scaderea impozitului pe venit si, dupa caz, a contributiilor sociale obligatorii datorate, conform legii, corespunzator fiecarei categorii de venit;

b) veniturile rezultate dupa scaderea contributiilor sociale obligatorii datorate, dupa caz, conform legii, corespunzator fiecarei categorii de venit, in cazul veniturilor scutite de impozitul pe venit conform art. 60 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

(3) Pentru perioadele prevazute la art. 2 alin. (5) si (6) se iau in calcul sumele incasate de persoana indreptatita, calculate potrivit legii de catre platitorul acestora.

(4) In cazul in care o persoana realizeaza concomitent din mai multe surse venituri supuse impozitului, se vor lua in calcul toate veniturile lunare incasate de aceasta.

(5)In situatia prevazuta la art. 2 alin. (6), daca persoana realizeaza concomitent venituri supuse impozitului atat in tara, cat st in statele care aplica Regulamentul, se iau in caicul doar veniturile realizate in tara.

Art. 16

(2) Dreptul la indemnizatiile prevazute la art. 2 alin. (1), respectiv la art. 5 si art. 9 alin. (4) si (5) se suspenda incepand cu ziua urmatoare celei in care:

i) beneficiarul realizeaza venituri supuse impozitului si copilul nu a implinit varsta de 2 ani, respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap;
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (2) lit. i), plata indemnizatiei pentru cresterea copilului nu se suspenda in cazul in care persoana indreptatita se afla in una sau mai multe dintre urmatoarele situatii:

a) primeste diverse sume in baza legii, a contractului colectiv de munca sau a contractului individual de munca, acordate in perioada concediului pentru cresterea copilului, altele decat cele rezultate din desfasurarea efectiva a unei activitati in perioada de concediu;

b) primeste indemnizatii in calitate de consilier local sau judetean, indiferent de nivelul acestora;

c) realizeaza, in decursul unui an calendaristic, venituri supuse impozitului, prin desfasurarea efectiva a unei activitati in perioada de concediu, al caror nivel net nu depaseste de 5 ori cuantumul minim al indemnizatiei stabilit la art. 2 alin. (2).”

2) Norme metodologice din 31 ianuarie 2011 de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobate prin HG nr. 52/2011”

Citeste si:

Realizarea de venituri pe perioada concediului pentru cresterea copilului. Cand se suspenda indemnizatia?

Proiect: Mamele aflate in CCC nu mai risca sa piarda indemnizatia in cazul in care realizeaza venituri si din activitati independente

“Art. 6
(5) Actele doveditoare privind realizarea de venituri, precum si nivelul lunar, trimestrial sau anual al acestora, eliberate de angajator sau de organele competente, sunt, dupa caz, urmatoarele:

f) dovada eliberata de autoritatile competente, de angajatori sau, dupa caz, declaratia pe propria raspundere, din care sa rezulte data de la care solicitantul se afla in concediu pentru cresterea copilului;”

3) ORDIN nr. 1474 din 6 mai 2011:

“ANEXA Nr. 1: INSTRUCTIUNI DE APLICARE a unor prevederi din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 52/2011

7. In cazul acestor persoane, concediul reprezinta intreruperea activitatii pe perioada pana la implinirea de catre copil a varstei de 1 an, 2 ani sau respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap.
De asemenea, in cazul asociatilor din cadrul unor societati comerciale, care nu pot prezenta documente care sa ateste faptul ca nu realizeaza venituri profesionale pe perioada pana la implinirea de catre copil a varstei de 1 an, 2 ani sau respectiv 3 ani, in cazul copilului cu handicap, asa cum se mentioneaza la art. 6 alin. (5) lit. f) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul in indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 52/2011, denumite in continuare Normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 52/2011, este suficienta declaratia pe propria raspundere a persoanei ca nu realizeaza astfel de venituri si data de la care solicitantul se afla in concediu pentru cresterea copilului, datele si informatiile prezentate de respectiva persoana fiind supuse Codului penal cu privire la falsul in declaratii.”

Asadar, din baza legala prezentata, rezulta urmatoarele:
- veniturile care se iau in calcul pentru stabilirea si acordarea ulterioara a indemnizatiei pentru crsterea copilului sunt cele mentionate la art. 2 alin. (1) din OUG 111/2010, respectiv doar cele din salarii si asimilate salariilor, din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala si din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, prevazute in Codul fiscal la art. art. 67, art. 70, art. 76 alin. (1) si (2) si art. 103;
- veniturile din dividende sunt venituri de natura veniturilor din investitii, fiind definite in codul fiscal la art. 91;
- deci, veniturile din dividende nu se regasesc intre cele mentionate de OUG nr. 111/2010 ca venituri eligibile de luat in calcul pentru indemnizatia de crestere copil;
- prin urmare, realizarea veniturilor din dividende nu conduce la suspendarea acordarii (primirii de catre persoana fizca) a indemnizatiei pentru cresterea copilului, aceasta urmand a da o declaratie pe propria sa raspundere ca nu realizeaza venituri dintre cele prevazute la art. 2 alin. (1) si la art. (3) alin. (1) din OUG nr. 111/2010.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obtinere venituri din dividende si suspendarea indemnizatiei de crestere copil":
Rating:

Nota: 3.9 din 10 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia beneficiarului real va fi amanata pana la 1 octombrie
    • In sedinta de coalitie de ieri s-a decis ca declaratia de beneficiar sa fie amanata pana la 1 octombrie, a scris ministrul economiei, Claudiu Nasui, pe pagina oficiala de Facebook. „Pana atunci vom incerca sa convingem coalitia sa revenim la sistemul din Austria. Adica sistemul care s-a aplicat si anul trecut in Romania, prin legea 108/2020, care nu chinuie sute de mii de firme cu o birocratie inutila. Declaratia de beneficiar real este o declaratie de aproximativ 10 foi prin care statul...» citeste mai departe aici

  • Contracte de comodat. Regimul fiscal al cheltuielilor
    • Va rog sa ma ajutati in tratamentul contabil si fiscal al urmatoarei spete: Administratorul societatii detine un contract de comodat pentru un mijloc de transport proriu pe care il foloseste la transportarea marfurilor pentru societatea pe care o detine. Pentru a descarca mai usor sacii cu marfa a facut niste modificari la mijlocul de transport in valoare de aproximativ 15.000lei care au fost facturate pe societate. Cheltuiala respectiva se considera deductibila daca avem contractul de comodat...» citeste mai departe aici

  • Finantele propun anularea unor obligatii accesorii in completarea facilitatilor fiscale adoptate prin OUG 69/2020
    • Ministerul Finantelor a publicat recent un nou Proiect OUG pentru modificarea si completarea Legii nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala, precum si pentru anularea unor obligatii accesorii. Conform notei de fundamantare, anularea unor obligatii accesorii in completarea facilitatilor fiscale adoptate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 69/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru instituirea unor masuri fiscale, cu...» citeste mai departe aici

  • Legea 123/2021, noi modificari privind raportarea angajamentelor transfrontaliere. Contribuabili exonerati de la aceasta obligatie
    • Legea nr. 123/2021 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 476 din 07 mai 2021. Conform actului normativ, in cazul in care exista mai multi intermediari, obligatia de raportare a informatiilor cu privire la aranjamentul transfrontalier care face obiectul raportarii revine tuturor intermediarilor implicati in acelasi aranjament transfrontalier care...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! 25 mai -termen limita pentru depunerea a zece declaratii fiscale -
    • Administratia Judeteana a Finantelor Publice Teleorman informeaza contribuabilii ca 25 mai 2021 este termenul limita de depunere a urmatoarelor documente: - formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat"; CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI - lunar - contribuabilii care au urmatoarele obligatii de plata la bugetul de stat: - impozit pe venitul persoanelor fizice: impozit pe veniturile din dividende distribuite persoanelor fizice, impozit pe veniturile din dobanzi, impozit...» citeste mai departe aici

  • Interactiunea firmelor si a persoanelor fizice autorizate cu ANAF ar putea sa se faca exclusiv on-line. Ce beneficii au contribuabilii?
    • Ministerul Finantelor a elaborat un proiect de act normativ prin care propune o serie de masuri necesare pentru protejarea sanatatii cetatenilor, pentru evitarea blocajelor in activitatea organelor fiscale centrale si pentru aplicarea unui tratament unitar debitorilor care au facut obiectul unei inspectii fiscale sau verificarii situatiei fiscale personale, astfel incat acestia sa nu fie dezavantajati fata de ceilalti contribuabili care se afla in situatii similare. "Am publicat acest proiect...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016