
Raportul Special
realizat de specialisti
In cazul urmator, SC X SRL, societate neplatitoare de TVA cu sediul in Romania, detine cod special de TVA pentru operatiuni intracomunitare si este inscrisa in ROI. SC X SRL doreste sa organizeze cursuri de formare profesionala neacreditate de Ministerul Muncii (prestare servicii in diverse tari din UE si NON UE).
Locul prestarii serviciilor nu este in Romania, ci in fiecare locatie/tara in care se presteaza serviciile.
Care este modalitatea de angajare a formatorilor rezidenti ai acestor tari?
Unde se vor plati impozitele si contributiile sociale pentru salariile acestora, in Romania sau in tara in care se presteaza serviciile? Cum se emit facturile catre cursanti, persoane fizice rezidente a acelor tari, din punct de vedere al TVA-ului?
Este necesara deschiderea unui sediu secundar? Sau ce alte formalitati ar trebui indeplinite?
Locatiile de prestare a serviciilor sunt diferite, ca tari si ca localitati. Este posibil ca intr-o anumita locatie sa se desfasoare doar un singur curs.
Care este modalitatea de angajare a formatorilor rezidenti a acestor tari?
Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Pentru predarea de cursuri de formare profesionala cu formatori din tarile respective puteti incheia cu acestia:
- contracte de prestari servicii ( daca sunt persoane fizice autorizate sau cum le permite legislatia din tara acestora sa organizeze din punct de vedere independent) sau
- contracte civile ( daca angajati un lector doar pentru un singur curs o singura data, in ideea ca este o operatiune accidentala, nerepetitiva), fie
- contracte de munca pe perioada determinata daca nu intentionati sa efectuati continuu cursuri in tara respectiva care sa justifice contracte de munca pe perioada nedeterminata.
Unde se vor plati impozitele si contributiile pentru salariile acestora in Romania sau in tara prestarii serviciilor:
In situatia in care incheiati cu lectorii contracte de munca va trebui sa precizati clar in contract individual de munca la capitolul D privind locul desfasurarii activitatii localitatea si tara in care se va desfasua activitatea, care de fapt, in cazul dvs. reprezinta localitatea si tara de resedinta a lectorului:
"D. Locul de munca:1. Activitatea se desfasoara la (sectie/atelier/birou/serviciu/compartiment, etc.) ………………… ………………………………… din sediul social/punct de lucru/alt loc de munca organizat al angajatorului …………………….. .2. In lipsa unui loc de munca fix salariatul va desfasura activitatea astfel:………………………………..”
Completand astfel acest articol, angajatul respectiv nu are avizul de angajare obtinut de angajator, aviz eliberat de Inspectoratul General pentru Imigari. Totodata nici nu trebuie sa-i platiti cheltuieli de deplasare.
Cu privire la impozitul pe veniturile din salarii ale acestor angajati va trebui sa le solicitati acestora sa va puna la dispozitie certificate de rezidenta fiscala pentru a beneficia de aplicarea convetiilor pentru evitarea dublei impuneri Certificatul se obtine in fiecare an de la administratia financiara din tara de origine a nerezidentului. In lipsa acestui certificat, nerezidentul este obligat sa plateasca cota de impunere aplicata in tara de unde obtine venitul. In situatia in care sunt cote diferite de impozitare in legislatia interna sau in conventiile de evitare a dublei impuneri, se aplica cotele de impozitare mai favorabile.
Cu privire la contributiile sociale trebuie sa aveti in vedere prevederile art. 296^3 din Codul fiscal:
"ART. 296^3 lit. b) 2. In aceasta categorie se includ persoanele fizice nerezidente care realizeaza, pe teritoriul României, veniturile prevazute la art. 296^3 lit. a) din Codul fiscal si care, potrivit instrumentelor juridice internationale la care România este parte, sunt obligate la plata contributiilor sociale prevazute in titlul IX^2 din Codul fiscal. Prin instrumente juridice internationale se intelege regulamentele comunitare privind coordonarea sistemelor de securitate sociala, precum si acordurile si conventiile in domeniul securitatii sociale la care România este parte.”
In acest sens trebuie sa aveti in vedere prevederile Regulamentului (CE) nr 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate sociala "(1) Persoanele carora li se aplica prezentul regulament sunt supuse legislatiei unui singur stat membru. Aceasta legislatie se stabileste in conformitate cu prezentul titlu.
(a) persoana care desfasoara o activitate salariata sau independenta intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv; Articolul 13 Desfasurarea de activitati in doua sau mai multe state membre: (1) Persoana care desfasoara in mod obisnuit o activitate salariata in doua sau mai multe state membre face obiectul: (a) legislatiei statului membru de resedinta, in cazul in care desfasoara o parte substantiala a activitatii sale in statul membru respectiv; sau (b) daca el/ea nu desfasoara o parte substantiala a activitatii sale in statul membru de resedinta:
(i) legislatiei statului membru in care este situat sediul sau locul de desfasurare a activitatii intreprinderii sau angajatorului, daca persoana este angajata de o intreprindere sau de un angajator; "
3) Cum se emit facturile catre cursanti persoane fizice dpv al tva
Avand in vedere ca ati mentionat ca firma nu este platitoare de TVA, beneficiiind de regimul special de scutire pentru intreprinderile mici ( presupunem ca firma dvs. se incadreaza in categoria microintreprinderilor ) factura se va emite fara TVA.
Este necesara deschiderea unui sediu secundar sau ce alte formalitati trebuie indeplinite
In functie de perioada in care intentionati sa desfasurati aceasta activitate de cursuri de formare profesionala este sau nu necesara deschiderea unui " sediu secundar”, care atunci cand activitatile se desfasoara in alta tara se numeste " sediu permanent”. Obligativitatea si conditiile deschiderii de sedii permanente sunt prevazute la art. 8 din Codul fiscal si normele de aplicare ale acestuia:
ART. 8 Definitia sediului permanent (1) In intelesul prezentului cod, sediul permanent este un loc prin care se desfasoara integral sau partial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent.
7. Deoarece locul de activitate trebuie sa fie fix, se considera sediu permanent daca acel loc de activitate are un anumit grad de permanenta. Se considera astfel ca exista un sediu permanent atunci când locul de activitate a fost mentinut pe o perioada mai lunga de 6 luni. Astfel, in cazul activitatilor a caror natura este repetitiva, fiecare perioada in care este utilizat locul de activitate trebuie analizata in combinatie cu numarul de ocazii in care s-a utilizat respectivul loc, care se pot intinde pe un numar de ani.
8. Pentru ca un loc de activitate sa constituie sediu permanent, societatea ce il utilizeaza trebuie sa isi desfasoare integral sau partial activitatile prin acel loc de activitate. Activitatea nu trebuie sa fie permanenta in sensul ca nu exista intreruperi ale operatiunilor, ci operatiunile trebuie desfasurate cu regularitate."
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Ela Dumitra, Lector Universitar dr.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Reminder ANAF! Pana pe 27 martie 2023 trebuie depuse la fisc mai multe declaratii importanteCalendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in data de 25 martie 2024Reminder ANAF! 25 mai -termen limita pentru depunerea a zece declaratii fiscale -Proiect MFP. Partea 1. Formularul 010Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti - Capitolul XVIII - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscalUltimele articole
Calendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteSituatii financiare anuale 2025. PDF-ul inteligent a fost actualizat pentru toate firmele, cu exceptia microentitatilorTaxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalSituatii financiare pentru 2024. Modificari importante aduse prin Ordinul 107/2025D205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareArticole similare
Avantaje acordate salariatilor pe perioada suspendarii contractelor individuale de muncaArticole similare
Cum procedam cu FACTURIle pentru serviciile prestate pentru un beneficiar stabilit in UE?E-Factura: Are ONRC obligatia de a trimite FACTURIle catre firme prin SPV?Firma in insolventa. FacturareFACTURIle simplificate B2B si B2C vor trebui transmise in E-Factura incepand cu 2025Cum verifici daca ai depus corect situatiile financiare anualeUltimele articole
Notificarea 800. Cand apare obligatia in relatia cu e-Factura + completarea corecta a formularuluiFACTURI lipsa din RO e-Factura. Ce sa faci daca nu ajung la timpLimita plati numerar. Cum se face raportarea platilor numerar catre clienti in D406 SAF-Te-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea FACTURIlor simplificate, cu o anumita exceptiee-Factura. A aparut Notificarea 800 pentru persoanele care NU primesc FACTURIle prin sistemArticole similare
MFP modifica normele de aplicare a Codului fiscalPerceperea contributiilor sociale obligatorii pentru veniturile din cedarea folosintei bunurilorCheltuieli deductibile atribuibile autoturismelor utilizate de personalul cu functii de conducere si de administrareSume platite de societatea-mama in numele unei entitati din grup. Cum decontati?Stabilirea corecta a grilei de IMPOZITare de la 1 ianuarie 2016Ultimele articole
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firmaIMPOZIT dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de IMPOZITare in 2025 + alte aspecte contabileDeclaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la IMPOZIT micro la IMPOZIT pe profit in 2025Tichete cadou de Craciun. Se mai calculeaza IMPOZIT si CASS daca suma de 300 lei este neimpozabila?30 de ani impreuna! O poveste de succes - Rentrop&Straton, liderul informatiilor specializate din RomaniaArticole similare
Cum tratam fiscal o prestare de SERVICII intracomunitare?Retragerea de la Pilonul II de Pensii: ASF a publicat modelul de cerere-cadruCe obligatii aferente TVA si declaratii are un PFA cand face achizitii intracomunitare?Noutati in proiectul de OUG privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii prin accidente auto27 februarie 2017: termen limita de declarare si plata a impozitului pe profit pentru anul 2016, pentru anumite categorii de contribuabiliUltimele articole
30 de ani impreuna! O poveste de succes - Rentrop&Straton, liderul informatiilor specializate din RomaniaNotificarea 800. Cand apare obligatia in relatia cu e-Factura + completarea corecta a formularuluie-Factura. A aparut Notificarea 800 pentru persoanele care NU primesc facturile prin sistemREGES-ONLINE. Firmele de contabilitate NU au nevoie de CAEN 7830 pentru a fi prestatori[MODEL] Calcul ajustare TVA si reglementari cheieSfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA