Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Nou proiect privind creditele pentru intreprinderi. Cum se modifica Normele metodologice

05-Dec-2013
3747
Ministerul Finantelor a publicat noul proiect de Hotarare pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii.

Redam mai jos continutul proiectului:

Hotarare pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii


in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 13 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii,
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Achizitie de la unitati protejate In luna septembrie 2025, am achizitionat produse de la o unitate protejata in valoare de 17.049,90 Ron fara TVA. Fondul de handicap constituit in luna septembrie este in valoare de...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Sold cont 1068 Revin cu o intrebare legata de suma existanta in contul 1068, ca urmare a inregistrarii titlurilor de participare primite gratuit (cele 28.316 actiuni * 2,16 lei/actiunea), ca...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Achizitie intracomunitara. Cod UIT Solicitam raspuns cu privire la urmatoarea speta: Societate din It transmite in Ro marfa .Marfa nu vine direct la clientul final ci la o terta firma din Ro care sorteaza marfa ,...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Completare raspuns precedent Multumesc frumos pentru raspuns, m-ati lamurit in cea mai mare in ceea ce priveste nelamuririle mele. O singura nelamurire mai am: Factura 2 nu exista intrucat la acel moment...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Recuperare pierdere fiscala din anul 2024 Societatea inregistreaza: - profit de de 3.000.000 lei in anul 2023; - pierdere de 68.000 lei in anul 2024; - profit de 1.500.000 lei cumulat la 30.09.2025 Este corect sa acoperim...citeste mai mult

Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

ARTICOL UNIC
Se aproba Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.


ANEXA


NORME METODOLOGICE
de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.92/2013 privind aprobarea Programului de garantare a creditelor pentru intreprinderi mici si mijlocii


CAPITOLUL I
Dispozitii generale


ART. 1
(1) Prezentele norme metodologice reglementeaza modul de acordare a garantiei aferente unei linii de credit, in valoare maxima de 5.000.000 lei/I.M.M., cu garantarea creditului de catre stat, care vizeaza sprijinirea accesului intreprinderilor mici si mijlocii, denumite in continuare I.M.M., la obtinerea de credite pentru a finanta capitalul de lucru, precum si conditiile in care acestea pot fi prelungite.
(2) Costul total al finantarilor acordate in cadrul programului se compune din rata dobanzii ROBOR la 3 luni plus o marja de maximum 3,5% pe an, nu se percepe comision de rambursare anticipata, iar contractul de credit nu poate contine clauze care sa permita modificarea unilaterala de catre finantator a acestuia; marja include si nivelul total al comisioanelor percepute de catre finantator in toate etapele creditarii. Marja nu include prima de garantare si taxele aferente operatiunilor conexe activitatii de finantare (ex: taxe notariale, costurile legate de evaluare si inregistrarea garantiilor etc.).
(3) Finantatorii sunt obligati sa mentina conditiile de creditare prevazute la alin. (2) pe intreaga durata de derulare a contractelor de finantare incheiate in conditiile programului.
(4) Formalitatile de inscriere in Arhiva Electronica de Garantii Mobiliare a ipotecii mobiliare asupra conturilor deschise de beneficiar, prevazuta de art. 8 alin. (2) din OUG 92/2013, vor fi efectuate de catre finantatori.
(5) Ministerul Finantelor Publice, denumit in continuare M.F.P., in parteneriat cu Fondul National de Garantare a Creditelor pentru intreprinderile Mici si Mijlocii S.A. - IFN, denumit in continuare F.N.G.C.I.M.M., si institutiile de credit finantatoare vor implementa masurile reglementate de prezentele norme metodologice pe baza unei conventii de colaborare.

CAPITOLUL II
Valoarea si durata programului


ART. 2
(1) Plafonul garantiilor ce pot fi acordate pe perioada programului este de 2 miliarde lei.
(2) in cazul in care valoarea totala a garantiilor care urmeaza sa fie acordate de finantatori depaseste plafonul prevazut la alin. (1), FNGCIMM este autorizat, cu acordul prealabil al MFP, sa efectueze alocari pro rata in cadrul acestuia.
(3) FNGCIMM este autorizat sa evalueze, ori de cate ori este necesar, modul de utilizare de catre finantatori a plafonului alocat si sa efectueze realocari intre finantatori in functie de gradul de utilizare al plafoanelor alocate, cu acordul prealabil al MFP.
(4) Durata programului este de 36 de luni de la data intrarii in vigoare a prezentelor norme, timp in care pot fi acordate garantii initiale in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (2) din OUG 92/2013. Dupa expirarea termenului de 36 de luni, nu mai pot fi acordate decat prelungiri ale garantiilor emise, in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (4) din OUG 92/2013.

CAPITOLUL III
Descrierea liniei de credit si a garantiei

ART. 3


(1) Valoarea si durata liniei de credit va fi stabilita de institutia de credit finantatoare in conformitate cu normele si procedurile sale interne de creditare, cu incadrarea in conditiile programului.

(2) Pe parcursul derularii creditului, la solicitarea beneficiarului, finantatorul poate majora valoarea liniei de credit pana la valoarea maxima de 5.000.000 de lei/IMM, cu respectarea scadentei finale prevazute initial in contractul de credit. in acest caz, solicitarea de majorare a garantiei este considerata o noua acordare si va fi analizata cu respectarea tuturor prevederilor privind acordarea garantiilor in cadrul programului. Decizia de respingere a solicitarii de majorare nu afecteaza in nici un fel garantia acordata initial.

(3) Tragerile din linia de credit se pot efectua integral sau partial, in conformitate cu prevederile reglementarilor interne ale institutiei de credit. Sumele trase din linia de credit se utilizeaza exclusiv pentru cheltuielile prevazute la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013.
(4) Prelungirea valabilitatii liniei de credit acordate in cadrul programului poate fi realizata o singura data pe o perioada de maxim 12 luni, in vederea rambursarii liniei de credit, incepand de la data scadentei finantarii prevazuta in contractul de credit initial.


CAPITOLUL IV

Criterii de eligibilitate pentru beneficiari


ART. 4

(1) IMM este eligibila in cadrul programului daca la data aprobarii creditului, indeplineste cumulativ criteriile de eligibilitate prevazute la art. 3 alin.1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013.

(2) In sensul prezentelor norme metodologice si in conformitate cu pct. 9 din Comunicarea Comisiei - Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor aflate in dificultate (2004/C 244/02), publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C nr. 244 din 1 octombrie 2004, se considera ca intreprinderea este in dificultate financiara daca este indeplinit cel putin unul dintre criteriile urmatoare:

a) In cazul unei societati cu raspundere limitata, cand se constata pierderea a mai mult de jumatate din capitalul social si mai mult de un sfert din capital s-a pierdut in ultimele 12 luni; prin societate cu raspundere limitata se intelege societatea ale carei obligatii sociale sunt garantate cu patrimoniul social, potrivit art. 3 din Legea societatilor nr.31/1990 , republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

b) In cazul unei societati in care cel putin unii dintre asociati/ actionari au raspundere nelimitata pentru datoriile intreprinderii, atunci cand s-a pierdut mai mult de jumatate din capitalul propriu, asa cum reiese din evidentele contabile ale societatii si mai mult de un sfert din acest capital s-a pierdut in cursul ultimelor 12 luni;

c) Intreprinderea face obiectul procedurilor colective de insolventa.

ART. 5

(1) In conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013, beneficiarul trebuie sa prezinte finantatorului garantii colaterale care, impreuna cu garantia de stat acordata prin prezentul program, acopera in proportie de cel putin 100% valoarea finantarii. in cazul in care finantatorul aproba modificari ale clauzelor contractului de credit referitoare la structura garantiilor constituite, altele decat garantia FNGCIMM, va trebui sa solicite si sa obtina acordul expres al FNGCIMM.

(2) La stabilirea gradului de acoperire cu garantii nu este luat in calcul contractul de ipoteca mobiliara asupra conturilor prevazut la art. 8 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 92/2013.

ART. 6

Nu pot fi garantate in cadrul programului liniile de credit acordate pentru finantarea unei activitatii din urmatoarele sectoare/domenii:

a) intermedieri financiare si asigurari:
641 - Intermediere monetara;
642 - Activitati ale holdingurilor;
643 - Fonduri mutuale si alte entitati financiare similare;
649 - Alte activitati de intermedieri financiare, exclusiv activitati de asigurari si fonduri de pensii;
651 - Activitati de asigurari;
652 - Activitati de reasigurare;
653 - Activitati ale fondurilor de pensii (cu exceptia celor din sistemul public de asigurari sociale);
661 - Activitati auxiliare intermedierilor financiare, cu exceptia activitatilor de asigurari si fonduri de pensii;
662 - Activitati auxiliare de asigurari si fonduri de pensii;
663 - Activitati de administrare a fondurilor;
b) tranzactii imobiliare:
681 - Cumpararea si vanzarea de bunuri imobiliare proprii;
682 - inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate;
683 - Activitati imobiliare pe baza de comision sau contract;
c) 920 - Activitati de jocuri de noroc si pariuri;
d) productie sau comercializare de armament, munitii, explozibili, tutun, alcool, substante aflate sub control national, plante, substante si preparate stupefiante si psihotrope:
110 - Fabricarea bauturilor (cu exceptia clasei 1107 - Productia de bauturi racoritoare nealcoolice; productia de ape minerale si alte ape imbuteliate);
1200 - Fabricarea produselor din tutun;
2540 - Fabricarea armamentului si munitiei;
2051 - Fabricarea explozivilor;
4635 - Comert cu ridicata al produselor din tutun;
4639 - Comert cu ridicata nespecializat de produse alimentare, bauturi si tutun;
4725 - Comert cu amanuntul al bauturilor, in magazine specializate;
4726 - Comert cu amanuntul al produselor din tutun, in magazine specializate;
e) activitati de inchiriere si leasing:
771 - Activitati de inchiriere si leasing cu autovehicule;
772 - Activitati de inchiriere si leasing cu bunuri personale si gospodaresti;
773 - Activitati de inchiriere si leasing cu alte masini, echipamente si bunuri tangibile;
774 - Leasing cu bunuri intangibile (exclusiv financiare);
f) activitati de investigare si protectie:
801 - Activitati de protectie si garda;
802 - Activitati de servicii privind sistemele de securizare;
803 - Activitati de investigatii.


Proiectul integral poate fi consultat AICI.



Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?

    • In practica, pot aparea diferente intre impozitul pe profit calculat si cel declarat trimestrial, iar contribuabilii se intreaba cum trebuie tratate aceste situatii. Este important de stiut daca se pot face ajustari contabile sau daca trebuie declarate sume modificate in D100 sau in D101. Clarificarea acestor aspecte ajuta la evitarea erorilor fiscale. Avem acest caz concret. La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

    • In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016