Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatii fiscale accesorii: Exceptii si reguli speciale

26-Iun-2013
7773
Majorari de intarziere datorate pentru perioada de pana la 1 iulie 2010

Pentru neplata la termen a obligatiilor fiscale, pana la data de 1 iulie 2010, se vor datora in continuare majorari de intarziere, desi dispozitiile legale au fost modificate. Pentru obligatiile fiscale a caror scadenta a expirat inaintea introducerii noului sistem se vor datora mai intai majorari de intarziere de la expirarea termenului de plata pana la 30 iunie 2010, calculul ulterior al obligatiilor fiscale accesorii continuand cu dobanzi si penalitati.

Codul de procedura fiscala stabileste o serie de exceptii si reguli speciale privind obligatiilor fiscale accesorii. Astfel, prevederi speciale privind calculul majorarilor de intarziere sunt cuprinse la art. 122 din Codul de procedura fiscala in cazul stingerii obligatiilor fiscale prin compensare.

Astfel, majorarile de intarziere se datoreaza pana la data stingerii inclusiv, respectiv:

* pentru compensarile la cerere, data stingerii este data depunerii la organul competent a cererii de compensare;

* pentru compensarile efectuate ca urmare a unei cereri de restituire sau de rambursare a sumei cuvenite debitorului, data stingerii este data depunerii cererii de rambursare sau de restituire;
* pentru compensarile din oficiu, data stingerii este data inregistrarii operatiei de compensare de catre unitatea de trezorerie teritoriala, conform notei de compensare intocmite de catre organul competent.

De la 1 noiembrie 2010, ca urmare a modificarii Codului de procedura fiscala prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 88/2010, data de la care produce efecte compensarea asupra calculului obligatiilor fiscale accesorii este momentul la care compensarea opereaza de drept, respectiv, data la care creantele exista deodata, fiind deopotriva certe, lichide si exigibile.

Exceptii si reguli speciale

Codul de procedura fiscala stabileste o serie de exceptii si reguli speciale privind calculul accesoriilor obligatiilor fiscale:

* Nu se calculeaza obligatii fiscale accesorii pentru amenzi, cheltuieli de executare, sume confiscate si majorari de intarziere.
* Pentru contributiile sociale stinse prin executare silita, dobanzile se calculeaza pana la data intocmirii procesului-verbal de distribuire a sumelor realizate prin executare silita inclusiv.
* Pentru contributiile sociale ale debitorului declarat insolvabil, dobanzile se calculeaza pana la data trecerii in evidenta separata.
* Pentru obligatiile fiscale stinse prin procedurile de compensare prevazute de actele normative speciale (de exemplu Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 45/2001), data stingerii este data la care se efectueaza compensarea prevazuta in actul normativ care o reglementeaza sau in normele metodologice de aplicare a acestuia (data inchiderii procedurilor de compensare, si nu data initierii procedurii).
* O.U.G. nr. 39/2010 introduce o exceptie de la calculul obligatiilor fiscale accesorii pentru persoanele pentru care a fost deschisa procedura insolventei in conditiile Legii nr. 85/2006. Astfel, pentru creantele fiscale nascute anterior sau ulterior datei deschiderii procedurii insolventei nu se datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere dupa data deschiderii procedurii insolventei.

Prin O.G. nr. 29/2011, procedura speciala de calcul a obligatiilor fiscale acesorii in cazul deschiderii procedurii insolventei astfel cum este reglementata de art. 1221 este din nou modificata. In locul solutiei transante potrivit careia pentru toate creantele fiscale in care nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere dupa data deschiderii procedurii insolventei se opteaza pentru o nuantare a pozitiei administratiei fiscale. Astfel, noul text stabileste ca se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere in conformitate cu prevederile Legii 85/2006 privind procedura insolventei.

Succint, potrivit art. 41 din acest act normativ nicio dobanda, majorare sau penalitate de orice fel ori cheltuiala, numita generic accesorii, nu va putea fi adaugata creantelor nascute anterior datei deschiderii procedurii. Cu toate acestea, la distributia pretului garantiei, creditorul garantat va fi indreptatit sa calculeze accesoriile la creanta garantata pana cel mult la data vanzarii bunului, cu conditia ca pretul bunului sa fie corespunzator mai mare decat valoarea initial evaluata.

In cazul in care se confirma un plan de reorganizare, dobanzile, majorarile ori penalitatile de orice fel sau cheltuielile accesorii la obligatiile nascute ulterior datei deschiderii procedurii generale se achita in conformitate cu actele din care rezulta si cu prevederile programului de plati. Nicio dobanda, majorare sau penalitate de orice fel ori cheltuiala, numita generic accesorii, nu va putea fi adaugata creantelor nascute ulterior datei deschiderii atat a procedurii simplificate, cat si a celei generale, in cazul in care niciun plan de reorganizare nu este confirmat.

Acelasi act normativ introduce la art. 1222 din Codul de procedura fiscala exceptia de la calculul obligatiilor fiscale accesorii a creantelor fiscale nascute anterior sau ulterior datei inregistrarii hotararii de dizolvare a contribuabilului la Registrul Comertului. De la aceasta data nu se mai datoreaza si nu se calculeaza dobanzi si penalitati de intarziere.

O dispozitie cu un caracter special este cea prevazuta in capitolul „Asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor legate de taxe, impozite, drepturi si alte masuri” din Codul de procedura fiscala potrivit careia regimul accesoriilor pentru creantele transmise spre incasare autoritatilor romane este cel aplicabil in Romania.

Aceasta prevedere dezavantajeaza persoanele vizate deoarece in Romania, incepand cu 1 ianuarie 2006, nivelul accesoriilor este de 36,5% pe an, respectiv 33,25% de la 1 iulie 2010 si 29,6% de la 1 octombrie 2010 in timp ce nivelul accesoriilor la nivel anual in alte state, spre exemplu Franta este de numai 4,8% pe an.

In aceste conditii, recuperarea creantelor in Romania face neplata la termen a obligatiilor datorate in Uniunea Europeana deosebit de costisitoare.


Justinian CUCU,
Expert proceduri fiscale

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici