Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Obligatii fiscale privind activitatea salariala prestata in strainatate

17-Mar-2020
752

Ce obligatii fiscale are o societate in raport cu ANAF, in situatia in care salariatii presteaza activitatea in strainatate, atat in spatiul UE, cat si in tari care nu apartin comunitatii UE. Activitatea este prestata de societate/salariatii in baza contractelor de prestari servicii incheiate intre cele doua entitati/societati. Ce alte obligatii fiscale sunt in raport cu salariatii?

Specialistul nostru atrage atentia asupra faptului ca pentru o analiza riguroasa asupra obligatiilor fiscale datorate in cazurile enuntate, o serie de informatii sunt necesare a fi cunoscute, precum rezidenta persoanei fizice, natura veniturilor realizate, locul de desfasurare al activitatilor dependente, perioada de sedere, modul in care sunt realizate veniturile, modul de realizare a mobilitatii salariatilor, statul UE/non UE in care sunt exercitate activitatile dependente, din perspectiva aplicarii conventiei pentru evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu statul UE/non UE, a regulamentelor europene si acordurilor bilaterale in domeniul securitatii sociale.

In raport cu impozitului pe venit/salarii datorat, pentru veniturile din salarii obtinute de salariatii romani pentru activitatea desfasurata intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri si care sunt platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania, acestea sunt impozabile in Romania, urmand pe cale de consecinta a fi declarate prin Declaratia 112, daca persoana fizica este prezenta in acel stat pentru o perioada care nu depaseste perioada prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul in care se desfasoara activitatea si veniturile din salarii nu sunt suportate de un sediu permanent al angajatorului care este rezident in Romania.

In situatia in care salariatii romani care au desfasurat activitatea dependenta in alt stat pentru o perioada mai mica decat perioada prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul in care se desfasoara activitatea isi prelungesc ulterior perioada de sedere in statul respectiv peste perioada prevazuta de conventie, dreptul de impunere asupra veniturilor din salarii revine statului strain. Dupa expirarea perioadei prevazute in conventie, angajatorul care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania nu mai calculeaza, nu mai retine si nu mai vireaza impozitul pe venitul din salarii. Salariatii datoreaza in statul strain impozit din prima zi pentru veniturile realizate ca urmare a desfasurarii activitatii in acel stat.

In schimb, pentru veniturile din salarii obtinute de salariatii romani pentru activitatea desfasurata intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri si care sunt platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania, dreptul de impunere revine statului strain daca persoana fizica este prezenta in acel stat pentru o perioada care depaseste perioada prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul in care se desfasoara activitatea. In aceasta situatie, angajatorul care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania si care efectueaza plata veniturilor din salarii catre salariatii romani nu are obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului pe venitul din salarii, si pe cale de consecinta nici a declararii acestuia, intrucat dreptul de impunere revine statului strain in care persoana fizica isi desfasoara activitatea.

Temeiul legal il reprezinta art. 76 alin. (4) lit. o) din Codul fiscal coroborat cu prevederile pct. 12 alin. (20) - (22) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 alin. (4) lit. o) din Codul fiscal.

Este, de asemenea, important a fi analizate prevederile conventiilor pentru evitarea dublei impuneri referitoare la profesiile dependente, care pentru a fi facute aplicabile necesita prezentarea certificatului de rezidenta fiscala in Romania.

In ceea ce priveste completarea Declaratiei 112, modelul aprobat si publicat pe site ANAF in temeiul OMFP 3063/2019 a introdus o serie de informatii referitoare la detasare, urmand a fi completate dupa caz, casetele 12 – 20, dupa cum urmeaza:

a) detasarea la un alt angajator din Romania, in conformitate cu prevederile Codului muncii (tip salariat detasat 1 – 2 din meniul derulant din modelul declaratiei):

1. Salariat detasat la un alt angajator din Romania si care este platit si declarat de catre angajatorul care l-a detasat;

2. Salariat detasat la un alt angajator din Romania si care este platit si declarat de catre angajatorul la care este detasat;

b) detasarea transnationala din Romania in alte state membre UE sau in alte state din afara UE si in Romania din alte state membre UE sau in alte state din afara UE (tip salariat detasat 3 – 6 din meniul derulant din modelul declaratiei):

3. Salariat detasat din Romania in state din UE si din afara UE - cu A1;

4. Salariat detasat din Romania in state din UE si din afara UE - fara A1;

5. Salariat detasat in Romania din state membre UE sau din afara UE - cu A1;

6. Salariat detasat in Romania din state membre UE sau din afara UE - fara A1.

Cu privire la obligatiile privind contributiile sociale obligatorii, acestea difera in functie de statul in care salariatii sunt detasati, daca statele in care sunt detasati salaritii intra sau nu sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale sau a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte.

Astfel, conform art. 11 alin. (1) din Regulamentul nr. 883/2004, lucratorii care se deplaseaza pe teritoriul UE trebuie sa faca obiectul unei singure legislatii in materie de securitate sociala. Regula generala este stabilita de art. 11 alin. (3) lit. a) din Regulament si prevede ca persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. De la regula generala privind aplicarea legislatiei de securitate sociale a statului in care este desfasurata activitatea, Regulamentul stabileste exceptii pentru cazurile in care intervine detasarea, caz in care persoana poate ramane supusa legislatiei de securitate din statul sau de origine, potrivit art. 12 din Regulamentul mentionat.

Astfel, potrivit art. 12 alin. (1) din Regulamentul nr. 883/2004, „persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca 24 de luni si ca persoana sa nu fi fost trimisa pentru a inlocui o alta persoana detasata”.

Asadar, in conformitate cu dispozitiile sus mentionate din regulament, o persoana care lucreaza ca persoana salariata pe teritoriul Romaniei in numele unui angajator roman care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in Romania, care este trimisa de respectivul angajator intr-un alt stat membru pentru a desfasura o activitate in beneficiul respectivului angajator continua sa se supuna legislatiei de securitate sociala statului roman de origine a detasarii cu conditia ca:

- durata anticipata a activitatii in cauza sa nu depaseasca 24 luni si

- persoana respectiva sa nu fie trimisa pentru a inlocui o alta persoana detasata.

Dispozitiile articolului 12 alineatul (1) din Regulamentul nr.883/2004 se aplica unui lucrator care este supus legislatiei unui stat membru prin faptul ca desfasoara o activitate in beneficiul unui angajator si este trimis de angajatorul respectiv intr-un alt stat membru pentru a efectua o lucrare in beneficiul respectivului angajator.

Pentru justificarea legislatiei de securitate sociala si dovedirea platii contributiilor in statul de trimitere, respectiv in Romania, este necesara obtinerea documentului portabil A1 care certifica exclusiv mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala (asigurare pentru pensie, accidente de munca si boli profesionale, asigurari sociale de sanatate, prestatii familiale) din statul de trimitere, respectiv statul de care apartine institutia care a emis respectivul document, salariatul nemaidatorand contributii si in statul in care este desfasurata activitatea. In Romania, documentul A1 se elibereaza de catre Casa Nationala de Pensii Publice, prin structurile sale teritoriale, in urma unei cereri completate de catre angajator. Acest document dovedeste doar faptul ca salariatii in cauza sunt afiliati la sistemul de asigurari sociale din Romania. Precizam ca lipsa acestuia nu este de natura a impiedica desfasurarea de activitati profesionale pe teritoriul altui stat membru, insa in baza aplicarii legislatiei locului de desfasurare a activitatii, va putea fi solicitata plata contributiilor si in acest stat, in conditiile in care persoana intra sub incidenta legislatiei interne de securitate sociala din acel stat.

Din pacate acesta este emis doar in relatie cu statele membre UE, SEE si Elvetia, in baza Regulamentul (CE) nr. 883/2004.

In raport cu statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale in domeniul securitatii sociale urmeaza a fi analizate prevederile acestora cu prioritate, ale caror texte stabilesc reguli in general asemanatoare celor stabilite prin Regulamentele europene. In ceea ce priveste statele din afara UE cu care nu au fost incheiate acorduri bilaterale in domeniul securitatii sociale urmeaza a fi analizate prevederile legislatiei aplicabile pe plan local, salariatii putand fi obligati la plata contributiilor sociale datorate si in acele state.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii fiscale privind activitatea salariala prestata in strainatate":
Rating:

Nota: 4.17 din 3 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!​

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Noile conditii pentru societatile care-si trimit angajatii in somaj tehnic
    • Ce conditii trebuie sa indeplineasca o societate si ce documente trebuie sa depuna, legal, pentru a putea trimite salariatii in somaj tehnic si a primi banii de la stat pentru acestia? Despre acest subiect vom discuta in continuare cu unul dintre consilierii nostri juridici, plecand de la urmatoarea situatie: "Societatea A cu profil de activitate transport calatori, a pierdut contractul de prestari servicii care ii aducea venituri, dupa decretarea starii de urgenta, in urma inchiderii...» citeste mai departe aici

  • Situatia contractelor de munca suspendate(somaj tehnic)/incetate, inregistrate de Inspectia Muncii
    • Ministerul Muncii si Protectiei Sociale informeaza, printr-un comunicat de presa, care este situatia contractelor individuale de munca suspendate/incheiate la data de 2 aprilie 2020. Conform MMPS, sunt in prezent: I: 862.557 de contracte individuale de munca suspendate,din care: -239.279 – Industria prelucatoare -171.454 – Comert cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor -115.080 – Hoteluri si restaurante II: 173.834 de contracte individuale de...» citeste mai departe aici

  • Ghid pas cu pas pentru incarcarea documentelor necesare somajului tehnic in platforma online
    • Guvernul Romaniei a anuntat recent ca a lansat o platforma online pentru acordarea somajului tehnic. Astfel, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca informeaza ca platforma digitala poate fi consultata pe aici.gov.ro. pentru incarcarea documentelor necesare acordarii somajului tehnic pentru angajatii carora li s-a suspendat temporar contractul individual de munca din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul Muncii, cu modificarile si...» citeste mai departe aici

  • Certificatele de Urgenta: 15 intrebari si raspunsuri. PFA-urile pot beneficia de ele?
    • Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri a publicat o serie de intrebari si de raspunsuri legate de Certificatele de Situatii de Urgenta. Reamintim ca Guvernul a stabilit, recent, prin OUG 32/26.03.2020 privind modificarea si completarea OUG 30/2020, ca Certificatele de Situatie de Urgenta NU mai sunt necesare pentru obtinerea somajului tehnic pentru salariatii angajatorilor care isi reduc sau isi intrerup activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de SARS-CoV-2. Totusi,...» citeste mai departe aici

  • Guvernul aloca fonduri de peste 54 milioane de lei destinate sectorului cresterii animalelor
    • Guvernul a aprobat, in sedinta de joi – 2 aprilie, o Hotarare privind instituirea unei scheme de ajutor de stat in sectorul cresterii animalelor, prin care s-a alocat pentru anul 2020, suma de maximum 54,048 milioane de lei. Banii vor fi suportati de la bugetul de stat, in limita prevederilor bugetare aprobate Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale pentru anul 2020. Intr-un comunicat remis presei, MADR arata ca din suma totala alocata, care se acorda sub forma serviciilor...» citeste mai departe aici

  • Noi informatii despre rambursarea TVA si activitatea de control in perioada starii de urgenta(comunicat de presa ANAF)
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un comunicat de presa referitor la rambursarea TVA si activitatea de control in perioada starii de urgenta. Astfel, institutia a informat ca in luna martie 2020 a restituit TVA in valoare de aproape 4 miliarde de lei, aferente unui numar de 24.526 deconturi (fata de 1,6 miliarde de lei media rambursarilor din primele doua luni ale anului 2020). De la data declararii starii de urgenta, ANAF a accelerat procesul de rambursare a TVA prin:...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016