Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Obligatii fiscale privind activitatea salariala prestata in strainatate

17-Mar-2020
1359

Ce obligatii fiscale are o societate in raport cu ANAF, in situatia in care salariatii presteaza activitatea in strainatate, atat in spatiul UE, cat si in tari care nu apartin comunitatii UE. Activitatea este prestata de societate/salariatii in baza contractelor de prestari servicii incheiate intre cele doua entitati/societati. Ce alte obligatii fiscale sunt in raport cu salariatii?

Specialistul nostru atrage atentia asupra faptului ca pentru o analiza riguroasa asupra obligatiilor fiscale datorate in cazurile enuntate, o serie de informatii sunt necesare a fi cunoscute, precum rezidenta persoanei fizice, natura veniturilor realizate, locul de desfasurare al activitatilor dependente, perioada de sedere, modul in care sunt realizate veniturile, modul de realizare a mobilitatii salariatilor, statul UE/non UE in care sunt exercitate activitatile dependente, din perspectiva aplicarii conventiei pentru evitarea dublei impuneri incheiate de Romania cu statul UE/non UE, a regulamentelor europene si acordurilor bilaterale in domeniul securitatii sociale.

In raport cu impozitului pe venit/salarii datorat, pentru veniturile din salarii obtinute de salariatii romani pentru activitatea desfasurata intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri si care sunt platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania, acestea sunt impozabile in Romania, urmand pe cale de consecinta a fi declarate prin Declaratia 112, daca persoana fizica este prezenta in acel stat pentru o perioada care nu depaseste perioada prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul in care se desfasoara activitatea si veniturile din salarii nu sunt suportate de un sediu permanent al angajatorului care este rezident in Romania.

In situatia in care salariatii romani care au desfasurat activitatea dependenta in alt stat pentru o perioada mai mica decat perioada prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul in care se desfasoara activitatea isi prelungesc ulterior perioada de sedere in statul respectiv peste perioada prevazuta de conventie, dreptul de impunere asupra veniturilor din salarii revine statului strain. Dupa expirarea perioadei prevazute in conventie, angajatorul care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania nu mai calculeaza, nu mai retine si nu mai vireaza impozitul pe venitul din salarii. Salariatii datoreaza in statul strain impozit din prima zi pentru veniturile realizate ca urmare a desfasurarii activitatii in acel stat.

In schimb, pentru veniturile din salarii obtinute de salariatii romani pentru activitatea desfasurata intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri si care sunt platite de catre sau in numele unui angajator care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania, dreptul de impunere revine statului strain daca persoana fizica este prezenta in acel stat pentru o perioada care depaseste perioada prevazuta in conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul in care se desfasoara activitatea. In aceasta situatie, angajatorul care este rezident in Romania sau are sediul permanent in Romania si care efectueaza plata veniturilor din salarii catre salariatii romani nu are obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului pe venitul din salarii, si pe cale de consecinta nici a declararii acestuia, intrucat dreptul de impunere revine statului strain in care persoana fizica isi desfasoara activitatea.

Temeiul legal il reprezinta art. 76 alin. (4) lit. o) din Codul fiscal coroborat cu prevederile pct. 12 alin. (20) - (22) din Normele metodologice pentru aplicarea art. 76 alin. (4) lit. o) din Codul fiscal.

Este, de asemenea, important a fi analizate prevederile conventiilor pentru evitarea dublei impuneri referitoare la profesiile dependente, care pentru a fi facute aplicabile necesita prezentarea certificatului de rezidenta fiscala in Romania.

In ceea ce priveste completarea Declaratiei 112, modelul aprobat si publicat pe site ANAF in temeiul OMFP 3063/2019 a introdus o serie de informatii referitoare la detasare, urmand a fi completate dupa caz, casetele 12 – 20, dupa cum urmeaza:

a) detasarea la un alt angajator din Romania, in conformitate cu prevederile Codului muncii (tip salariat detasat 1 – 2 din meniul derulant din modelul declaratiei):

1. Salariat detasat la un alt angajator din Romania si care este platit si declarat de catre angajatorul care l-a detasat;

2. Salariat detasat la un alt angajator din Romania si care este platit si declarat de catre angajatorul la care este detasat;

b) detasarea transnationala din Romania in alte state membre UE sau in alte state din afara UE si in Romania din alte state membre UE sau in alte state din afara UE (tip salariat detasat 3 – 6 din meniul derulant din modelul declaratiei):

3. Salariat detasat din Romania in state din UE si din afara UE - cu A1;

4. Salariat detasat din Romania in state din UE si din afara UE - fara A1;

5. Salariat detasat in Romania din state membre UE sau din afara UE - cu A1;

6. Salariat detasat in Romania din state membre UE sau din afara UE - fara A1.

Cu privire la obligatiile privind contributiile sociale obligatorii, acestea difera in functie de statul in care salariatii sunt detasati, daca statele in care sunt detasati salaritii intra sau nu sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale sau a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte.

Astfel, conform art. 11 alin. (1) din Regulamentul nr. 883/2004, lucratorii care se deplaseaza pe teritoriul UE trebuie sa faca obiectul unei singure legislatii in materie de securitate sociala. Regula generala este stabilita de art. 11 alin. (3) lit. a) din Regulament si prevede ca persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru se supune legislatiei din statul membru respectiv. De la regula generala privind aplicarea legislatiei de securitate sociale a statului in care este desfasurata activitatea, Regulamentul stabileste exceptii pentru cazurile in care intervine detasarea, caz in care persoana poate ramane supusa legislatiei de securitate din statul sau de origine, potrivit art. 12 din Regulamentul mentionat.

Astfel, potrivit art. 12 alin. (1) din Regulamentul nr. 883/2004, „persoana care desfasoara o activitate salariata intr-un stat membru, pentru un angajator care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in acest stat membru, si care este detasata de angajatorul respectiv in alt stat membru pentru a lucra pentru angajator continua sa fie supusa legislatiei primului stat membru, cu conditia ca durata previzibila a activitatii sa nu depaseasca 24 de luni si ca persoana sa nu fi fost trimisa pentru a inlocui o alta persoana detasata”.

Asadar, in conformitate cu dispozitiile sus mentionate din regulament, o persoana care lucreaza ca persoana salariata pe teritoriul Romaniei in numele unui angajator roman care isi desfasoara in mod obisnuit activitatile in Romania, care este trimisa de respectivul angajator intr-un alt stat membru pentru a desfasura o activitate in beneficiul respectivului angajator continua sa se supuna legislatiei de securitate sociala statului roman de origine a detasarii cu conditia ca:

- durata anticipata a activitatii in cauza sa nu depaseasca 24 luni si

- persoana respectiva sa nu fie trimisa pentru a inlocui o alta persoana detasata.

Dispozitiile articolului 12 alineatul (1) din Regulamentul nr.883/2004 se aplica unui lucrator care este supus legislatiei unui stat membru prin faptul ca desfasoara o activitate in beneficiul unui angajator si este trimis de angajatorul respectiv intr-un alt stat membru pentru a efectua o lucrare in beneficiul respectivului angajator.

Pentru justificarea legislatiei de securitate sociala si dovedirea platii contributiilor in statul de trimitere, respectiv in Romania, este necesara obtinerea documentului portabil A1 care certifica exclusiv mentinerea titularului acestuia la sistemul de securitate sociala (asigurare pentru pensie, accidente de munca si boli profesionale, asigurari sociale de sanatate, prestatii familiale) din statul de trimitere, respectiv statul de care apartine institutia care a emis respectivul document, salariatul nemaidatorand contributii si in statul in care este desfasurata activitatea. In Romania, documentul A1 se elibereaza de catre Casa Nationala de Pensii Publice, prin structurile sale teritoriale, in urma unei cereri completate de catre angajator. Acest document dovedeste doar faptul ca salariatii in cauza sunt afiliati la sistemul de asigurari sociale din Romania. Precizam ca lipsa acestuia nu este de natura a impiedica desfasurarea de activitati profesionale pe teritoriul altui stat membru, insa in baza aplicarii legislatiei locului de desfasurare a activitatii, va putea fi solicitata plata contributiilor si in acest stat, in conditiile in care persoana intra sub incidenta legislatiei interne de securitate sociala din acel stat.

Din pacate acesta este emis doar in relatie cu statele membre UE, SEE si Elvetia, in baza Regulamentul (CE) nr. 883/2004.

In raport cu statele cu care Romania are incheiate acorduri bilaterale in domeniul securitatii sociale urmeaza a fi analizate prevederile acestora cu prioritate, ale caror texte stabilesc reguli in general asemanatoare celor stabilite prin Regulamentele europene. In ceea ce priveste statele din afara UE cu care nu au fost incheiate acorduri bilaterale in domeniul securitatii sociale urmeaza a fi analizate prevederile legislatiei aplicabile pe plan local, salariatii putand fi obligati la plata contributiilor sociale datorate si in acele state.

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Obligatii fiscale privind activitatea salariala prestata in strainatate":
Rating:

Nota: 4.38 din 4 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit pe profit 2021 - Calcul, declaratii si termene de plata
    • Ce trebuie sa stim despre impozitul pe profit? In primul rand vrem sa stim cum calculam impozitul pe profit. Urmeaza o alta intrebare dureroasa: cand trebuie sa platim impozitul pe profit? Pentru a evita amenzile trebuie sa stim ce declaratii trebuie sa depunem si, desigur, cand trebuie sa depunem declaratiile. 1. Cum calculam impozitul pe profit? In vederea determinarii impozitului pe profit rezultatul fiscal se calculeaza ca diferenta intre veniturile si cheltuielile inregistrate conform...» citeste mai departe aici

  • Este OFICIAL - Ordinul nr. 15/2021. NOUL model de Formular 230
    • UPDATE ianuarie 2021: Ordinul nr. 15/2021 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se înfiinteaza si functioneaza în conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform legii, precum si a modelului si continutului unor formulare a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 34 din 12 ianuarie 2021. Actul normativ a intrat in...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 14/2021: Declaratia Unica valabila in 2021
    • UPDATE 15.01.2021: Ordinul nr. 14/2021 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 212 "Declaratie unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice" a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 33 din 12 ianuarie 2021. Legea a intrat in vigoare din 12.01.2021. Vezi cum arata noul formular, AICI. Vezi instructiunile de completare a formularului 212, AICI. Descarca Soft A, actualizat in 15.01.2021,...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 112 - versiunea actualizata 2021
    • UPDATE februarie 2021 ANAF a actualizat, in data de 23 februarie 2021, PDF-ul inteligent pentru generarea Declaratiei 112 - declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun nr. 203/207/188 al MFP/MMJS/MS din 2.2021, valabil incepand cu luna de raportare 01/2021 - publicat in data de 20.02.2021. Descarca Soft A, aici«« Descarca Soft J, aici«« Ca...» citeste mai departe aici

  • Ce cotizatii trebuie achitate de consultantii fiscali in 2021
    • Update februarie 2021: Cotizatiile fixe si variabile pentru membrii Camerei Consultantilor Fiscali care sunt inregistrati in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala, dar si pentru cei care devin membri ai CCF in 2021 raman aceleasi cu cele din 2020. CCF a publicat cotizatiile fixe si variabile stabilite pentru anul 2021. A. Cotizatii fixe Potrivit actului normativ, au fost stabilite urmatoarele cotizatii fixe pentru anul 2021: - 410 lei - pentru...» citeste mai departe aici

  • Ordinul 239/2021. Noi prevederi pentru inregistrarea in scopuri de TVA
    • Ordinul nr. 239/2021 pentru aprobarea Procedurii de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 316 alin. (1) lit. a), b) sau c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 182 din 23 februarie 2021. Conform actului normativ care a intrat in vigoare din 23 februarie 2021, inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (1) lit....» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016