Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG 181/2020, noi facilitati fiscale: Esalonare la plata speciala, scutire pe impozitul specific unor activitati, prorogare termene, deductibilitate cheltuieli

28-Oct-2020
3232

Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Dambovita a publicat recent cateva precizari suplimentare cu privire la noutatile fiscale aduse de OUG 181/2020.

1. O.U.G. 181/2020 – NOI FACILITATI FISCALE

ESALONARE LA PLATA SPECIALA

Esalonarea la plata se aproba pentru o perioada de cel mult 12 luni si vizeaza obligatiile fiscale principale si accesorii a caror scadenta s-a implinit dupa data declararii starii de urgenta (16 martie 2020) si nestinse pana la data eliberarii certificatului de atestare fiscala.

Esalonarea la plata nu se acorda pentru obligatiile fiscale in suma totala mai mica de 500 lei in cazul persoanelor fizice si 5.000 lei in cazul persoanelor juridice.

Pentru a beneficia de esalonarea la plata, debitorul trebuie sa depuna o cerere la organul fiscal, pana la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sanctiunea decaderii.

Cererea debitorului se solutioneaza de organul fiscal in termen de 5 zile lucratoare de la data inregistrarii acesteia, prin decizie de esalonare la plata ori decizie de respingere, dupa caz.

Pentru a beneficia de esalonarea la plata, debitorul trebuie sa indeplineasca cumulativ si urmatoarele conditii:

 a) sa nu se afle in procedura falimentului; sa nu se afle in dizolvare;
b) sa nu inregistreze obligatii fiscale restante la data declararii starii de urgenta si nestinse la data eliberarii certificatului de atestare fiscala;
c) sa nu i se fi stabilit raspunderea potrivit legislatiei privind insolventa si/sau raspunderea solidara.
d) sa aiba depuse toate declaratiile fiscale.
Pe perioada de valabilitate a esalonarii, decizia de esalonare la plata poate fi modificata, de cel mult doua ori, la cererea debitorului, prin includerea in esalonare a altor obligatii fiscale.
Pe perioada pentru care au fost acordate esalonari la plata, incepand cu data de 26 decembrie 2020, pentru obligatiile fiscale esalonate la plata, se datoreaza si se calculeaza dobanzi la nivelul de 0,01% pentru fiecare zi de intarziere.

Pentru sumele care fac obiectul esalonarii la plata a obligatiilor fiscale nu incepe sau se suspenda, dupa caz, procedura de executare silita, de la data comunicarii deciziei de esalonare la plata.

Debitorii care la data depunerii cererii de esalonare la plata potrivit prezentului capitol au in derulare esalonari la plata acordate potrivit Codului de procedura fiscala pot beneficia de inlesniri la plata potrivit prezentei ordonante de urgenta.

Procedura de acordare a esalonarii la plata de catre organul fiscal central se aproba prin ordin al presedintelui A.N.A.F. in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.

SCUTIRE PE IMPOZITUL SPECIFIC UNOR ACTIVITATI

Contribuabilii obligati la plata impozitului specific unor activitati, potrivit Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, cu completarile ulterioare, in anul 2020, nu datoreaza impozit specific pentru perioada cuprinsa intre data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta (26 octombrie 2020) si 31 decembrie 2020 inclusiv.

Contribuabilii recalculeaza impozitul specific aferent anului 2020 prin impartirea impozitului specific anual la 365 de zile calendaristice si inmultirea valorii rezultate cu numarul de zile obtinut prin scaderea din numarul de 365 de zile a numarului de zile aferent perioadei prevazute mai sus (26 octombrie – 31 decembrie) si a numarului de 90 de zile calendaristice prevazut la art. I din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2020; contribuabilii care intra sub incidenta prevederilor art. IX din O.U.G. nr. 48/2020 privind unele masuri financiar-fiscale, cu modificarile ulterioare, scad si perioada in care au intrerupt activitatea, total sau partial, ca urmare a starii de urgenta.
Contribuabilii care, pana la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, au depus declaratia privind impozitul specific aferenta semestrului I al anului 2020, aplica prevederile de mai sus, prin depunerea unei declaratii rectificative.

REDUCERE IMPOZIT PE CLADIRI

In anul 2020 consiliile locale pot adopta hotarari pana la data de 2 decembrie 2020 privind reducerea impozitului pe cladiri cu o cota de pana la 50%, pentru cladirile nerezidentiale, daca in perioada pentru care s-a instituit starea de urgenta si/sau alerta, proprietarii sau utilizatorii cladirilor au fost obligati, potrivit legii, sa isi intrerupa total activitatea economica sau detin certificatul pentru situatii de urgenta emis de Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri prin care se certifica intreruperea partiala a activitatii economice.

PRELUNGIRE TERMENE RESTRUCTURARE OBLIGATII

Contribuabilii intersati vor avea posibilitatea de a depune notificarea pentru restructurarea obligatiilor bugetare (O.G. 6/2019) si in perioada 1 noiembrie 2020 – 31 martie 2021 (termenul anterior expirase pe data de 30 septembrie 2020), cererea de restructurare urmand a putea fi depusa pana la data de 30 iunie 2021 (termenul anterior era 31 decembrie 2020).

DEDUCTIBILITATE CHELTUIELI CU TESTELE COVID

Cheltuielile efectuate de firme sau PFA pentru testarea voluntara a angajatilor in vederea depistarii COVID-19 vor fi deductibile fiscal, acestea fiind totodata scutite de la plata contributiilor si impozitelor pentru aceste sume, care ar fi fost inregistrate drept beneficii salariale.

PROROGARE TERMENE

Nedatorarea de accesorii. Pentru obligatiile fiscale scadente incepand cu data de 21 martie 2020 si neachitate pana la 25 decembrie 2020 inclusiv (anterior, termenul era 25 octombrie 2020) nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere. Aceste obligatii fiscale nu sunt considerate obligatii fiscale restante.

Suspendarea sau neinceperea executarii silite. Se suspenda sau nu incepe executarea silita pana la data de 25 decembrie 2020 inclusiv (anterior, termenul era 25 octombrie 2020).

Rambursare TVA cu control ulterior. Prin derogare de la prevederile Codului de procedura fiscala, cu anumite exceptii, TVA solicitata la rambursare prin deconturile cu suma negativa de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursare, depuse in cadrul termenului legal de depunere, pana la data de 25 ianuarie 2021 inclusiv (anterior, termenul era 25 octombrie 2020), se ramburseaza de organul fiscal central, cu efectuarea, ulterior, a inspectiei fiscale.

Nedatorarea de accesorii pentru esalonari. Pentru plata cu intarziere a ratelor din graficele de esalonare neachitate pana la data de 25 decembrie 2020 inclusiv (anterior, termenul era 25 octombrie 2020) nu se calculeaza si nu se datoreaza dobanzi si penalitati. Conditiile de mentinere a valabilitatii esalonarilor la plata se suspenda pana la 25 decembrie 2020 inclusiv (anterior, termenul era 25 octombrie 2020).

Termenele de prescriptie. Termenele de prescriptie a dreptului organului fiscal de a stabili creante fiscale si de a cere executarea silita, precum si cel al contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale, prevazute de Codul de procedura fiscala, se suspenda sau nu incep sa curga pana la 25 decembrie 2020 inclusiv (anterior, termenul era 25 octombrie 2020).

Pentru mai multe detalii si textul OUG 181/2020, CLICK AICI««

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016