Raportul Special
realizat de specialisti
Firmele si PFA-urile care si-au conectat deja casele de marcat electronice la sistemul ANAF au dreptul, in continuare, sa isi scada cheltuielile respective din impozitul pe profit. Legea 153/2020 face referire si la aparatele achizitionate in anii 2018, 2019 si 2020.
Legea nr. 153 din 24 iulie 2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum si pentru completarea Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 659 din 24 iulie 2020.
Incepand cu data de 1 august 2020 au intrat in vigoare prevederile Legii nr. 153/2020. Pentru platitorii de impozit pe profit, la art. 25, alin. (4) s-a introdus un alineat nou, cu lit. t) prin care se prevede ca incepand cu data intrarii in vigoare a Legii nr. 153/2020 (1 august 2020) operatorii economici care au obligatia utilizarii noilor case de marcat, vor considera cheltuielile de achizitionare a acestora drept cheltuieli nedeductibile, la data punerii lor in functiune, potrivit legii.
Prevederile actului normativ fac trimitere si la achizitiile anterioare datei de 1 august, respectiv cele din anii 2018 – 2019.
Dispozitiile alin. (2) al art. II din Legea mentionata, stabilesc ca la determinarea impozitului pe profit pentru anul 2020 sumele care reprezinta costul de achizitie al acestor aparate electronice sunt asimilate cheltuielilor nedeductibile (care afecteaza baza de impozitare), care se vor scadea ulterior din impozitul pe profit datorat.
De exemplu, avem urmatoarele informatii pentru anul 2020:
- venituri impozabile = 100.000 lei
- total cheltuieli = 85.000 lei
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Pana la aplicarea prevederilor Legii 153/2020, calculul se efectua astfel:
100.000 – 85.000 16.250 = 31.250
31.250 x 16% = 5.000
Dupa data de 1 august 2020, valoarea casei de marcat de 1.680 lei, achizitionata in anul 2019 este considerata cheltuiala nedeductibila.
100.000 – 85.000 (16.250 1.680) = 32.930
32.930 x 16% = 5.269
5.269 – 1.680 = 3.589
Calculul se efectueaza cand se determina impozitul pe profit anual (pentru aparatele achizitionate anterior lunii august 2020).
Extras din Legea 153/2020:
Articolul I
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 25 alineatul (4), dupa litera s) se introduce o noua litera, litera t), cu urmatorul cuprins:
t) cheltuielile reprezentand costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, la data punerii in functiune, potrivit legii; contribuabilii care achizitioneaza aparate de marcat electronice fiscale scad costul lor de achizitie din impozitul pe profit datorat pentru trimestrul in care au fost puse in functiune, in cazul in care acestia datoreaza impozit pe profit trimestrial, sau din impozitul pe profit anual, in cazul contribuabililor care aplica sistemul anual de declarare si plata a impozitului pe profit. Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit potrivit prevederilor prezentei litere se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
2. La articolul 53, alineatul (3) se abroga.
3. La articolul 56, dupa alineatul (1^5) se introduc doua noi alineate, alineatele (1^6) si (1^7), cu urmatorul cuprins:
(1^6) Microintreprinderile care achizitioneaza aparate de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, scad costul de achizitie aferent lor din impozitul pe veniturile microintreprinderilor in trimestrul in care au fost puse in functiune, in limita impozitului pe veniturile microintreprinderilor datorat pentru trimestrul respectiv.
(1^7) Sumele care nu sunt scazute potrivit prevederilor alin. (1^6) din impozitul datorat pe veniturile microintreprinderilor se reporteaza in trimestrele urmatoare, pe o perioada de 28 de trimestre consecutive. Scaderea acestor sume din impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat se efectueaza in ordinea inregistrarii acestora, in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.
4. La articolul 118 alineatul (2), litera b) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
b) venitul net anual impozabil care se determina prin insumarea tuturor veniturilor nete anuale, recalculate, prevazute la lit. a), din care se deduce contributia de asigurari sociale datorata potrivit prevederilor titlului V - Contributii sociale obligatorii si la care se adauga costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, puse in functiune in anul respectiv.
5. La articolul 123, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1^1), cu urmatorul cuprins:
(1^1) Din suma astfel determinata se deduce costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, puse in functiune in anul respectiv.
Articolul II
(1) Prin derogare de la prevederile art. 25 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, contribuabilii care datoreaza impozit pe profit, la data determinarii impozitului pe profit pentru anul 2020, scad din impozitul pe profit si costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, achizitionate si puse in functiune in anul 2018, in anul 2019, precum si al celor puse in functiune in anul 2020 inaintea intrarii in vigoare a prezentei legi, cu conditia ca la data achizitiei respectivelor aparate de marcat electronice fiscale contribuabilii sa fi fost platitori de impozit pe profit, indiferent de sistemul de declarare si plata prevazut de art. 41 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale achizitionate si puse in functiune in anul 2018, in anul 2019, precum si al celor puse in functiune in anul 2020 inaintea intrarii in vigoare a prezentei legi va reprezenta sume asimilate cheltuielilor nedeductibile la calculul impozitului pe profit, dar care se scad din impozitul pe profit al anului 2020. Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit, potrivit prevederilor prezentului alineat, se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in aceleasi conditii, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 56 din Legea 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, contribuabilii care datoreaza impozit pe veniturile microintreprinderilor, la data determinarii impozitului pe veniturile microintreprinderilor pentru trimestrul 4 al anului 2020, scad din impozitul pe veniturile microintreprinderilor si costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, achizitionate si puse in functiune in anul 2018, in anul 2019, precum si al celor puse in functiune in anul 2020 inaintea intrarii in vigoare a prezentei legi, cu conditia ca la data achizitiei respectivelor aparate de marcat electronice fiscale contribuabilii sa fi fost platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor.
(4) Costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale achizitionate si puse in functiune in anul 2018, in anul 2019, precum si al celor puse in functiune in anul 2020 inaintea intrarii in vigoare a prezentei legi se va adauga la baza impozabila pentru trimestrul 4 al anului 2020 definita la art. 53 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, dar se scade din impozitul pe veniturile microintreprinderilor determinat in trimestrul respectiv. Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe veniturile microintreprinderilor, potrivit prevederilor prezentului alineat, se reporteaza in urmatoarele 28 de trimestre consecutive. Recuperarea acestor sume se va efectua la fiecare termen de plata a impozitului pe veniturile microintreprinderilor.
(5) Prin derogare de la prevederile art. 118 alin. (2) si art. 123 alin. (1) din Legea 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, contribuabilii care datoreaza impozit pe venit, la data determinarii impozitului pe venit aferent anului 2020, adauga la venitul net anual impozabil determinat la art. 118 alin. (2) lit. b) costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, achizitionate si puse in functiune in anul 2018, precum si in anul 2019.
(6) Costul de achizitie al aparatelor de marcat electronice fiscale achizitionate si puse in functiune in anul 2018 si in anul 2019 se scade din impozitul pe venit calculat potrivit art. 123 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare. Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe venit, potrivit prevederilor prezentului alineat, se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua la fiecare termen de plata a impozitului pe venit.
(7) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator si de catre contribuabilii care intra sub incidenta Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, pentru impozitul pe profit aferent anului 2020, determinat pentru activitatile desfasurate, altele decat cele corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de lege.
Articolul III
La articolul 6 al Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 812 din 14 octombrie 2016, dupa alineatul (7) se introduc doua noi alineate, alineatele (8) si (9), cu urmatorul cuprins:
(8) Contribuabilii obligati la plata impozitului specific care achizitioneaza aparate de marcat electronice fiscale, astfel cum sunt definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, scad costul de achizitie aferent lor din impozitul specific in anul in care au fost puse in functiune, in limita impozitului specific datorat pentru anul respectiv.
(9) Sumele care nu sunt scazute potrivit prevederilor alin. (8) din impozitul specific se reporteaza in anul urmator, pe o perioada de 7 ani consecutivi.
Articolul IV
Prevederile art. I se aplica incepand cu luna urmatoare intrarii in vigoare a prezentei legi.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Termenul de depunere a declaratiilor D100 si D 101 este data de 26 iunie 2023, conform Legii 153/2020Diminuare impozit specific cu contravaloarea casei de marcat. Cine beneficiaza de aceasta facilitate?Deducerea sponsorizarilor si bonificatii la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilorLEGEA 153/2020: Operatorii economici pot deduce contravaloarea caselor de marcat electronice din impozitul datoratAchizitionare case de marcat fiscale. Deducerea contravaloarii din impozitul pe profit (LEGEA 153/2020)Articole similare
Declaratia A4200 care contine datele inregistrate de casele de marcat trebuie depusa pana pe 20 a lunii urmatoare celei de raportareNU va fi prelungit termenul limita pentru conectarea caselor de marcat la ANAF in cazul firmelor mici si mijlociiArticole similare
Achizitii de la o societate inactiva. Care sunt implicatiile fiscale si contabile?Cheltuieli deductibile in 2023. 3 exemple detaliateOrganizare eveniment aniversare companie. Avantaje in natura acordate salariatilor. Cum inregistram facturile?Declaratia 101 pentru anul 2018. Deductibilitatea cheltuielilor cu dobanzile si a altor costuri echivalente dobanziiContract de comodat. Cum se vor deduce cheltuielile cu autoturismul?Ultimele articole
Decontare transport angajati. Regim fiscal si studii de caz utileDEDUCTIBILITATE CHELTUIELI cu combustibilul. Monografie contabilaLeasingul operational - tot ce trebuie sa stiiCheltuieli deductibile PFA. Exemple si studii de caz practiceFirme care inchiriaza autoturisme. In ce conditii sunt deductibile aceste cheltuieli?Sfaturi de la experti
Dividende neridicate si lasate in societate
Intrebare: In luna decembrie 2024, asociatul unic hotaraste repartizarea sumei de 100.000,00 lei din profitul nerepartizat din anii precedenti (contul 1171) la dividende. Se calculeaza impozitul de 8% in valoare de 8.000,00 lei, cu scadenta...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Transmitere facturi de cazare. Clienti cu cod de TVA strain
Intrebare: O societate comerciala cu obiect de activitate in regim hotelier emite facturi catre persoane juridice straine (cu cod de TVA). Are obligatia transmiterii acestor facturi emise pe cod de TVA strain in e-Factura, avand in vedere ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025
Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?
Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca
Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut
Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA