Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

OUG pentru masuri fiscal-bugetare, adoptat de Guvern. 5 prevederi importante

05-Sep-2024
1460
OUG pentru masuri fiscal-bugetare, adoptat de Guvern. 5 prevederi importante

In sedinta de miercuri, 4 septembrie 2024, Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului Finantelor, Ordonanta de Urgenta prin care reglementeaza o serie de masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar.

Masuri fiscal-bugetare, adoptate de Guvern

Principalele prevederi ale proiectului vizeaza:
A) Acordarea unei bonificatii de 3% pentru contribuabilii bun-platnici pentru viitoarele obligatii fiscale;
B) Implementarea unor masuri pentru imbunatatirea colectarii creantelor bugetare si pentru sprijinirea debitorilor aflati in dificultate financiara, prin acordarea unor facilitatii fiscale constand in anularea unor obligatii privind accesoriile (dobanzi, penalitati etc.), precum in cazul persoanelor fizice si stingerea unei parti din datorie, in functie de valoarea debitului;
C) Sprijin pentru investitiile derulate la nivelul autoritatilor publice locale prin facilitarea accesului la finantare la fonduri europene sau credite din trezorerie;
D) Monitorizarea sistemului de cheltuieli publice si reducerea categoriilor de cheltuieli care nu sunt necesare sau pot fi amanate;
E) Monitorizarea sistemului de cheltuieli pentru companiile de stat/locale.

Bonificatii financiare pentru contribuabilii bun-platnici

Pentru a veni in sprijinul contribuabililor bun-platnici si recompensarea acestora pentru conformarea voluntara la plata se va acorda o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile microintreprinderilor, aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024, dupa caz.

Pot beneficia de aceasta masura contribuabilii care isi declara si li se stinge integral si la termenele prevazute de lege impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microintreprinderilor, aferente anului 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024, dupa caz.

Facilitatea se acorda din oficiu de catre ANAF, prin emiterea unei decizii si in situatia respectarii conditiilor prevazute de actul normativ. Sumele care fac obiectul bonificatiei nu se restituie, ci se utilizeaza pentru compensarea cu obligatiile fiscale ale contribuabilului, in conformitate cu prevederile art.167 din Legea nr.207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Facilitati fiscale constand in anularea unor debite restante si penalitati

Situatia actuala a volumului creantelor bugetare neincasate la bugetul general consolidat cu potential de valorificare indica o valoare a creantelor bugetare care nu au fost incasate la termenele scadente in valoare de 71,8 miliarde lei, respectiv 4,06% din PIB, din care 60,5 miliarde lei provin din debitele principale, in timp ce 11,3 miliarde lei provin din determinarea accesoriilor potrivit prevederilor legale in vigoare. Din suma de 71,8 miliarde lei, 8,19 miliarde lei reprezinta sume care provin din hotarari penale definitive nu se iau in calcul pentru determinarea valorii creantelor posibil de recuperat.

Actul normativ prevede anularea accesoriilor pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice.

In ceea ce priveste companiile si autoritatile sau institutii publice care administreaza obligatii bugetare, un numar de 330.735 contribuabili inregistreaza debite restante si vor beneficia de urmatoarele facilitati:
- Se anuleaza toate accesoriile (dobanzi, penalitati) aferente obligatiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, daca sunt achitate integral datoriile pana la data depunerii cererii, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024.
- Se anuleaza toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declaratie rectificativa, cu scadenta anterioara datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF.
- Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, si stinse cu intarziere pana la 31 august 2024. 
- Anularea tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisa ca urmare a controlului fiscal. 

Cererea de anulare a accesoriilor se va solutiona de catre organul fiscal prin decizie de anulare a accesoriilor, in cazul in care debitorul indeplineste conditiile prevazute pentru acordarea anularii accesoriilor sau prin decizie de anulare sau de respingere a cererii.

In ceea ce priveste persoanele fizice, un numar de 848.705 contribuabili persoane fizice inregistreaza debite restante, care vor acorda urmatoarele facilati: 

In cazul debitorilor persoane fizice care inregistreaza obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, stinse in procent de 50% pana la 25 noiembrie 2024, se acorda:
- anularea unui procent de 50% din obligatiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.

in cazul debitorilor persoane fizice care inregistreaza obligatii bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in cuantum mai mare de 5.000 lei, stinse in procent de 75% pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024, se acorda:
- anularea unui procent de 25% din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.

Nu pot beneficia de aceasta masura obligatiile fiscale/bugetare care fac obiectul unor procese penale, precum si obligatiile bugetare stabilite prin hotarari penale definitive si sume reprezentand prejudicii. in acest sens, contribuabilii declara pe propria raspundere, prin cererea de anulare depusa, faptul ca nu se afla in niciuna dintre aceste situatii.

Sprijin pentru investitiile derulate la nivelul autoritatilor publice locale

Pentru a veni in sprijinul autoritatilor publice locale ce implementeaza cu succes proiecte de investitii finantate din fonduri externe, Ministerul Finantelor a propus o serie de masuri care sa permita unitatilor administrativ teritoriale sa asigure necesarul de finantare pentru a onora cererile de prefinantare/plata/rambursare. Printre acestea se numara:

  • Flexibilizarea conditiilor de utilizare a veniturilor proprii ale institutiilor publice pentru a finanta cheltuieli curente si de capital;
  • Majorarea prefinantarii de la 10%, cat este acordat in prezent, la 30% pentru finantarea investitiilor cu finantare din fonduri externe nerambursabile si rambursabile pentru autoritatile publice locale;
  • Utilizarea excedentelor autoritatilor publice pentru finantarea cheltuielilor cu energia termica, asistenta sociala destinata asistentilor sociali ai persoanelor cu dizabilitati, DGASPC si investitiilor PNRR si Politica de Coeziune;
  • Introducerea proiectelor etapizate cu finantare din fonduri europene in categoria proiectelor pentru care pot fi contractate imprumuturi prin Trezoreria Statului;
  • Majorarea plafonului de contractare a imprumuturilor pentru unitatile administrativ-teritoriale de la Trezorerie de la 1 miliard lei la 2 miliarde lei;
  • Majorarea plafonului de contractare a imprumuturilor din surse comerciale de catre unitatile administrativ-teritoriale cu suma de 1,5 miliarde lei, precum si a plafonului de tragere cu suma de 700 milioane lei.

Eficientizarea sistemului de cheltuieli

Totodata, actul normativ reglementeaza o serie de masuri pentru reducerea deficitului bugetar, astfel:

  • Plata esalonata, in perioada 2025-2029, a diferentei dintre drepturile salariale stabilite prin acordarea valorii de referinta sectoriala in cuantum de 605,225 lei prin ordin/decizie a conducatorilor institutiilor din sistemul judiciar si drepturile salariale aflate in plata incepand cu data de 1 ianuarie 2018;
  • Limitarea, incepand cu luna septembrie 2024 a unor naturi de cheltuieli cu bunurile si serviciile si a cheltuielilor cu investitiile;
  • Limitarea stimulentelor acordate din fonduri externe nerambursabile, decontarea cheltuielilor de transport la plecarea in concediu);
  • Reglementari cu privire la emiterea si plata titlurilor de despagubire emise in baza legislatiei in domeniul despagubirilor proprietatii;
  • Reglementari cu privire la asigurarea unei conduite prudente in ceea ce priveste deschiderile de credite si plati efectuate de catre autoritatile publice;
  • Suspendarea organizarii de noi concursuri pe baza de memorandumuri aprobate in Guvernul Romaniei precum si suspendarea exceptarii de la reorganizare/comasare a institutiilor publice pana la data de 31 decembrie 2024;
  • Autorizarea Ministerului Finantelor de a solicita ordonatorilor principali de credite disponibilizarea la Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului a economiilor constatate din analiza executiei bugetare;
  • Utilizarea fondurilor obtinute din emisiunea de eurobonduri verzi in vederea finantarii proiectelor de linie de cale ferata sau de metrou dupa caz si transferul proiectelor in programele operationale specifice Politicii de coeziune.

Sursa: Min. Finantelor

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici