In sedinta de miercuri, 4 septembrie 2024, Guvernul a aprobat, la propunerea Ministerului Finantelor, Ordonanta de Urgenta prin care reglementeaza o serie de masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar.
Principalele prevederi ale proiectului vizeaza:
A) Acordarea unei bonificatii de 3% pentru contribuabilii bun-platnici pentru viitoarele obligatii fiscale;
B) Implementarea unor masuri pentru imbunatatirea colectarii creantelor bugetare si pentru sprijinirea debitorilor aflati in dificultate financiara, prin acordarea unor facilitatii fiscale constand in anularea unor obligatii privind accesoriile (dobanzi, penalitati etc.), precum in cazul persoanelor fizice si stingerea unei parti din datorie, in functie de valoarea debitului;
C) Sprijin pentru investitiile derulate la nivelul autoritatilor publice locale prin facilitarea accesului la finantare la fonduri europene sau credite din trezorerie;
D) Monitorizarea sistemului de cheltuieli publice si reducerea categoriilor de cheltuieli care nu sunt necesare sau pot fi amanate;
E) Monitorizarea sistemului de cheltuieli pentru companiile de stat/locale.
Pentru a veni in sprijinul contribuabililor bun-platnici si recompensarea acestora pentru conformarea voluntara la plata se va acorda o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile microintreprinderilor, aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024, dupa caz.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Examen Consultant Fiscal 2025
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Pot beneficia de aceasta masura contribuabilii care isi declara si li se stinge integral si la termenele prevazute de lege impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microintreprinderilor, aferente anului 2024/anului fiscal modificat care incepe in anul 2024, dupa caz.
Facilitatea se acorda din oficiu de catre ANAF, prin emiterea unei decizii si in situatia respectarii conditiilor prevazute de actul normativ. Sumele care fac obiectul bonificatiei nu se restituie, ci se utilizeaza pentru compensarea cu obligatiile fiscale ale contribuabilului, in conformitate cu prevederile art.167 din Legea nr.207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Situatia actuala a volumului creantelor bugetare neincasate la bugetul general consolidat cu potential de valorificare indica o valoare a creantelor bugetare care nu au fost incasate la termenele scadente in valoare de 71,8 miliarde lei, respectiv 4,06% din PIB, din care 60,5 miliarde lei provin din debitele principale, in timp ce 11,3 miliarde lei provin din determinarea accesoriilor potrivit prevederilor legale in vigoare. Din suma de 71,8 miliarde lei, 8,19 miliarde lei reprezinta sume care provin din hotarari penale definitive nu se iau in calcul pentru determinarea valorii creantelor posibil de recuperat.
Actul normativ prevede anularea accesoriilor pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica, persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, unitati administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti ori institutii publice.
In ceea ce priveste companiile si autoritatile sau institutii publice care administreaza obligatii bugetare, un numar de 330.735 contribuabili inregistreaza debite restante si vor beneficia de urmatoarele facilitati:
- Se anuleaza toate accesoriile (dobanzi, penalitati) aferente obligatiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, daca sunt achitate integral datoriile pana la data depunerii cererii, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024.
- Se anuleaza toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declaratie rectificativa, cu scadenta anterioara datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF.
- Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, si stinse cu intarziere pana la 31 august 2024.
- Anularea tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisa ca urmare a controlului fiscal.
Cererea de anulare a accesoriilor se va solutiona de catre organul fiscal prin decizie de anulare a accesoriilor, in cazul in care debitorul indeplineste conditiile prevazute pentru acordarea anularii accesoriilor sau prin decizie de anulare sau de respingere a cererii.
In ceea ce priveste persoanele fizice, un numar de 848.705 contribuabili persoane fizice inregistreaza debite restante, care vor acorda urmatoarele facilati:
In cazul debitorilor persoane fizice care inregistreaza obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, stinse in procent de 50% pana la 25 noiembrie 2024, se acorda:
- anularea unui procent de 50% din obligatiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
in cazul debitorilor persoane fizice care inregistreaza obligatii bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in cuantum mai mare de 5.000 lei, stinse in procent de 75% pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024, se acorda:
- anularea unui procent de 25% din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv;
- anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.
Nu pot beneficia de aceasta masura obligatiile fiscale/bugetare care fac obiectul unor procese penale, precum si obligatiile bugetare stabilite prin hotarari penale definitive si sume reprezentand prejudicii. in acest sens, contribuabilii declara pe propria raspundere, prin cererea de anulare depusa, faptul ca nu se afla in niciuna dintre aceste situatii.
Pentru a veni in sprijinul autoritatilor publice locale ce implementeaza cu succes proiecte de investitii finantate din fonduri externe, Ministerul Finantelor a propus o serie de masuri care sa permita unitatilor administrativ teritoriale sa asigure necesarul de finantare pentru a onora cererile de prefinantare/plata/rambursare. Printre acestea se numara:
Totodata, actul normativ reglementeaza o serie de masuri pentru reducerea deficitului bugetar, astfel:
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Articole similare
Se modifica legislatia privind arieratele si ordonatorii de creditelorCalendar ANAF: Obligatii fiscale scadente pentru contribuabili in decembrie 2022Cele mai importante masuri aprobate de Guvern la inceput de octombrie 2021 in domeniile energie, finante, munca si sanatateOrdonanta de urgenta privind adoptarea unor MASURI FISCAL-BUGETARE, publicata vineri in Monitorul OficialPana pe 25 octombrie 2022 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratii pentru perioada de raportare incheiataUltimele articole
Cum va arata pachetul 2 de masuri fiscaleExamen Consultant Fiscal 2025. 4 + grile pentru nota 10 la examen!Taxa pe stalp 2025. Contribuabilii care au aceasta obligatie trebuie sa modifice vectorul fiscalDividende distribuite in cursul anului 2024. Ce cota de impozitare se aplicaDoua impozite noi, introduse de autoritati. ANAF actualizeaza formularele 010, 013, 700 privind vectorul fiscalArticole similare
AMNISTIE FISCALA 2024. Modificari importante introduse prin OUG 112/2024Ministrul Finantelor, despre amnistia fiscala: Pana in aprilie, vreau sa o avem in GuvernAMNISTIE FISCALA 2024. 3 pasi pentru a beneficia de facilitatiPrincipiul neutralitatii fiscale in materie de TVAAmnistia fiscala, publicata in Monitorul Oficial. Cum trebuie aplicata procedura pentru a scapa de penalitati?Ultimele articole
Controale ANAF. Studii de caz privind inspectiile fiscaleAMNISTIE FISCALA 2024. Mai poti beneficia de facilitati daca NU ai depus Notificarea pana pe 25 noiembrie?AMNISTIE FISCALA: Termenul pentru depunerea Notificarii ramane data de 25 noiembrie 2024AMNISTIE FISCALA 2024. Va fi prelungit termenul pentru aplicarea amnistiei pana pe 20 decembrieOrdinul 6410/2024: 4 modificari aduse procedurii de aplicare a amnistiei fiscaleArticole similare
Declaratia Unica 2020. ANAF a actualizat PDF-ul inteligentPFA: Bonificatia la plata impozitului (OUG 33/2020)Cum se face calculul impozitului pe profit in cazul unor sponsorizari si BONIFICATII. Explicatiile specialistuluiANAF: FARA dobanzi si penalitati de intarziere pentru obligatiile fiscale neachitate in perioada starii de urgentaCalcul impozit pe profit pentru trimestrul II 2020. Bonificatie pentru plata la termenul scadentUltimele articole
Impozit pe profit. Exemplu de calcul pentru suma care poate fi redirectionata prin D177[MODEL] Calcul bonificatie impozit profit acordata in functie de capitalul propriu ajustatTaxa pe stalp 2025: Noile formulare 100 si 710, obligatorii pentru declararea impozituluiMicrointreprindere in 2025. Cum se calculeaza bonificatia introdusa prin OUG 153/2020Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineascaSfaturi de la experti
Aplicarea sistemului RO e-Factura pentru serviciile cu locul prestarii in alt stat membru
Intrebare: Mentionez ca furnizorul nu a transmis factura prin SPV.
In acest caz, cum procedez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cum setati in SAGA NC pentru AIC fara gestiune - raportare SAF-T si Intrastat
Intrebare: Nu stiu cum sa fac acest lucru in soft Saga. Anterior, ii intrebasem pe cei de la SAGA daca pot da codul NC fara sa creez articol de stoc si mi-au spus ca nu se poate.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an
Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025
Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA