Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pana pe 25 aprilie 2024 trebuie declarat si platit impozitul micro si cel pe profit

25-Apr-2024
1681
Pana pe 25 aprilie 2024 trebuie declarat si platit impozitul micro si cel pe profit

Conform modificarilor recente( intra aici Legea 296/2023, OUG 115/2023, OG 30/2024, dar si OG 31/2024), se aplica noi reguli pentru impozitul micro, dar si in cazul celui pe profit. Acestea trebuie declarate si achitate, pentru primul trimestru din 2024, pana pe data de 25 aprilie 2024.

Termen limita depunere impozit micro si pe profit

ANAF reaminteste contribuabililor care au ramas la plata impozitului micro sau pe profit si in 2024, ca au obligatia depunerii declaratiilor fiscale aferente, dar si plata impozitelor catre stat pentru primul trimestru din acest an, pana pe data de 25 aprilie 2024.

Noutati impozit micro

Din 2024 se aplica noi reguli pentru firmele care vor sa ramana in continuare la plata impozitului micro. Acest lucru inseamna ca veti depune la 25 aprilie 2024 declaratia D100 pentru ca indepliniti urmatoarele conditii:

Vor exista 2 cote de impozitare astfel:

  • 1% pentru microintreprinderi cu venituri sub 60.000 EUR;
  • 3% pentru microintreprinderi cu venituri peste 60.000 EUR sau care desfasoara activitati principale sau secundare, corespunzatoare codurilor CAEN:

5821 - Activitati de editare a jocurilor de calculator, 5829 -Activitati de editare a altor produse software, 6201 - Activitati de realizare a soft-ului la comanda (software orientat client), 6209 - Alte activitati de servicii privind tehnologia informatiei, 5510 - Hoteluri si alte facilitati de cazare similare, 5520 - Facilitati de cazare pentru vacante si perioade de scurta durata, 5530 - Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere, 5590 - Alte servicii de cazare, 5610 - Restaurante, 5621 - Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente, 5629 - Alte servicii de alimentatie n.c.a., 5630 - Baruri si alte activitati de servire a bauturilor, 6910 - Activitati juridice - numai pentru societatile cu personalitate juridica care nu sunt entitati transparente fiscal, constituite de avocati potrivit legii, 8621 - Activitati de asistenta medicala generala, 8622 - Activitati de asistenta medicala specializata, 8623 - Activitati de asistenta stomatologica, 8690 - Alte activitati referitoare la sanatatea umana. 

Atentie! Prin OUG 115/2023 au aparut cateva modificari in privinta firmelor din HoReCa.

Conform OUG 115/2023, firmele din HoReCa nu mai pot fi incadrate ca microintreprinderi din 2024 daca depasesc plafonul de 500.000 de euro, asa cum a fost posibil anul trecut. De asemenea, a fost eliminata si facilitatea conform careia aceste firme puteau trece la regimul micro fara sa aiba angajati.

De asemenea, prin acelasi act normativ apare o noua conditie de incadrare la regimul micro, anume o detinere de peste 25% poate nu mai avea loc in 3 microintreprinderi, ca pana acum, ci intr-una singura: are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului tit

O microintreprindere este o persoana juridica romana care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent:
  • a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 500.000 euro. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile;
  • a depus in termen situatiile financiare anuale, pentru anul 2023 daca are aceasta obligatie potrivit legii, pana la 31 martie 2024.
  • capitalul social al acesteia este detinut de persoane, altele decat statul si unitatile administrativ-teritoriale;
  • nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti, potrivit legii.
  • a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si/sau management, cu exceptia veniturilor din consultanta fiscala, corespunzatoare codului CAEN: 6920 - Activitati de contabilitate si audit financiar; consultanta in domeniul fiscal, in proportie de peste 80% din veniturile totale;
  • are cel putin un salariat, cu exceptia situatiei prevazute la art. 48 alin. (3);
  • are asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, peste 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot si este singura persoana juridica stabilita de catre asociati/actionari sa aplice prevederile prezentului titlu;

Noutati impozit pe profit

D100 prin care se declara impozitul pe profit, se depune pentru trimestrele I-III pana pe data de 25 inclusiv a primei luni urmatoare incheierii trimestrelor I- III, adica pana pe 25 aprilie 2024.

ATENTIE! Pentru trim IV nu se depune D100 ci se depune Declaratia privind impozitul pe profit (formular 101), aferent anui 2023, pana pe data de 25 iunie 2024, inclusiv.

OUG 115/2023 aduce o serie de modificari semnificative privind impozitul pe profit.

Aceste modificari au intrat in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2024 si vizeaza diverse aspecte ale impozitarii si au impact asupra mediului de afaceri.

De exemplu:

a) Se introduce o limitare procentuala de 70% pentru recuperarea pierderilor fiscale anterioare;

b) Contribuabilii pot deduce sumele achitate pentru plasarea copiilor angajatilor in unitati de educatie timpurie, dar nu mai mult de 1.500 lei/luna pentru fiecare copil;

c) Se introduc noi limite de deductibilitate (50%) pentru cheltuielile de functionare, intretinere si reparatii ale sediilor sociale aflate in locuinte personale sau achizitionate in cladiri de locuinte sau in cladiri individuale de locuit;
d) Se abroga posibilitatea deducerii costului de achizitie a caselor de marcat din impozitul pe profit;

e) Cheltuielile pentru functionarea, intretinerea si repararea unui sediu aflat in locuinta proprietate personala a unei persoane fizice, folosita si in scop personal, vor fi deductibile doar in limita a 50% din cheltuielile corespunzatoare suprafetelor puse la dispozitia contribuabilului in baza contractelor incheiate intre parti in acest scop;

f) Bursele private nu mai pot fi scazute direct din impozitul pe profit, renuntandu-se astfel la practica anterioara in care acestea puteau fi deduse in aceeasi limita cu cheltuielile de sponsorizare sau mecenat.

g) Redirectionarea sumelor din impozitul pe profit pentru sponsorizare si mecenat ramane in vigoare, insa termenul pentru aceasta redirectionare se restrange.

Pentru a vedea alte noutati in privinta impozitului pe profit, click pe ACEST articol>>

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016