Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Plata TVA defalcata: Optionala in stadiu de proiect, realitatea "obligatorie" si capcanele practice

22-Nov-2017
3394
Dupa cum stim, ideea initiala a guvernului de a face obligatoriu din 2018 mecanismul de plata a TVA defalcata a starnit multe proteste si discutii in ultimele luni. Drept rezultat, guvernul a promis ca va modifica OG23 si ca va face acest mecanism optional din 2018. Desi, momentan, Monitorul Oficial contine in continuare doar versiunea obligatorie si nu pe cea optionala, oamenii de afaceri romani si straini - crezand ca problema TVA e ca si rezolvata - si-au indreptat atentia catre alte probleme fiscale de actualitate, precum transferul de asigurari sociale, directiva anti-abuz etc, mentioneaza EY Romania intr-un comunicat transmis recent Mediafax.
 
EY mentioneaza ca pericolul consecintelor neintentionate nu a trecut in ceea ce priveste acest split TVA (cum se mai numeste mecanismul) incepand din 2018. Atrag atentia ca si astazi (in perioada 1 octombrie 2017 - 31 decembrie 2017) exista un sistem de split TVA optional, insa este foarte diferit calitativ fata de ce isi propune guvernul de la 1 ianuarie 2018. si aici multa lume - chiar si printre specialisti - nu isi da seama inca de consecintele practice nefaste ale noului sistem "optional".
 
Astfel, transmite compania, se mentin doua probleme fundamentale cu acest mecanism descris in proiectul de modificare a OG 23 afisat pe site-ul Ministerului de Finante. Prima se refera la subiectii noului sistem optional. Proiectul enumera societati in insolventa, precum si - foarte important - platitorii de TVA care au intarzieri de cel putin 30 de zile la plata TVA datorata in sume cuprinse intre 500 si 1500 Lei, diferentiat in functie de dimensiunea afacerii. Aceasta din urma conditie poate crea probleme majore deopotriva contribuabililor si ANAF. 
 
"De ce? Nu e greu de inchipuit ca o firma mare, cu plati de TVA de ordinul milioanelor sau zecilor de milioane de Lei lunar poate sa comita uneori erori - de interpretare, de neatentie, de omisiune. In cazul acestor companii, o eroare de calcul de 1500 Lei este una triviala, care se regleaza uneori pe loc, uneori cu 1-2 luni intarziere, in cadrul unor verificari interne sau eventual la un control fiscal, mult dupa aparitia acestei erori. insa, conform noului proiect, o asemenea eroare negasita si necorectata pe loc poate sa arunce acest contribuabil mare direct in aplicarea obligatorie a split TVA! Daca aceasta incadrare automata nu este eliminata din varianta finala a OG, ANAF, mai devreme sau mai tarziu, se va confrunta cu mii sau chiar zeci de mii de companii care se vor trezi aplicand split TVA, fara nicio posibilitate sa evite aceasta consecinta nedorita.
 
Ce se poate face? Dupa parerea mea, este necesar un mecanism de avertizare a contribuabilului in privinta unei presupuse incalcari a legislatiei. Daca ANAF considera ca un contribuabil se afla in situatia unei intarzieri la plata si urmeaza sa fie fortat sa aplice split TVA, atunci aceasta "fortare" nu trebuie sa se produca automat, ci numai dupa ce contribuabilul este avertizat de problema si i se lasa un termen rezonabil sa regleze situatia sau sa explice o eventuala inexistenta a debitului. (N.B. - sunt foarte multe situatii practice cand fisa de platitor a multor contribuabili arata debite care nu sunt reale si sunt urmare a unor erori ale ANAF, dar deseori contribuabilii afla de aceste inconsistente doar cand le sunt poprite conturile bancare!)
 
A doua problema este raspunderea contribuabililor care nu vor fi in split TVA, dar vor avea de a face cu cei care vor fi, fie cei in insolventa, fie cei incadrati fortat din cauza intarzierii de 30 de zile explicate mai sus. In mod ironic, desi formal in afara split TVA, acesti contribuabili vor trebui sa faca plati defalcate catre cei in sistemul split TVA, si mai mult de atat, vor fi responsabili pentru eventualele greseli la plata, cu sanctiuni de 50% din sumele platite in conturi "gresite". Se pune problema, in acest caz, ce mai este optional pentru contribuabilii care formal nu sunt in sistemul de split TVA?
 
Precizez ca niciuna dintre aceste doua probleme nu se regaseste in sistemul optional aplicabil in prezent. Evident ca este de dorit ca aceste probleme sa fie evitate si din 1 ianuarie 2018, asa cum sunt ele inexistente acum. La prima problema cel putin, e necesar un mecanism de avertizare a contribuabilului, iar la a doua, nu trebuie impus celor care nu aplica split TVA sa faca plati defalcate in beneficiul celor care il aplica. in acest caz se va putea evita vasta majoritate a problemelor practice cu acest split TVA "optional". Mai sunt si alte probleme, insa ele apar in diverse situatii particulare, care nu afecteza chiar pe toti contribuabilii. De aceea, nu insist asupra lor in acest moment.
 
Ce masuri antifrauda are in vedere Comisia Europeana?
 
E interesant de mentionat ca, la nivelul Comisiei Europene, lupta antifrauda merge in alta directie, aceasta propunand o serie de principii fundamentale si de reforme pentru teritoriul de TVA al UE. Printre acestea se numara o serie de simplificari disponibile doar pentru persoane impozabile certificate, masura ce are rolul de a intari disciplina fiscala a contribuabililor.
 
Printre criteriile pentru acordarea statutului de persoana impozabila certificata regasim urmatoarele:
 
· plata regulata a taxelor 
· existenta controalelor interne
· dovada solvabilitatii.
 
Adica exact ce isi doresc autoritatile fiscale romane de la contribuabili. Niciuna dintre aceste masuri avute in vedere de Comisia Europeana nu include plata defalcata a TVA. Acesta este un proiect pentru viitor al Comisiei Europene, care, daca va fi adoptat, va trebui implementat si de Romania. Pana atunci, autoritatile fiscale romane pot stimula deja conformarea voluntara, acordand facilitati contribuabililor cu un grad mic de risc", a aratat compania in comunicatul amintit.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016