Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Plata TVA la incasare: firme mici vs. firme mari

21-Aug-2012
4361
Potrivit dispozitiilor incluse in proiectul de ordonanta eliberat de Ministerul Finantelor, din 2013 firmele cu cifra de afaceri sub 2,25 milioane de lei vor fi obligate sa treaca la sistemul TVA la incasare si sa achite si sa incaseze facturile numai prin banca, in timp ce marile companii nu vor putea sa-si deduca TVA-ul din relatia cu firmele mai mici daca nu le platesc facturile.

Astfel, firmele mici vor fi obligate sa achite facturile si sa incaseze contravaloarea facturilor emise prin virament bancar. In cazul in care obligatiile se sting prin plata in numerar se aplica sistemul de exigibilitate a TVA la facturare.

"Sistemul TVA la incasare (...) nu se aplica urmatoarelor operatiuni care intra sub incidenta regulilor generale privind exigibilitatea TVA: a) in cazul livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii supuse taxarii inverse conform art. 150 alin. (2) - (6), art. 1523 alin. (10) sau art. 160; b) in cazul livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii care sunt scutite de TVA; c) in cazul operatiunilor supuse regimurilor speciale prevazute la art. 1521 - 1523; d) in cazul livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii a caror contravaloare este incasata, partial sau total, cu numerar de catre persoana impozabila eligibila pentru aplicarea sistemului TVA la incasare de la beneficiari persoane juridice, persoane fizice autorizate, liber profesionisti si asocieri fara personalitate juridica", se arata intr-un proiect de ordonanta publicat de MFP.

De asemenea, firmele cu cifra de afaceri peste 2,25 milioane lei, care vor aplica in continuare sistemul TVA la facturare, nu vor putea sa-si deduca TVA-ul din relatia cu furnizorii care au o cifra de afaceri de sub 2,25 milioane lei decat dupa achitarea facturilor.

"Dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor efectuate de o persoana impozabila de la o persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare conform prevederilor art. 1342 alin. (3) - (8) este amanat pana in momentul in care taxa aferenta bunurilor si serviciilor care i-au fost livrate/prestate a fost platita furnizorului/prestatorului sau", se mai spune proiectul de ordonanta.


Coroborate, cele doua prevederi citate anterior sugereaza ca indiferent de natura furnizorului si a beneficiarului, sistemul TVA ar putea fi considerat la facturare daca pe factura se va preciza ca plata se face in numerar.

Ministerul Finantelor Publice propune introducerea, prin ordonanta de urgenta, a sistemului de plata a TVA la incasare facturii pentru companiile cu cifra de afaceri de sub 2,25 milioane lei in perioada octombrie 2011 - septembrie 2012, prevedere care va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2013.

"In scopul aplicarii prevederilor alin. (1), persoana impozabila care aplica sistemul TVA la incasare incepand cu data de 1 ianuarie 2013, are obligatia sa depuna la organele fiscale competente, pana la data de 25 octombrie 2012 inclusiv, o notificare din care sa rezulte ca cifra de afaceri realizata in perioada 1 octombrie 2011 – 30 septembrie 2012 inclusiv nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei", se mai arata in document.

In cazul firmelor cu cifre de afaceri sub2,25milioane lei, TVA de plata devine exigibil la 120 de zile de la incasare, chiar daca nu s-a achitat factura.

Plata TVA la incasare a fost propusa de Guvern in luna iulie si se dorea aplicarea ei imediata, dar misiunea de experti FMI, CE si BM aflata la inceputul lunii august la Bucuresti a sugerat ca masura nu este suficient fundamentata, ar putea genera minusuri la buget si ar trebui aplicata cel mai devreme la inceputul anului viitor.

De altfel, seful misiunii FMI, Erik de Vrijer, a recomandat public Guvernului sa evite schimbarile rapide de legislatie, prin proceduri de urgenta, si sa efectueze astfel de modificari doar cu studii de impact bine fundamentate

"Este important sa ai un mediu predictibil si stabil (...) Sa ne indepartam de acele schimbari rapide de legislatie, prin proceduri de urgenta, si, daca pregatesti legi noi, sa ai studii de impact bine fundamentate, sa le pregatesti cu atentie", a spus seful misiunii Fondului Monetar International (FMI).

Sursa: descarca-programe.ro

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016