Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Pot fi emise ordine de comepnsare in cazul unor facturi trecute de scadenta?

14-Dec-2011
24522
Intrebare:

Doua societati doresc sa efectueze compensarea creantei cu a datoriei la facturi trecute de scadenta si mai mari de 10.000 lei. Sunt societatile obligate sa declare aceste facturi? Pot fi emise doar ordine de compensare rosii si albastre?

Raspuns:

Reglementarea legala, care permite compensarea obligatiilor reciproce intre persoane juridice
rezidente este HG 685/1999 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea
datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice, in vederea

diminuarii blocajului financiar si a pierderilor din economie, si a Regulamentului de compensare
a datoriilor nerambursate la scadenta ale contribuabililor, persoane juridice.

Pentru compensari efectuate intre persoane juridice romane, indiferent de suma care se
compenseaza, ordinul de compensare este document justificativ obligatoriu, conform HG 685/1999.

Acestea sunt documente cu regim special, sunt numerotate din tipografie, iar evidenta lor este
stricta. Ordinele de compensare eronat completate sau necompletate si degradate se distrug de o
comisie desemnata special de catre conducatorul Serviciului de compensare pentru aceasta,
intocmindu-se un proces-verbal.

Ordinul de Compensare emis de Serviciul de compensare reprezinta document justificativ de
inregistrare in contabilitate a stingerii creantelor si a datoriilor care au facut obiectul
compensarii. Ordinul de compensare se anexeaza la nota contabila.

In conformitate cu prevederile art. 3 din HG 685/1999 , pentru facturi cu valori mai mari de
10.000 lei, compensarea datoriilor neplatite la termenele scadente se va realiza numai in
conformitate cu prevederile regulamentului de compensare, iar pentru suma reprezentand
contravaloarea facturilor mai mici de 10.000 lei, inclusiv compensarea reciproca intre
contribuabili, persoane juridice, se poate efectua si in afara cadrului institutional creat de
OUG 77/1999, dar pe baza acelorasi formulare.

In Normele metodologice prezentate in Anexa 1 la HG 685/1999 se precizeaza:

Contribuabilii, persoane juridice, sunt obligati sa se conecteze prin internet la gama.imi.ro sau
sa foloseasca suportul magnetic (dischete) pentru a transmite in baza de date a Institutului de
Management si Informatica datele privind platile restante mai vechi de 30 de zile, cu o valoare
mai mare de 10.000 lei.

Contribuabilii, persoane juridice, care nu inregistreaza datorii sau creante mai vechi de 30 de
zile si care au o valoare mai mare de 10.000 lei nu sunt obligate sa transmita informatiile la
IMI. Contribuabilii, persoane juridice, care doresc sa intre in sistemul de compensare pot transmite
si facturi mai noi de 30 de zile, cu valori mai mici de 10.000 lei.

Pentru facturile mai mici de 10.000 lei, compensarea se face pe baza acelorasi formulare, dar nu
prin intermediul IMI, ci in mod direct intre client si furnizor. Astfel, in baza procesului-verbal de compensare prin care clientul si furnizorul isi lichideaza datoriile de valoare egala se emit ordinele de compensare.

Avand in vedere aceste precizari, apreciem ca puteti sa emiteti mai multe facturi a caror
valoare sa fie mai mica de 10.000 lei, deoarece compensarea se efectueaza direct intre partile
implicate. Daca doriti sa efectuati facturi cu valori mai mari de 10.000 lei, atunci trebuie sa
aveti grija ca datoria/creanta sa nu fie mai veche de 30 de zile, pentru a fi obligat sa
transmiteti informatiile la IMI.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici