Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Compensare obligatii reciproce intre persoana juridica romana si persoana juridica nerezidenta

27-Aug-2012
13401
Analizam cazul unei societati care in luna iulie 2012 a emis o factura catre un partener din Italia reprezentand comision pentru intermedierile in vanzari facute de catre societatea noastra pentru acest partener din italia pe teritoriul Romaniei. Factura are la baza un contract in care se stipuleaza ca partenerul din Italia nu va plati aceasta factura societatii, dar in schimbul acestei facturi societatea romana poate sa achizitioneze marfa de la partenerul din Italia. La sfarsitul lunii iulie societatea romana a achizitionat marfa de la partenerul din Italia de o valoare mai mare decat valoarea facturiii emise catre acesta. Vom stabili astfel ce proceduri trebuie facute de catre compartimentul fiananciar-contabilitate al societatii romane pentru compensarea sumei care nu va fi platita de catre partenerul din Italia cu suma pe care societatea din Romania o are de plata catre acesta.

Raspuns:

Compensarea obligatiilor reciproce ale persoanelor juridice romane este reglementata de OUG 77/1999 si de Normele metodologice de aplicare a acestei ordonante de urgenta (HG 685/1999 ).

Pentru compensari efectuate intre persoane juridice romane, indiferent de suma care se compenseaza, ordinul de compensare este document justificativ obligatoriu, conform HG 685/1999.

Compensarea obligatiilor persoanelor juridice romane cu obligatii ale persoanelor juridice nerezidente nu este reglementata clar de legislatia din tara noastra, dar nu este interzisa.


Compensatia conventionala opereaza potrivit conventiei partilor. Aceasta compensatie poate avea loc oricand, efectele sale urmand sa se produca la data la care se incheie conventia partilor.

In aceste conditii compensarea creantelor reciproce ale unei societati comerciale romana si ale unei persoane juridice straina sunt supuse, in masura in care legea aplicabila creantei este legea romana, dispozitiilor cu caracter general prevazute de art. 1615– 1623 din Cod civil .

Pentru compensarea creantelor/datoriilor reciproce ale persoanei juridice romane si ale persoanei juridice straine nu este necesar utilizarea vreunui model anume de proces verbal de compensare. Operatiunea de compensare sa poata fi inregistrata in evidenta contabila, este nevoie de un document justificativ care poate fi un inscris bilateral in care sa se mentioneze facturile, contractele, care au generat creantele/datoriile reciproce si modul in care se face stingerea sumelor in urma compensarii, deci se poate utiliza inclusiv ordinele de compensare.

De mentionat Regulamentului BNR 31/2011 privind raportarea de date si informatii statistice la Banca Nationala a Romaniei.
Conform art. 50 al regulamentului, balanta de plati este o sinteza statistica a tranzactiilor economice si financiare ale unei tari cu restul lumii, pe o perioada de timp determinata, tranzactii ce se refera la bunuri, servicii, venituri, transferuri fara contraprestatie (donatii, ajutoare, cadouri si altele asemenea), precum si la creante si obligatii financiare.

Operatiunile nemonetare sunt operatiuni de natura balantei de plati, care se desfasoara fara transferarea de fonduri, in totalitate sau partial, cum ar fi bartere, compensari (netting), aranjamente de cliring si altele asemenea.
Potrivit art. 58, rezidentii care realizeaza operatiuni nemonetare au obligatia sa raporteze letric aceste tranzactii la Banca Nationala a Romaniei - Directia statistica, pana la data de 20 a lunii urmatoare celei pentru care se face raportarea, prin completarea si transmiterea anexei nr. V.6.
Astfel, compensarile cu parteneri nerezidenti sunt operatiuni nemonetare care se raporteaza letric la Banca Nationala a Romaniei pe baza Formularului OPERATIUNI NEMONETARE - Anexa nr. V. 6.

Formularul se regaseste pe site-ul oficial al Bancii Nationale a Romaniei, www.bnr.ro, sectiunea Statistica/Raportari catre BNR/Societati nefinanciare/Statistica balantei de plati. Un exemplar va fi transmis la Banca Nationala a Romaniei - Directia Statistica, Str. Lipscani nr. 25, Sector 3, Bucuresti, cod postal 030031.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025

    • In acest articol vom reda noutatile care se aplica din anul 2025 in privinta Legii contabilitatii. Legea contabilitatii. Noutati care se aplica incepand cu anul 2025 Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, balanta de verificare se va intocmi obligatoriu lunar. Institutiile publice intocmesc situatii financiare trimestriale si anuale, conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor si se pastreaza timp de 10 ani. Situatiile financiare anuale...» citeste mai departe aici

  • Plafon 33% beneficii netaxabile 2025. Plafonul se calculeaza in functie de salariul brut sau net?

    • Pentru a remunera angajatii, firmele pot acorda numeroase beneficii extrasalariale, fara a fi supuse impozitarii, in limita unui plafon lunar de 33% din salariu. Printre facilitati amintim tichetele de masa, cazarea sau chiar contributiile la pensii facultative. Este important de mentionat faptul ca angajatorii au de respectat mai multe reguli si trebuie sa calculeze corespunzator plafonul de 33%, fiindca aceste beneficii salariale pot fi cumulate. Plafon 33% beneficii netaxabile. Beneficii...» citeste mai departe aici

  • Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabilii bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca

    • Prin OUG 107/2024, a fost introdusa facilitatea conform careia se aplica, incepand cu anul 2025, o bonificatie de 3% pentru contribuabilii bun-platnici. Bonificatie de 3% in 2025 pentru contribuabili bun-platnici. Ce conditii trebuie sa indeplineasca acestia Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru...» citeste mai departe aici

  • Impozit pe venit in 2025. Ce modificari importante au aparut

    • Mai multe modificari importante cu privire la impozitul pe venit se vor aplica din 2025. Acestea vor afecta atat persoanele fizice, cat si persoanele juridice, fiinca au aparut intr-o perioada economica incerta. Printre cele mai semnificative masuri se numara eliminarea scutirii de impozit pentru salariatii din sectoarele IT, constructii, agricol si industria alimentara, cresterea cotei de impozitare pentru dividendele distribuite, dar si noi reguli privind impozitarea veniturilor din transferul...» citeste mai departe aici

  • Factura proforma in contextul e-Factura. Mai poate fi utilizata sau nu?

    • Modul in care sunt gestionate platile intre furnizori si clienti a fost schimbat prin implementarea sistemului E-Factura. Iar in acest context, multi antreprenori se intreaba daca mai pot efectua plati pe baza facturilor proforme, asa cum se obisnuia inainte de implementarea acestui sistem electronic. Factura proforma in contextul e-Factura In conditiile existentei e-Factura si a obligatiei de a plati o suma de bani unui furnizor doar dupa ce ai primit factura fiscala prin e-Factura, se mai...» citeste mai departe aici

  • Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului de 250.000 euro?

    • Reguli importante de aplicare a sistemului pe veniturile micro pentru firme, valabile incepand cu 1 ianuarie 2025, au fost aduse ca urmare a modificarilor incluse in OUG 156/2024 privind unele masuri fiscal-bugetare. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Microintreprindere in 2025. Ponderea veniturilor din consultanta si/sau management se aplica la calculul plafonului 250.000 euro? Reamintim ca, asa cum apare in prevederile art. 47...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016