
Raportul Special
realizat de specialisti
Avem urmatoarea situatie pentru un salariat roman, angajat al societatii din Romania si aflat in delegatie la firma mama din Germania:
Din iunie 2019 pana in 31.05.2020 are un numar de zile petrecute pe teritoriul altei tari (respectiv Germania) mai mare de 183 zile, dar in anul 2020 (ian-mai) numarul de zile este mai mic de 183 zile. Acest fapt se datoreaza si faptului ca din cauza situatiei cu Covid18 nu a mai putut parasi teritoriul Germaniei.
Salariul este platit de firma din Romania pentru acest angajat, dar toate costurile legate de desfasurare a activitatii in Germania sunt facturate in baza unui contract catre firma mama din Germania.
In situatia data salariatul ar trebui sa plateasca impozitul pe venit in celalalt stat, respectiv Germania si nu in Romania ?
Ce obligatii declarative si fiscale exista pentru societatea din Romania?
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
SAF-T Ghid de raportare corecta
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Raspunsul specialistului Costin Istrate:
Baza legala:
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
ART. 7 - Definitii ale termenilor comuni
In intelesul prezentului cod, cu exceptia titlurilor VII si VIII, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
28. persoana fizica rezidenta - orice persoana fizica ce indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:
a) are domiciliul in Romania;
b) centrul intereselor vitale ale persoanei este amplasat in Romania;
c) este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat;
d) este cetatean roman care lucreaza in strainatate, ca functionar sau angajat al Romaniei intr-un stat strain;
ART. 59 - Sfera de cuprindere a impozitului
(4) Persoana fizica nerezidenta care a indeplinit pe perioada sederii in Romania conditiile de rezidenta potrivit art. 7 pct. 28 lit. b) sau c) va fi considerata rezidenta in Romania pana la data la care persoana fizica paraseste Romania. Aceasta persoana are obligatia completarii si depunerii la autoritatea competenta din Romania a formularului prevazut la art. 230 alin. (7), cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, si nu va mai face dovada schimbarii rezidentei fiscale intr-un alt stat.
(5) Persoana fizica rezidenta romana, cu domiciliul in Romania, care dovedeste schimbarea rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, este obligata in continuare la plata impozitului pe veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, pana la data schimbarii rezidentei. Aceasta persoana are obligatia completarii si depunerii la autoritatea competenta din Romania a formularului prevazut la art. 230 alin. (7), cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, si va face dovada schimbarii rezidentei fiscale intr-un alt stat.
(7) Persoana fizica rezidenta romana, cu domiciliul in Romania, care dovedeste schimbarea rezidentei intr-un stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri este obligata in continuare la plata impozitului pe veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, pentru anul calendaristic in care are loc schimbarea rezidentei, precum si in urmatorii 3 ani calendaristici. Aceasta persoana are obligatia completarii si depunerii la autoritatea competenta din Romania a formularului prevazut la art. 230 alin. (7), cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive.
ART. 230 - Coroborarea prevederilor Codului fiscal cu cele ale conventiilor de evitare a dublei impuneri si a legislatiei Uniunii Europene
(7) Machetele Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania si Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania se stabilesc prin norme.
...
ORDIN nr. 1.099 din 12 iulie 2016 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta in Romania a persoanelor fizice
Articolul 1
Se aproba formularistica elaborata pentru aplicarea prevederilor art. 7, 59 si 230 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, si ale conventiilor de evitare a dublei impuneri, prevazuta in anexele nr. 1-4, care fac parte integranta din prezentul ordin, dupa cum urmeaza:
a) "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" (anexa nr. 1);
b) "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania" (anexa nr. 2);
Articolul 3
Are obligatia completarii formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania" persoana fizica rezidenta in Romania, precum si persoana fizica nerezidenta care a avut obligatia completarii formularului prevazut la art. 1 lit. a), care pleaca din tara pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive.
Articolul 6
Formularele prevazute la art. 1 lit. a) si b) se completeaza in doua exemplare, originalul se transmite de persoana fizica in cauza, personal sau prin imputernicit, prin posta cu confirmare de primire sau se depune la registratura organului fiscal central competent si copia se pastreaza de catre persoana fizica. Aceste formulare se pot edita si/sau completa de catre solicitanti si cu ajutorul programului de asistenta, asigurat gratuit de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, si pot fi depuse si prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii.
Articolul 9
Daca o persoana fizica este considerata rezidenta atat in Romania, cat si intr-un stat semnatar al conventiei de evitare a dublei impuneri, rezidenta persoanei fizice se stabileste dupa cum urmeaza:
a) persoana fizica este considerata rezidenta numai a statului in care are domiciliul, respectiv locuinta permanenta aflata la dispozitia sa. O locuinta se considera permanenta daca este proprietatea personala a persoanei fizice, daca aceasta este inchiriata de persoana respectiva sau daca ramane disponibila oricand pentru aceasta persoana si/sau familia sa;
Articolul 11
Orice schimbare aparuta, care poate aduce modificari in ceea ce priveste rezidenta, trebuie adusa la cunostinta organului fiscal central competent de catre persoana fizica in cauza.
Articolul 17
(1) Principalele elemente care sunt luate in considerare pentru stabilirea rezidentei unei persoane fizice care paraseste Romania sunt urmatoarele:
a) domiciliul din Romania;
b) locuinta permanenta din Romania a persoanei fizice, locuinta care poate fi in proprietate sau inchiriata ori care ramane disponibila oricand pentru aceasta persoana si/sau familia sa;
c) centrul intereselor vitale amplasat in Romania;
d) persoana fizica pleaca din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive.
(2) Pot exista si alte elemente care sunt luate in considerare la mentinerea rezidentei in Romania, dar numai impreuna cu elementele mentionate la alin. (1): autovehicule inregistrate in Romania/statul strain; permis de conducere emis de autoritatile competente din Romania/statul strain; pasaport emis de autoritatile competente din Romania/statul strain; persoana este asigurata la sistemul asigurarilor sociale din Romania/statul strain in toata perioada in care sta in strainatate/Romania; persoana este asigurata la sistemul asigurarilor sociale de sanatate din Romania/statul strain pe parcursul perioadei in care sta in strainatate/Romania.
Articolul 19
In vederea scoaterii/mentinerii din/in evidenta de catre organul fiscal central competent, persoana fizica rezidenta in Romania, respectiv persoana nerezidenta are obligatia sa inregistreze cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania formularul prevazut la art. 1 lit. b) la organul fiscal central competent unde isi are domiciliul fiscal, respectiv unde a inregistrat formularul prevazut la art. 1 lit. a), daca persoana in cauza nu a informat cu privire la schimbarea domiciliului/ locuintei permanente, dupa caz.
(2) Organul fiscal central competent, in urma analizei efectuate, stabileste daca persoana fizica rezidenta in Romania pastreaza rezidenta in tara noastra potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri, respectiv Codului fiscal sau este persoana fizica nerezidenta in Romania.
(3) Organul fiscal central competent, in termen de 15 zile de la depunerea formularului prevazut la art. 1 lit. b), notifica persoana fizica si stabileste daca aceasta are in continuare obligatie fiscala integrala in Romania sau va fi scoasa/mentinuta din/in evidentele fiscale. In cazul obligatiei fiscale integrale, persoana fizica rezidenta este supusa in continuare impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei.
...
CONVENTIE din 4 iulie 2001 intre Romania si Republica Federala Germania pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe capital
Articolul 1
Persoane vizate
Prezenta conventie se aplica persoanelor care sunt rezidente ale unuia sau ale ambelor state contractante.
Articolul 2
Impozite vizate
3. Impozitele existente asupra carora se aplica prezenta conventie sunt, in special:
a) in Romania:
- impozitul pe venitul obtinut de persoanele fizice;
- impozitul pe salarii si alte remuneratii similare;
denumite in continuare impozit roman;
b) in Republica Federala Germania:
- impozitul pe venit (Einkommensteuer);
- inclusiv suplimentele percepute asupra acestora,
denumite in continuare impozit german.
Articolul 4
Rezident
1. In sensul prezentei conventii, expresia rezident al unui stat contractant inseamna orice persoana care, potrivit legislatiei acestui stat, este supusa impunerii in acest stat datorita domiciliului sau, rezidentei sale, locului de conducere sau oricarui alt criteriu de natura similara si include, de asemenea, acest stat, un land si orice unitate administrativ-teritoriala sau autoritate locala a acestuia. Aceasta expresie nu include insa orice persoana care este supusa impunerii in acest stat numai pentru faptul ca realizeaza venituri din surse sau din capital, situate in acest stat.
Articolul 15
Profesii dependente
1. Sub rezerva prevederilor art. 16-19, salariile si alte remuneratii similare obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata sunt impozabile numai in acel stat, in afara de cazul in care activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea salariata este astfel exercitata, remuneratiile primite pot fi impuse in celalalt stat.
2. Independent de prevederile paragrafului 1, remuneratiile obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitata in celalalt stat contractant sunt impozabile numai in primul stat mentionat, daca:
a) beneficiarul este prezent in celalalt stat pentru o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni, incepand sau sfarsind in anul fiscal vizat; si
b) remuneratiile sunt platite de o persoana sau in numele unei persoane care angajeaza si care nu este rezidenta a celuilalt stat; si
c) remuneratiile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa pe care cel care angajeaza o are in celalalt stat.
Raspuns:
Avand in vedere faptul ca persoana respectiva este cetatean roman care lucreaza in strainatate si presupunand ca are domiciliul in Romania, rezulta ca sunt indeplinite conditiile minime legale pentru a putea fi considerata persoana fizica rezidenta in Romania.
Pe de alta parte, trebuie stabilit in mod clar intervalul de timp cuprins in ultimele 12 luni consecutive, precedente datei de 31.05.2020, in care salariatul respectiv a fost prezent in Romania. De asemenea, atat Codul cat si Conventia se refera la depasirea celor 183 de zile ca si perioada sau perioade cumulative petrecute in Germania, in orice perioada de 12 luni (Iunie 2019-Mai 2020), sfarsind in anul fiscal 2020, ceea ce este si cazul salariatului vizat.
In consecinta, salariatul respectiv era obligat sa depuna la organul fiscal chestionarul mentionat in Ordinul de mai sus, informand totodata depasirea perioadei de 183 de zile in Germania, iar acesta urma sa stabileasca si sa notifice salariatul regimul acestuia d.p.d.v. al rezidentei. Ulterior, in cazul stabilirii ca si persoana nerezidenta in Romania, se poate inregistra ca si rezident, in Germania, in baza Conventiei mentionate urmand a se inregistra la autoritatea fiscala germana in vederea declararii si platii impozitului pe venit.
Raman totusi in discutie si situatia extraordinara inregistrata in ultima perioada, care a interzis si limitat totodata atat mobilitatea cat si munca efectiva a personalului in tarile U.E. si care a determinat si influentat in cazul de fata depasirea perioadei de 183 de zile, motiv pentru care se recomanda ca impreuna cu chestionarul transmis organului fiscal sa se transmita si perioada si motivul depasirii perioadei mentionate in Germania, in vederea stabilirii exacte a regimului aplicabil.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
Noi OBLIGATII DECLARATIVE!!!CALENDAR: Ce declaratii depunem la ANAF in octombrie 2016?ANAF: Ce nu trebuie sa uite firmeleDepunerea formularului 204. OBLIGATII DECLARATIVE ale asocierilor fara personalitate juridicaCalendar OBLIGATII DECLARATIVE: Care sunt termenele pentru luna octombrie 2013?Ultimele articole
[IMPOZIT nerezidenti BOLT] Reglementari cheie si studii de caz utileDin ianuarie 2025 a intrat in vigoare noul impozit de 1% pe constructii. Cine are aceasta obligatieLegea 129/2019. Ce inseamna beneficiar real si care sunt obligatiile declarative aferenteProiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depunaContract de mandat vs contract de muncaArticole similare
Cesiune creanta si creditare societate. Ce tratament fiscal se aplica?Inspectorii Antifrauda au identificat un circuit de tranzactionare fictiva de bunuri si servicii creat din 46 de firmeInregistrare fiscala la ANAF: Fiscul modifica, printr-un nou Proiect de Ordin, formularele 010, 013, 015, 016, 700Inregistrare ROI: Obligatii perioada fiscala de declarareANAF a publicat calendarul obligatiilor fiscale pentru luna APRILIE 2022Ultimele articole
Impozitul pe venit. OBLIGATII FISCALE in 2025 pentru impozitul din arendaImpozitul pe dividende. Se plateste la data AGA sau la fiecare transa?Achizitiile intracomunitare efectuate de neplatitorii de TVA.Reglementari fiscale si contabileCe greseli fiscale frecvente apar in perioade de crestere accelerataContract inchiriere apartament. 3 cazuri in care este OBLIGATORIE depunerea C168Articole similare
Inregistrare factura pentru servicii prestate catre o societate din SUA. Care sunt implicatiile fiscale?Codul fiscal 2011 (Partea I.4): Modificari si completari aduse Legii nr.571 din 2003 prin Ordonanta 30 din 2011Analiza: Noi pasi catre reglementarea completa a procedurii de stabilire a rezidentei persoanelor fiziceTransferul titlurilor de participare. In ce conditii se aplica scutirile de impozit?Obligatii de raportare a societatii care este parte a unui grup de intreprinderi multinationaleUltimele articole
[GHID] REZIDENTA FISCALA a cetatenilor straini in RomaniaD205 in 2025. ANAF a modificat, prin Ordinul 102/2025, modelul formularului. Instructiuni de completareDepunere D101 in 2024. Ce trebuie atasat in arhiva zip pentru D101?Inregistrare in SPV. 7 avantaje de care trebuie sa stie persoanele fiziceCertificatul de REZIDENTA FISCALA - ce este, reglementari legale si studii de caz utileSfaturi de la experti
Intrebare: Compania a depasit in anul 2024 cifra de afaceri de 50 milioane euro, iar in anul 2025 nu va depasi acest prag. Va fi obligata, la calculul impozitului pe profit pentru trimestrul IV din 2025, sa aplice tot cota de 1% pe cifra de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Microintreprindere. Activitati agricole
Intrebare: Firma are doar activitati agricole: cultivare de grau, porumb, rapita si orz. Are 3 salariati si a realizat, in anul 2024, o cifra de afaceri de 472.000 lei. Este incadrata ca microintreprindere. Ce cota de impozit trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Codul de procedura fiscala. Prescriptia pentru anul 2019 NU se incheie la data de 1 iulie 2025
Impozit pe dividende in 2025: Poti plati anticipat? Ce faci daca se schimba cota?
CASS pentru PFA in 2025. 2 solutii de luat in calcul dupa eliminarea D. Unice estimative
Plafon plati numerar in valuta: Ce e permis si ce nu in relatia cu partenerii externi
Catalogul mijloacelor fixe. Exemple practice si reguli fiscale in 2025
Controale antifrauda: Administratorii care NU raspund la somatia ANAF risca sa faca inchisoare
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA