Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Depasirea perioadei aferenta rezidentei. Obligatii declarative si fiscale

05-Iun-2020
2658

Avem urmatoarea situatie pentru un salariat roman, angajat al societatii din Romania si aflat in delegatie la firma mama din Germania:

Din iunie 2019 pana in 31.05.2020 are un numar de zile petrecute pe teritoriul altei tari (respectiv Germania) mai mare de 183 zile, dar in anul 2020 (ian-mai) numarul de zile este mai mic de 183 zile. Acest fapt se datoreaza si faptului ca din cauza situatiei cu Covid18 nu a mai putut parasi teritoriul Germaniei.

Salariul este platit de firma din Romania pentru acest angajat, dar toate costurile legate de desfasurare a activitatii in Germania sunt facturate in baza unui contract catre firma mama din Germania.

In situatia data salariatul ar trebui sa plateasca impozitul pe venit in celalalt stat, respectiv Germania si nu in Romania ?

Ce obligatii declarative si fiscale exista pentru societatea din Romania?

Raspunsul specialistului Costin Istrate:

Baza legala:

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

ART. 7 - Definitii ale termenilor comuni

In intelesul prezentului cod, cu exceptia titlurilor VII si VIII, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

28. persoana fizica rezidenta - orice persoana fizica ce indeplineste cel putin una dintre urmatoarele conditii:
a) are domiciliul in Romania;
b) centrul intereselor vitale ale persoanei este amplasat in Romania;
c) este prezenta in Romania pentru o perioada sau mai multe perioade care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, care se incheie in anul calendaristic vizat;
d) este cetatean roman care lucreaza in strainatate, ca functionar sau angajat al Romaniei intr-un stat strain;

ART. 59 - Sfera de cuprindere a impozitului

(4) Persoana fizica nerezidenta care a indeplinit pe perioada sederii in Romania conditiile de rezidenta potrivit art. 7 pct. 28 lit. b) sau c) va fi considerata rezidenta in Romania pana la data la care persoana fizica paraseste Romania. Aceasta persoana are obligatia completarii si depunerii la autoritatea competenta din Romania a formularului prevazut la art. 230 alin. (7), cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, si nu va mai face dovada schimbarii rezidentei fiscale intr-un alt stat.

(5) Persoana fizica rezidenta romana, cu domiciliul in Romania, care dovedeste schimbarea rezidentei intr-un stat cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, este obligata in continuare la plata impozitului pe veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, pana la data schimbarii rezidentei. Aceasta persoana are obligatia completarii si depunerii la autoritatea competenta din Romania a formularului prevazut la art. 230 alin. (7), cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive, si va face dovada schimbarii rezidentei fiscale intr-un alt stat.

(7) Persoana fizica rezidenta romana, cu domiciliul in Romania, care dovedeste schimbarea rezidentei intr-un stat cu care Romania nu are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri este obligata in continuare la plata impozitului pe veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei, pentru anul calendaristic in care are loc schimbarea rezidentei, precum si in urmatorii 3 ani calendaristici. Aceasta persoana are obligatia completarii si depunerii la autoritatea competenta din Romania a formularului prevazut la art. 230 alin. (7), cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive.

ART. 230 - Coroborarea prevederilor Codului fiscal cu cele ale conventiilor de evitare a dublei impuneri si a legislatiei Uniunii Europene
(7) Machetele Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania si Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania se stabilesc prin norme.
...
ORDIN nr. 1.099 din 12 iulie 2016 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidenta in Romania a persoanelor fizice

Articolul 1

Se aproba formularistica elaborata pentru aplicarea prevederilor art. 7, 59 si 230 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, si ale conventiilor de evitare a dublei impuneri, prevazuta in anexele nr. 1-4, care fac parte integranta din prezentul ordin, dupa cum urmeaza:
a) "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" (anexa nr. 1);
b) "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania" (anexa nr. 2);

Articolul 3

Are obligatia completarii formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la plecarea din Romania" persoana fizica rezidenta in Romania, precum si persoana fizica nerezidenta care a avut obligatia completarii formularului prevazut la art. 1 lit. a), care pleaca din tara pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive.

Articolul 6

Formularele prevazute la art. 1 lit. a) si b) se completeaza in doua exemplare, originalul se transmite de persoana fizica in cauza, personal sau prin imputernicit, prin posta cu confirmare de primire sau se depune la registratura organului fiscal central competent si copia se pastreaza de catre persoana fizica. Aceste formulare se pot edita si/sau completa de catre solicitanti si cu ajutorul programului de asistenta, asigurat gratuit de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, si pot fi depuse si prin mijloace electronice de transmitere la distanta, potrivit legii.

Articolul 9

Daca o persoana fizica este considerata rezidenta atat in Romania, cat si intr-un stat semnatar al conventiei de evitare a dublei impuneri, rezidenta persoanei fizice se stabileste dupa cum urmeaza:
a) persoana fizica este considerata rezidenta numai a statului in care are domiciliul, respectiv locuinta permanenta aflata la dispozitia sa. O locuinta se considera permanenta daca este proprietatea personala a persoanei fizice, daca aceasta este inchiriata de persoana respectiva sau daca ramane disponibila oricand pentru aceasta persoana si/sau familia sa;

Articolul 11

Orice schimbare aparuta, care poate aduce modificari in ceea ce priveste rezidenta, trebuie adusa la cunostinta organului fiscal central competent de catre persoana fizica in cauza.

Articolul 17

(1) Principalele elemente care sunt luate in considerare pentru stabilirea rezidentei unei persoane fizice care paraseste Romania sunt urmatoarele:
a) domiciliul din Romania;
b) locuinta permanenta din Romania a persoanei fizice, locuinta care poate fi in proprietate sau inchiriata ori care ramane disponibila oricand pentru aceasta persoana si/sau familia sa;
c) centrul intereselor vitale amplasat in Romania;
d) persoana fizica pleaca din Romania pentru o perioada sau mai multe perioade de sedere in strainatate care depasesc in total 183 de zile, pe parcursul oricarui interval de 12 luni consecutive.
(2) Pot exista si alte elemente care sunt luate in considerare la mentinerea rezidentei in Romania, dar numai impreuna cu elementele mentionate la alin. (1): autovehicule inregistrate in Romania/statul strain; permis de conducere emis de autoritatile competente din Romania/statul strain; pasaport emis de autoritatile competente din Romania/statul strain; persoana este asigurata la sistemul asigurarilor sociale din Romania/statul strain in toata perioada in care sta in strainatate/Romania; persoana este asigurata la sistemul asigurarilor sociale de sanatate din Romania/statul strain pe parcursul perioadei in care sta in strainatate/Romania.

Articolul 19

In vederea scoaterii/mentinerii din/in evidenta de catre organul fiscal central competent, persoana fizica rezidenta in Romania, respectiv persoana nerezidenta are obligatia sa inregistreze cu 30 de zile inaintea plecarii din Romania formularul prevazut la art. 1 lit. b) la organul fiscal central competent unde isi are domiciliul fiscal, respectiv unde a inregistrat formularul prevazut la art. 1 lit. a), daca persoana in cauza nu a informat cu privire la schimbarea domiciliului/ locuintei permanente, dupa caz.
(2) Organul fiscal central competent, in urma analizei efectuate, stabileste daca persoana fizica rezidenta in Romania pastreaza rezidenta in tara noastra potrivit conventiei de evitare a dublei impuneri, respectiv Codului fiscal sau este persoana fizica nerezidenta in Romania.
(3) Organul fiscal central competent, in termen de 15 zile de la depunerea formularului prevazut la art. 1 lit. b), notifica persoana fizica si stabileste daca aceasta are in continuare obligatie fiscala integrala in Romania sau va fi scoasa/mentinuta din/in evidentele fiscale. In cazul obligatiei fiscale integrale, persoana fizica rezidenta este supusa in continuare impozitului pe venit pentru veniturile obtinute din orice sursa, atat din Romania, cat si din afara Romaniei.
...
CONVENTIE din 4 iulie 2001 intre Romania si Republica Federala Germania pentru evitarea dublei impuneri cu privire la impozitele pe venit si pe capital

Articolul 1

Persoane vizate
Prezenta conventie se aplica persoanelor care sunt rezidente ale unuia sau ale ambelor state contractante.

Articolul 2

Impozite vizate
3. Impozitele existente asupra carora se aplica prezenta conventie sunt, in special:
a) in Romania:
- impozitul pe venitul obtinut de persoanele fizice;
- impozitul pe salarii si alte remuneratii similare;
denumite in continuare impozit roman;
b) in Republica Federala Germania:
- impozitul pe venit (Einkommensteuer);
- inclusiv suplimentele percepute asupra acestora,
denumite in continuare impozit german.

Articolul 4

Rezident
1. In sensul prezentei conventii, expresia rezident al unui stat contractant inseamna orice persoana care, potrivit legislatiei acestui stat, este supusa impunerii in acest stat datorita domiciliului sau, rezidentei sale, locului de conducere sau oricarui alt criteriu de natura similara si include, de asemenea, acest stat, un land si orice unitate administrativ-teritoriala sau autoritate locala a acestuia. Aceasta expresie nu include insa orice persoana care este supusa impunerii in acest stat numai pentru faptul ca realizeaza venituri din surse sau din capital, situate in acest stat.

Articolul 15

Profesii dependente
1. Sub rezerva prevederilor art. 16-19, salariile si alte remuneratii similare obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata sunt impozabile numai in acel stat, in afara de cazul in care activitatea salariata este exercitata in celalalt stat contractant. Daca activitatea salariata este astfel exercitata, remuneratiile primite pot fi impuse in celalalt stat.

2. Independent de prevederile paragrafului 1, remuneratiile obtinute de un rezident al unui stat contractant pentru o activitate salariata exercitata in celalalt stat contractant sunt impozabile numai in primul stat mentionat, daca:
a) beneficiarul este prezent in celalalt stat pentru o perioada sau perioade care nu depasesc in total 183 de zile in orice perioada de 12 luni, incepand sau sfarsind in anul fiscal vizat; si
b) remuneratiile sunt platite de o persoana sau in numele unei persoane care angajeaza si care nu este rezidenta a celuilalt stat; si
c) remuneratiile nu sunt suportate de un sediu permanent sau de o baza fixa pe care cel care angajeaza o are in celalalt stat.


Raspuns:

Avand in vedere faptul ca persoana respectiva este cetatean roman care lucreaza in strainatate si presupunand ca are domiciliul in Romania, rezulta ca sunt indeplinite conditiile minime legale pentru a putea fi considerata persoana fizica rezidenta in Romania.

Pe de alta parte, trebuie stabilit in mod clar intervalul de timp cuprins in ultimele 12 luni consecutive, precedente datei de 31.05.2020, in care salariatul respectiv a fost prezent in Romania. De asemenea, atat Codul cat si Conventia se refera la depasirea celor 183 de zile ca si perioada sau perioade cumulative petrecute in Germania, in orice perioada de 12 luni (Iunie 2019-Mai 2020), sfarsind in anul fiscal 2020, ceea ce este si cazul salariatului vizat. 

In consecinta, salariatul respectiv era obligat sa depuna la organul fiscal chestionarul mentionat in Ordinul de mai sus, informand totodata depasirea perioadei de 183 de zile in Germania, iar acesta urma sa stabileasca si sa notifice salariatul regimul acestuia d.p.d.v. al rezidentei. Ulterior, in cazul stabilirii ca si persoana nerezidenta in Romania, se poate inregistra ca si rezident, in Germania, in baza Conventiei mentionate urmand a se inregistra la autoritatea fiscala germana in vederea declararii si platii impozitului pe venit. 

Raman totusi in discutie si situatia extraordinara inregistrata in ultima perioada, care a interzis si limitat totodata atat mobilitatea cat si munca efectiva a personalului in tarile U.E. si care a determinat si influentat in cazul de fata depasirea perioadei de 183 de zile, motiv pentru care se recomanda ca impreuna cu chestionarul transmis organului fiscal sa se transmita si perioada si motivul depasirii perioadei mentionate in Germania, in vederea stabilirii exacte a regimului aplicabil.

 

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016